Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant när även en tekniksida skriver så här, inget nytt som inte redan dragits i långbänk här dock.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.662048/windows-10-uppgr...

Ser dock ett stor anledning till att uppgradera - Det är gratis! (sedan är det lätt att gå tillbaka till tidigare version om man vill).

Jag har "paxat" min Windows 10 Pro uppgradering, men kör Windows 8.1 Pro (update 1) idag pga allt strul i 10:an.

Däremot tvivlar jag inte att 10:an kommer bli bra någongång i framtiden. Vi kanske måste vänta ytterligare ett år innan vi är där. Se bara hur lång tid det tog för XP (SP3), Vista (SP2), 7 (SP1) och Windows 8 (8.1 Update 1) att komma ut i stabila versioner.

I mina ögon blev aldrig Windows 10 10586 vad Microsoft lovade. Tror inte heller att Anniversary uppdateringen kommer hålla hela vägen fram, då systemet fortfarande spretar åt många håll (PC Settings, Control Panel etc.) ...

Windows 10 är i dagsläget en trehjuling med stödhjul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I mina ögon blev aldrig Windows 10 10586 vad Microsoft lovade. Tror inte heller att Anniversary uppdateringen kommer hålla hela vägen fram, då systemet fortfarande spretar åt många håll (PC Settings, Control Panel etc.) ...

Windows 10 är i dagsläget en trehjuling med stödhjul!

Anniversary uppdateringen är ju ett skämt vad man sett.
90% är inriktad mot Edge och pekskärms skräp.

Inte sett en enda sak personligen i Anniversary som jag bryr mig om, totalt meningslöst update som kommer ge en ännu mer bloatware säkert som man måste kämpa som ett djur för att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Inte sett en enda sak personligen i Anniversary som jag bryr mig om, totalt meningslöst update som kommer ge en ännu mer bloatware säkert som man måste kämpa som ett djur för att få bort.

Lite det som är problemet med 10:an för mig. Jag gör allt för att få saker och ting att fungera likt tidigare. Och i slutändan har jag ett system som nästan är identiskt med Windows 8.1 (kör även Classic Shell/Start i båda systemen).

Men för mig som har pekskärm, så är fortfarande 8:an helt överlägsen 10:an. Att inte ens ha steglös inställning för ljusstyrkan lättåtkomlig gör mig vansinnig. Istället släcks skärmen helt när jag trycker på symbolen för ljusstyrkan i notifikationsfältet (hur kan jag klicka på den igen när skärmen är helt svart?). Då blir jag tvingad att använda knapparna på tangentbordet, men hur smidigt är det på en hybrid (Lenovo Yoga) där jag vänder bort tangentbordet (exempelvis på tåg eller flyg där det är ont om plats)?

Permalänk

@walkir: Det stämmer, Windows 8.1 är bättre på en pekplatta men tyvärr uppdaterades min platta till 10 och nu fungerar inte gyrot som det ska. Recovery till 8.1 men det gick inte utan cd-skiva??? Letade upp en 8.1 på nätet och lyckades efter timmar av efterforskning få in W 8.1 igen men då fungerade inte toutchen. Enda drivarna jag hittade till plattan fungerade inte till Windows 8.1 men efter åter en uppgradering till W10 så fungerar det sådär.
Tja, vad jag tycker om Microsoft påtvingade uppdateringar kan ni ju gissa er till eller om jag råder folk att köpa Kina-plattor med minimal support kan ni också gissa er till.

Permalänk
Avstängd

@JimmieSan: Jag ser i alla fall fram emot mörkt tema och framför allt BASH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite det som är problemet med 10:an för mig. Jag gör allt för att få saker och ting att fungera likt tidigare. Och i slutändan har jag ett system som nästan är identiskt med Windows 8.1 (kör även Classic Shell/Start i båda systemen).

Men för mig som har pekskärm, så är fortfarande 8:an helt överlägsen 10:an. Att inte ens ha steglös inställning för ljusstyrkan lättåtkomlig gör mig vansinnig. Istället släcks skärmen helt när jag trycker på symbolen för ljusstyrkan i notifikationsfältet (hur kan jag klicka på den igen när skärmen är helt svart?). Då blir jag tvingad att använda knapparna på tangentbordet, men hur smidigt är det på en hybrid (Lenovo Yoga) där jag vänder bort tangentbordet (exempelvis på tåg eller flyg där det är ont om plats)?

Jepp samma här.
Kör StartIsback, tar bort ALLA apps (well dom man kan) i powershell, stänger av typ 50 saker, tar bort allt skit dom har med folder view i explorer osv.

