Sweclockers marknad, trasig iPhone vid frakten

Permalänk

Självklart att den inte blivit fraktskadad, den är ju tillochmed i sin originalförpacking och en iphone 4 tål faktiskt en hel del endå.

Men det är nog inget du kan göra, polisen har mycket viktigare saker att göra än nån fjuttig liten telefon, 399kr för byte av hemknapp var ju jävligt billigt där i en länk slå till och släpp det hela.

Det är smällar man får ta när man handlar begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja, den hade luftkuddar på alla sidor utom kortsidorna, så iPhonekartongen satt helt löst och gled runt 10cm i paketet direkt mot den yttersta kartongen. Iphonens innerkartong var inte heller igentejpad, så locket var inte helt på, så mobilen själv kunde kanske studsa runt inne i den kartongen som inte har något skum eller dylikt i sig, det är hård kartong direkt.

definitivt inte med iPhone originalkartongen dock. Den är väldigt lite och tunn, knappt större än mobilen är, och iPhonens skärm ligger direkt mot sidans 1mm tjocka kartong.

Okey, på min samsung s2 räckte de med orginalkartong enligt netonnet när jag skicka tillbaka den på mic fel på den... fråga satte själv hur de kan räcka med orginalkartong, dom hänvisade till tillverkaren att dom är tvungna och ha en godkänd förpackning..

Detta är vad t ex netonnet sag till mej.. hur vida de stämmer vet jag inte alls.. Vet hur iphone kartongen ser ut då jag haft en..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Fast jag kan va helt ute å cykla, men orginalkartong i sig brukar vara godkänd förpackning att skicka en vara i..

Edit: säger iaf dom olika ställen som servrar bärbara datorer och sånt, även till netonnet när man skickar tillbacka en vara t ex på rep, så räcker orginalkartong som förpackning.

Det varierar från produkt till produkt så det går inte att säga något generellt. Min gissning är dock att iphone-kartongen inte är tillräcklig eftersom telefonen ligger överst i lådan direkt mot förpackningens ena sida helt utan stötdämpande material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Självklart att den inte blivit fraktskadad, den är ju tillochmed i sin originalförpacking och en iphone 4 tål faktiskt en hel del endå.

Men det är nog inget du kan göra, polisen har mycket viktigare saker att göra än nån fjuttig liten telefon, 399kr för byte av hemknapp var ju jävligt billigt där i en länk slå till och släpp det hela.

Det är smällar man får ta när man handlar begagnat.

Även om jag inte får pengarna kommer jag polisanmäla om lagen är på min sida, så han inte kan komma undan med det.

Skrivet av Chev:

Okey, på min samsung s2 räckte de med orginalkartong enligt netonnet när jag skicka tillbaka den på mic fel på den... fråga satte själv hur de kan räcka med orginalkartong, dom hänvisade till tillverkaren att dom är tvungna och ha en godkänd förpackning..

Detta är vad t ex netonnet sag till mej.. hur vida de stämmer vet jag inte alls.. Vet hur iphone kartongen ser ut då jag haft en..

Då har NetonNet fel, om inte S2 kartongen är ordenligt skyddad. Posten har krav på vad paket ska klara, och det möter definitivt inte iPhone förpackningen. (Värt att säga är att iPhone 4 också har en mindre kartong med sämre dämpning än vissa äldre iPhones om det är dem du tänker på, min iPhone 3G kartong är tre gånger så stor.)

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag är till och med utbildad inom elektronik men vill ändå inte byta den själv, då jag för något år sedan bytt skärmen på en iPhone 3G och skadat en av de otroligt små kablarna. Även om han vägrar betala och tinget inte tar i fallet tänker jag inte riskera en mobil värd 2000kr på det när det kostar 500kr att få det professionellt gjort.

