Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Jo jag la en beställning någon timme efter tipset kom, använde rabattkoden också.

Den är skickad och kan tracka den med UPS, skickas från Holland och beräknad leverans till mig är på måndag.

Men va, jag har försökt flera gånger och fått meddelandet att produkten är slut på lager.
Nåja, kul att någon kan glädja sig åt en ny skärm, gz!

Permalänk
Medlem

@Plosky: jag fick samma felmeddelande jag.Kan lägga i varukorg och gå ända till betala, då säger den att varan är slut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Lalle-:

Snyggt, grattis! 3600 är vad jag tänkte köpa först egentligen, men det är svårt att tacka nej till en 600kr rabatt på en helt ny r7 3700x

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteamGames:

Nu för endast 999kr med koden "BACKTOSCHOOL", helt otroligt pris för en 144hz.

Edit: Kan vara slut.

någon aning om när erbjudandet slutar? eller är det när lagret är slut?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

någon aning om när erbjudandet slutar? eller är det när lagret är slut?

Jag ringde till supporten tidigare idag och fick svaret att de har ingen information när och om de ens tar in flera av denna produkt. Tipset han gav mig var att hålla utkik på hemsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Hände det bara första gången?
Det tog en stund innan min dator stängde ned sig och var klar med den inledande konfiguration man ser i din film så datorn kanske trots allt inte hade stängt av sig helt även om skärmen slocknade ...?
I värsta fall kan du bara utnyttja din ångerrätt.

Inte en skråma på datorn, alltså. Det behövs ingen tung sak för att göra den skåran i kartongen – den kanske bara har tagit i en vass bordskant.
Även om en förpackning är hel kan den ha varit med om en hel del om den har landat ”rätt”. Alla som någon gång har jobbat med logistik eller inom handeln vet vad som händer om man tappar en sak och den ser oskadd ut – alla (även chefen) låtsas som ingenting ...

Nä de händer fortfarande vid viloläge eller om jag stänger av datorn. Då slocknar skärmen men tangentbordet forsätter att lysa och fläkten fortsätter att snurra, det tar ca 10min sedan stänger den av sig. Jag provade windows update och det gjorde ingen skillnad. Sedan provade jag en ren installation via windows menyn och det hjälpte inte heller. Synd för annars är det en rätt hygglig dator har jag märkt. Minus är för att fläkten låter en del men det går strypa ner cpun via energisparläge om man ser på film eller surfar så blir den tyst. Och jag upptäckte idag att den hade bakgrundsljus på tangentbordet vilket jag inte hade väntat mig på en så pass billig dator.

Jag har gogglat som en tock och det verkar vara flera med ideapad med liknande problem. Jag hade högre förväntningar på Lenovo. Det är sjukt trist att behöva felsöka i timmar på en dator som är ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Nä de händer fortfarande vid viloläge eller om jag stänger av datorn. Då slocknar skärmen men tangentbordet forsätter att lysa och fläkten fortsätter att snurra, det tar ca 10min sedan stänger den av sig. Jag provade windows update och det gjorde ingen skillnad. Sedan provade jag en ren installation via windows menyn och det hjälpte inte heller. Synd för annars är det en rätt hygglig dator har jag märkt. Minus är för att fläkten låter en del men det går strypa ner cpun via energisparläge om man ser på film eller surfar så blir den tyst. Och jag upptäckte idag att den hade bakgrundsljus på tangentbordet vilket jag inte hade väntat mig på en så pass billig dator.

Jag har gogglat som en tock och det verkar vara flera med ideapad med liknande problem. Jag hade högre förväntningar på Lenovo. Det är sjukt trist att behöva felsöka i timmar på en dator som är ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du göra en garantireklamation via Lenovos webbplats om du vill behålla datorn. Det finns tyvärr inga felfria varor och uttrycket felprocent är en passande beskrivning för detta. Men, ju mer avancerad pryl, desto surare är det förstås när något krånglar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Då får du göra en garantireklamation via Lenovos webbplats om du vill behålla datorn. Det finns tyvärr inga felfria varor och uttrycket felprocent är en passande beskrivning för detta. Men, ju mer avancerad pryl, desto surare är det förstås när något krånglar ...