Tar mig typ 2h från installation att fixa alla saker för att jag ska stå ut med w10.

Hemskt

Permalänk
Medlem

Till skillnad från från Home & Pro så ska det visst gå att utan diverse ful-hack stänga av telemetri i Enterprise & Enterprise LTSB.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/596135/enterprise-ca...

Dessa går dock inte att få tag på lagligt, till ett rimligt pris som privatperson. Men nu läste jag att Microsoft planerar en prenumerationstjänst för dessa:

http://www.zdnet.com/article/microsoft-prices-windows-10-ente...

Är det någon som hört mer om detta? Kommer privatpersoner också att kunna prenumerera?

Permalänk
Medlem

Efter historiens sämsta OS win8 är win10 en klockren 10a.
Slog sönder ett tangentbord pga hur jävla värdelöst win8 är, får fortfarande ångest varje gång jag använder skiten.
Köpte en Surface Pro 3 men var tvungen att lämna tillbaka plattan pga win8, fick köpa en Android platta istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Är det någon som hört mer om detta? Kommer privatpersoner också att kunna prenumerera?

Tanken på att Windows 365 snart är verklighet skrämmer mig. Känns tyvärr som ett naturligt steg att även kunna lägga till Windows 10 i deras Office 365 Enterprise E3 (som nu fått nytt namn).

För mig är det bara ännu ett skäl att hålla fast vid Winodows 8.1 Update 1 eller äldre samt välja bort Microsofts programvaror.

Fortsätter även hellre med fulhack i Windows 10 Pro än kastar mig i händerna på Microsoft ännu mer. Utan WSUS och liknande så känns inte Enterprise LTSB som en hållbar lösning som privatperson. Det kräver helt enkelt för mycket infrastruktur för att man ska kunna utnyttja alla fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Efter historiens sämsta OS win8 är win10 en klockren 10a.

Får man fråga vad du kör Windows 10 på för någon dator nu? För enligt mig så är 10:an betydligt sämre än Windows 8.1 Update 1 på flertalet punkter (speciellt på hybrider).

Kör du däremot Windows 10 på en vanlig dator utan pekskärm kan jag förstå dig. Men hade du bemödat dig med att installera Classic Shell/Start (eller StartIsBack) på 8:an, så hade det varit nära nog identiskt med 7:an.

8:an var långt ifrån perfekt, men där slipper man i alla fall att sitta i timmar och rensa upp i systemet (vilket jag fått göra i 10:an). Trots detta så dyker det fortfarande upp reklam i 10:an för olika appar då och då, eftersom inställningarna nollställs efter vissa uppdateringar.

Men vem vet... "Gratis" kanske är gott?

"If You're Not Paying For It, You Become The Product"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Får man fråga vad du kör Windows 10 på för någon dator nu? För enligt mig så är 10:an betydligt sämre än Windows 8.1 Update 1 på flertalet punkter (speciellt på hybrider).

Kör du däremot Windows 10 på en vanlig dator utan pekskärm kan jag förstå dig. Men hade du bemödat dig med att installera Classic Shell/Start (eller StartIsBack) på 8:an, så hade det varit nära nog identiskt med 7:an.

8:an var långt ifrån perfekt, men där slipper man i alla fall att sitta i timmar och rensa upp i systemet (vilket jag fått göra i 10:an). Trots detta så dyker det fortfarande upp reklam i 10:an för olika appar då och då, eftersom inställningarna nollställs efter vissa uppdateringar.

Men vem vet... "Gratis" kanske är gott?

"If You're Not Paying For It, You Become The Product"

Var ett tag sen jag använde WIN8, kommer nästan bara ihåg alla psykbryt jag fick.
Visst classic shell funkade hyffsat tills jag fick blåskärmar etc, kan ha varit versionen jag använde eller nåt.
Fanns fortfarande vissa tillfällen man hamnade i "Metro" och på en desktop var det ett helvete, instälningar foton etc.

Köpte en Surface Pro och tänkte att jag skulle ge "metro" en chans, men "metro" var ännu sämre på en platta, för att du var tvungen att använda skiten.
99.9999% av alla MS-appar var ren jävla skit och i princip obrukbara och 99.5% av alla andra appar var lika dåliga eller så fanns de inte alls.
Tog mig 2h att lära mig hur Android fungerade efter 5 år vet jag fortfarande hur "metro" fungerande, Metro känns efterblivet och var bara frustrerande.
Jag ville ha en surfplatta för Surf och film, men möjligheten att använda den som en dator, Pga WIN8 misslyckades Surface Pro 3 på alla punkter.