Glöm tinget! För det första så tar de nog inte i fallet då det är för obetydligt/litet, men skulle de göra det så kommer din kostnad bli astronomiskt mycket högre än det du betalt för telefonen...dessutom riskerar du få betala motpartens rättegångskostnader (advokatkostnader m.m) om du förlorar.
Tro mig detta är ingen process du vill sätta igång...de enda som tjänar pengar i en sådan process är advokaterna;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av F@|)€r/\/:

Självklart att den inte blivit fraktskadad, den är ju tillochmed i sin originalförpacking och en iphone 4 tål faktiskt en hel del endå.

Men det är nog inget du kan göra, polisen har mycket viktigare saker att göra än nån fjuttig liten telefon, 399kr för byte av hemknapp var ju jävligt billigt där i en länk slå till och släpp det hela.

Det är smällar man får ta när man handlar begagnat.

Detta ärende lär i första hand behandlas civilrättsligt, d.v.s. köparen får stämma säljaren om att varan är trasig av en eller annan orsak, vilket betyder att det blir ett fall för en tingsrätt och inte polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Det varierar från produkt till produkt så det går inte att säga något generellt. Min gissning är dock att iphone-kartongen inte är tillräcklig eftersom telefonen ligger överst i lådan direkt mot förpackningens ena sida helt utan stötdämpande material.

Låter klok, är nog varierande... Är dock på en s2 och en hp dator jag skickat in å då har de räckt me orginalkartong, Men som jag sa tidigare.. kan va helt ute å cykla.. Fast s2 är väl typ likadant förpackad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Glöm tinget! För det första så tar de nog inte i fallet då det är för obetydligt/litet, men skulle de göra det så kommer din kostnad bli astronomiskt mycket högre än du betalt för telefonen...dessutom riskerar du få betala motpartens rättegångskostnader (advokatkostnader m.m) om du förlorar.

Sant att detta inte är värt att ta upp i en domstol, dock riskerar han inte att få stå för motpartens kostnader eftersom fallet skulle behandlas som ett förenklat tvistemål där motparten står sina egna kostnader.

Permalänk

Jag har haft samma problem med min hemknapp på iphone 4.

Hittade förljande lösningar.
Tömt på appar som rullar i bakgrunden= kanppen blir segt om lite minne finns. hjälpte ibland.
Kolla om du kan uppdatera programvaran för vissa versioner kan skapa detta problemet.
Kalibrera om hemknappen. Jag har för mig att man går in i en orginal app tex miniräknaren. håller powerknappen till slidern kommer sen håller hemknappen tills man blir skickad till hem skärmen.

Hittade även kopplingen till att hemknappen funkade perfekt med laddkabel ikopplad.

Tog tillslut en vild chansning på skit under knappen.
Tog min tryckluft på burk och satte på plaströret och körde ett par sprut in i ladd anslutnings hålet.
Sen dess har min funkat felfritt varje dag 1 år nu....
Testa tryckluften men på egenrisk!!!!!!!!
Säger inte att detta funkar elller e ofarligt!!
Man får ta en egen risk.....

Hoppas du får igång telefonen och slipper jaga säljaren o hålla på att vara arg o grejer.
Det e segt som faaaan.

Permalänk
Skrivet av sebastian383:

Sant att detta inte är värt att ta upp i en domstol, dock riskerar han inte att få stå för motpartens kostnader eftersom fallet skulle behandlas som ett förenklat tvistemål där motparten står sina egna kostnader.

Möjligt, men bara de egna kostnaderna skulle överstiga kostnaden för telefonen flerfalt...alltså inte lönt!
Har ingen egen erfarenhet av förenklat tvistemål, men den "vanliga" gällande företag mot företag i tvist...och det kostar skjortan:)
Advokater är duktiga på att ta betalt...de tar varenda tråd du har på kroppen:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonsson83:

Jag har haft samma problem med min hemknapp på iphone 4.

Hittade förljande lösningar.
Tömt på appar som rullar i bakgrunden= kanppen blir segt om lite minne finns. hjälpte ibland.
Kolla om du kan uppdatera programvaran för vissa versioner kan skapa detta problemet.
Kalibrera om hemknappen. Jag har för mig att man går in i en orginal app tex miniräknaren. håller powerknappen till slidern kommer sen håller hemknappen tills man blir skickad till hem skärmen.

Hittade även kopplingen till att hemknappen funkade perfekt med laddkabel ikopplad.

Tog tillslut en vild chansning på skit under knappen.
Tog min tryckluft på burk och satte på plaströret och körde ett par sprut in i ladd anslutnings hålet.
Sen dess har min funkat felfritt varje dag 1 år nu....
Testa tryckluften men på egenrisk!!!!!!!!
Säger inte att detta funkar elller e ofarligt!!
Man får ta en egen risk.....

Hoppas du får igång telefonen och slipper jaga säljaren o hålla på att vara arg o grejer.
Det e segt som faaaan.

Jag har prövat allt det där, märkte som du att det fungerar när laddkabeln sitter i. Tryckluft var något av det första jag provade efter att ha sökt på problemet, men det hjälpte inte alls. Det verkar nästan som att jag får betala för det, vilket är lite surt då det blir en onödigt dyr iPhone 4:a, men men. Det blir väl så när någon inte orkar packa tillräckligt eller stå för sina egna misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Även om jag inte får pengarna kommer jag polisanmäla om lagen är på min sida, så han inte kan komma undan med det.

Då har NetonNet fel, om inte S2 kartongen är ordenligt skyddad. Posten har krav på vad paket ska klara, och det möter definitivt inte iPhone förpackningen. (Värt att säga är att iPhone 4 också har en mindre kartong med sämre dämpning än vissa äldre iPhones om det är dem du tänker på, min iPhone 3G kartong är tre gånger så stor.)

Nä är på iphone4 jag tänker på.. Nå inte vet jag, då när dom transpoterar iphones å andra grejer till elkedjor så transpoteras dom ju enbart i orginalförpackning...

men hur som haver.. hoppas de går din väg detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chev:

Nä är på iphone4 jag tänker på.. Nå inte vet jag, då när dom transpoterar iphones å andra grejer till elkedjor så transpoteras dom ju enbart i orginalförpackning...

men hur som haver.. hoppas de går din väg detta

Dock skickas de i tusental på pallar då, och hanteras manuellt. Med Posten skickas de enskilt och ska klara fall på betonggolv på en meter, och att andra paket på upp till 20 kilo ska landa på de. Förmodligen så mitt paket blev helt söndertryckt. (Och det är därför man ska packa ordentligt med bubbelplast eller papp i paketet, så att det inte kan tryckas ihop.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har ingen egen erfarenhet av förenklat tvistemål, men den "vanliga" gällande företag mot företag i tvist...och det kostar skjortan
Advokater är duktiga på att ta betalt...de tar varenda tråd du har på kroppen

Jag skrev att det inte är lönt att ta upp fallet.
Att det skulle behandlas som FT-mål är inte bara möjligt utan det enda rimliga, se wikipedias sida som förklarar detta ganska bra: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Mm, rättegångskostnaderna kan bli helt absurda i vissa fall.
Tur att man läser till jurist m.a.o.

Permalänk
Skrivet av sebastian383:

Jag skrev att det inte är lönt att ta upp fallet.
Att det skulle behandlas som FT-mål är inte bara möjligt utan det enda rimliga, se wikipedias sida som förklarar detta ganska bra: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Jag vet att du skrev det och jag skrev att det är möjligt att det blir FT-mål i så fall.
Vet inget om FT-mål...
Men när det gäller tvister mellan företag så anar du inte vilka skitbagateller som går till tinget...been there done that:)
Men det man förlorar får man sätta in på lärdomskontot:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jag vet att du skrev det och jag skrev att det är möjligt att det blir FT-mål i så fall.
Vet inget om FT-mål...
Men när det gäller tvister mellan företag så anar du inte vilka skitbagateller som går till tinget...been there done that:)
Men det man förlorar får man sätta in på lärdomskontot:)

Jag svarade på det första när du bara hade skrivit din första mening, trodde att du ifrågasatte det hela varför min svar säkert blev lite drygt.

Mm, jag kan tänka mig det. Har hört många historier från lärare och dylikt om helt onödiga tvister som kostat multum, men ibland så är det svår att vara rationell antar jag

Permalänk

Så är det nog, men va fan någon måste ju föda advokaterna:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag tolkade Köplagens sjunde paragraf som att avlämnandet sker när varan överlämnas till köparen.
Även om så inte är fallet så är det ju givetvis säljaren som ombesörjer transporten i det här fallet, och säljaren lär ju då ha ngt slags ansvar för att beställa en säker transport av varan. Eller!?

7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag tolkade Köplagens sjunde paragraf som att avlämnandet sker när varan överlämnas till köparen.
Även om så inte är fallet så är det ju givetvis säljaren som ombesörjer transporten i det här fallet, och säljaren lär ju då ha ngt slags ansvar för att beställa en säker transport av varan. Eller!?

7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.

Du har rätt:) Det är tydligen köplagen som reglerar mellan två privatpersoner...

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Får känslan att de felen du säger varit innan han skickade den.
Så länge originalkartongen inte är krossad tål en telefon rätt mycket.

Men annars är det såklart säljaren som är ansvarig för packetering och frakt.
Däremot har du inte samma skydd vid privatköp.

Vad säger säljaren?

Tappat min note närmare 30 gånger nu, ja där är repor och bra skada i ett hörn men den fungerar galant, senast så fastnade hörlurarna i en varukorg och slängdes iväg ner på det hård marmor golvet så han har blivit lurad.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Nu är dock frågan om vem som enligt lag har ansvaret för varan under frakten, säljaren eller köparen, och det är en av dem. Att det är oförsäkrat gör bara att personen som skickar tar ansvaret själv enligt mig, speciellt när han skickat dåligt paketerat.

Säljaren ansvarar inte för varan efter den har postats, de tär upp till köparen att välja en säker lösning, dock kan man bevisa i vissa fall att skadan inte skett under levarans, som i detta fall är det solklart säljaren som luras.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Du har rätt:) Det är tydligen köplagen som reglerar mellan två privatpersoner...

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Enligt inlägg #43 så ska lagen inte tolkas på det viset. Jag vet inte säkert vad som är rätt.

Sunt förnuft säger att säljaren gjort fel, så mycket är solklart, i min värld iaf.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag efter mycket tjat erbjuden 150kr som ersättning av säljaren, blir väl tvungen att godkänna det trots att det är långt från vad reparation kostar.

Säljaren påstår att bara för att ICA (hans utlämningsställe för posten) har "godkänt" förpackningen så gör det att allt hans ansvar för det försvinner och att han magiskt har paketerat det rätt trots att det bryter mot postens regler, som säger att inner-kartongen ska vara fixerad, vilket den inte var, att paketet ska vara tillräckligt fyllt för att inte kunna sjunka ihop om andra paket landar på det, vilket det inte heller var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Säljaren ansvarar inte för varan efter den har postats, de tär upp till köparen att välja en säker lösning, dock kan man bevisa i vissa fall att skadan inte skett under levarans, som i detta fall är det solklart säljaren som luras.

Medhåll, ansvaret upphör när den överlämnats till Posten, eller vem som nu utför transporten.
Avlämnandet av säljaren direkt till köparen, så övergår ansvaret först när köparen tar emot den.

Det säljaren däremot bör tänka på är att styrka att den är inlämnad, i detta fall är det ingen konst då den kommit fram.
Nu är det frågan om skadorna som finns kan ha uppstått genom transport på det sätt som skett.
Jag ställer mig extremt frågande till att detta hänt i transporten.

Till TS,
Jag skulle gjort såhär:
1. Besök en rep-verkstad, fråga om de kan kika på mobilen och skriva någon form av rapport på skadornas troliga uppkomst.
Fråga om pris först, så du inte får surt efteråt.

2. Bemöt säljaren med att du låtit expertis kika på telefonen och de (om de nu gör det) säger att skadorna inte kan ha uppkommit genom transporten då inre förpackning till synes är oskadad. Kräv att du återfår pengarna + dina kostnader (2-300 för tidsförlust, köpesumman + verkstans arbete och returrakt)

3. Fyll i en stämningsansökan och en polisanmälan (pm;a mig om du vill ha en anmälan skriven korrekt), dessa två skickar du i PDF format till säljaren och meddelar att stämningsansökan inges till tingsrätten i hans stad, samt polisanmälan inlämnas samma dag om inte yrkat belopp har återbetalats inom fem arbetsdagar.

4. Invänta 5 dagar, därefter lämnar du in polisanmälan och inväntar respons. Läggs den ner, lämna in stämningsansökan och bifoga polisens beslut att inte inleda förundersökning, lägg nu på en tusenlapp på dina omkostnader. Betala in dryga 500kr till tingsrätten för stämningsansökan. (vet inte om summan höjts).
Ha dock i åtanke att du kan krävas på motpartens kostnader om du förlorar, förmodligen kommer domaren få er att komma överrens redan i de förberedande så oroa dig inte för mycket. Är ett småmål.

Tyvärr lite segdraget, men förhoppningsvis är det vått i blöjan redan på punkt 3.

Lycka till!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Säljaren ansvarar inte för varan efter den har postats, de tär upp till köparen att välja en säker lösning, dock kan man bevisa i vissa fall att skadan inte skett under levarans, som i detta fall är det solklart säljaren som luras.

Är det inte underförstått att säljaren förväntas anordna säker transport?

Eller kan man säga "du efterfrågade inget annat så jag skickade varan med duva"?

Permalänk
Medlem

Någorlunda löst nu. Kommer i alla fall inte anmäla eller dylikt, men vet i alla fall vem jag ska undvika att handla från i framtiden.

Tack för all hjälp i tråden!

Permalänk
Medlem

jag har läst hela tråden och det du beskriver är slitage problem.. jag har själv iphone och mer eller mindre alla mina kompisar ink. familj, och dom flästa har just dessa problem efter ett tags användande..

hade de hänt något under frakten me tanke på hur paketet ser ut så hade mobilen antligen varit knäck eller spruken skärm.. men eftersom iphone lådan va hel så tror jag den har klarat frakten.. som sagt detta är välkända slitage problem som händer på ihopne men glapp och knappen är trög, inget som är en jätte kostnad att fixa, men endå tråkigt att köpa något som inte är helt..

han har helt enkelt ( vad jag tror ) sålt en lur han själv andvändt under ett tag och sen sålt den till dig, och sen vet nog alla hur människor är, lättare o skylla på frakten än att själv ta ansvar.. jag kan nästan lova dig att de inte har hänt under frakten!

Permalänk
Medlem

Lite av livets hårda skola. Begagnat är lika med att köpa grisen i säcken. Köp dig en bil och den kan gå jättebra de första 50 milen sen börjar den krångla.

Permalänk
Medlem

Hade nyligen liknande problem (dåligt paketerat grafikkort som visade sig vara trasigt), har skickat in det och ser hur mycket reparationen går på och om det eventuellt går på garantin (inga yttre fel). Får hoppas på det senare, annars är det väl bara att försöka komma överens om något bra med säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är det inte underförstått att säljaren förväntas anordna säker transport?

Eller kan man säga "du efterfrågade inget annat så jag skickade varan med duva"?

Jo, se köplagen 8 §:
"Skall säljaren ordna transporten av varan, skall han ingå avtal om transporten till bestämmelseorten med lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport."
Dvs, om det har avtalats att säljaren ska ordna transport - vilket det har gjorts här - har han skyldighet att se till att det sker på lämpligt och sedvanligt vis. Vilket det har gjort, iom att han skickat paketet med posten.

Att han har skyldighet att se till att förpacka varan väl för att säkerställa att den inte skadas följer av köplagen 17 § 2 st. 4 p:

"17 §
Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig."