Permalänk

@sitrus: jag fick hem min idag och QC märkt med 2 lager tejp

jag hade döda pixar, ingen bleed alls har orolig för det men hade turen med mig!!

Verkar fungera som den ska? nja hela datorn kraschade när drog i gång CS med freesync på sen när jag körde igång den fick jag upp varning om att överklockningen misslyckas "vilken överklockningen undrar jag?"

steams fps counter visade 300fps för det mesta dök ner till 240fps nån gång trotts mitt R9 280x

+ingen bleed (PÅ MIN)
+bra svarta
+allt i CS puffade fram med kontrasten

-TN känsla på övriga färger
-stativ foten alldels för stor för mitt lilla bord

åter kommer med mer feedback, är dock tveksam om detta är rätt skärm för mig :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RyssFaktorn:

@sitrus: jag fick hem min idag och QC märkt med 2 lager tejp

jag hade döda pixar, ingen bleed alls har orolig för det men hade turen med mig!!

Verkar fungera som den ska? nja hela datorn kraschade när drog i gång CS med freesync på sen när jag körde igång den fick jag upp varning om att överklockningen misslyckas "vilken överklockningen undrar jag?"

steams fps counter visade 300fps för det mesta dök ner till 240fps nån gång trotts mitt R9 280x

+ingen bleed (PÅ MIN)
+bra svarta
+allt i CS puffade fram med kontrasten

-TN känsla på övriga färger
-stativ foten alldels för stor för mitt lilla bord

åter kommer med mer feedback, är dock tveksam om detta är rätt skärm för mig :/

Kalibrera färger mm på den den är ej bra som den är när den lev

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sitrus:

Efter mycket dividerande så blev det en sån här ändå.

Kanske ångrar sig när man ska köpa nästa grafikkort. Men den smällen får man ta då =).

Skrivet av sitrus:

Fått hem skärmen från CDON.

QC märkt med 2 lager tejp.
Inga märken eller döda pixar, minimalt med bleed

Verkar fungera som den ska

Verkar som steams fps counter visar 64fps men har ett helt annat flyt än förr. Trasigt verktyg?

Oavsett, väldigt svårdrivet med 144 fps.

Härligt, ser ut som du vann skärmlotteriet med.

Jo, 2560x1440 i 60Hz kan vara svårt ibland. 144Hz? Hehehe...
Men kan man dra ner lite på de tyngsta grafikinställningarna samt allt det som ändå inte gör någon större skillnad så bör man kunna komma en bra bit mot iallafall 90Hz.

Fin skärm, hoppas du kommer trivas med den framöver.

Skrivet av anon78208:

Börjar bli lite trött på det argumentet faktiskt. Det beror helt på vad man spelar för spel! Påminner mig om den där gamla klyschan, "But can it run Crysis?"

Det har blivit någon sorts myt att man måste ha en monsterdator för att kunna nyttja skärmar med hög uppdateringsfrekvens.

Minns ni Counter Strike? Det är 16 år gammalt nu men folk spelar det fortfarande. Det är underbart att köra i 144hz, men kräver ingen kraftfull dator för det. Det är bara ett av många exempel. Sedan finns det många nya spel som inte är speciellt krävande heller.

De flesta är nog intresserade av att spela nya spel och många av dessa är rätt tunga redan i 2560x1440 och 60Hz. 144Hz är rätt brutalt. Jag kör min AOC G2460 PF i 1920x1080 och 144Hz och det går rätt bra faktiskt i de spel jag spelat hitills. Men så är det en relativt låg och lättdriven upplösning idag med.

Men ja, det beror helt klart på vad man ska spela. Nöjer man sig med gamla titlar bör det ju inte vara något problem, förutsatt att de faktiskt fungerar på modern mjuk- och hårdvara samt inte får problem över 60 FPS. Spel upp till 2012 borde inte vara något större problem heller förstås. Nyare än så beror det nog mycket på vad för spel vi snackar om.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har trimmat freesync på denna =)?
Kör just nu varierat från 30-120hz och 60-144hz freesync beroende på vilket spel jag lirar! ^^

Kalas nöjd med denna skärmen och mitt R9 390!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tompanhuhu:

Någon annan som har trimmat freesync på denna =)?
Kör just nu varierat från 30-120hz och 60-144hz freesync beroende på vilket spel jag lirar! ^^

Kalas nöjd med denna skärmen och mitt R9 390!

När jag körde i 144hz lyckades jag komma ner till 53 eller 54hz tror jag. Testa att sänka nedre gränsen. 60hz är för högt eftersom LFC inte fungerar då. För att LFC ska fungera så måste hösta frekvensen vara mer än 2,5 gånger högre än den lägsta frekvensen. Det innebär att nedre gränsen får vara högst 57hz om den övre är 144hz, annars avaktiveras LFC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

När jag körde i 144hz lyckades jag komma ner till 53 eller 54hz tror jag. Testa att sänka nedre gränsen. 60hz är för högt eftersom LFC inte fungerar då. För att LFC ska fungera så måste hösta frekvensen vara mer än 2,5 gånger högre än den lägsta frekvensen. Det innebär att nedre gränsen får vara högst 57hz om den övre är 144hz, annars avaktiveras LFC.

Prövade att köra med 57hz men tyckte freesync ballade ur totalt när den skulle börja kompensera, kände direkt hur bilden tappade sitt flyt så detta är jag bara glad att slippa! Kanske därför jag blev så mycket nöjdare med 60hz i botten

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Tompanhuhu:

Någon annan som har trimmat freesync på denna =)?
Kör just nu varierat från 30-120hz och 60-144hz freesync beroende på vilket spel jag lirar! ^^

Kalas nöjd med denna skärmen och mitt R9 390!

Testade att trimma till 57-144hz, verkade fungera som det skulle men fick lite konstiga BSOD som upphörde när jag drog in vanliga drivrutinerna igen.

Har inte testat något annat spann än.

Permalänk
Medlem

Ni som orkat lägga ner tid på detta med ändrad freesynk intervall, och inte bara laddat ner en färdig 31-110hz inf fil som jag.
Tycker det känns konstigt att sätta uppdateringsfrekvensen till 144hz när intervallet är 31-110hz.

Står i drivrutinerna och skärmens inställningar att det är på, men hur vet man att det faktiskt fungerar?
Verkar enligt Nils Schimmelmann:s blog som att det skall gå att se i skärmens osd info, men var?

Tompanhuhu skriver att han tidvis kör 30-120hz, fungerar det bra, hittar ingen färdig inf fil för detta.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzhadar:

Tompanhuhu skriver att han tidvis kör 30-120hz, fungerar det bra, hittar ingen färdig inf fil för detta.

Glöm .inf-filerna. Med CRU kan du enkelt skapa egna intervall.
http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...

Om du har intervallet inställt på 31-110hz så ska du inte sätta skärmen på 144hz för då avaktiveras freesync. För att det ska fungera så måste det högsta värdet i freesync-intervallet vara högre eller lika med skärmens uppdateringsfrekvens (som du ställer in i windows bildskärmsinställningar, eller de spel du kör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Om du har intervallet inställt på 31-110hz så ska du inte sätta skärmen på 144hz för då avaktiveras freesync. För att det ska fungera så måste det högsta värdet i freesync-intervallet vara högre eller lika med skärmens uppdateringsfrekvens (som du ställer in i windows bildskärmsinställningar, eller de spel du kör).

Det var det jag tyckte var märkligt, men det var så jag tolkade denna sida:
http://nils.schimmelmann.us/post/133778060542/extending-the-a...

110hz kan man inte ställa in i windows, så vitt jag vet. Kan bara välja på 60, 90, 120 och 144hz.

Får väl lägga ett par timmar på att försöka begripa mig på hur jag gör en egen intervall, och prova att sätta taket till 120hz i den.
Vill hålla den lägsta gränsen så låg som möjligt, så man slipper ställa ner grafikinställningarna för mycket för att hålla sig över den.

Kör med ett r9 nano som jag köpte på black friday för 4490:-, håller på att försöka få det att hålla 1000MHz konstant, genom att sänka volten och höja power limit. Ser fjantigt ut med ett r9 nano i ett define R3 chassi, men det var billigt, så det blev ett sådant.

Permalänk
Inaktiv

Har personligen inte testat .inf-filen med 31-110hz, men jag trodde den skulle lägga till ett 110hz-läge i windows? Om den inte gör det så kan jag inte tänka mig att den fungerar som den ska. Då får man lägga till ett 110hz-läge med CRU.

Själv har jag försökt hålla det enkelt och bara använt 120 och 144hz som övre gräns. Sedan har jag bara modifierat den undre gränsen och gått neråt ett steg i taget. Dessa är de lägsta jag kunde uppnå utan problem:
43-120hz
53-144hz

Är inte intresserad av att gå lägre än 40hz för skärmen börjar flimra märkbart då. Är det verkligen ingen annan som råkat ut för det problemet? Hur kan ni köra 31hz och påstå att det fungerar bra? Tack vare LFC så behöver man ändå inte ha så låg undre gräns, eftersom grafikdrivrutinen kan mata ut samma bild upp till tre gånger. Ligger spelet t.ex. på 15fps så kommer skärmen köra på 15*3=45hz. Det kommer då flyta så bra som möjligt i 15fps utan någon tearing, men det betyder ju inte att man vill spela några spel i 15fps

Permalänk
Medlem

Ladda ner CRU efter jag läste ett inlägg på reddit, fungerade out-of-the-box med dem frekvenserna jag skrev innan.

