Permalänk
Medlem

Bios - UEFI

Såg att jag kan flasha om mitt bios till UEFI (beta), någon som har testat det, är det bättre?
Det är ett gigabyte GA-Z68UD4 med intel i7 2600k

En annan fråga, köpte just nya ram-minnen med XMP, i bios kan jag välja disable, profile1, profile2. Spelar det någon roll om jag väljer 1 eller 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Såg att jag kan flasha om mitt bios till UEFI (beta), någon som har testat det, är det bättre?
Det är ett gigabyte GA-Z68UD4 med intel i7 2600k

En annan fråga, köpte just nya ram-minnen med XMP, i bios kan jag välja disable, profile1, profile2. Spelar det någon roll om jag väljer 1 eller 2?

UEFI är ju rent principiellt trevligt men en aspekt som varierar kraftigt är ju hur själva "setup"-verktyget ter sig. Om det är en beta-version är det väl ännu större anledning att göra närmare efterforskningar innan du testar.

Om det finns två olika profiler på minnena så spelar det antagligen roll vilken du väljer. Typiskt är det väl två olika hastigheter eller något liknande. Om det inte står något om vad det innebär så kan du väl testa att välja profile1 sedan profile2 och jämföra inställningarna som sätts.

(Typiskt skulle jag väl förvänta mig att profile2 innehåller de högre inställningarna som minnena marknadsförs med.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd igen.
Är det någon som har uppdaterat från bios till uefi?
Måste man installera om windows? (eftersom MBR inte används i uefi)

Anledningen till frågan är att jag inte kan köra mina minnen i 2166mhz, vilket det står ska fungera på mitt mb. Har senaste bios versionen, nästa version uppgraderar till UEFI.
XMP profil 2 ska köra minnerna i 2166mhz och allt ser rätt ut i bios, men datorn blir knäpp och startar bara om sig själv

Moderkortet är Gigabyte GA-z68xp ud4 med intel i7 2600k och minnerna är kingston hyperx 2x8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Lyfter denna tråd igen.
Är det någon som har uppdaterat från bios till uefi?
Måste man installera om windows? (eftersom MBR inte används i uefi)

Anledningen till frågan är att jag inte kan köra mina minnen i 2166mhz, vilket det står ska fungera på mitt mb. Har senaste bios versionen, nästa version uppgraderar till UEFI.
XMP profil 2 ska köra minnerna i 2166mhz och allt ser rätt ut i bios, men datorn blir knäpp och startar bara om sig själv

Moderkortet är Gigabyte GA-z68xp ud4 med intel i7 2600k och minnerna är kingston hyperx 2x8gb

Vad är det för minnen mer exakt? (2166 låter udda, menar du 2133?)

Kräver de högre spänning i den där högsta hastigheten? Var spänningen isf rätt när du försökte?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, 2133, sorry. KHX21C11T3K2/16X heter dom för att vara exakt
Om man väljer XMP profile 2 så ska det vara 2133mhz, CL 11-12-11 1.6V

Spänningen blir 1.6v när man väljer profile 2, men jag har försökt ställa in dom värderna manuellt utan att välja en xmp profil, blir samma fel