Monster-laptop för 3d-rendrering

Permalänk
Medlem

Monster-laptop för 3d-rendrering

Tjena.

En polare behöver en laptop som är riktigt kraftfull till 3d-rendrering. Han var på väg att köpa en Dell-dator för 31k som såg rätt dålig ut för det priset -

är det någon här som kan tipsa om något kraftfullt monster för 20k-30k?

tack

Permalänk
Skrivet av maxrho:

Tjena.

En polare behöver en laptop som är riktigt kraftfull till 3d-rendrering. Han var på väg att köpa en Dell-dator för 31k som såg rätt dålig ut för det priset -

är det någon här som kan tipsa om något kraftfullt monster för 20k-30k?

tack

http://www.pc-konsulten.se/barbara/extreme/x-256b.html

Konfigurera som du vill.

Permalänk
Medlem

Tror det blir billigare och bättre att ha en stationär rendercow som han skickar arbetet till från sin laptop.
Har aldrig satt upp ett sånt system så vet inte hur det skulle funka över internet men rent teoretiskt borde det vara bästa lösningen. Men då krävs det tillgång till internet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Om du skall lägga de pengarna så hade jag utan skuggan av tvivel köpt en Alienware m18x (förvisso äger DELL dem). Exceptionell byggkvalité, kanonservice, skönt tangentbord/pekplatta. Något högre pris jämfört med konkurrenterna om du BARA jämför komponenter rakt av. Ser du på allt annat runt omkring (som ovan nämnda punkter) så är de oslagbara. Dessutom är de "lätta" att uppgradera (cpu, gpu, minne och hårddisk) under resans gång. Många brukar pipa om att de är dyra osv osv men har du pengarna att spendera så hittar du nog inte ett mycket bättre bärbart monster.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem

Om han är seriöst intresserad av 3D-rendering eller skall börja jobba med det så faller en laptop bort direkt, oavsett hur mycket pengar du slänger på den.

Han borde istället köpa en stationär med den dyraste Intel-processorn han har råd med och/eller flera riktiga bra grafikkort (med mycket minne!) beroende på om han tänker använda renderingmotorer som går på CPU:n eller GPU:n.

Släng sedan in en stor SSD och mycket minne, minst 16 GB, sen kan man rendera på den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Pc KOnsulten hade ju en nice SLI-konf

Din Konfiguration

X-2048B - SLI/Crossfire
Tillgänglighet: I lager
Konfigurationspris: 25 210,00 kr
Antal:
Lägg i kundvagn
Sammanfattning
X-2048: 1 x X-2048b - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor: 1 x I7 3740QM | 2,7-3,7 GHz 6 MB, 45 W - 4 kärnor
RAM: 1 x 32 GB Crucial DDR3 1600 MHz (4x8 GB) - CL11
Grafikkort: 1 x 2 x Nvidia GeForce GTX 680M 4 GB GDDR5 SLI (X-2048B) - Kampanj (Ord. pris 4 490 KR)
Lagring 1: 1 x Samsung 840 Series 250 GB
Lagring 2: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet: 1 x DVD-brännare
Operativsystem - inkl. installation av drivrutiner: 1 x Windows 8 64-bitar
Språk för operativsystem: 1 x English
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Advanced 6235 - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

Konfigurationspris: 25 210,00 kr som hittat! lär ju inte hitta någon fetare laptop än så?

Permalänk
Hedersmedlem

Mina 5 cents (av erfarenhet).

Laptop helt ok att modellera på (se till att ha extern mus / annat verktyg bara).
Glöm ALLT vad seriös rendering heter.
After effects och sånt brukar kunna rulla på men det är inte heller att rekommendera.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Varför laptop? Datorn faller under kategorin släpbar, och att rendrera något på batteri kommer 1) inte gå (tidskrävande) och 2) att göra något överhuvudtaget efter 2 månaders användning kommer innebära att det måste medtagas en laddare då batteriet med all säkerhet blivit misshandlat så in i H.

Att införskaffa sig en rendercow/stationär dator som arbetas på distans kommer med all säkerhet vara smidigare i slutändan, billigare och definitivt mer effektivt för samma peng.

Sedan så kan man ju tipsa om att det ingår CUDA så finns det kort som är anpassade, och med en budget på 20-30k så finns det 1 år gamla begagnade burkar som företag brukar byta ut, vilket betyder ytterligare prestanda per peng om man ligger i och finner en sådan.

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smogard49:

Varför laptop? Datorn faller under kategorin släpbar, och att rendrera något på batteri kommer 1) inte gå (tidskrävande) och 2) att göra något överhuvudtaget efter 2 månaders användning kommer innebära att det måste medtagas en laddare då batteriet med all säkerhet blivit misshandlat så in i H.

Att införskaffa sig en rendercow/stationär dator som arbetas på distans kommer med all säkerhet vara smidigare i slutändan, billigare och definitivt mer effektivt för samma peng.

Sedan så kan man ju tipsa om att det ingår CUDA så finns det kort som är anpassade, och med en budget på 20-30k så finns det 1 år gamla begagnade burkar som företag brukar byta ut, vilket betyder ytterligare prestanda per peng om man ligger i och finner en sådan.

Han har redan stationär. Behöver mobilitet och har platsbrist.

Permalänk
Medlem

De flesta 3d-renderings programmen kan rendera över nätverk, så man kan ha en rätt billig laptop, men lägger workloaden på de stationära burkarna i nätverket.

Personligen skulle jag inte köpt från någon budget leverantör då skärmkvaliteten ofta är horribel - jobbar man med grafik vill man också ha en bra skärm, annars kastar man ju pärlor åt svin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxrho:

Pc KOnsulten hade ju en nice SLI-konf

Din Konfiguration

X-2048B - SLI/Crossfire
Tillgänglighet: I lager
Konfigurationspris: 25 210,00 kr
Antal:
Lägg i kundvagn
Sammanfattning
X-2048: 1 x X-2048b - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor: 1 x I7 3740QM | 2,7-3,7 GHz 6 MB, 45 W - 4 kärnor
RAM: 1 x 32 GB Crucial DDR3 1600 MHz (4x8 GB) - CL11
Grafikkort: 1 x 2 x Nvidia GeForce GTX 680M 4 GB GDDR5 SLI (X-2048B) - Kampanj (Ord. pris 4 490 KR)
Lagring 1: 1 x Samsung 840 Series 250 GB
Lagring 2: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet: 1 x DVD-brännare
Operativsystem - inkl. installation av drivrutiner: 1 x Windows 8 64-bitar
Språk för operativsystem: 1 x English
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Advanced 6235 - trådlöst & blåtand
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x Arctic MX-4

Konfigurationspris: 25 210,00 kr som hittat! lär ju inte hitta någon fetare laptop än så?

Jag skulle hellre köpt en smidig bärbar att modellera på och renderat på denna för samma peng:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3216244/renderings-pc

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ska han jobba så köp från en seriös sida som DELL tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av maxrho:

Tjena.

En polare behöver en laptop som är riktigt kraftfull till 3d-rendrering. Han var på väg att köpa en Dell-dator för 31k som såg rätt dålig ut för det priset -

är det någon här som kan tipsa om något kraftfullt monster för 20k-30k?

tack

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/171029-webhallen_conf...
256gb_ssd__750gb-173_full_hd-2x_gtx680m_sli-w8

Där har du power så det räcker

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

35 k ..... dear lord

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Beror väl på vilka program du använder. Jag har en ux32vd asus zenbook som funkar fint till det mesta men även min 2 år gamla laptop med intel icore5, 4 gb ram klarade av att jobba i rhinofiler med rendering som var runt 850 mb stora i Rhinocerus även om det gick trögt. För min del var renderingrejen ingen stor grej men det jobbiga var att jobba med den i enkel vy då det laggade lite extra när man roterade, utförde förändringar etc etc. Rhino med vray ska tilläggas funkade ok. Vet ej vilka program du använder eller om de fungerar bättre/sämre på liknande programvara.

Iaf, asus zenbooken klarar det mesta för mig galant då det nu faktiskt går att få en kraftfull laptop och väntar du till haswell i juni så kommer ju prestandan att öka ännu mer.

Med det sagt så får man ju säga något som för få skriver ändå. Oavsett om man har en ivy bridge i7 på en laptop så snackar vi 4 kärnor med hyperthreading (2 org) medans en i7 på stationär har 8 kärnor. Vet ej riktigt vad rendering kräver mest av men min vän sa antal kärnor och isf så bör ju stationär vara grejen. Personligen tror jag dock också på att en rendercow vore ett smartare alternativ om nu inte ens högpresterande laptop som en moddad ux32vd ger. (La själv till en SSD och 10 gb ram på denna).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

35 k ..... dear lord

Inte så mobil heller

Battery life: 110 minutes  (with NVIDIA® GTX 680M single, 78.44WH battery)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Personligen skulle jag aldrig köpa en bärbar som väger 3+kg då det är för tungt och sen minimum 2-3timmar batteritid.

Permalänk
Medlem

För den summan så hade jag med satsat på en Dell eller Alienware, just pga. den fantastiska supporten, som man nog gärna vill ha på en dator för nära 30k. Säger inte att övriga tillverkares garantier osv. är nåt bra, men just Dell har alltid legat exceptionellt långt före på den punkten enligt min mening. Det är värt att betala extra för en sån service.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Kan han inte bygga en ordentlig mATX istället? Tar inte mycket plats.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Med det sagt så får man ju säga något som för få skriver ändå. Oavsett om man har en ivy bridge i7 på en laptop så snackar vi 4 kärnor med hyperthreading (2 org) medans en i7 på stationär har 8 kärnor.

Bara som en parantes så har även en stationär i7:a 4 kärnor som med hyperthreading kan köra 2 trådar var. Det finns 6-kärniga i7:s för dyra pengar och 8-kärniga XEON:s dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."