Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Fick en med QC passed tejp, inga spår av att skärmen skulle varit använd.

Tre döda pixlar närmare mitten på skärmen, uniformiteten är vitt till höger, tidningspapper till vänster. @ASUS_Alexander är det här verkligen vad man måste förvänta sig med Asus produkter från och med 2015 och frammåt? En oacceptabelt defekt produkt som har inspekterats som OK! Av Asus själva? Mitt slarvbyggda Z170 moderkort hintar om att det är QC problem med Asus som märke i sig, och inte någon specifik avdelning.

Det är en person på Asus QC som tittat på dessa döda pixlar mitt i skärmen och gått "Yep thats perfect!"

Jag beklagar att du haft en dålig erfarenhet med skärmen. Vår Kvalitetskontroll har sedan PG- och MG-skärmarna kommit ut i handeln skärpts ordentligt, tyvärr händer det att precis som för alla att felaktiga exemplar slinker ut. Det är definitivt inga individer som utav illvilja släpper igenom skärmar med döda pixar med flit.

Nedan följer garantivillkoren för döda pixlar på MG-skärmar:

3. TFT/LCD pixelgaranti
Trots hårda kvalitetskontroller kan fel uppstå vid tillverkningen av thin film transistor- (TFT) och liquid crystal display- (LCD) skärmar. Dessa synliga fel påverkar varken funktion eller prestanda i er ASUS-produkt. ASUS erbjuder en garanti för er bärbara dators TFT/LCD-skärm om följande fel påträffas: a) Minst 3 ljusa eller 5 mörka pixlar b) 2 ljusa eller 2 mörka pixlar som ligger intill varandra c) 3 ljusa och/eller mörka pixlar inom 15mm Vänligen observera att en ljus pixel är en vit eller subpixel som alltid lyser mot en mörk bakgrund. En mörk pixel är ständigt svart oavsett bakgrund.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Alexander:
Då har QC folket ignorerat eran egen pixel-policy, eller så saknas test för döda pixlar. Eller så har någon slarvat.

Svårt att se med dålig kamera, tre stendöda pixlar, två sitter bredvid varann diagonalt nedanför en ensam död. Avståndet är ca 14mm mellan de två diagonala och den ensamma döda pixeln. Samt att det är några halvdöda pixlar runt de döda. Smack mitt i centret av skärmen där man alltid kollar.

Tycker du personligen att det är något som täcks av eran Pixel policy? Svårt att tolka, önskar man nästan var amerikan då de faktiskt har en acceptabel pixel-policy medans vi i EU får nöja oss med fabriksdefekta paneler. IPS-glow har jag inte mycket emot, men döda pixlar mitt i ansiktet... Det som förvånar mig är att den här skärmen har inspekterats av en person, och godkänt den. Det är omöjligt att missa dem.

Några positiva ord om skärmen i allmänt dock, prestandan är underbar med 144 hz, trace-free läget 60 är bäst. Att jämföra den sida vid sida med min HP LP3065 är som mellan natt och dag. Även spelandes spel som går i 60-70 FPS märks det en enorm skillnad, tearing är praktiskt taget försvunnet, eftersläp nästintill nonexistent och den känns mycket mer responsiv. Bortsett från QC problem och defekta paneler ser jag varför folk älskar 144hz IPS. Däremot ser den ganska liten ut när den står bredvid min 30" skärm. Men det får bli en vanesak helt enkelt, större skärmen till att kolla på media, mindre till spel.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@ASUS_Alexander:
Då har QC folket ignorerat eran egen pixel-policy, eller så saknas test för döda pixlar. Eller så har någon slarvat.

http://i.imgur.com/Cz93AX6.png
Svårt att se med dålig kamera, tre stendöda pixlar, två sitter bredvid varann diagonalt nedanför en ensam död. Avståndet är ca 14mm mellan de två diagonala och den ensamma döda pixeln. Samt att det är några halvdöda pixlar runt de döda. Smack mitt i centret av skärmen där man alltid kollar.

Tycker du personligen att det är något som täcks av eran Pixel policy? Svårt att tolka, önskar man nästan var amerikan då de faktiskt har en acceptabel pixel-policy medans vi i EU får nöja oss med fabriksdefekta paneler. IPS-glow har jag inte mycket emot, men döda pixlar mitt i ansiktet... Det som förvånar mig är att den här skärmen har inspekterats av en person, och godkänt den. Det är omöjligt att missa dem.