Bara en enkel sak som att stänga av datorn i OS:et tog mig 3 månader att hitta, visst alt + F4 funkar men det ska fan inte var så jävla krångligt. Min moder tryckte på avknappen i drygt ett år innan jag visade henne hur man gjorde.

Hade ett antal andra problem också, installerade nog om WIN8 minst 3ggr för att den blev korrupt. Har samma SSD i dag och har fortfarande inte behövt installera om WIN10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Metro känns efterblivet och var bara frustrerande.

Jag håller med dig om att Metro är efterblivet, men ser inte röken av det såvida jag inte tvingar fram det. Har också avinstallerat alla Metro-appar som gick att avinstallera sedan lång tid tillbaka. Kör med Winaero Tweaker som Classic Shell.

Att Microsoft glömde bort avstängningsknappen i Windows 8 var vansinne i sig, men det är sånt man får efter att de lät en kille ifrån Nike (Albert Shum) skapa gränssnittet.

Tyvärr är Albert Shum fortfarande kvar på Microsoft vilket syns tydligt i Windows 10...

Du var själv inne på hur mycket bättre just Android är jfm Windows 8. 10:an blir inte direkt heller lovordad kring UX;
http://www.slideshare.net/BenFreeman6/microsoft-v-google-ui-d...

Jag kommer inte att köra Windows 10 som mitt primära OS förrän Microsoft bestämt sig över vilket gränssnitt de ska använda. Hatar Modern UI/Universal Apps ännu mer nu.

Permalänk
Inaktiv

@walkir:

Håller helt med om Windows 8.1 update 1!

Måste vara det stabilaste och mest lättdrivna os Ms någonsin släppt. Med alla uppdateringar installerade fram till och med mars 2015, så är det klockrent och fritt från tjat om Win 10 och telemetri mög.

Det enda jag saknar är fortfarande klassiska temat som jag hållt fast vid sedan W95-tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Till skillnad från från Home & Pro så ska det visst gå att utan diverse ful-hack stänga av telemetri i Enterprise & Enterprise LTSB.

http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/596135/enterprise-ca...

Dessa går dock inte att få tag på lagligt, till ett rimligt pris som privatperson. Men nu läste jag att Microsoft planerar en prenumerationstjänst för dessa:

http://www.zdnet.com/article/microsoft-prices-windows-10-ente...

Är det någon som hört mer om detta? Kommer privatpersoner också att kunna prenumerera?

Står inget om Ltsb versionen dock... Blir säkert bara Current branch versionen.

Permalänk

Älskar det, ÄLSKAR DET och har gjort sedan dag 1. Ser extremt mycket fram emot Anniversary update!

Länge leve Windows 10!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MischievousError:

Ser extremt mycket fram emot Anniversary update!

Själv längtar jag till dagen då 10'or blir uppgraderade (frivilligt/ofrivilligt, your bet...) till Windows 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Själv längtar jag till dagen då 10'or blir uppgraderade (frivilligt/ofrivilligt, your bet...) till Windows 365.

Fullständigt onödigt att längta efter. Windows 10 ÄR "Windows 365". Microsoft har lovat att det inte ska bli en prenumerationstjänst för privatpersoner, men "aldrig" är en jäkligt lång tidsrymd, så det tror jag vad jag vill om...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fullständigt onödigt att längta efter.

Du har förmodligen inte följt mina tidigare inlägg i denna tråd - vilka andra än Microsoft tjänar på att låta kunderna prenumerera på operativet som tjänst - jepp, ingen - annat än 3/4-staviga organisationer som får järnkoll via big data. Windows 365 lär iaf inte göra Windows bättre - för användaren. Ironi är svårt i skrift..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ironi är svårt i skrift..

Ironin är väl att du väntar på något som redan är här. Windows 10 är inte ett OS, det är en tjänst, en service, en fortlöpande prenumeration på deras tjänster och service'ar, och alla nackdelarna är redan på plats, utom möjligen den att vi inte i dagsläget betalar för tjänsten. Problemet är som tidigare diskuterats att eftersom det inte är vi kunder som betalar för tjänsten, utan tredjepart, så har vi gått från att vara kunderna, till att vara produkten...

Poängen är dock den att det du väntar på, redan har levererats.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har uppgraderat 2 datorer från w7 till w10 och inga problem än, men det kanske kommer.

