Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har du 10 installerad och aktiverad är licensen legit

Det stämmer inte. Man kan ha ett aktiverat OS utan äkta licens.
Därför undrar jag om det finns något sätt att se om licensen är äkta.
Jag har letat, googlat och frågat många gånger. Finner inga svar på frågan.

Edit:
Förtydligande:
Om jag T.ex köper en begagnad dator med windows 10 installerat på. Hur kontrollerar jag att licensen är legit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Hur kontrollerar jag att licensen är legit?

Så vitt jag vet, det gör du inte. Det enda du kan göra, är att låta Windows avgöra om det ska vara aktiverat eller inte. Om Microsoft längre fram bestämmer sig för att svartlista din nyckel, då är du körd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det stämmer inte. Man kan ha ett aktiverat OS utan äkta licens.
Därför undrar jag om det finns något sätt att se om licensen är äkta.
Jag har letat, googlat och frågat många gånger. Finner inga svar på frågan.

Edit:
Förtydligande:
Om jag T.ex köper en begagnad dator med windows 10 installerat på. Hur kontrollerar jag att licensen är legit?

Win 7 ser man det i alla fall Högerklicka på "dator" sen "egenskaper" , skrolla längst ner. Sen om det är bevis nog vet man oftast bäst själv (om man köpt nyckeln själv).

Sen det andra, så vet man ju aldrig vart dom köpt licensen (även om den är äkta), kan ju ha kört samma på 10 datorer och sen får licensen låst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Precis som jag trodde då. Det finns inget sätt att se om en licens är äkta och vem som helst kan sälja en dator utan äkta licens och den kommer fungera precis lika bra som en dator med äkta licens ända fram tills att microsoft bestämmer sig för att göra något åt saken. Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Precis som jag trodde då. Det finns inget sätt att se om en licens är äkta och vem som helst kan sälja en dator utan äkta licens och den kommer fungera precis lika bra som en dator med äkta licens ända fram tills att microsoft bestämmer sig för att göra något åt saken. Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 7 kan du kolla om du går in på denna sidan och anger nyckeln, får du en dowloadlänk så är den äkta.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Sen vet jag inte om denna sidan funkar för W8/8.1, den funkar inte för W10 iaf.
https://www.microsoft.com/genuine/validate/

Edit:
Gäller det W10 så är det väl bara kolla om den är aktiverad, vad jag vet så dom ful kopior av W7/8/8.1 som uppgraderades fick samma generiska nyckel på W10 som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Det händer hela tiden. Microsoft svartlistar nycklar på löpande band, oftast för piratkopiering. Om din nyckel inte är vitt sprid, klarar du antagligen dig, och om Microsoft får för sig att svartlista den så kommer du få ett meddelande om "programvaruförfalskning", och erbjudas att köpa en giltig licens, eller att knappa in en annan nyckel.
När det kommer till just Windows 10 bråkar Microsoft inte mycket i dagsläget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är windows 10 jag pratar om just nu men jag hade samma problem med windows 8. Det finns helt enkelt inget sätt att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

vad jag vet så dom ful kopior av W7/8/8.1 som uppgraderades fick samma generiska nyckel på W10 som alla andra.

Så alla som uppgraderat, legit eller inte, har samma nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Så alla som uppgraderat, legit eller inte, har samma nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

You can verify this using any third-party product key fetching software like ProduKey or The Ultimate PID Checker. They will show you generic product keys like TX9XD-98N7V-6WMQ6-BX7FG-H8Q99 for Windows 10 Home and VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T for Windows 10 Pro edition.

Källa: http://www.redmondpie.com/windows-10-product-key-and-activati...

Edit: Men jag hittar en annan nyckel för min Windows 10 Pro med programmet Speccy, min Windows 10 Go installation på ett USB minne är antagligen aktiverad tack vare min Windows 10 Pro Insider som är installerad på samma dator.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Det är windows 10 jag pratar om just nu men jag hade samma problem med windows 8. Det finns helt enkelt inget sätt att veta.

Det är ju om bland annat Windows 10 jag skriver. Microsoft har som vanligt svartlistat en del nycklar för att man vet att de är "pirat nycklar" och för alla andra, är det även där precis som för 7 & 8/8.1. Man är aktiverad, och har man fått en ful-nyckel som blir svartlistad någon gång i framtiden är man helt enkelt satt i skiten av vem det än må vara. Men i realiteten kan du glatt förutsätta att det ska sitta en nyckel på chassit, eller finnas en i BIOS som går att läsa ut med rätt verktyg. Om båda dessa saknas har du rimligtvis inte en "legit" nyckel, utan som bäst en "återvunnen" som egentligen tillhört annan hårdvara, och rimligtvis inte får flyttas över.

