Sweclockers marknad, trasig iPhone vid frakten

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marcusk:

Nu är dock frågan om vem som enligt lag har ansvaret för varan under frakten, säljaren eller köparen, och det är en av dem. Att det är oförsäkrat gör bara att personen som skickar tar ansvaret själv enligt mig, speciellt när han skickat dåligt paketerat.

Det här rör sig inte om en fraktskada så vem som ansvarar för sådana skador är inte särskilt relevant, men...

Köplag
Transportköp

7 § ...
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

Risken för varan
Vad risken innebär
12 § Bär köparen risken för varan, är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.

Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Alltså bör risken för fraktskador ligga på köparen om ni inte avtalat om något annat eller använder en frakttjänst där transportören tar över ansvaret.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Säljaren kan fan inte ansvara för postens hantering?! Säger sig självt..

Om lagen säger det så ska han självklart stå för det.

Om du beställt en sak i bra skick för ett fast pris inklusive frakt så förutsätter du väl ändå att den paketeras tillräckligt för att klara sig, samt att du garanterat får den fungerande?

Skrivet av Kal El:

Och hur lika säkert är det att du gjorde det med flit att du trodde paketet ar försäkrad och utnyttja att få ersättning utav posten så du kunde tjäna på det. Allt handlar om bevis har du inte tillräckligt så kan det bli jobbigt, tyvärr men så är det.

Lite svårt att tjäna något på att få den reparerad. Jag skulle inte vinna något på att förstöra den för att sedan få den reparerad eller utbytt mot en fungerande, då jag redan hade haft en fungerande telefon från början i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om lagen säger det så ska han självklart stå för det.

Om du beställt en sak i bra skick för ett fast pris inklusive frakt så förutsätter du väl ändå att den paketeras tillräckligt för att klara sig, samt att du garanterat får den fungerande?

Lite svårt att tjäna något på att få den reparerad. Jag skulle inte vinna något på att förstöra den för att sedan få den reparerad eller utbytt mot en fungerande, då jag redan hade haft en fungerande telefon från början i så fall.

Det fungerar inte på samma sätt som med företag, helt andra regler för privata affärer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här rör sig inte om en fraktskada så vem som ansvarar för sådana skador är inte särskilt relevant, men...

Köplag
Transportköp

7 § ...
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten.

Risken för varan
Vad risken innebär
12 § Bär köparen risken för varan, är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.

Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Alltså bör risken för fraktskador ligga på köparen om ni inte avtalat om något annat eller använder en frakttjänst där transportören tar över ansvaret.

Nu köpte jag inklusive frakt, så då undrar jag också om inte andra delen av lagen om du klippte bort av någon anledning gäller, nämligen:

Citat:

Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort.

Med tanke på att han erbjöd den med frakten i priset och att jag angav i min annons att den skulle skickas till Ludvika borde den delen av lagen gälla först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

Och hur lika säkert är det att du gjorde det med flit att du trodde paketet ar försäkrad och utnyttja att få ersättning utav posten så du kunde tjäna på det. Allt handlar om bevis har du inte tillräckligt så kan det bli jobbigt, tyvärr men så är det.

Och förresten, hur skulle jag kunna förstöra knappens funktion utan att den hade sett skadad ut på framsidan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Om lagen säger det så ska han självklart stå för det.

Om du beställt en sak i bra skick för ett fast pris inklusive frakt så förutsätter du väl ändå att den paketeras tillräckligt för att klara sig, samt att du garanterat får den fungerande?

Lite svårt att tjäna något på att få den reparerad. Jag skulle inte vinna något på att förstöra den för att sedan få den reparerad eller utbytt mot en fungerande, då jag redan hade haft en fungerande telefon från början i så fall.

Lika svårt är det veta om du försöker utnyttja denna händelse genom en annan iphone som du vet är trasig som behöver en reparation. Inte för jag tror det men det är en tanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Och förresten, hur skulle jag kunna förstöra knappens funktion utan att den hade sett skadad ut på framsidan?