Kör alltid skärmen på 144hz i windows och ändrar bara intervallet när jag ska köra ett spel som föredrar den andra profilen Oftast så föredrar jag dock att dra ner kvalitén lite för att komma över 60fps

Själv har jag aldrig haft ont av att skärmen flimrar vid 30fps men jävlar vad skönt det är att spela te.x rocket league där jag ligger mellan 115-130 fps med freesync! Satan vilken skillnad det blev mot min gamla 60hzare!

Permalänk
Medlem

Testat en del nu med CRU. 40-110Hz fungerar bra, ökar jag spannet mer än så börjar det flimra.

Permalänk

En fråga - ska vsync vara på för att free-sync ska fungera ordentligt? Jag ser att vissa spel får jag tearing trots freesync på

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

En fråga - ska vsync vara på för att free-sync ska fungera ordentligt? Jag ser att vissa spel får jag tearing trots freesync på

Det ska inte spela någon roll om v-sync är på eller av men själv måste jag ha det på för att få bort all tearing även om freesync är på och jag ser att skärmen uppdaterar sig adaptivt

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Det ska inte spela någon roll om v-sync är på eller av men själv måste jag ha det på för att få bort all tearing även om freesync är på och jag ser att skärmen uppdaterar sig adaptivt

Blir det inte mer input lag om Vsync är på, fastän Freesync är på?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Blir det inte mer input lag om Vsync är på, fastän Freesync är på?

Det bör det inte bli eftersom bilden på skärmen visas så fort GPUn är klar med att rendera bilden oavsett v-sync på eller av. Dock i detta mystiska fall när v-sync verkar ha en betydelse vet jag inte hur det är. Bästa sättet är väl att testa själv och avgöra om du känner någon skillnad mellan v-sync på/av.
Dock om du fortfarande får screen tearing med freesync på och v-sync av ser jag ingen anledning att köra denna kombination istället för 144Hz

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Det bör det inte bli eftersom bilden på skärmen visas så fort GPUn är klar med att rendera bilden oavsett v-sync på eller av. Dock i detta mystiska fall när v-sync verkar ha en betydelse vet jag inte hur det är. Bästa sättet är väl att testa själv och avgöra om du känner någon skillnad mellan v-sync på/av.
Dock om du fortfarande får screen tearing med freesync på och v-sync av ser jag ingen anledning att köra denna kombination istället för 144Hz

Tack. Läste till mig att vsync bör vara på när man har freesync aktiverat, detta för att motverka skärmen ej går högre än 90hz. Freesync tar över Vsync om den faller in i Freesync spannet. Vsync tar över om fpsen hoppar över högsta freesync gränsen samt lägre än lägsta gränsen och där kommer antagligen inputlag in.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Har testat med 57-144hz utan problem, var för lat för att ta fram ett eget intervall

Permalänk
Inaktiv

V-sync inställningen påverkar hur freesync fungerar, men freesync är igång oavsett vilket inställning v-sync har.

V-sync av:
Freesync synkar endast när frameraten ligger inom freesync-intervallet. Går frameraten under eller över intervallet så får man tearing.

V-sync på:
Frameraten begränsas till freesync-intervallets övre gräns så att det inte ska gå utanför och skapa tearing. När frameraten går under intervallet så försöker freesync motverka tearing genom att dubblera bildrutor (fungerar endast på skärmar som har övre gräns minst 2,5ggr högre än sin undre). Går frameraten under intervallets låga värde dividerat med tre så uppstår tearing. Skärmar med snävare sync-intervall orkar jag inte ta i detalj, men jag nöjjer mig med att säga att man får stuttering.

V-sync på eller av gör ingen nämnvärd skillnad på latens när man använder freesync, iallafall inte om man har en någorlunda normal framerate.

Permalänk

Bortsett från free-sync, skulle ni rekommendera denna skärm i 144hz till en geforceanvändare (så som man själv är), min nuvarande skärm har börjat krångla något och sitter i valet och kvalet att satsa på denna skärm eller en billigare med tn-panel? Letar efter en skärm med 144hz och 1440p och då är det typ denna som poppar upp mest med tanke på pris. Hade varit kul med g-sync men då blir plånboken betydligt lättare än om jag bara tar en "ren" 144hz:are. Kör för närvarande mest Fallout 4 och SW Battlefront (samt andra fps), men sysslar även med en del bildredigering men inte överdrivet mycket.