Det är inte upp till mig att avgöra tyvärr. Om du är missnöjd skulle jag definitivt försöka reklamera skärmen.

MVH
ASUS - Alexander

Permalänk
Medlem

@ASUS_Alexander:
Måste ge Asus en liten eloge med, och en varning för CDON, CDON vill inte hantera DOA reklamationer, svarar maximalt på ett mail om dagen, saknar ordentlig telefonsupport och känns oseriösa i överlag.

Ett samtal till Asus och en enkät ifylld, några timmar senare med snabb och aktiv kontakt som känns personlig fixades en RMA till, och de skickar ut en ersättningsskärm med UPS som kommer den 7'e. Usel pixel-policy och bristande kvalitetskontroll vägs upp av supporten. Får hoppas att ersättningsskärmen är av okej kvalitet och att de accepterar de döda/halvdöda pixlarna som att skärmen verkligen är defekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@ASUS_Alexander:
Måste ge Asus en liten eloge med, och en varning för CDON, CDON vill inte hantera DOA reklamationer, svarar maximalt på ett mail om dagen, saknar ordentlig telefonsupport och känns oseriösa i överlag.

Ett samtal till Asus och en enkät ifylld, några timmar senare med snabb och aktiv kontakt som känns personlig fixades en RMA till, och de skickar ut en ersättningsskärm med UPS som kommer den 7'e. Usel pixel-policy och bristande kvalitetskontroll vägs upp av supporten. Får hoppas att ersättningsskärmen är av okej kvalitet och att de accepterar de döda/halvdöda pixlarna som att skärmen verkligen är defekt.

Inget som enbart gäller CDON bör tilläggas. Dustin är likadan, vägrar hantera ärendet och bollade över till Dell i mitt fall.

Nu vet jag inte hur det har löst sig med din skärm men Acers konkurrerande skärm ligger på 4999kr nu vilket kanske kan vara ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/acer-xf270hubmijdprz-ips-27-p346...

Permalänk
Medlem

@anon5930:
UPS lämnade den nya och hämtade den defekta skärmen ca 6 timmar sedan.
Med RMA ska man få en rekonditionerad enhet utan kablar, till skillnad från DOA genom återförsäljaren där man får en helt ny skärm off the shelf.

Paketet hade spår av att det skulle ha öppnats, men skärmen gav en doft av ny elektronik och det var som att packa upp en fabriksny skärm, inplastade tillbehör/kablar och detaljer. Inga döda pixlar, inget BLB och minimal IPS glow. Har testat spela lite och allt är i sin ordning. Känns väldigt avslappnande för ögonen att ha en snabb skärm.

Den har lite kallare färger än min HP LP3065 med S-IPS panel, och sämre svärta. Så jag kommer nog fortsätta använda den gamla som en sekundär skärm för film/tv-serier och dyl. I överlag fick jag precis vad jag hade behov av, på RMA'en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@anders190:
UPS lämnade den nya och hämtade den defekta skärmen ca 6 timmar sedan.
Med RMA ska man få en rekonditionerad enhet utan kablar, till skillnad från DOA genom återförsäljaren där man får en helt ny skärm off the shelf.

Paketet hade spår av att det skulle ha öppnats, men skärmen gav en doft av ny elektronik och det var som att packa upp en fabriksny skärm, inplastade tillbehör/kablar och detaljer. Inga döda pixlar, inget BLB och minimal IPS glow. Har testat spela lite och allt är i sin ordning. Känns väldigt avslappnande för ögonen att ha en snabb skärm.

Den har lite kallare färger än min HP LP3065 med S-IPS panel, och sämre svärta. Så jag kommer nog fortsätta använda den gamla som en sekundär skärm för film/tv-serier och dyl. I överlag fick jag precis vad jag hade behov av, på RMA'en.

Verkar vara lite olika bland tillverkare med, Dell skickade ut nya exemplar. Problemet? Även dessa var trasiga. Sista exemplaret fungerade dock fint och är vad jag suttit med i snart två år. Fattas väl bara att den havererar imorgon....

Så här långt ser det ju bra ut med ditt nya exemplar, får hoppas allt fungerar som det ska nu. Är ju helt klart dags att få använda produkten.

Gör dig inte av med din gamla skärm bara, personligen anser jag att man inte kan ha för många. Men så är jag förmodligen någon slags skärm-hoarder också.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Mitt skrivbord gick sönder och den åkte i väggen, den mår inte så bra nu, om brightness är på något annat än 100% kommer det ett elakt elektroniskt buzz från den, går den i standby laddar några capacitors ur var 5'e sekund, tre döda pixlar (nära kanten), uniformiteten i bakgrundsbelysningen(CCFL) är som ett knycklat tidningspapper, finns burn-in till vänster där en ca 6cm är mörkare än resten av skärmen med en skarp linje. För att inte nämna den låga prestandan, mycket tearing, ingen OSD. För att inte nämna den bristande anti-reflex behandlingen, med IPS-glow och spelandes mitt i natten kunde man se spegelbild av sig själv i mörka partier. Men tillbakaskjuten en bit och använd som en TV syns inte defekterna. Så ja fram tills den slocknar kommer jag nog ha kvar den!

Nio år gammal är den tillverkad i Juli 2007

Så ja det var dags för en ny skärm, får hoppas att tyskarna accepterar de döda pixlarna som defekt fortfarande, vem vet, de kanske nekar det. Fram tills dess är jag rätt pessimistisk fortfarande.

*edit* tog en bild precis efter jag packat upp, 30" 16:10 är bra mycket större än 27" 16:9 trots allt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@anders190:
Mitt skrivbord gick sönder och den åkte i väggen, den mår inte så bra nu, om brightness är på något annat än 100% kommer det ett elakt elektroniskt buzz från den, går den i standby laddar några capacitors ur var 5'e sekund, tre döda pixlar (nära kanten), uniformiteten i bakgrundsbelysningen(CCFL) är som ett knycklat tidningspapper, finns burn-in till vänster där en ca 6cm är mörkare än resten av skärmen med en skarp linje. För att inte nämna den låga prestandan, mycket tearing, ingen OSD. För att inte nämna den bristande anti-reflex behandlingen, med IPS-glow och spelandes mitt i natten kunde man se spegelbild av sig själv i mörka partier. Men tillbakaskjuten en bit och använd som en TV syns inte defekterna. Så ja fram tills den slocknar kommer jag nog ha kvar den!

Nio år gammal är den tillverkad i Juli 2007

Så ja det var dags för en ny skärm, får hoppas att tyskarna accepterar de döda pixlarna som defekt fortfarande, vem vet, de kanske nekar det. Fram tills dess är jag rätt pessimistisk fortfarande.

*edit* tog en bild precis efter jag packat upp, 30" 16:10 är bra mycket större än 27" 16:9 trots allt
http://i.imgur.com/QGva6q6.jpg

Där ser man.

Jo, 16:10-skärmar är riktigt stora. Lite synd att 16:10-formatet är på väg bort. Själv gillar jag formatet mycket, speciellt vid arbete och liknande.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@ASUS_Alexander:
Måste ge Asus en liten eloge med, och en varning för CDON, CDON vill inte hantera DOA reklamationer, svarar maximalt på ett mail om dagen, saknar ordentlig telefonsupport och känns oseriösa i överlag.

Ett samtal till Asus och en enkät ifylld, några timmar senare med snabb och aktiv kontakt som känns personlig fixades en RMA till, och de skickar ut en ersättningsskärm med UPS som kommer den 7'e. Usel pixel-policy och bristande kvalitetskontroll vägs upp av supporten. Får hoppas att ersättningsskärmen är av okej kvalitet och att de accepterar de döda/halvdöda pixlarna som att skärmen verkligen är defekt.

Ja, dom brukar vara riktigt snabba! Hur fungerade den nya skärmen?

Permalänk
Medlem

@ASUS_Alexander:
Som jag skrev i ovan inlägg är skärmen i det bättre laget, inga döda/defekta pixlar, ingen backlight bleed och minimalt IPS glow.

Nu när jag använt skärmen i några veckor kan jag konstatera att uniformiteten i färg går från varmt till vänster och kallt till höger. Vilket är tråkigt, men det är något jag kan leva med. Märker det inte i vanligt användande, endast om jag spelar eve online och har två nästan identiska klienter bredvid varann delade på mitten.

dvs varma sköna färger som skiftar till mer och mer blått/kallt ungefär vid mitten av skärmen. Med tanke på att IPS glow finns till höger på samtliga skärmar kan man nog dra slutsatsen att det är orsakat av tillverkningsprocessen och samtliga skärmar lider av det mer eller mindre. Felen orsakas helt enkelt av AU Optronics som tillverkar panelerna.

Permalänk
Medlem

Okej, nu händer det något som inte ska hända.

Startade skärmen och märkte extrema eftersläp, skärmen gick endast i 60hz, crimson drivers säger att ett DP Länkfel har uppstått. Slår jag på Freesync går skärmen upp i 89Hz. Det här är med original DP - mini DP kabeln, att byta till en annan DP kabel löser inte problemet.

Kan den här skärmen vara defekt med tro?

*edit* stack ner till Ica och köpte en ny 2 meters DP kabel, med den försvann problemen, bytte tillbaka och testade med båda original DP-miniDP kablarna och problemen uppstod igen med båda. Vad är oddsen att man får två defekta DP kablar?

Permalänk
Medlem

Är Asus MG279Q fortfarande aktuell att köpa tycker ni? Eller är det något annat på väg snart? Många butiker har slut i lager eller säljer den inte längre. Varför?

Är ute efter en 27" skärm med 1440, 144hz, IPS så alternativen är väldigt få. Freesync eller Gsync är ej av intresse då jag aldrig stört mig på tearing innan.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag fick nyligen denna skärm i present av sambon, har hunnit använda den i över en månad nu och jag börjar få något konstigt fel på den.

Jag försökte filma, vilket tog en stund men jag har klippt bort allt onödigt så ni kan se vad som händer. Detta fel uppstår rätt ofta. När jag kollar på youtube, spelar eller bara har skrivbordet framme.

Jag använder medföljande DP till DP-mini kabel.
Provade sätta tracefree till 0 och så stängde jag av freesync, men detta hade ingen effekt.
Har även använt DDU för att installera AMD drivisar som är på 17.4.4.

https://youtu.be/J0-6HXmIdQA

Finns det någon som kan hjälpa mig felsöka?

Permalänk
Bildexpert 📺

@moodilic: Var svårt att se men vid ca 0:08 in i videon hoppar bilden till med tydliga fel i en bråkdel av en sekund? Detta har inget med "trace free" att göra då det handlar om overdrive och eftersläp. "Hoppet" orsakas av tillfälligt fel i signalöverföringen och kan ske någonstans på vägen grafikkort-kabel-skärmens kretsuppsättning.

Skulle gissa att det i första hand inte är skärmen utan grafikkortet och/eller kabeln. Vad du kan göra härnäst är att köra skärmen i 60 Hz istället för 120 eller 144 Hz eftersom högre bandbredd öppnar för mer fel av den här sorten. Kvarstår det då bör du testa annan kabel (Se bland annat tråden om felaktiga DP-kablar) och annan anslutning, exempelvis HDMI. Fortfarande samma problem? Dubbelkolla då mot annan skärm och annan bildkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@moodilic: Var svårt att se men vid ca 0:08 in i videon hoppar bilden till med tydliga fel i en bråkdel av en sekund? Detta har inget med "trace free" att göra då det handlar om overdrive och eftersläp. "Hoppet" orsakas av tillfälligt fel i signalöverföringen och kan ske någonstans på vägen grafikkort-kabel-skärmens kretsuppsättning.

Skulle gissa att det i första hand inte är skärmen utan grafikkortet och/eller kabeln. Vad du kan göra härnäst är att köra skärmen i 60 Hz istället för 120 eller 144 Hz eftersom högre bandbredd öppnar för mer fel av den här sorten. Kvarstår det då bör du testa annan kabel (Se bland annat tråden om felaktiga DP-kablar) och annan anslutning, exempelvis HDMI. Fortfarande samma problem? Dubbelkolla då mot annan skärm och annan bildkälla.

Testade precis 60Hz och startade en youtubevideo och problemet kom direkt efter 30 sekunder.

Jag hade aldrig detta problem på min gamla skärm som var en 1080p60Hz med DVI anslutning. Skärmen i sig är säkert 10 år gammal men fungerar perfekt fortfarande.

Jag kanske bör kolla på en lite bättre DP-kabel?

Edit:

Nu kollade jag den andra tråden om DP kabeln och hur den kan skada GPU eller liknande och då fanns där en kille som hade en skärm som blinkade till då och då (något liknande min) och det visade sig att kabeln hade en extra pin (pin20) som hade ström i sig vilket inte får ske mot en skärm bara donglar så jag bör definitivt se mig om efter en bättre kabel och hoppas att denna pin inte används. Ska se om jag kan mäta den på något sätt.

Eller om du eller någon annan kan hänvisa mig till en sida där jag kan köpa en kabel som definitivt inte använder denna pin.

Permalänk
Medlem

Här är en lite tydligare video tycker jag. Bilden hoppar vid 00:19 och 00:53.

https://youtu.be/MEKoazyiSCE

Permalänk
Medlem

Det här var tråkigt...

Jag köpte en ny Deltaco 2m DP-mDP kabel från Inet idag och upplever tyvärr likadant fel som i videon ovanför.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag bytte ut DP-mDP 2m kabeln från Inet till en (Deltaco) DP-DP 2m kabel och nu fungerar skärmen utan problem.

Nu är jag väldigt nöjd med skärmen och kabeln.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Måste tyvärr meddela att problemet återkommit. Får sådana "glapp" i bilden igen. Det kommer oftare när jag kollar på youtube bl.a. Men väldigt sällan eller aldrig när jag spelar.

Jag börjar mer och mer misstänka att mitt grafikkort inte är okej längre. Jag köpte ett begagnat Asus Radeon 280x från en kille här på marknaden och har haft kortet nu i två år och det använde som miningkort. Fläktarnas kullager klappade ihop men jag köpte nya fläktar från eBay så den har rullat på nu sedan dess.

Men jag har läst att 280x korten har haft många problem med bl.a. värmeutveckling, kylningen samt klockfrekvenser.

Det konstigaste för mig är dock att min gamla skärm med DVI och 1080p har fungerar med detta kort sedan jag köpte det och långt innan dess när jag köpte skärmen för säkerligen 10 år sedan.

Varför kan problem som dessa uppstå just nu i samband med att jag gått över till denna skärm (trådens titel) och DP?

Jag köpte denna skärm från Proshop och vill gärna undvika att reklamera skärmen. Så min andra lösning kommer bli att byta grafikkort, därav väntar jag på att partnertillverkarna ska släppa vega 64 och det är över en månad dit har jag för mig.

Sen har jag också 3 års reklamationsrätt så jag känner ingen panik över problemet för tillfället men är *något* besviken på dessa problem skärmen/grafikkortet givit mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@moodilic: Av den historien skulle jag säga att det är rätt uppenbart var du ska rikta besvikelsen. Den nya skärmen är troligtvis mer tungkörd och värmeutvecklande för ett RX 280X.

Vega 64 torde bli en ordentlig skillnad och dessutom aktivera Freesync.

Permalänk
Medlem

@moodilic: Prova att klocka ner kortet och se om problemet fortsatt uppstår

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Är detta sämsta exemplaret någonsin gällande backlight bleed eller är detta normalt?

Överlag relativt onöjd med denna skärm. Färgerna känns väldigt TN-aktiga, urtvättade, jämfört med min tidigare Dell UltraSharp U2515H. Upplever ett surrande från skärmens nedre högra hörn, någon annan med samma sak?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺

@simonw: Det ser inte alls konstigt ut baserat på hur kameran har exponerat bilden. Är rummet så mörkt som det verkar på bilden ska du hålla brightness-reglaget på de nedersta 10 procenten. Du behöver också köra Racing Mode-läget. Annars blir det helt fel bild.

https://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med...

Både Asus MG279Q och Dell U2515H är tämligen rätt i färgerna. De har dock olika tonkurva där U2515H tenderar att dämpa mellantoner. I den meningen ser MG279Q ljusare ut baserat på vad du är van med från Dell U2515H. Det är MG279Q som är den mer korrekta av de två eftersom den tonar mer konsekvent från svart till vitt. Syns på mätningar som att U2515H har svårt att följa idealisk tonkurva (gult streck) vid "gamma point".

https://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h...

Länkade in Dell U2515H-testet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@simonw: Det ser inte alls konstigt ut baserat på hur kameran har exponerat bilden. Är rummet så mörkt som det verkar på bilden ska du hålla brightness-reglaget på de nedersta 10 procenten. Du behöver också köra Racing Mode-läget. Annars blir det helt fel bild.

https://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med...

Både Asus MG279Q och Dell U2515H är tämligen rätt i färgerna. De har dock olika tonkurva där U2515H tenderar att dämpa mellantoner. I den meningen ser MG279Q ljusare ut baserat på vad du är van med från Dell U2515H. Det är MG279Q som är den mer korrekta av de två eftersom den tonar mer konsekvent från svart till vitt. Syns på mätningar som att U2515H har svårt att följa idealisk tonkurva (gult streck) vid "gamma point".

OK, på bilden så har jag ställt in 18 av 100 på brightness.

Tyvärr så kan man inte justera sharpness när Racning Mode är aktiverat, vilket gör att skärmen har någon form av "blur" aktiverat, texten är väldigt suddig på mitt exemplar med Racing Mode. Oanvändbart.

MG279Q är klart mycket gulare och plattare än vad min U2515H är. Har jag dem uppställda bredvid varandra så har U2515H ett mer "djup" i färgerna, samt vitt är vitt. MG279Q känns urtvättad och vitt är snarare grått/gult på något vänster. Båda är inställda enligt TFT-centrals vägledning, lyckas inte få till det. Standardinställningar på MG279Q direkt ur kartong (dvs. settings -> reset all) är katastrofalt dåligt i jämförelse.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Racing Mode
Brightness - 8
Contrast - 80
R - 100
G - 96
B - 96

Ger underbart fin bild på min MG279Q iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Tyvärr så kan man inte justera sharpness när Racning Mode är aktiverat, vilket gör att skärmen har någon form av "blur" aktiverat, texten är väldigt suddig på mitt exemplar med Racing Mode. Oanvändbart.

Sharpness är ett filter som förvränger bilden. I racing mode utan sharpness och vivid pixel avstängt ska bilden vara bit-perfect, det vill säga inga filter förvränger bilden, vilket är vad jag tycker man ska sträva efter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av simonw:

Tyvärr så kan man inte justera sharpness när Racning Mode är aktiverat, vilket gör att skärmen har någon form av "blur" aktiverat, texten är väldigt suddig på mitt exemplar med Racing Mode. Oanvändbart.

MG279 beter sig korrekt vid Racing Mode och applicerar ingen skärpa. Reglaget "skärpa" ska inte behövas på en datorskärm eftersom det är fel funktion för fel situation. Som jag skrev i testet kan du behöva ändra Cleartype-inställningen eftersom subpixelrenderingen i Windows kan var fel. Upplevd oskärpa kan också bero på annat som att man kör fel upplösning, likt att driva skärmen i 1920x1080 eller liknande.

Att du upplever MG279Q som "gul" betyder inte nödvändigtvis att den är gul. Den MG279Q som jag testade (och de exemplar jag har sett utöver den) är synbart blåturkosa ur kartong med färgtemperatur runt 7000 - 7500 Kelvin. Så upplever du den som gul är något felskruvat i inställningarna. Eller så kan din U2515H vara alldeles för blå, men eftersom du är så van med den ser du den som "vit". Hur har du din Dell U2515H inställd? Dragit i skärpa och färgtemperatur på den? Det kan förklara vad du upplever i form av skillnader.

Ifall du går TFT-centrals inställningar ska du absolut inte använda deras icc-profil då det kan skapa den här typen av problem.

Detta är hur som helst en fråga om inställningar. Jag har kört båda skärmarna och vi har dem båda på redaktionen. Det är ingen enorm skillnad mellan dem i fråga om färg och bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Racing Mode
Brightness - 8
Contrast - 80
R - 100
G - 96
B - 96

Ger underbart fin bild på min MG279Q iallafall.

Skrivet av anon78208:

Sharpness är ett filter som förvränger bilden. I racing mode utan sharpness och vivid pixel avstängt ska bilden vara bit-perfect, det vill säga inga filter förvränger bilden, vilket är vad jag tycker man ska sträva efter.

Samma lika som jag kör, men med Racing Mode så är det "blur" påslaget, vilket gör att texten blir suddig. T.ex. FPS-mode har Sharpness 50, vilket är standard som jag förstår det. Racing Mode har Sharpness 30 och det går inte att ändra.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10