Råkat välta ner cola burken vilket leder till att hemknappen segar ner kommunikationvid avtryck efter avtorkning, hände exakt för en kompis i dh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det blir förmodligen polisanmälan om han inte går med på att ersätta för lagning eller pengarna tillbaka, men då får jag nog vänta på att någon kan citera en lagtext om vem som definitivt har ansvaret för frakten först.

Skrivet av Marcusk:

Nu är dock frågan om vem som enligt lag har ansvaret för varan under frakten, säljaren eller köparen, och det är en av dem. Att det är oförsäkrat gör bara att personen som skickar tar ansvaret själv enligt mig, speciellt när han skickat dåligt paketerat.

Vem som enligt lag har ansvar är tyvärr ointressant så länge du inte är villig att dra detta till tinget - för polisen kommer inte att ta i ärendet, det är ett civilmål. Trist som fan naturligtvis, men så är det tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

Lika svårt är det veta om du försöker utnyttja denna händelse genom en annan iphone som du vet är trasig som behöver en reparation. Inte för jag tror det men det är en tanke.

Säljaren kan kolla upp när iPhonen är köpt etc. om han söker på dens IMEI kod hos Apple, och så har jag låst upp den via Telenor direkt när jag hämtat ut den från posten vilket jag har kvitto på. Om man kollar via Telenor kan man förmodligen få fram vem som köpt mobilen då den är kopplad till honom via IMEI.

Skrivet av Kal El:

Råkat välta ner cola burken vilket leder till att hemknappen segar ner kommunikationvid avtryck efter avtorkning, hände exakt för en kompis i dh.

Tappat cola på den inom någon timme efter att jag precis hämtat ut en ny mobil? Det går dessutom att se om jag lämnar in den på felsökning innan lagning om den blivit nersmutsad med cola eller dylikt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marcusk:

Nu köpte jag inklusive frakt, så då undrar jag också om inte andra delen av lagen om du klippte bort av någon anledning gäller, nämligen:

Med tanke på att han erbjöd den med frakten i priset och att jag angav i min annons att den skulle skickas till Ludvika borde den delen av lagen gälla först.

Jag klippte bort det mesta som inte verkade relevant, men jag missade visst den biten som mycket väl kan vara relevant.
Ställer du frågan på Lawline har du svar inom några dagar.

Eftersom det inte rör sig om en fraktskada känns det dock som slöseri att vandra alltför långt på det spåret.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Använd blocketpaketet i framtiden!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag klippte bort det mesta som inte verkade relevant, men jag missade visst den biten som mycket väl kan vara relevant.
Ställer du frågan på Lawline har du svar inom några dagar.

Eftersom det inte rör sig om en fraktskada känns det dock som slöseri att vandra alltför långt på det spåret.

Jag ställde en fråga nu på Lawline, förhoppningsvis får jag ett bra svar där snart. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det du som står för risken av varan eftersom risken övergår när varan överlämnats. Enligt köplagen är detta då köparen lämnat över till transportföretaget, i detta fall posten.

Andra delen av lagen du tog upp med "fritt" kräver att du speciellt avtalat med den andra parten om "fritt köparens hem" eller liknande. Det är inget som automatiskt has i åtanke. Allt detta är ju standarden om du inte avtalat någonting annat.

Permalänk
Medlem

En hemknapp kan inte kosta mer än 200 spänn typ.

Edit: ca 2 pund på ebay!

http://www.ebay.co.uk/itm/iPhone-4-Home-Button-Flex-Cable-/11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

En hemknapp kan inte kosta mer än 200 spänn typ.

Edit: ca 2 pund på ebay!

http://www.ebay.co.uk/itm/iPhone-4-Home-Button-Flex-Cable-/11...

Det är arbetet som kostar. Jag kan inte byta ut den själv, det är otroligt pilligt att göra det om du tittar på iFixIt guiden. Hela telefonen måste plockas ner med massor av små kablar som tydligen kan gå sönder bra man lyfter på de fel.

Permalänk
Medlem

Kan du inte komma överens om en lösning med säljaren så är det tinget som är enda vägen.
Oavsett hur mycket rätt du har.
Frågan är om du är beredd att ta den proceduren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Kan du inte komma överens om en lösning med säljaren så är det tinget som är enda vägen.
Frågan är om du är beredd att ta den proceduren?

Jag har bett han betala för reparation som han sa nej till, och jag vill inte stå för säljarens fel. (Då han paketerat undermåligt och valt oförsäkrad frakt).

Är tinget svårt? Tid har jag, frågan då är om det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har bett han betala för reparation som han sa nej till, och jag vill inte stå för säljarens fel. (Då han paketerat undermåligt och valt oförsäkrad frakt).

Är tinget svårt? Tid har jag, frågan då är om det kostar.

Skulle inte tro att tinget bryr sig, de har nog grövre brott på sin lista. Skadar väl inte att försöka om du nu vill. Själv hade jag bytt hem knappen själv, antar att du har pillat med datorer. Inte speciellt svårt, följ guider och ha koll på skruvarna så ordnar det sig! Kan inte tänka mig att det kan vara svårare än en laptop.

Permalänk
Medlem

Rätt övertygad att den redan var skadad när den skickades. Han skadade säkert paketet innan han skickade iväg det för det skulle se ut som paketet blivit skadat med posten.

Flera saker som ser så fel ut, till och börja med så är den stora kartongen nästen helt ihopvikt, men sedan så är luftkuddarna i paketet inte trasiga = konstigt.

Lilla telefonpaketet i det stora paketet är inte skadad som du nämner = telefonen bör inte ha tagit skada.

OCh som nämnts tidigare, rätt övertygad på att ansvaret ligger på personen som packeterar det hela. Eftersom det är pga av slarvit paketering som skadan har kunnat uppstå.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tips, det finns online forum som ger tips och råd ang lagar osv... jurister folk som studerar till advoktarer som hjälper folk gratis osv.
Bara googla runt lite så kommer du hitta massa personer som kan peka på lagar och paragrafer mm.

Lycka till...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Skulle inte tro att tinget bryr sig, de har nog grövre brott på sin lista. Skadar väl inte att försöka om du nu vill. Själv hade jag bytt hem knappen själv, antar att du har pillat med datorer. Inte speciellt svårt, följ guider och ha koll på skruvarna så ordnar det sig! Kan inte tänka mig att det kan vara svårare än en laptop.

Jag är till och med utbildad inom elektronik men vill ändå inte byta den själv, då jag för något år sedan bytt skärmen på en iPhone 3G och skadat en av de otroligt små kablarna. Även om han vägrar betala och tinget inte tar i fallet tänker jag inte riskera en mobil värd 2000kr på det när det kostar 500kr att få det professionellt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu köpte jag inklusive frakt, så då undrar jag också om inte andra delen av lagen om du klippte bort av någon anledning gäller, nämligen:
Med tanke på att han erbjöd den med frakten i priset och att jag angav i min annons att den skulle skickas till Ludvika borde den delen av lagen gälla först.

"Fritt levererad" ska inte blandas ihop med t.ex. termen "fraktfritt" utan avser den situationen då köparen och säljaren avtalar om att risken för varan skall övergå när varan har kommit köparen tillhanda. Termen fraktfritt ska istället tolkas så att säljaren bekostar transporten, men att varan fortfarande anses överlämnad när den är överlämnad till den självständige transportören.

"Genom att köplagen endast behandlar leveransvillkoret »fritt» och inte dessutom, som 1905 års lag, »fraktfritt» kan namnlikheten mellan dessa uttryck ge upphov till missförstånd. Leveransvillkoret »fraktfritt» överensstämmer med principen för det enkla försändningsköpet, vilket innebär att varan anses avlämnad redan när den överlämnas till självständig transportör på avsändningsorten. Med klausulen »fraktfritt» avses sålunda endast att säljaren, liksom vid motsvarande internationella uttryck CFR och CPT, åtar sig att ombesörja transporten och betala frakten. Detta innebär emellertid ingen förskjutning av avlämnandepunkten, vilket bland annat medför att riskens övergång från säljare till köpare sker redan när varan överlämnas för transport och inte först när den kommit fram till destinationen." - Ramberg och Herre, Köplagen.

Vad gäller förpackningen av telefonen så ska säljaren se till att den är tillräcklig för att skydda varan enligt (17 § p. 4 KöpL), telefonen förpackad i originalkartongen som förpackats i bubbelkuddar och en större kartong bör vara tillräckligt väl paketerat. Bevisbördan ligger dock på köparen att bevisa att förpackningen varit bristfällig för ändamålet.

Är telefonen defekt vid köptillfället (utan att det framgått på ett eller annat sätt) så är säljaren givetvis skyldig att ersätta detta, dock så är det väldigt svårt för köparen att bevisa att så faktiskt är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

"Fritt levererad" ska inte blandas ihop med t.ex. termen "fraktfritt" utan avser den situationen då köparen och säljaren avtalar om att risken för varan skall övergå när varan har kommit köparen tillhanda. Termen fraktfritt ska istället tolkas så att säljaren bekostar transporten, men att varan fortfarande anses överlämnad när den är överlämnad till den självständige transportören.

"Genom att köplagen endast behandlar leveransvillkoret »fritt» och inte dessutom, som 1905 års lag, »fraktfritt» kan namnlikheten mellan dessa uttryck ge upphov till missförstånd. Leveransvillkoret »fraktfritt» överensstämmer med principen för det enkla försändningsköpet, vilket innebär att varan anses avlämnad redan när den överlämnas till självständig transportör på avsändningsorten. Med klausulen »fraktfritt» avses sålunda endast att säljaren, liksom vid motsvarande internationella uttryck CFR och CPT, åtar sig att ombesörja transporten och betala frakten. Detta innebär emellertid ingen förskjutning av avlämnandepunkten, vilket bland annat medför att riskens övergång från säljare till köpare sker redan när varan överlämnas för transport och inte först när den kommit fram till destinationen." - Ramberg och Herre, Köplagen.

Hmm, ok. Tycker det ändå är fel moraliskt om säljaren paketerat dåligt så att den gått sönder, eller till och med kanske skickat den redan trasig. Tur att vi åtminstone har en tråd i forumet om erfarenheter i marknaden där jag kan skriva ut hans namn till framtida köpare att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hmm, ok. Tycker det ändå är fel moraliskt om säljaren paketerat dåligt så att den gått sönder, eller till och med kanske skickat den redan trasig. Tur att vi åtminstone har en tråd i forumet om erfarenheter i marknaden där jag kan skriva ut hans namn till framtida köpare att se.

Jag förstår att det är segt att du fått en trasig telefon men jag försöker bara förmedla vad som gäller juridiskt eftersom jag studerar vid juristprogrammet.
Se vad jag la till i mitt förra inlägg vad gäller paketeringen.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag förstår att det är segt att du fått en trasig telefon men jag försöker bara förmedla vad som gäller juridiskt eftersom jag studerar vid juristprogrammet.
Se vad jag la till i mitt förra inlägg vad gäller paketeringen.

Ok. Vad tror du om förpackning, anses det vara tillräckligt paketerat om telefonen legat löst i paketet åt två sidor, och kan skjutas runt i det? Jag tror inte att det räknas som tillräcklig, med tanke på att den var helt hopknycklad etc.

Är det svårt att bevisa att förpackningen var otillräcklig?

Citat:

Vad gäller förpackningen av telefonen så ska säljaren se till att den är tillräcklig för att skydda varan enligt (17 § p. 4 KöpL), telefonen förpackad i originalkartongen som förpackats i bubbelkuddar och en större kartong bör vara tillräckligt väl paketerat. Bevisbördan ligger dock på köparen att bevisa att förpackningen varit bristfällig för ändamålet.

Tack! Om någon annan känner till något ännu billigare uppskattas det väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu köpte jag inklusive frakt, så då undrar jag också om inte andra delen av lagen om du klippte bort av någon anledning gäller, nämligen:

Med tanke på att han erbjöd den med frakten i priset och att jag angav i min annons att den skulle skickas till Ludvika borde den delen av lagen gälla först.

Oj då, hade skrivit ett långt svar men nu har ju sebastian383 hjälpt dig så bra redan.
Men även om det skulle vara svårt att föra saken vidare så finns det ju andra sätt att hämnas på? (Uppmanar ingen till brott)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ok. Vad tror du om förpackning, anses det vara tillräckligt paketerat om telefonen legat löst i paketet åt två sidor, och kan skjutas runt i det? Jag tror inte att det räknas som tillräcklig, med tanke på att den var helt hopknycklad etc.

Är det svårt att bevisa att förpackningen var otillräcklig?

Tack! Om någon annan känner till något ännu billigare uppskattas det väldigt mycket!

Har det lilla paketet studsat runt utan skydd mot luftkuddarna? Isf kanske den kan ses som bristfällig.
Om jag inte minns fel nämner Posten nånting om att ett paket ska kunna tåla ett 1 m högt fall mot stengolv, vet inte om de säger någonting om att tåla vikt ovanpå..

Permalänk
Medlem

Fast jag kan va helt ute å cykla, men orginalkartong i sig brukar vara godkänd förpackning att skicka en vara i..

Edit: säger iaf dom olika ställen som servrar bärbara datorer och sånt, även till netonnet när man skickar tillbacka en vara t ex på rep, så räcker orginalkartong som förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo8:

Har det lilla paketet studsat runt utan skydd mot luftkuddarna? Isf kanske den kan ses som bristfällig.
Om jag inte minns fel nämner Posten nånting om att ett paket ska kunna tåla ett 1 m högt fall mot stengolv, vet inte om de säger någonting om att tåla vikt ovanpå..

Ja, den hade luftkuddar på alla sidor utom kortsidorna, så iPhonekartongen satt helt löst och gled runt 10cm i paketet direkt mot den yttersta kartongen. Iphonens innerkartong var inte heller igentejpad, så locket var inte helt på, så mobilen själv kunde kanske studsa runt inne i den kartongen som inte har något skum eller dylikt i sig, det är hård kartong direkt.

Skrivet av Chev:

Fast jag kan va helt ute å cykla, men orginalkartong i sig brukar vara godkänd förpackning att skicka en vara i..

definitivt inte med iPhone originalkartongen dock. Den är väldigt lite och tunn, knappt större än mobilen är, och iPhonens skärm ligger direkt mot sidans 1mm tjocka kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ok. Vad tror du om förpackning, anses det vara tillräckligt paketerat om telefonen legat löst i paketet åt två sidor, och kan skjutas runt i det? Jag tror inte att det räknas som tillräcklig, med tanke på att den var helt hopknycklad etc.

Är det svårt att bevisa att förpackningen var otillräcklig?

Tack! Om någon annan känner till något ännu billigare uppskattas det väldigt mycket!

Jag missade informationen om att luftkuddarna inte skyddade åt sidorna vilket gör det mer troligt att förpackningen är bristfällig. Jag vet dock inte hur svårt att bevisa brister i förpackningen eftersom det finns inte mycket skrivet om detta i juridisk litteratur (iaf inte i den jag har tillgänglig) samtidigt som jag inte har kunnat hitta något domstolsavgörande rörande detta.