Så vill du se det så, så "vet du" om du inte har en klisterlapp, och det inte finns en nyckel i BIOS som går att läsa med exempelvis RWEverything att du inte har en "legit" nyckel. Om det sen kommer visa sig vara ett problem längre fram, att du fått en billig Internet köpt nyckel, återvunnen från gammal hårdvara, eller inte... Fan vet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Precis som jag trodde då. Det finns inget sätt att se om en licens är äkta och vem som helst kan sälja en dator utan äkta licens och den kommer fungera precis lika bra som en dator med äkta licens ända fram tills att microsoft bestämmer sig för att göra något åt saken. Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan se om licensen valideras som äkta, kolla mitt inlägg som har instruktioner för att skapa en rapport med LicensingData. Där står också vilken typ av licens det är och en massa ID:n och så. Problemet är ju om det är en licens som valideras som äkta nu men som inte gör det sen, vilket inte går att veta i förväg då problemet med licensen inte är känt ännu. Men blir det så är det ju för att det är typ en stulen nyckel eller en volymlicens som är såld vidare utan tillåtelse så har man införskaffat sin licens på lagligt vis eller fått den förinstallerad av en faktisk datortillverkare så är detta inget problem alls. Köper man en egenbyggd dator med Windows installerat på blocket eller liknande är risken lite större förstås, då får man gå på känslan man får av försäljaren eller så och värdera vad installationen är värd utifrån det. Märk också att det är ytterst få licenser som dras in på detta vis.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ett inlägg som inte tillförde diskussionen något har raderats, se §1.6 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fråga Microsoft support

Skrivet av zyy:

Inget där var tyvärr till någon hjälp.
Jag vill bara veta om det finns ett sätt att se om man har en äkta licens eller inte.

Jag glömde ett av de enklaste sätten:
Chatta eller ring upp Microsofts svenska support och fråga helt enkelt. Du behöver ID-numret (som du hittar under system i kontrollpanelen) och/eller produktnyckeln. Har du en bärbar sitter det oftast en klisterlapp med produktnyckeln under datorn eller under batteriet.

Hoppas det funkar...

Permalänk
Medlem

Intressant är att Win10 ökade rejält när de ändrade funktionen för avstängningsknappen till OK-avsluta för Win10s installationsprogram (kallad nag-ware på engelska forum).

Däremot syns det inte någon ökning av all propaganda om att 29 juli är sista dagen för gratis "uppdatering till Win10".
Naturligtvis har Microsoft ett program/app för att räkna ner tiden för gratis Win10.

Precis som i slutet av juni, så ligger Win10 strax under 20% och Win7 strax under 50%.
Enda skillnaden är att WinXP håller ställningarna mot Win8 och Win8.1. WinXP kommer överleva Win8.x och snart är förbi i marknadsandelar.
Linux har ökat sedan i våras från 1,0%-1,5% till +2%

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man får med klistermärket på datorn eller ej så går det inte avgöra om nyckeln är spridd eller ej så det går helt enkelt inte att säga om man köper begagnat av privatperson. Å andra sidan är licensen i regel bara giltig för en dator och Win10 känns inte som det behöver ominstalleras direkt så det borde vara ett mindre problem än det varit med tidigare versioner av Windows (WXP och W7 framförallt).

Jag själv kör Win10 på alla 6 datorer som jag använder och allt har fungerat klockrent och framförallt snabbare än tidigare versioner.

Passar på att fråga något jag ofta undrar och som det varit ett jädra liv om:
Vad använder ni startmenyn till?

Jag sörjde aldrig startmenyn i W8 och jag har inte använt startmenyn sedan Windows 95 undantaget att starta kontrollpanelen och sökfunktionen som kom i Vista/W7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yomster:

Oavsett om man får med klistermärket på datorn eller ej så går det inte avgöra om nyckeln är spridd eller ej så det går helt enkelt inte att säga om man köper begagnat av privatperson. Å andra sidan är licensen i regel bara giltig för en dator och Win10 känns inte som det behöver ominstalleras direkt så det borde vara ett mindre problem än det varit med tidigare versioner av Windows (WXP och W7 framförallt).

Jag själv kör Win10 på alla 6 datorer som jag använder och allt har fungerat klockrent och framförallt snabbare än tidigare versioner.

Passar på att fråga något jag ofta undrar och som det varit ett jädra liv om:
Vad använder ni startmenyn till?

Jag sörjde aldrig startmenyn i W8 och jag har inte använt startmenyn sedan Windows 95 undantaget att starta kontrollpanelen och sökfunktionen som kom i Vista/W7.

Man har den för att nå i princip allt man behöver i datorn, den nya menyn som kommer till alla i Aug har fått tillbaka några funktioner också så den är ett bra steg framåt (?) mot att återfå all den funktionalitet som fanns i 7an.
Gillar verkligen att det nu finns en ikon för utforskaren i den nya menyn, den gör stor skillnad men det finns mycket kvar att återställa men nu börjar ju 10an gå att använda utan svordomar hela tiden.
Tänk om MS bara hade lyssnat på oss som klagade när de tog bort startmenyn efter de första versionerna av 8an då hade de troligen haft en helt annan marknadsandel med 10an idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tim Sweeney, co-founder of Epic Games, He alleges that Microsoft plans to make Steam -- the world's largest PC gaming platform, "progressively worse and more broken." in a move to bolster people's reliance on the Windows Store. From a Gadgets 360 report:

https://games.slashdot.org/story/16/07/26/1417259/steam-on-wi...

Det är väl så de har gjort med handkontroller t.ex.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Tim Sweeney, co-founder of Epic Games, He alleges that Microsoft plans to make Steam -- the world's largest PC gaming platform, "progressively worse and more broken." in a move to bolster people's reliance on the Windows Store.

Då känns det helt rätt av mig att välja spel på Steam som inte kräver Windows. Kör hellre på OS X om prestandan tillåter och förhoppningsvis får detta fler att hoppa över till Linux och SteamOS.

Våga Vägra Windows Store!

Permalänk
Medlem

Verkar som att Cortana inte ska gå att deaktivera i anniversary update.
"Rullande" uppdateringar är det som skrämmer mig mest i Windows 10. Ge mig en pro/home LTS med enbart säkerhet och stabilitetsuppdateringar, då kanske jag kan få för mig att använda det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Verkar som att Cortana inte ska gå att deaktivera i anniversary update.
"Rullande" uppdateringar är det som skrämmer mig mest i Windows 10. Ge mig en pro/home LTS med enbart säkerhet och stabilitetsuppdateringar, då kanske jag kan få för mig att använda det.

Enterprise LTSB -N versionen är som Windows 10 borde se ut i grundutförande.
Sen får användare själva välja till allt jä*la fluff o tingeltangel efter smak o behov.
Amen brother!

Jaja, det är väl dags att sluta drömma....

Får väl trösta mig med att det nu bara är dagar kvar på "gratis"-erbjudandet.
Mycket pekar ju även på att windows 10 som helhet går raka vägen mot en totalflopp av bibliska proportioner, något vi kommer sitta o tänka tillbaka på om 10år o undra "hur f*n tänkte dom"?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med Windows 10 förutom vissa saker gällande synkroniseringar.
Dels försöker den konstant via Office Upload Center synkronisera saker som hela tiden misslyckas. Vilka saker? Jag har ju inte ens valt att jag vill göra det. Vad är ens Office upload Center? Hur tar jag bort det?
Samma sak med OneDrive som jag faktiskt tidigare uppskattat och använt. Tidigare i t.ex. Windows 8.1 så valde man vilka mappar OneDrive skulle synka, t.ex. en valfri mapp i "Mina Dokument", men nu så skapar den prompt någon "egen" OneDrive-mapp vilket gör mig väldigt irriterad. Jag vill inte samla alla filer som uppladdas till OneDrive i en mapp, däremot vill jag välja vilka filer som laddas upp.
Sedan verkar det automatiska synkroniseringen av OneDrive fungera undermåligt då jag konstant får felmeddelanden även där.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Installerade precis till windows 10 då jag såg att det bara var två dagar kvar. Kom på att jag gärna skulle velat köra från en clean slate. Finns det något sätt att köra det från windows 10? Eller måste jag ha skivan och köra från den (måste jag ha windows 7 för skivan?). Det jag vill är alltså att alla program och filer ska bort, skulle ta timmar om jag ska sitta och ta bort allt manuellt på den här burken

Aktivera Windows 10 och sedan är det bara att installera om. Windows 7 skivan behövs inte alls. Däremot kan du även installera med din produktnyckel ifrån 7:an om det skulle behövas.

Bäst är att skapa valfri ISO mha Media Creation Tool och sedan installera ifrån CD/USB etc.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk

@walkir: Tack för svaret men som du såg tog jag bort mitt inlägg. Till nästa gång ska jag komma hem först och kolla igenom själv innan jag ber om hjälp. Fanns mycket enklare alternativ till att ta bort alla filer/program i windows 10 än vad som fanns i windows 7. Gick smidigt och snabbt. Använde "återställ den här datorn" - funktionen. Tog cirka 30 minuter bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man har den för att nå i princip allt man behöver i datorn, den nya menyn som kommer till alla i Aug har fått tillbaka några funktioner också så den är ett bra steg framåt (?) mot att återfå all den funktionalitet som fanns i 7an.
Gillar verkligen att det nu finns en ikon för utforskaren i den nya menyn, den gör stor skillnad men det finns mycket kvar att återställa men nu börjar ju 10an gå att använda utan svordomar hela tiden.
Tänk om MS bara hade lyssnat på oss som klagade när de tog bort startmenyn efter de första versionerna av 8an då hade de troligen haft en helt annan marknadsandel med 10an idag.

MAN använder inte den till någonting.
Alla använder sin dator olika och det var därför jag undrade vad folk använder sin startmeny till eftersom jag själv inte använder den till någonting.
För att starta utforskaren klickar jag på utforskaren som är pinnad till taskbaren (den är #3 på min taskbar så jag kan trycka Win+3 också) eller trycker jag Win+E eller trycker jag Win+R och skriver enhetsnamnet som jag vill in på t.ex. C: och trycker enter.

Ibland tycker jag det är dumt att man lyssnar på användare eftersom många kan vara väldigt bakåtsträvande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yomster:

MAN använder inte den till någonting.
Alla använder sin dator olika och det var därför jag undrade vad folk använder sin startmeny till eftersom jag själv inte använder den till någonting.
För att starta utforskaren klickar jag på utforskaren som är pinnad till taskbaren (den är #3 på min taskbar så jag kan trycka Win+3 också) eller trycker jag Win+E eller trycker jag Win+R och skriver enhetsnamnet som jag vill in på t.ex. C: och trycker enter.

Ibland tycker jag det är dumt att man lyssnar på användare eftersom många kan vara väldigt bakåtsträvande.

Ja jag är en bakåtsträvare, jag vill att interfacet ska vara oförändrat eller förbättras, inte bara förändras.
Att köra win med tangentbord är hemskt och tar bort syftet med det, däremot är linuxterminalen väldigt bra och nu kommer ju bash till win också och det är en av få förbättringar som kommit med uppdateringarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag är en bakåtsträvare, jag vill att interfacet ska vara oförändrat eller förbättras, inte bara förändras.
Att köra win med tangentbord är hemskt och tar bort syftet med det, däremot är linuxterminalen väldigt bra och nu kommer ju bash till win också och det är en av få förbättringar som kommit med uppdateringarna.

Det är INTE bakåtsträvande. Det är att du vill ha miljön antingen statisk ELLER förbättras. Bakåtsträvande vore om du ville gå tillbaka till föregående OS. Jag är personligen likadan, antingen som innan eller som JAG vill ha det. Lyssna inte på de som säger annat.

För övrigt så provade jag ytterligare en gång att installera Win10 igår då jag hade lite tid över. En timme senare hade jag gett upp och ghostat tillbaka Win7 igen. Jäkla soppa helt enkelt, fördummat med nedgrävda menyer och rörigt som fasen. Nej tack. Jag STANNAR (inte strävar bakåt) i Win7, thank you!

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Enterprise LTSB -N versionen är som Windows 10 borde se ut i grundutförande.
Sen får användare själva välja till allt jä*la fluff o tingeltangel efter smak o behov.
Amen brother!

Provade den igår. Riktigt trevligt med rensat bloat och liten installation att bygga på! Dock, jag stod inte ut länge med allt trams vad gäller menyer som är gömda och nedkluttrat explorer. Jag vill ha rena stora ytor utan en massa ribbons och skit som tar plats för funktioner man bara använder någon gång i månaden eller tillräckligt ofta för att köra keyboard kommandon. Det bara tar plats utan något som helst mervärde. Men det är klart, det ser fräsigt ut och man känner sig väl viktig när man sitter och stirrar på sin desktop... Ökad produktivitet, tjena!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Provade den igår. Riktigt trevligt med rensat bloat och liten installation att bygga på! Dock, jag stod inte ut länge med allt trams vad gäller menyer som är gömda och nedkluttrat explorer. Jag vill ha rena stora ytor utan en massa ribbons och skit som tar plats för funktioner man bara använder någon gång i månaden eller tillräckligt ofta för att köra keyboard kommandon. Det bara tar plats utan något som helst mervärde. Men det är klart, det ser fräsigt ut och man känner sig väl viktig när man sitter och stirrar på sin desktop... Ökad produktivitet, tjena!

Förstår inte vad problemet är med ett enhetligt gränssnitt. Ribbon används i de flesta av MS program och nu också i Windows Explorer. Vill man inte använda ribbon så är det bara att dölja den. För de flesta är det dock lättare att hitta alternativ eller funktioner i en ribbon där de har en tydligare ikon och är bättre grupperade än i en meny.

Jag vet inte riktigt vad du menar med dolda menyer men jag har inte haft några problem att hitta saker i tian i alla fall.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Förstår inte vad problemet är med ett enhetligt gränssnitt.

Jag har aldrig sagt att jag haft "problem" med enhetligt gränssnitt.

Skrivet av snajk:

Ribbon används i de flesta av MS program och nu också i Windows Explorer.

Just det. I Word är det ypperligt då en grafisk representation är bra för antingen kreativitet eller då belysa funktion. I explorer där man mest hanterar filer (upprepade mönster) inte så mycket...

Skrivet av snajk:

Vill man inte använda ribbon så är det bara att dölja den.

Jo, men det är fortfarande en fet list kvar med ikoner för funktioner som känns helt malplacerade. Överlag så har "arbetsytan" minskat på bekostnad av trams.

Skrivet av snajk:

För de flesta är det dock lättare att hitta alternativ eller funktioner i en ribbon där de har en tydligare ikon och är bättre grupperade än i en meny.

För de flesta? I Explorer? Det vet du? Hursom, då är vi tillbaka till det där problematiska med valfrihet. Varför ser du ett problem i att man kan få välja?

Skrivet av snajk:

Jag vet inte riktigt vad du menar med dolda menyer men jag har inte haft några problem att hitta saker i tian i alla fall.

Dom ligger "längre ner" i de allra flesta fall. Flera steg/klick bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag har aldrig sagt att jag haft "problem" med enhetligt gränssnitt.

Ribbons är gränssnittet som MS valt för deras Win32-program och således är det det som gäller om gränssnittet ska vara enhetligt. Arkivmenyer och liknande är passerat.

Citat:

Just det. I Word är det ypperligt då en grafisk representation är bra för antingen kreativitet eller då belysa funktion. I explorer där man mest hanterar filer (upprepade mönster) inte så mycket...

Så dölj den då om du inte har behovet.

Citat:

Jo, men det är fortfarande en fet list kvar med ikoner för funktioner som känns helt malplacerade. Överlag så har "arbetsytan" minskat på bekostnad av trams.

Jag kan inte se att det du säger stämmer, jämför fönsterna nedan:

Inte en massa outnyttjat whitespace högst upp utan istället (anpassningsbara) knappar till vanliga funktioner som Ny mapp eller Egenskaper. Båda fönsterna har tre rader ovanför själva innehållet men den nyare ger mer funktionalitet trots luftigare design i mina ögon.

Däremot kan man förstås ha synpunkter på att biblioteken visas i Den här datorn default, men de är enkla att dölja om man inte använder dem.

Citat:

För de flesta? I Explorer? Det vet du?

Ja, baserat på MS undersökningar om vad som användes, hur folk tog till sig ribbon osv. Det finns väldigt mycket information för de som är intresserade av gränssnitt/interaktionsdesign från MS om varför de gör ändringar och så.

Citat:

Hursom, då är vi tillbaka till det där problematiska med valfrihet. Varför ser du ett problem i att man kan få välja?

Jag ser inget problem med valfrihet men vad är det du föreslår egentligen? Att man ska kunna välja mellan ribbon eller menysystemet från gamla Windows? Det skapar problem om gränssnitt skiljer sig så på samma OS och det är en grundprincip inom gränssnittsdesign. Du kan välja att ha ribbon synlig eller dold, och dold är funktionen väldigt likartad med sjuan. Menyerna var dolda där default dock, och ribbon är väl synlig default i tians file explorer, men annars finns ju allt under samma rubriker mer lättåtkomligt då allt presenteras på ett ställe kategoriserat bättre än tidigare och med färre klick som följd.

Citat:

Dom ligger "längre ner" i de allra flesta fall. Flera steg/klick bort.

De flesta funktioner är "närmare" än tidigare, till exempel ny mapp som finns direkt i fönstret alltid; uppåtknappen som inte fanns alls i sjuan; anpassning av verktygsfältet; egenskaper för mappen man är på (systemegenskaper i Den här datorn) osv. Dock är vissa saker som används sällan längre bort, som anslut nätverksenhet (två klick istället för ett om man är i Den här datorn, annars samma). Men det är ju anpassningar efter vad folk använder mest, och det är för det mesta anpassningsbart.