Permalänk

Ska bli skönt nu efter den 29:e juli då de slutar att erbjuda det gratis och mer eller mindre tvångsinstallerar det på folks datorer. Borde ju bli lite mindre tjat och påtryckningar då tycker man. Kanske till och med kan avinstallera GWX Control Panel, Never 10 och sätta på automatiska uppdateringar i windows update igen då.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ska bli skönt nu efter den 29:e juli då de slutar att erbjuda det gratis och mer eller mindre tvångsinstallerar det på folks datorer. Borde ju bli lite mindre tjat och påtryckningar då tycker man. Kanske till och med kan avinstallera GWX Control Panel, Never 10 och sätta på automatiska uppdateringar i windows update igen då.

Skulle inte förvåna mig om dom förlänger gratis perioden eller erbjuder uppdatering till test månad istället.

Permalänk
Medlem

Verkade väl funka hyffsat. De spel jag spelade fungerade utan problem och flöt på bra. Dock så bytte jag tillbaka till Win7 efter att suttit i 3timmar och googlat för att försöka få twitch att fungera, men gav sedan upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Dock så bytte jag tillbaka till Win7 efter att suttit i 3timmar och googlat för att försöka få twitch att fungera, men gav sedan upp.

Hur längesedan är det? Twitch ska ju fungera utmärkt p å Windows 10, och "Unstream" fungerar ypperligt om man inte ska streama själv, utan bara ta del av andras material.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Verkade väl funka hyffsat. De spel jag spelade fungerade utan problem och flöt på bra. Dock så bytte jag tillbaka till Win7 efter att suttit i 3timmar och googlat för att försöka få twitch att fungera, men gav sedan upp.

Vad är det med twitch som inte fungerar? Streamar du?
Jag kollar på streams nästan dagligen och det är inga som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur längesedan är det? Twitch ska ju fungera utmärkt p å Windows 10, och "Unstream" fungerar ypperligt om man inte ska streama själv, utan bara ta del av andras material.

B!

Skrivet av RVX:

Vad är det med twitch som inte fungerar? Streamar du?
Jag kollar på streams nästan dagligen och det är inga som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerade inte "ypperligt" för mig, när jag klickade för att titta på en stream så kom aldrig video rutan fram, det var bara vitt/blankt. Hittade ingen lösning på det. Jag kollar på Twitch varje dag så sitta på Win10 där det inte funkar(för mig) var inget alternativ. Är väl mindre än 1 månad sedan nu. Jag har annat roligare att göra än att googla runt på sånt här, 3timmar fick räcka. Den snabbaste och enklaste lösning för mig var helt enkelt att lägga in Win7 igen. Nu funkar allt jag använder datorn till, känns som man kommit hem igen. Skönt när allt bara fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Kör Insider slow ring...märkte att vattenmärkningen försvann efter update idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det fungerade inte "ypperligt" för mig, när jag klickade för att titta på en stream så kom aldrig video rutan fram, det var bara vitt/blankt. Hittade ingen lösning på det.

Lösningen: Högerklicka på Twitch-streamen, options / inställningar något, och stäng av hårdvaruaccelereringen.

Skrivet av Megacrash:

Jag har annat roligare att göra än att googla runt på sånt här, 3timmar fick räcka. Den snabbaste och enklaste lösning för mig var helt enkelt att lägga in Win7 igen. Nu funkar allt jag använder datorn till, känns som man kommit hem igen. Skönt när allt bara fungerar.

Det tog mig mindre än 5 minuter att googla fram en lösning, använda lösningen, och testa att det fungerade.
Med det sagt är Windows 10 frivilligt, så det går bra att skita i att uppgradera om man inte gillar resultatet. Så trivs du bättre på Windows 7 är det ju bättre att stanna där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lösningen: Högerklicka på Twitch-streamen, options / inställningar något, och stäng av hårdvaruaccelereringen.

Det tog mig mindre än 5 minuter att googla fram en lösning, använda lösningen, och testa att det fungerade.
Med det sagt är Windows 10 frivilligt, så det går bra att skita i att uppgradera om man inte gillar resultatet. Så trivs du bättre på Windows 7 är det ju bättre att stanna där.
B!

Det tog inte lång tid för mig heller att googla olika "lösningar" men ingen av dem hjälpte

Permalänk
Medlem

Fast det fungerade för mig, och problemet försvann helt när man uppdaterade till rätt drivrutiner för grafikkortet. Och som tidigare nämnts så fungerar även Unstream utan problem, om man bara ska titta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.