Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Klicka på startknappen och skriv Windows Update.

Finns inte för mig :x

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

provat båda

konstigt funkade inte för mej heller med chrome nu när jag tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hur blir det med att webbutveckla webbsidor till Edge, gentemot IE? IE har/hade skitdåligt stöd för de mesta grejerna, en sida som ser bra ut i alla andra webbläsare kunde se förjävlig ut i IE. Hoppas någon fattar vad jag menar!

Det beror på vad du vill ha på hemsidan. Edge har inte stöd för det mesta som man har genom tilläggsprogram, till exempel Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Finns inte för mig :x

eler startknappen sen inställingar

Permalänk
Jubileumsmästare

Ska det behöva ta 10 minuter att ladda hem det? Är väl bara runt 3GB?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Tycker det funkar ok men UI är väldigt opolerat och det är dåligt med konsistens i menyer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ändra till lokalt konto så slipper du logga in på MS för att starta datorn.

Krävs det ett Microsoft-konto för att kunna aktivera Windows 10? En del menar att det är vid inloggning med Microsoft-kontot i det uppgraderade Windows 10 man aktiverar sin licens så att man sedan kan göra ren installation från USB (om man kört gratisuppgradering från äldre windowsversion). Alltså att aktiveringsnyckeln liksom lagras i Microsoft-kontot online. Men om man överhuvudtaget inte vill ha något konto hos Microsoft? Är det möjligt att uppgradera till Windows 10 utan att det krävs konto hos Microsoft? Antar att det kanske går om man köper en Windows 10 licensnyckel men nu tänker jag om man uppgraderar från exempelvis Windows 7.

Permalänk
Medlem

Har nu bara kört det 1 timma ungefär men har under den timman gillat allting med det.
Edge verkar bra, bra mycket bättre än I.E, och jag var en av dom som inte klagade så mycket på I.E.

En lyckad uppdatering verkar det som.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Corsair har inte kommit ut med en uppdatering för Windows 10 än så den blir som inkompatibel app.
jag kör 3.1.5667

Jag installerade version 3.2.5676 som ska kommit ut igår...

Edit: Vad tyst och skönt det blev när man drog igång Quiet Mode via Corsair Link. Har aldrig behövt det förut...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Min dator är redo att starta uppgraderingen men jag vill ju köra en fräsh install och slippa all skit man installerat nu.. "Uppgradera senare" skapar ingen ISOfil?

Permalänk

Jag gillar vissa funktioner, jag har bara testat funktioner genom Teamviewer men jag gillar det från den här sidan. Jag gillar startmenyn, enkel att använda och lite från 8/8.1. Sen finns det vissa saker man kan störa sig lite på. Tycker inte att de inbyggda "apparna" för musik/film/bilder är särskilt snygga eller användbara. Den vill mest att du ska köpa musik och dylikt i store. De letar heller inte automatiskt upp vart din media ligger, utan du måste specificera vart du har dina filmer och musik. Kan inte svara på om jag tycker att det är snabbare då jag inte suttit fysiskt med den, men hyper-V har lite nya smidiga funktioner. Finns app för 3D skrivare som medföljde blandannat.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Någon som vet om man bör säkerhetskopiera datorn osv eller om det bara är att installera som en windows update?

Du borde alltid ha en aktuell säkerhetskopia

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Jag har problem med SLI efter uppdateringen. Kör med 3 skärmar och program som ligger på sidorskärmarna hackar fram. Som om grafikdrivrutinerna ej gäller på dom. Men om jag avaktiverar sli så fungerar allt bra. Så får hoppas på en fix på det snart.
Tilläggas bör att jag har testat uppdaterar till nvidias w10 drivers.

Kanske en dum fråga... men har du startar om datorn någon gång efter att uppdatering gick igenom? (Det har du säkerligen men jag frågar för säkerhets skull för jag kör också SLI på 3 skärmar och det såg helt kaiko ut när uppdatering var klar. Men efter en, eller om det var två omstarter så fungerade allt, till synes perfekt)

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Vilket är det enklaste och snabbaste sättet att köpa windows 10? på microsofts hemsida står det bara att man kan uppgradera gratis när man klickar "köp". Har ingen windows-licens sedan tidigare att uppdatera från.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Kör Windows Update så installeras Nvidias drivrutiner (det finns konstigt nog inte Windows 10 på Nvidias site, kommer väl...)

För mig finns de på deras site... Och de fanns där när jag installerade för sju timmar sedan också.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan aktivera?

Kommer bara upp "Windows can't activate. Try again later"

Permalänk
Medlem

Provade Arma 3. Funkar klockrent med AMD 290X och omega drivrutiner (de jag hade innan win 10 uppgraderades). Vet inte om det flyter bättre för jag har sänkt klocken på min 4790K sedan jag spelade arma senast.

Fick först ett felmeddelande när jag skulle starta spelet. Men det var bara att starta spelet igen så funkade det. Sedan dess inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skaffa en sån här så behöver du bara sätta dig framför datorn så blir du inloggad.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/4848/windows-10-h...

Går inte att beställa länge. ångrar att jag inte gjorde det för några veckor sedan

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Nu har jag säkert missat något... men hur gör jag för att installera en ren version? Den säger att min nyckel är ogiltig. Uppgraderade till W10 först som jag sitter på nu, men den nyckeln fungerar inte vid ren installation?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Ska det behöva ta 10 minuter att ladda hem det? Är väl bara runt 3GB?

Jag kom ihåg då det tog 15 minuter att ladda hem en 4MB stor fil... Så 10 minuter är väl inte så farligt?!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

@ronnylov:

Jag vet faktiskt inte. När jag uppgraderade från sjuan till åttan, så valde jag lokalt konto och det var inga problem alls med aktiveringen.

Men, annars är det bara byta till lokalt konto sen när ditt exemplar är aktiverat. Jag kör alltid lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nu har jag säkert missat något... men hur gör jag för att installera en ren version? Den säger att min nyckel är ogiltig. Uppgraderade till W10 först som jag sitter på nu, men den nyckeln fungerar inte vid ren installation?

Du behöver ingen nyckel om du kör rent, skippa bara och den kommer aktiveras över nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Micke.. IE ÄR DÖÖÖDEN DÖÖÖD...

Nej inte mer än progman var död i windows 95

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min dator är redo att starta uppgraderingen men jag vill ju köra en fräsh install och slippa all skit man installerat nu.. "Uppgradera senare" skapar ingen ISOfil?

Du måste uppgradera först för att din nyckel skall uppdateras. Sen kan du köra en reset eller göra en ISO med hjälp av deras toolkit eller via deras egna ISOs.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Micke.. IE ÄR DÖÖÖDEN DÖÖÖD...

Start -> Sök Internet Explorer

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilket är det enklaste och snabbaste sättet att köpa windows 10? på microsofts hemsida står det bara att man kan uppgradera gratis när man klickar "köp". Har ingen windows-licens sedan tidigare att uppdatera från.

Undrar det samma, och alla studentrabatter har fortfarande bara 8.1 ... De säger att det skulle släppas idag men det verkar bara gälla uppdateringen och inte om man vill köpa det helt nytt? :/

Permalänk
Medlem

Jag har nu installerat Windows 10 och allt blev helt konstigt. Jag kan inte klicka på något och bilden är stor. Verkar som jag får installera om igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Nu har jag säkert missat något... men hur gör jag för att installera en ren version? Den säger att min nyckel är ogiltig. Uppgraderade till W10 först som jag sitter på nu, men den nyckeln fungerar inte vid ren installation?

Ditt moderkort ska tydligen vara din nyckel i framtiden. Så skippa bara att skriva in den.

Permalänk
Medlem

Om jag laddar ner från http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och väljer uppgradera kan jag inte spara mina filer för den vill installera Win10 på svenska medan mitt 8.1 är på engelska. Vad göra? Vänta på Windows update?

Permalänk
Medlem

Fan När jag försöker installera win 10 via windows update står det att den har hämtat hem uppdateringen Uppgradera till windows 10 home står det att den misslyckas och jag får fel kod 80240020 kan tillägga att jag kör en helt legit win 7.
Är det någon som vet vad felet kan bero på?

Visa signatur

Laptop : Lenovo ideapad gaming 3i CPU:I5 10300h GPU:GTX1650ti RAM:16GB SSD:512GB