Sitter för närvarande på en Samsung SyncMaster 226BW, 2ms och 75hz. I lådan sitter ett 970GTX och i5-6600K.

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekommendera den även till en nvidia-användare. Det är en bra och prisvärd skärm även om man bortser från freesync. Utmärkt för halvseriös bildredigering och spelande på samma gång. Med lite justeringar blir den väldigt färgkorrekt, och den är mer än tillräckligt snabb för krävande gamers. Det lär kännas som en stor uppgradering från din nuvarande 226BW. Man ser på olika forum då och då att folk klagar på olika problem och att kvalitetskontrollen verkar vara bristfällig, men jag har aldrig sett det med mina egna ögon. Själv fick jag ett perfekt exemplar. Kan det vara så att de är bara de som har problem med sina som gör mest väsen av sig på forumen, medans vi andra sitter tysta och njuter av våra fullt fungerande skärmar?

Du har säkert läst Sweclockers recension redan. Läs gärna också på tftcentral: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg279q.htm

Permalänk
Medlem

@Wizardkitten: Jag hade nog köpt den även om jag hade nvidia-kort, pga priset.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Jag skulle rekommendera den även till en nvidia-användare. Det är en bra och prisvärd skärm även om man bortser från freesync. Utmärkt för halvseriös bildredigering och spelande på samma gång. Med lite justeringar blir den väldigt färgkorrekt, och den är mer än tillräckligt snabb för krävande gamers. Det lär kännas som en stor uppgradering från din nuvarande 226BW. Man ser på olika forum då och då att folk klagar på olika problem och att kvalitetskontrollen verkar vara bristfällig, men jag har aldrig sett det med mina egna ögon. Själv fick jag ett perfekt exemplar. Kan det vara så att de är bara de som har problem med sina som gör mest väsen av sig på forumen, medans vi andra sitter tysta och njuter av våra fullt fungerande skärmar?

Du har säkert läst Sweclockers recension redan. Läs gärna också på tftcentral: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg279q.htm

Japp läst recensionen här på Sweclockers. Och tack för den andra länken! Tror oavsett vilken skärm jag tar så kommer jag se stor förbättring från min trotjänare.. Skönt att de hade recenserat Acers XG270HU för 4290:- (känns väldigt lockande) också som var huvud konkurrenten, relativt likadana specs men TN-panel. Hade helst av allt skaffat Acer XB270HU men på sina 6690:- eller kanske möjligtvis Asus PG278Q med sina 6990:- känns det långt ifrån motiverat. MG279Q på sin prisnivå känns redan det jobbigt, att vara student känns i plånboken när saker måste bytas ut och man vill ha de bra grejerna..

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Har testat med 57-144hz utan problem, var för lat för att ta fram ett eget intervall

Skrivet av anon78208:

Jag skulle rekommendera den även till en nvidia-användare. Det är en bra och prisvärd skärm även om man bortser från freesync. Utmärkt för halvseriös bildredigering och spelande på samma gång. Med lite justeringar blir den väldigt färgkorrekt, och den är mer än tillräckligt snabb för krävande gamers. Det lär kännas som en stor uppgradering från din nuvarande 226BW. Man ser på olika forum då och då att folk klagar på olika problem och att kvalitetskontrollen verkar vara bristfällig, men jag har aldrig sett det med mina egna ögon. Själv fick jag ett perfekt exemplar. Kan det vara så att de är bara de som har problem med sina som gör mest väsen av sig på forumen, medans vi andra sitter tysta och njuter av våra fullt fungerande skärmar?

Du har säkert läst Sweclockers recension redan. Läs gärna också på tftcentral: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_mg279q.htm

Tänkte bara passa på att höra om någon av er som äger skärmen testat de inbyggda högtalarna? Jag är inte på jakt efter (eller förväntar mig) något extremt bra ljud. Men om den klarade lite vanlig bakgrundslyssning på Spotify eller liknande med OK ljud vore ju underbart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrOrsh:

Tänkte bara passa på att höra om någon av er som äger skärmen testat de inbyggda högtalarna? Jag är inte på jakt efter (eller förväntar mig) något extremt bra ljud. Men om den klarade lite vanlig bakgrundslyssning på Spotify eller liknande med OK ljud vore ju underbart

Jag sitter normalt med hörlurar, och har ordentliga högtalare också, men jag har testat de inbyggda. Musik och film kan du glömma. Däremot fungerar de okej om du t.ex. vill lyssna på en podcast eller om du sitter med hörlurar och plötsligt skulle få för dig att visa upp ett youtube-klipp för någon och vill att de ska höra utan att du ska behöva lämna över hörlurarna. Se högtalarna som en backup-lösning, inte som någon primär ljudkälla.

