Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Kommer vänta tills jag behöver DX12 för någon speltitel, har slarvat bort licensnyckeln för mitt windows 7 home premium så matade in en kod jag hittade på en havererad laptop så tror inte att uppgraderingen kommer bli särskilt lyckad om jag försöker

blir att köpa fysisk utgåva på usb minne!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Funkar detta med pro också? eller är det bara vanliga varianten

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Avstängd

Fuckin A

Då behöver jag ej oroa mig för att behöva köpa någon licens i framtiden alltså, även om jag byter moderkort, har Windows 7 home premium retail :):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Om jag laddar ner från http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och väljer uppgradera kan jag inte spara mina filer för den vill installera Win10 på svenska medan mitt 8.1 är på engelska. Vad göra? Vänta på Windows update?

Samma här, fast jag laddade ner den engelska, så börjar själva installationen på svenska efteråt. Irriterande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

den har lite problem med svengelska..
körde in installationen på engelska, men här och där dyker svenska ord upp, speciellt programnamn.

På startmenyn

Most Used:
Kom igång
kartor
get Skype
Alarms & Clock

Om du hittar en lösning på det får du gärna posta den i tråden, och pinga med mig.
Det ser för jävligt ur med två språk blandade.

Testade att avinstallera det svenska språkpaketet, men det hjälpte inte...

Edit: Hittade en lösning!

http://superuser.com/questions/505989/how-to-change-default-l...

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Micke.. IE ÄR DÖÖÖDEN DÖÖÖD...

Hatar å göra dig besviken men IE finns allt kvar i 10:an. man kan till och med välja den som main browser xD

http://i.imgur.com/OKdZlgQ.png

Sorry att döda glädjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

går ju inte att använda Cortana....

Cortana är tillgänglig på följande språk: franska, italienska, tyska, spanska, engelska (USA), engelska (Storbritannien), Mandarin

Om du vill använda Cortana måste du ange alla dessa inställningar till samma språk:
Språk (det här är språket på enheten)
Talspråk (språkpaketet måste vara installerat)
Land eller region

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag får felkoden 800703ED i windows update :/
Har provat att använda media creator för att uppgradera. Datorn går inte igenom avsnittet efter frågan om man vill installera uppdateringar, där det står "kontrollerar dator".

Jag har också provat att rensa mappen C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och köra "wuauclt.exe /updatenow" i kommandotolken där jag återigen fick ovanstående felkod i windows update.

Har inte sett felkoden förut av de som rapporterat fel kring uppgraderingen. Har någon här något förslag?

Jag har Windows 7 Professional.

Permalänk

När? När? När?

Har reserverat men det står bara "Vi meddelar dig när uppgraderingen kan installeras på datorn" ... Kan man inte påskynda detta på något vänster?

Permalänk

Fråga, det har dykt en Q disk och har ingen aning vad den gör.
Sedan använde jag CCleaner för att rensa tidigare installationer och den plocka bort 28 gb, läste att folk plockat bort mer än detta ( windows 7 ), finns det nått bättre sätt att rensa ?

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Som en windows 8.1 hatare (har haft det sen release på laptopen), så är jag rätt nöjd med windows 10.
Allt utom "intel extreme tuning utility" fungerar för mig vad jag har märkt änsålänge.

Edit: Och nätverkskortet fungerade inte efter uppgraderingen, fick ladda hem nya drivare från MSI's hemsida.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Varför måste man uppdatera sitt windows innan man kan köra igång win 10 installern? jag har aldrig kört windows update för den är så jävla värdelös. Den funkar fan aldrig så jag har aldrig haft igång skiten. Varför kan jag inte bara få en nyckel när jag har mitt aktiverade windows, så jag kan uppgradera ......

Permalänk
Medlem

Har provat windows 10 på min Surface pro 3 nu i ett par timmar. Måste säga att jag överlag gillar det. Den nya "avskiljningen" mellan desktop och tablet mode tycker jag är mycket lyckat. Med startmenys tillbaks i desktop och appar i riktiga fönster förbättras upplevelsen ordentligt och det känns mer som en ordentlig laptop. När man plockar av tangentbordet och går in i tablet mode(du kan välja detta) försvinner skrivbordet helt, startmenyn förvandlas till en startskärm och operativsystemet blir generellt enklare att hantera med touch. Finns dock vissa saker som är lite störande i tablet mode, tex så kommer inte skärmtangentbordet upp om jag trycker på sökfunktionen, är det inte självklart att man ska skriva om man använder sökfunktionen?

En sak jag inte riktigt förstår är varför jag inte kan få Cortana på engelska utan att ändra region osv, känner dessutom att när Cortana väl kommer på svenska så kommer man ändå vilja ha det på engelska då den engelska helt säkert kommer att vara mer finslipad?

Förövrigt är det lite olika saker som känns lite onaturliga men antar att det bara är en vanesak, vill påminna mig om att det var likadant när man inte var van vid Windows 8.

Har även bestämt mig för att ge den nya webbläsaren en ordentlig chans, hittills tycker jag den verkar helt okej, känns inte som en IE rebrand. Vet inte om den är lika jobbig att koda hemsidor för än dock...

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk

Vill bara KRÄKAS på hela Win 10 just nu...

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är det någon med Dreamspark licens som lyckats aktivera Windows 10?

Ja. Inga problem.

Permalänk
Avstängd

Gillar det i överlag, är dock lite småskit som måste fixas... ClearType verkar inte funka överallt, så fonterna ser skeva ut i Chrome och även i vissa default-fönster i Windows. DSP:erna för ljudkort verkar inte finnas med heller, så ingen Loudness Equalization :((....

Nåja, de fixar väl det vad det lider.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Skrivet av Meller127:

Vill bara KRÄKAS på hela Win 10 just nu...

Någon speciell anledning till det?
Det enda jag stör mig på är Snabbåtkomst, så allt du nyss öpnnat sparas i en flik. Det gör mig lite allergisk. Men jag hittade vart man kunde avaktivera det, så jag gjorde det. He he

Permalänk

Det är bara vänta som gäller va? Har väntat hela dagen nu, det är nedladdat och klart men händer inget mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Ni som har installerat Windows 10, är det möjligt att installera Windows 10 utan att göra en formatering? Så att alla mina filer är kvar utan att jag behöver göra en backup eller liknande.

Om du uppdaterar via Windows update så ska inget försvinna, har själv uppdaterat nyss och det enda som förändrades var att mina startikoner möblerades om lite.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Skulle man inte kunna köra windows phone-appar i 10:an? skulle vilja ha whatsapp och lite sånt där

Samma här vill ha alla appar som man får notifikationer ifrån på desktop nu. Men dom appar som kan köras är appar ifrån Windows 8.1 desktop och såna som är gjorda för Windows 10. Med andra ord så måste utvecklarna koda om sina Windows Phone 8.1 appar lite för att göra dom kompatibla med Windows 10, är efterfrågan stor vilket den borde bli nu när många kommer att uppgradera till Windows 10 så gissar jag på att utvecklarna kommer att skapa nya eller göra om sina Windows Phone 8.1 appar, Windows 10 mobile är ju inte långt bort så det lär nog hända en del på den fronten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Schnuggles:

Någon speciell anledning till det?
Det enda jag stör mig på är Snabbåtkomst, så allt du nyss öpnnat sparas i en flik. Det gör mig lite allergisk. Men jag hittade vart man kunde avaktivera det, så jag gjorde det. He he

Upgraderade från Win 7SP1 och der fungerade min nyckel blev aktiverad. Gjorde en Clean install Nyckeln kan inte aktiveras, men om jag öppnar Store och väljer refesh så står det Detta är en äkta version.

Visa signatur

P190 * Gigabyte X58-UD5 * i7 920 * Corsair 6Gb 1333Mhz CL-9 * GTX 560 Ti SLI * Velociraptor 150GB * Seagate 500GB 7200.11 * Plextor PX-810SA * Vista 64 * T220 *

Permalänk
Medlem

Jag körde det under preview tiden i en VM och min åsikt har vandrat från att vara "nja.." till "Linux, här kommer jag!". Allt eftersom Windows 10 har närmat sig release så har berget av saker som jag inte gillar och saker som jag finner är direkt oroande bara vuxit sig allt större.

https://edri.org/microsofts-new-small-print-how-your-personal...

Och som jag skrev på reddit tidigare idag.

If you want to use Windows 10, you have to agree to that the operating system will collect data about you and your activities. It is unfortunate that giving away the control about your private data is now the norm.

Even if I don't want to use Cortana or any other cloud services, I still will have to agree to Microsoft's Privacy Statement. I have to configure the OS to disable data collection and even then, some services still may collect data about me or my activities when I using my PC and when Microsoft decides to add more privacy breaching services to my PC, I won't have any control over that because denying automatic updates is not really an option as I lose the security updates in the process.

Så med det sagt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Trodde man var tvungen att uppdatera till w10 via windows update först oavsett, pga det här med licensnyckel osv. Ska testa ditt förslag på laptopen nu då, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har 3 datorer som jag ska upgradera till windows 10 alla kör windows 7
när jag ska göra en clean install räcker dte jag bränner 1 skiva och använder till alla efter jag har uppdatrerat dom eller måste varje dator brännas sin egen skiva ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som lirar csgo och kan få fps att gå över 150?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av destoxes:

Om du uppdaterar via Windows update så ska inget försvinna, har själv uppdaterat nyss och det enda som förändrades var att mina startikoner möblerades om lite.

För mig försvann Nvidias drivrutiner av någon jävligt konstig anledning. haha

Permalänk
Skrivet av emmisapp:

Jag har 3 datorer som jag ska upgradera till windows 10 alla kör windows 7
när jag ska göra en clean install räcker dte jag bränner 1 skiva och använder till alla efter jag har uppdatrerat dom eller måste varje dator brännas sin egen skiva ?

Windows rekommenderar USB installation. en iso skiva ska ju räcka.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ser inga prestandaförbättringar i 3Dmark. Men det startar snabbt. Annars hittar jag inget positivt, startmenyn är skräp.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det funkar bra har inget att klaga på då allt funkar rakt av efter uppgradering och enda jag kan störa mig lite på är startmenyn om man letar nått manuellt så hinner man nästan bli trött i fingret innan man kommit igenom listan men är mycket trevligare än 8ans variant

annars har allt funkat utan minsta krångel och var typ one klick upgrade och känns snabbare än 8an och allt från notifications till inställningar känns mer intuitivt och känns stabilt cleant och genomarbetat och första intrycket är att det är det bästa systemet MS släppt och har inget att klaga på än ...wallpapern med flaggan var i.o.f ganska ful

Edit: har testat det mesta jag har på datorn och allt verkar funka i program spelväg och allt är långt mycket bättre än andra windows releser i tidigt stadie som varit minst sagt buggiga

Du får väl göra den högre då eller så trycker du på en bokstav för att komma ditt du vill direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Blir att vänta några månader innan man uppgraderar, låter alla testkaniner köra sitt så jag inte behöver sitta här och skrika på datorn när saker inte funkar.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