Reklamationen gör han väl där han köpt den, varför skulle man göra det på Lenovo’s hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olsson80:

Reklamationen gör han väl där han köpt den, varför skulle man göra det på Lenovo’s hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Om han vill häva köpet kontaktar han förstås säljaren.
Om han däremot är nöjd med det fina fyndpriset, men anser att datorn har ett fel som omfattas av garantin (d.v.s. vill försöka få datorn fixad eller utbytt) är det antagligen smidigast att kontakta Lenovo direkt eftersom säljaren bara säljer enstaka kartongskadade datorer och troligen inte har någon ersättningsdator tillgänglig.
Det tar antagligen längre tid att göra detta via säljaren (som antagligen ändå skickar datorn till Lenovo, vilket förlänger hanteringstiden) än direkt via Lenovo.
Det brukar nästan alltid gå snabbast att vända sig direkt till leverantören eller auktoriserade lokala reparatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Reklamationen gör han väl där han köpt den, varför skulle man göra det på Lenovo’s hemsida?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade hoppas det var mjukvarurelaterat och fanns någon bra lösning då jag gillar det mesta med datorn. Jag kollade upp biosversion och jag hade den nyaste som fanns. Dock gick det att stänga av fastboot i bios, kanske är värt att prova? Jag har iaf mejlat Elfynd igår de har inte svarat än men det är ju trots allt helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Om han vill häva köpet kontaktar han förstås säljaren.
Om han däremot är nöjd med det fina fyndpriset, men anser att datorn har ett fel som omfattas av garantin (d.v.s. vill försöka få datorn fixad eller utbytt) är det antagligen smidigast att kontakta Lenovo direkt eftersom säljaren bara säljer enstaka kartongskadade datorer och troligen inte har någon ersättningsdator tillgänglig.
Det tar antagligen längre tid att göra detta via säljaren (som antagligen ändå skickar datorn till Lenovo, vilket förlänger hanteringstiden) än direkt via Lenovo.
Det brukar nästan alltid gå snabbast att vända sig direkt till leverantören eller auktoriserade lokala reparatörer.

Oavsett anledning är det säljarens ansvar att se till att den lagas i tid. Spelar ingen roll om de säljer 5 eller 5000 datorer från Lenovo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olsson80:

Oavsett anledning är det säljarens ansvar att se till att den lagas i tid. Spelar ingen roll om de säljer 5 eller 5000 datorer från Lenovo.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, men det tar som sagt nästan alltid längre tid att gå via återförsäljaren.
Jag har omfattande egen erfarenhet av detta efter att ha jobbat inom handeln i många år. Kunder som kom in med en vara till oss i stället för att vända sig direkt till en auktoriserad serviceverkstad eller tillverkaren online tappade ofta en dryg vecka på mitt företags interna transporter och hantering. Och, varorna skickades nästan alltid till tillverkaren.
Men, alla gör förstås som de själva vill.

Permalänk
Medlem

Det hela börjar bli oftopic; MEN jag har gjort så att jag alltid vänt mig till tillverkare först och sedan åf. Det har funkat prima i allt från hårborstar till trådlösa headsets.
De flesta skickar nytt utan att ens ifrågasätta; tex logitech skickade ett helt nytt G930 headset när det inte kom ljud ur det gamla. Behövde inte ens skicka tillbaka den defekta.

Sen är det juridiskt åf’s ansvar så dit får man ju vända sig om tillverkaren nekar. Men jag skulle först gå via tillverkaren ändå för de krånglar ofta mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att reklamationsrätten i Sverige alltid är tre år medan den i många andra EU-länder bara är två år samt att tillverkaren inte har någon lagstadgad skyldighet att hjälpa dig och/eller utföra reparation/utbyte kostnadsfritt (fraktavgift t.ex) då konsumentköplagen enbart är tvingande mot återförsäljaren.

Om vissa tillverkare erbjuder smidigare (och framför allt gratis) hantering om man vänder sig direkt till dem så kan man så klart göra det men man bör vara medveten om att man ur juridisk synpunkt inte kan kräva saker av dem på samma sätt som när man vänder sig till butiken där varan är köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Självklart, men det tar som sagt nästan alltid längre tid att gå via återförsäljaren.
Jag har omfattande egen erfarenhet av detta efter att ha jobbat inom handeln i många år. Kunder som kom in med en vara till oss i stället för att vända sig direkt till en auktoriserad serviceverkstad eller tillverkaren online tappade ofta en dryg vecka på mitt företags interna transporter och hantering. Och, varorna skickades nästan alltid till tillverkaren.
Men, alla gör förstås som de själva vill.

Jag hade motsatta upplevelsen hos Logitech. Trots att det var en känd brist på headsetet så försökte de förhala i det längsta med att byta ut så jag hav upp. Har inte köpt en enda Logitech pryl sedan dess. Bra att det fungerade bättre för någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Självklart, men det tar som sagt nästan alltid längre tid att gå via återförsäljaren.
Jag har omfattande egen erfarenhet av detta efter att ha jobbat inom handeln i många år. Kunder som kom in med en vara till oss i stället för att vända sig direkt till en auktoriserad serviceverkstad eller tillverkaren online tappade ofta en dryg vecka på mitt företags interna transporter och hantering. Och, varorna skickades nästan alltid till tillverkaren.
Men, alla gör förstås som de själva vill.

Tack för alla råd och även till er andra som givit råd. Jag lyckades lösa problemet igår. Ren installation och installerade varenda drivrutin jag kunde hitta på Lenovos sida. Nu fungerar både strömsparläge och att stänga av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

X470-F har problem med fläktinställnigarna. Det går att ställa in de ok i BIOS men om man använder den medföljande mjukvaran kan det ställa till problem. Generellt ska man inte använda Asus AI Suite.
Annars är det ett bra moderkort, tyvärr är problemet med Asus mjukvaran för de har riktigt bra hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Angående 2700x på elgiganten:
Ska köpa processor idag och har inställd på en 3600 men nu när 2700x är billigare blev det svårare. Vilken ska man ta? Vilken kommer ha bäst resale value om några år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Angående 2700x på elgiganten:
Ska köpa processor idag och har inställd på en 3600 men nu när 2700x är billigare blev det svårare. Vilken ska man ta? Vilken kommer ha bäst resale value om några år?

Skickades från m.sweclockers.com

För gaming/allround skulle jag föreslå 3600. Jag beställde den i lördags och hade samma fundering som dig.

För produktivitet-fokus vinner 2700X på fler cores.

För re-sale tror jag nästan alltid det är bättre att köpa current-gen istället för föregående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Angående 2700x på elgiganten:
Ska köpa processor idag och har inställd på en 3600 men nu när 2700x är billigare blev det svårare. Vilken ska man ta? Vilken kommer ha bäst resale value om några år?

Elgiganten FTFY - ny står den på 2899:- någonting. (fortfarande 2300:- på prisjakt så det priset fanns faktiskt tidigare)
Och har du inte specfika multicore applikationer för din dator så är nog ändå 3600 det vettigare valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Elgiganten FTFY - ny står den på 2899:- någonting. (fortfarande 2300:- på prisjakt så det priset fanns faktiskt tidigare)
Och har du inte specfika multicore applikationer för din dator så är nog ändå 3600 det vettigare valet.

Frågan är varför priset höjdes. Det står fortfarande att man sparar 819 kr och att erbjudandet skulle gälla hela veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Angående 2700x på elgiganten:
Ska köpa processor idag och har inställd på en 3600 men nu när 2700x är billigare blev det svårare. Vilken ska man ta? Vilken kommer ha bäst resale value om några år?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du spelar så kommer 3600 vara bättre. 2700x skulle kanske vara bättre om man måste ha 8 cores, men det lär nog dröja ett bra tag till innan 8 cores kommer vara minimum med tanke på att vi inte började röra oss uppåt förrän något enstaka år sedan tack vare ryzen.

3600 är även väldigt bra i produktivitet, så skulle definitivt rekommendera 3600 över 2700x. 3600 lär förmodligen ha bättre resale value.

Hur hittade ni dessa erbjudanden? Gick in på elgigantens hemsida och det kommer inte upp i veckans annonsblad, eller under datorkomponenter. Skulle totalt missa detta annars om det inte vore tack vare er, så uppskattas att ni postade detta då det är två delar jag starkt övervägt vilket blir ett enkelt val för dessa priser.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Om du spelar så kommer 3600 vara bättre. 2700x skulle kanske vara bättre om man måste ha 8 cores, men det lär nog dröja ett bra tag till innan 8 cores kommer vara minimum med tanke på att vi inte började röra oss uppåt förrän något enstaka år sedan tack vare ryzen.

3600 är även väldigt bra i produktivitet, så skulle definitivt rekommendera 3600 över 2700x. 3600 lär förmodligen ha bättre resale value.

Hur hittade ni dessa erbjudanden? Gick in på elgigantens hemsida och det kommer inte upp i veckans annonsblad, eller under datorkomponenter. Skulle totalt missa detta annars om det inte vore tack vare er, så uppskattas att ni postade detta då det är två delar jag starkt övervägt vilket blir ett enkelt val för dessa priser.

Haha hade själv ingen koll förrän jag såg inlägget om nätagget.
Jag har I veckor funderat över en aio pump samt fläktar. Nu blev valet enklare så fick bli en kraken X52 och 3 pack LL120 fläktar för 500kr isch

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Haha hade själv ingen koll förrän jag såg inlägget om nätagget.
Jag har I veckor funderat över en aio pump samt fläktar. Nu blev valet enklare så fick bli en kraken X52 och 3 pack LL120 fläktar för 500kr isch

Men hoppade du runt bara o kikade bland alla datorkomponenter eller? Verkar ju lite tokigt att de har sådana schyssta priser men att det inte står någonstans. Väldigt gömd ju.

Ah snyggt. Jag lyckades fixa en ny 3700x för 3290kr så tänkte köpa en x62 för den, men nu med detta x52 pris så lär det nog bli den istället. Men PSU är supersnyggt pris, köpte en rm850x för 1269 kr som var på rea hos webhallen nyligen, men lär nog lämna tillbaka den för att köpa rm750x host elgiganten istället. 820 kr är en stöld

Är främst PC chassi som jag är osäker på just nu. P400a ser intressant ut men den skulle släppas typ i mitten av augusti hörde jag.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

@draanexle: Nu fanns inte alla fynd med här, men jag klickade in mig på datorkomponenter och såg deras "lagertömning" med lite blandade erbjudanden:

https://www.elgiganten.se/cms/komponenter-sista-chansen/dator...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Satan vad bra priser Elgiganten har då helt plötsligt!

Permalänk
Medlem

@aframoo: @lindstroem:

Skrivet av drwlz:

@draanexle: Nu fanns inte alla fynd med här, men jag klickade in mig på datorkomponenter och såg deras "lagertömning" med lite blandade erbjudanden:

https://www.elgiganten.se/cms/komponenter-sista-chansen/dator...

Fast det skumma är ju att på den sidan så finns ju inte ens många av de intressanta dealsen med. X52 är ej med, inget av corsair PSUs är med, eller de bra utreade PC chassin.

Skapade en post där jag samlade allt vettigt på ett hum - #18013780

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Arthur Bongo:

X470-F har problem med fläktinställnigarna. Det går att ställa in de ok i BIOS men om man använder den medföljande mjukvaran kan det ställa till problem. Generellt ska man inte använda Asus AI Suite.
Annars är det ett bra moderkort, tyvärr är problemet med Asus mjukvaran för de har riktigt bra hårdvara.

Stod mellan just x470-F och msi b450 gaming pro carbon ac för min del. Blev Asus och så får jag se om jag kan lösa flashen på något sätt...

Dåligt eller bra val, gillar faktiskt MSI bättre, men VRM på asusen är ju bättre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nu råkade jag iaf köpa på mig lite gott från Elgiganten. Nätagget (750W), Fractal R6 med fönster och lite RGB-fläktar

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Om du spelar så kommer 3600 vara bättre. 2700x skulle kanske vara bättre om man måste ha 8 cores, men det lär nog dröja ett bra tag till innan 8 cores kommer vara minimum med tanke på att vi inte började röra oss uppåt förrän något enstaka år sedan tack vare ryzen.

3600 är även väldigt bra i produktivitet, så skulle definitivt rekommendera 3600 över 2700x. 3600 lär förmodligen ha bättre resale value.

Hur hittade ni dessa erbjudanden? Gick in på elgigantens hemsida och det kommer inte upp i veckans annonsblad, eller under datorkomponenter. Skulle totalt missa detta annars om det inte vore tack vare er, så uppskattas att ni postade detta då det är två delar jag starkt övervägt vilket blir ett enkelt val för dessa priser.

kul att man kunde hjälpa till

Skickades från m.sweclockers.com