De spelar tillräckligt högt för att de ska höras ordentligt även i medelstora rum, det är bara det att ljudet är väldigt färgat. Låga och höga frekvenser försvinner helt, men om man bara ska lyssna på en röst så fungerar de bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Experimenterade lite med CRU.
I 144hz klarar skärmen freesync ned till 57hz
I 120hz kan den gå ner till 43hz

Går man för lågt så ballar skärmen ur totalt och man blir tvungen att göra en alt+f4 för att återgå till skrivbordet.

Hur ser du det?? Följde instruktionerna och använde 57-144 hz filen. På monitor står det Asus MG279Q (57-144 Freesync range). Men när jag testar med t.ex. Heaven med OSD uppe så står det bara 143 hz? :s

Kan tillägga att skärmen är ställd på 144 HZ och freesync är aktiverat både på skärm och i Crimson "Refresh rate reported 57-144 etc"

??

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ok my bad det fungerar faktiskt! Var tvungen att ladda ner AMDs vindkraftsdemo och då såg man i OSD hur den ändrade HZ hela tiden. Lustigt att den dubblerar frames dock. När man ställer in 50 FPS så kör skärmen i 100HZ. Så den visar väl om bilden då antar jag.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woods:

Hur ser du det?? Följde instruktionerna och använde 57-144 hz filen. På monitor står det Asus MG279Q (57-144 Freesync range). Men när jag testar med t.ex. Heaven med OSD uppe så står det bara 143 hz? :s

Kan tillägga att skärmen är ställd på 144 HZ och freesync är aktiverat både på skärm och i Crimson "Refresh rate reported 57-144 etc"

??

143hz = 144hz i princip. Den verkliga frekvensen när du ställer skärmen på 144hz är ~143,9hz och av någon anledning så avrundar OSD neråt när Freesync är igång. Det är inget du behöver tänka så hårt på egentligen. Tänk bara 143 = 144.

En grej man kan tänka på är att om man ställer skärmen på 120hz så kommer den verkliga frekvensen bli 119,88hz. Det är faktiskt väldigt användbart när man ser på bluray-filmer eftersom de har en bildfrekvens på 23,976hz. Gissa vad 23,976 multiplicerat med 5 blir. Japp, det blir 119,88hz vilket innebär att filmen kommer synkas perfekt till skärmen. De flesta andra frekvenser, inklusive 60hz ger ryckig bild när man ser på filmer inspelade i 23,976hz.

Skrivet av Woods:

Ok my bad det fungerar faktiskt! Var tvungen att ladda ner AMDs vindkraftsdemo och då såg man i OSD hur den ändrade HZ hela tiden. Lustigt att den dubblerar frames dock. När man ställer in 50 FPS så kör skärmen i 100HZ. Så den visar väl om bilden då antar jag.

Det är inget konstigt att den dubblerar. Det är grafikkortsdrivrutinen som gör det och det är en funktion som tillkom i Crimson, för att få till bra flyt utan tearing vid låga framerates. Jag har testat mig fram till att den kan visa samma bildruta upp till tre gånger, så om du ställer nedre gränsen på 57hz så kommer grafikkortsdrivrutinen göra så att Freesync fungerar ned till 57/3= 19fps.

Permalänk
Medlem

@anon78208

Känns som att freesync är väldigt duktigt på att se till och fylla tomrummet så det blir jämnt flyt.

Vad ställer du uppdateringsfrekvensen i spel på förresten? Provade Hitman Absolution här om dan och ställde man in 144HZ i spelet så blinkade skärmen svart (som om den startade om typ) ca var 30e sekund. Sen fick man meddelandet att freesync var avstängt. Däremot ställde man ner till 90HZ i spelet (fortfarande 144 HZ i windows, crimson & osd = freesync på) så fungerar det som "normalt". Svårt att säga vad freesync gör dock. Syncar den mot 90? vsync var av, blir det då 144? Tror OSD sa 90HZ så.

Körde ARMA 3. Där finns det bara 60HZ bara. Jag vet att det inte är 60FPS hela tiden men i OSDn så är det jämt 60HZ (aldrig att den går ner till något annat). Antar att den dubblerar frames eller gör någon magi (nytt sen LFC version eller??). Kan ju inte alltid gå jämnt upp. Men bra flyt var det...

Tacksam för svar hah

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo