Permalänk
Medlem

@Zaic

ASUS MG279Q FreeSync range moved to 57-144 Hz

Såg detta idag på OCN. En som gjort modden och lagt upp EDID-filerna

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

@Zaic

ASUS MG279Q FreeSync range moved to 57-144 Hz

Såg detta idag på OCN. En som gjort modden och lagt upp EDID-filerna

Snyggt!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

@Zaic

ASUS MG279Q FreeSync range moved to 57-144 Hz

Såg detta idag på OCN. En som gjort modden och lagt upp EDID-filerna

Härligt lyckas man modda skärmen har man ju i praktiken 0-144Hz freesync med LFC Förhoppningsvis är signalfördröjningen lika låg som när man kör skärmen i vanliga 144Hz också

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Dags för mig att uppdatera hur det gått.
Skickade tillbaka min förra skärm till slut, velade fram och tillbaka då jag var orolig att de kanske inte räckte för Asus / CDON med den mängd BLB jag hade men chansade till slut. Skickade in den 20:e November och idag kunde jag hämta ut en ny.

Äntligen säger jag bara! Hittar inga som helst döda pixlar, så gott som noll i BLB (förutom då det i högra hörnet som alla verkar lida av).
Nu är jag nöjd!

En intressant sak som jag upptäckte när jag börja packa upp, vid tejpen som är i mitten av lådan så stod det en lapp "QA Passed", en lapp som inte fanns tidigare på de två andra.

Sen även ett stort plus till CDON, de har skött sin kundsupport galant! Även om det är surt att skicka tillbaka varor så kan jag inte klaga på supporten, snarare tvärtom!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg:

Jag är också mycket nöjd med mitt exemplar och intressant nog hade även min "QA passed"-lappen. Tänkte inte mycket på det förrän du påpekade att dina första exemplar inte hade denna lapp.

Permalänk
Medlem

Beställde denna skärmen i fredags och fick hem den idag. Men har ett problem att jag inte får upp någon bild och inte heller OSD, vet inte om skärmen är trasig kanske.

Provat både displayport och minidisplayport anslutningarna på skärmen.
Datorn hittar skärmen.
Strömsladden sitter i, skärmen startar, power lampan lyser vitt, och jag ser att bakgrundsbelysningen på skärmen är tänd.
Men får ingen bild och kan inte få upp OSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Beställde denna skärmen i fredags och fick hem den idag. Men har ett problem att jag inte får upp någon bild och inte heller OSD, vet inte om skärmen är trasig kanske.

Provat både displayport och minidisplayport anslutningarna på skärmen.
Datorn hittar skärmen.
Strömsladden sitter i, skärmen startar, power lampan lyser vitt, och jag ser att bakgrundsbelysningen på skärmen är tänd.
Men får ingen bild och kan inte få upp OSD.

När du sätter igång skärmen, kommer Asus loggan upp?
Personligen så fungerade med displayport direkt och borde logiskt nog fungera med alla andra portar utan problem. Du har ingen annan dator att prova med för att vara på den säkra sidan att det inte är grafikkortet som strular?

Skrivet av Novdid:

@Pnorberg:

Jag är också mycket nöjd med mitt exemplar och intressant nog hade även min "QA passed"-lappen. Tänkte inte mycket på det förrän du påpekade att dina första exemplar inte hade denna lapp.

Intressant, undra om det bara är en slump?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd

Min hade loggan med men var mycket glow på

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

När du sätter igång skärmen, kommer Asus loggan upp?
Personligen så fungerade med displayport direkt och borde logiskt nog fungera med alla andra portar utan problem. Du har ingen annan dator att prova med för att vara på den säkra sidan att det inte är grafikkortet som strular?

Ingen asuslogga när jag startar skärmen. Grafikkortet driver de andra skärmarna utan problem, hade en annan skärm kopplad till den Displayporten utan problem för en timme sen.

Ska prova koppla den till integrerade grafiken istället, och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Ingen asuslogga när jag startar skärmen. Grafikkortet driver de andra skärmarna utan problem, hade en annan skärm kopplad till den Displayporten utan problem för en timme sen.

Ska prova koppla den till integrerade grafiken istället, och se om det hjälper.

Då låter det som att den är defekt, när jag sätter igång skärmen utan DP kabeln i kommer Asus loggan fram, sen står det att ingen DP kabel är ansluten.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Novdid @Pnorberg

Nej det tror jag inte. Fick min idag också och det var en QA-passed-lapp på förslutningen. Bara lite glow nere i högra hörnet och inga dåliga pixlar.

Har inte haft mer än 60HZ innan och detta var ju ganska intressant. Helt klart ett annat flyt i bilden. Provade 90HZ freesync och ärligt talat efter att ha testat 144HZ så är det en märkbar försämring att gå ner så pass mycket freesync eller ej. Har förstås inte provat så mycket dock.

Wow var tungdrivet 144HZ 1440p är! Ultra BF4 ~80fps med cfx290. Sänkte till high och la på 10% OC - då räckte det ända fram

Bra kontrast! Lite TN-varning (bara lite) på min Dell U2412m, men den har ganska många år på nacken också + en hemsk anti glare (väldigt grynig). Inte så wow att gå från 16:10 24" till 16:9 27" dock, bara något bredare.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Var en QA-Passed lapp på min låda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Då låter det som att den är defekt, när jag sätter igång skärmen utan DP kabeln i kommer Asus loggan fram, sen står det att ingen DP kabel är ansluten.

Blir till att ringa CDON i morgon för att skicka tillbaka då, och hoppas man får en som funkar istället.

Får ju inte ens upp OSD :\

Permalänk
Medlem

Någon som tänkt modda freesync rangen?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Någon som tänkt modda freesync rangen?

Jag körde in EIDI filerna för 57-144Hz men har inte hunnit testa allt för mkt. Men tar jag upp OSD under en benchmark som tex. sleeping dogs inbyggda, ser jag där att det funkar och jag får ingen tearing alls så länge jag ligger över 60 fps. Jag har inte läst på hur crimson drivrutinerna compenserar när man faller under sin range, är det ngt man aktivt behöver slå på?

Dock med AMD's freesync demo så ser det inte ut som freesync fungerar som det ska man (får tyvärr sällan över 60 fps i demot så kan vara förklaringen?).

En annan sak jag märkt att freesync är lite lynnig. Att slå av och på crossfire ibland kan "förstöra" freesync inställningarna på ngt sätt (detta innan jag började lägga in EDID filerna). Och då måste jag installera om drivrutinerna för att få det att funka igen. Kan även vara relaterat till min överklockning i MSI afterburner då jag stängde av det samtidigt när jag fick det att funka igen.

Så ja det verkar fungera tycker jag, men jag önskar att AMD släppte ett bättre demo för att testa det. Jag provade nvidias Gsync pendulum demo som tydligen ska kunna användas för testa men det är så tungdrivet att jag ligger på under 40-50 fps hela tiden, så det måste jag testa med en annan EDID, eller få igång så att crimson kompenserar under 57 Hz?.

Återkommer när jag hunnit göra lite flera tester.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Även på min satt det en lapp "QA Passed" vilket jag heller inte kan minnas varit där på mitt tidigare exemplar.
Det är lite BLB längst ner till höger, men helt klart något jag kan leva med.

En annan sak jag la märke till var detta, har de ändrat något för frekvensen?

Mvh
Dallen

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Även på min satt det en lapp "QA Passed" vilket jag heller inte kan minnas varit där på mitt tidigare exemplar.
Det är lite BLB längst ner till höger, men helt klart något jag kan leva med.

En annan sak jag la märke till var detta, har de ändrat något för frekvensen?
http://www.bilddump.se/bilder/20151203154749-217.208.176.35.PNG

Mvh
Dallen

Har du hunnit testa freesync och se om det verkligen stämmer? Står ju troligtvis fel men man blir ju nyfiken

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Även på min satt det en lapp "QA Passed" vilket jag heller inte kan minnas varit där på mitt tidigare exemplar.
Det är lite BLB längst ner till höger, men helt klart något jag kan leva med.

En annan sak jag la märke till var detta, har de ändrat något för frekvensen?
http://www.bilddump.se/bilder/20151203154749-217.208.176.35.PNG

Mvh
Dallen

Ställ skärmen på 144hz i Windows så marker du om du får ett felmedelande

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Har fått skärmen och mit sapphire 390 nu Stod även QC-passed på min och verkar ha fått ett bra exemplar Hittat 1 (obekräftad) död pixel i mitten längst ut i vänstra kanten men den syns endast mot ljus bakgrund. BLB ser ut såhär (tagen med kass mobilkamera, brightness 20 eller 30, kommer inte ihåg):

Syns lite i nedre högra hörnet men knappt märkbart. Har inte hunnit testa den så mycket ännu, så återkommer efter lite GTA

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Har stött på att skärmen börjat flimra massa i arma med freesync aktiverat :/ Gjorde inte det till en början. Någon annan som upplevt liknande?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd

Gjorde min med ibland . löste det igenom att stänga av och trycka på den igen. Men min är nu returnerad nu

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Well, min historia är inte över. Skärmen som jag fick nyligen med QA-passed lappen på var en utbytesenhet. Idag fick jag tillbaka min, vad jag förmodar gamla skärm, däremot död pixel den här gången och inte röd på ungefär samma ställe som sist, plus tre till av någon konstig anledning. BLB ser just nu ut att vara mindre men fortfarande syns det i nedre ramen.
Ja, nu blir det och skicka tillbaka den här också.

Fick aldrig heller någon information om att det var utbytesskärm, bussgods ringer idag att jag har ett paket och tur nog är jag hemma idag så de levererar skärmen till dörren. När de är bakom dörren så scannar mannen paketet och då står det att jag ska skicka tillbaka den andra skärmen. Var bara hämta lådan från förrådet och börja packa.

Ja inte fick man njuta länge av en nästan perfekt skärm, herregud vilken cirkus. Ska kontakta CDON, igen för tredje gången...

Edit: Hittade tre till, misstänker att det är damm bakom skärmen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

På engelska forum så nämns det att dom skärmar som det finns en QA/QC-lapp på, är returnerade skärmar (Newegg, Amazon, etc). Verkar som dom kör med samma system hos återförsäljare i Sverige.

Permalänk
Medlem

har beställt en sådan här skärm från CDON, kommer jag bli nöjd?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Om den är felfri, så tror jag du blir nöjd.

Permalänk
Medlem

@lille7:
Jag har samma problem....
Köpte den under black friday på CDON.

Permalänk
Medlem

Har fått min nu som jag köpte hos CDON under BF, och jag är väldigt nöjd
Har testat lite snabbt mot olika statiska färger för att hitta fel i panelen, men den ser nästan perfekt ut! Hade också en QC lapp min.
Är det någon som har testat EDID moden än? Tycker iof att "flytet" är jättebra även utan freesync, men de vore skoj o testa så länge de inte är för hög latency.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem

Uppdatering av min historia.
Skärmen som jag skickade tillbaka med Bussgods i torsdags var inte meningen att skickas tillbaka. Det blev tydligen fel någonstans mellan CDON, Infocare och Asus då skärmen som jag har nu skulle egentligen skickas till tillbaka till Asus, den skärmen jag var nöjd med var den som jag skulle behålla d.v.s. ingen låneskärm.

Någon typ av mix upp blev det i kommunikationerna men skyller eller pekar inte finger på någon utan det är något som helt enkelt händer, vi alla är människor och vi alla gör misstag, så att säga "shit happens".

Kommer få tillbaka skärmen som skickades med Bussgods och bytes då ut mot den här defekta som jag har nu hemma. Förhoppningsvis så går inte skärmen sönder under resan ner till Tyskland och tillbaka.

Än en gång en eloge till CDON för deras support och även till Asuskillen som ringde upp mig personligen igår för att reda upp denna lilla cirkus som råkat bli.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg:

jag hade samma cirkus med min nuvarande dell 27". Massa colorbleeding på 3 exemplar irad, till sist orkade ja inte skicka tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

va fan är CDON för pajaser? Jag lade ordern för 8 dar sedan. Den har inte skickats än och nu har dom tagit bort skärmen från sidan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT