Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Hur har det gått för dig? Min står som status skickad. Har dock inte fått något kollinummer än.

Har du fått din z830 ännu? Beställde också en, men har läst att fläkten låter vansinnigt mycket. Vissa tycker dock att den blir lite lugnare efter senaste BIOS uppdateringen, medans andra anser att det är ett konstruktionsfel.

Men sen har jag också läst att problemet med fläkten bara berör de första modellerna som släpptes 2011 (vilket jag betvivlar)..

Men det skulle va kul om någon som fått denna från EG kunde ge en liten minirecension

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av borz:

Återigen, jag reagerar för just det faktum att det är mods som bestämmer över vad som är ett fynd.
Jag tycker att det räcker att modsen håller borta snacket och låter folk posta tips.

Offtopic: Personligen slog jag till på minneskortet för 169 kr.
Med en rabattkod på 50 kr så kostade kortet mig 119 kr inkl frakt... DET är billigt!

EDIT - Daemon: HD7970 rabatteras kraftig på olika håll. CDON och Webhallen säljer billiga HD7970 nästan hela tiden.
I mina ögon är 2849 kr väldigt nära normalpris för ett referenskort.
Detta exempel var bara ett sätt för mig att belysa vad jag tycker är ett problem.
Folk som får sina tips raderade kanske drar sig för att posta i tråden i fortsättningen.

Jag vet inte riktigt var du fått det från att det är vi som bestämmer vad som är ett fynd?
Är det möjligtvis mitt inlägg här? #12681473 anledningen till att det togs bort var för att i stort sett ingen av de produkterna som var med på den rean (jag kollade igenom alla, har jag för mig) var billigast.

Eller är det som du skrev innan att det var p.g.a. att ett tips togs bort? Det är inte första gången som vi tagit bort ett inlägg som var menat som ett tips, anledningen var ju att det inte riktigt klassificerade in sig som ett tips, det var ju mycket dyrare i nämnd butik än i många andra "välkända butiker".

Att folk skulle dra sig för att tipsa i tråden med rädsla för att tipsen skulle tas bort hoppas jag inte på. Att tips tas bort är p.g.a. att de inte är tips, alltså billigast och om man råkar tipsa om något som är mycket billigare någon annanstans så hoppas jag att man tar till sig det och kollar upp prissättningen på produkten bättre nästa gång, vilket förhoppningsvis leder till mindre "felaktiga" tips om man uttrycker sig så.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Har du fått din z830 ännu? Beställde också en, men har läst att fläkten låter vansinnigt mycket. Vissa tycker dock att den blir lite lugnare efter senaste BIOS uppdateringen, medans andra anser att det är ett konstruktionsfel.

Men sen har jag också läst att problemet med fläkten bara berör de första modellerna som släpptes 2011 (vilket jag betvivlar)..

Men det skulle va kul om någon som fått denna från EG kunde ge en liten minirecension

Fick hem den idag! En helt underbar dator. Gick från min Acer 4830TG, som jag tappade i golvet för ett par veckor sedan. Är inte redo för en recension riktigt än, men rent spontant känns den väldigt välbyggd och lyxig för 4444 kr. Fläkten har jag inte hört en gång än.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pakki:

15inch HP Pavillion G6-1133EO AMD E350 640GB 4GB 15.6 W7HP - OBS FYNDVARA - 1490:- !!!!
http://cdon.se/hemelektronik/15inch_hp_pavillion_g6-1133eo_am...

Intenso Intab 8inch - OBS FYNDVARA - 990:-
http://cdon.se/hemelektronik/intenso_intab_8inch_-_obs_fyndva...

Fy f*n för cdon. Denna "fantastiska" plattan kostar normalt 1111:- men enligt "fyndlänken" är normalpriset 2290:-
http://cdon.se/hemelektronik/intenso_intab_8%E2%80%9D_8gb-177...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

http://imageshack.us/a/img253/2234/128e.png

Fick hem den idag! En helt underbar dator. Gick från min Acer 4830TG, som jag tappade i golvet för ett par veckor sedan. Är inte redo för en recension riktigt än, men rent spontant känns den väldigt välbyggd och lyxig för 4444 kr. Fläkten har jag inte hört en gång än.

Trevligt Ja för 4444kr va det inte mycket att tveka på. Det enda jag varit orolig för med den datorn är fläkten, så jag får hoppas på samma tur som dig när jag får den i morgon (förhoppningsvis). Sorterad i Sthlm just nu

Vilken BIOS version är installerad i din?
Och hur snabbt bootar den från "kall" till "surfklar"?

Permalänk
Medlem

Vad menar cdon med lagerrensning? Tex säljs 7970 directcu ii för 3399kr. Kommer den inte längre säljas eller säljer dom bara ut lagret och köper nytt?

Ska köpa grafikkortet snart och vill ju inte att det ska va slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Trevligt Ja för 4444kr va det inte mycket att tveka på. Det enda jag varit orolig för med den datorn är fläkten, så jag får hoppas på samma tur som dig när jag får den i morgon (förhoppningsvis). Sorterad i Sthlm just nu

Vilken BIOS version är installerad i din?
Och hur snabbt bootar den från "kall" till "surfklar"?

Jag har version 1.6. Den bootar snabbt! Runt 17 sekunder för uppstart kanske. Jag tänkte installera om Windows någon dag, datorn är (som vanligt) överfull med bloatware.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Jag har version 1.6. Den bootar snabbt! Runt 17 sekunder för uppstart kanske. Jag tänkte installera om Windows någon dag, datorn är (som vanligt) överfull med bloatware.

Fick min igår och är super nöjd! Väldigt tyst dator, enda nackdelen jag har hittat är att skärmen svajar ganska lätt om man sitter med den i knäet tex. Installerade om Windows direkt för att slippa all bloatware

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

*Tråd rensad*
Vi medvetna om att komplett har rea på en del logitech prylar.

Jag visste inte det, tar ni mods bara för givet att alla vet det?
Obs , vill inte verka dryg, bara undrar

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santy_8:

Fick min igår och är super nöjd! Väldigt tyst dator, enda nackdelen jag har hittat är att skärmen svajar ganska lätt om man sitter med den i knäet tex. Installerade om Windows direkt för att slippa all bloatware

Nu har jag fått min med

Uppdaterade BIOS från 1.6 till 1.7, hade kanske inte behövt det egentligen, men men..

Är mycket nöjd med datorn. Snabb som attan!
Men min fläkt är igång nästan hela tiden (kör "balanserat" energialternativ), gör era det med? Lyckligtvis är den är så pass tyst att den inte alls stör
Det bakgrundsbelysta tangentbordet är riktigt trevligt. Konstigt nog lyser Ö och Ä nästan inte alls. Ljuset funkar, men går inte igenom bokstäverna, men det är strunt samma.

Kort och gott är detta ett av mina bästa fynd. 4444kr för denna maskin är sjukt prisvärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roobi:
Skrivet av MulleEng:

Vi medvetna om att komplett har rea på en del logitech prylar.

Jag visste inte det, tar ni mods bara för givet att alla vet det?
Obs , vill inte verka dryg, bara undrar

Flyttade ditt meddelande till denna tråd (läs första posten i tråden med titel Dagens fynd (läs instruktion i första inlägget innan du postar) för anledningen ).

Det går inte ta för givet att alla vet, men redan existerande tips hör inte hemma i tråden, och i ett tips några inlägg upp från ditt hade Daemon redan skrivit att Komplett hade rea på vissa Logitechsaker.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har spanat in 2 stycken lcd-datorskärmar på elgigantens superhelg men förstår inte riktigt skillnaden mellan dem. Som jag fattat det är skillnaden att den dyrare har hdmi istället för dvi? Är skärmarna något att ha förövrigt?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/...

Permalänk
Medlem

ZOTAC ZBOX NANO-VD01-E, Via Nano U4025 992:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647019

Letat som en galning men får inte fram någon vettig information angående om den klarar av videouppspelning i 1080p.
Någon som är insatt och vet svaret på min fråga?

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...
"spara 12 000 kr"

kan det verkligen stämma?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Den är dock ungefär lika prisvärd som en dator med delar från inet som man plockar ihop själv, tycker dom där ''12000'' kr är overrated.

RAM hastigheten är 1333Mhz, plockar man ihop alla delar själv (förutom chassi) blir det ju ungefär 11000 (Gissar) men då det är låg hastighets ram / gamla generation grafikkort + Gammal generation processor (sandy bridge) så är det väl prisvärt för att vara Alienware som är SUPER overpriced, men plockar du ihop dom själv kommer du spara mer för säkert.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Tror det är dags att lägga till "inga diskussioner" i trådnamnet för dagen fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericson:

ZOTAC ZBOX NANO-VD01-E, Via Nano U4025 992:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647019

Letat som en galning men får inte fram någon vettig information angående om den klarar av videouppspelning i 1080p.
Någon som är insatt och vet svaret på min fråga?

Tyvärr är Vias drivare för Linux/VDPAU usla - så vill du t.ex. köra XBMC/OpenElec eller liknande så kommer det fungera "ok" upp till 720P men sedan inge vidare. Har en kompis som försökt få den där att fungera i ett halvår utan speciellt bra resultat.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=111976

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Ja, delvis eftersom alienware är överprisat. Låter man Inet bygga får man mer för pengarna även med 12000kr i rabatt. Nu är det endast elgiganten som säljer just den modellen och beställer man från Dell direkt får man bättre grejor för 27k eftersom man inte kan beställa just den konfigurationen längre. Så vill man tvunget ha alienware så blir det prisvärt men annars, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Såg i dagen DN att MediaMarkt firar 6 år i Sverige och sålde en Canon 55D med 18-55mm för 2990. Billigast på prisjakt är 5690.

Stort tack för tipset! Lyckades få det näst sista exemplaret igår

Permalänk
Medlem

Snälla, söta, rara moderatorer:

Jag har flera gånger försökt påpeka för er, och fått medhåll av flera andra, att andelen off-topic i Dagens fynd-tråden fortfarande är hög trots denna diskussionstråd, och att ni kanske borde försöka ta lite hårdare tag, i form av tillfälliga avstängningar, mot de som fortfarande inte förstår och kan följa trådens regler. Ni verkar dock inte vilja ta till er av kritiken, med följden att off-topic-spammet bara fortsätter och fortsätter. Vad är det som händer egentligen? När ska ni fatta och börja styra upp tråden på allvar? Nivån börjar bli så jävla låg.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finess:

Snälla, söta, rara moderatorer:

Jag har flera gånger försökt påpeka för er, och fått medhåll av flera andra, att andelen off-topic i Dagens fynd-tråden fortfarande är hög trots denna diskussionstråd, och att ni kanske borde försöka ta lite hårdare tag, i form av tillfälliga avstängningar, mot de som fortfarande inte förstår och kan följa trådens regler. Ni verkar dock inte vilja ta till er av kritiken, med följden att off-topic-spammet bara fortsätter och fortsätter. Vad är det som händer egentligen? När ska ni fatta och börja styra upp tråden på allvar? Nivån börjar bli så jävla låg.

Moderatordiskussioner ska vanligen tas via de kontaktkanaler som finns för ämnet, men jag svarar här då det är en vanlig fråga. Notera att jag bara är en moderator av många, men jag kan ge er en inblick i våra riktlinjer.

Första gången ett icke-passande inlägg postas av en användare i "Dagens fynd"-tråden så tas meddelandet bort och vi skickar en tillsägelse i PM.

Skulle samma användare göra "fel" igen så raderas givetvis inläggen även denna gång och det kan bli aktuellt med "hårdare tag", men det handlar mer eller mindre aldrig om "återförbrytare" efter tillsägelse (jag har inte sett ett enda fall - möjligt att någon annan moderator tagit hand om det, men tror inte det hänt). Skulle vi stänga av användare för första förseelsen så vinner egentligen ingen på det:

  • de som prenumererar på tråden har redan blivit notifierade,

  • meddelandet kommer inte kunna raderas ur tråden snabbare,

  • det verkar inte "avskräckande" för de som ändå inte följer tråden och inte är medvetna om reglerna och

  • en tillsägelse verkar i samtliga fall räcka för att användaren inte ska upprepa misstaget.

Denna diskussionstråd är fortfarande ny, och vi hoppas att den kan komma att användas. Jag har sett liknande uppdelningar fungera på andra forum.

Ska jag ge ett personligt tips om vad man som tipsare själv kan göra så föreslår jag att i tipsen skriva en påminnelse om att använda denna tråd för diskussioner. Länkexempel med BBCode att copy+pastea:

Citat:

För kommentarer/diskussion kring detta eller andra tips, se [b][url=http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1144000-dagens-fynd-diskussionstraden/]diskussionstråden för Dagens fynd[/url][/b].

På så vis blir läsare kontinuerligt påminda om denna tråds existens. Detta är självfallet ingen fantastisk eller optimal lösning, men för tillfället finns det inte fler tekniska möjligheter att uppmana till detta än vi redan använder. Ni kan skicka en förhoppning till nästa forumversion, som är i planeringsstadiet.

Detta ser jag personligen som det mest konstruktiva sättet att försöka hålla tråden relevant. Skulle den som ni säger överösas av icke-tips så förlorar tråden sitt syfte och kommer avklistras och avregleras. Det är det ingen av moderatorerna som är intresserade av heller, då jag vet att ett flertal själva följer tråden.

OBS: Se detta inlägg som en mini-FAQ och inte en början till en modereringsdiskussion i denna tråd. Diskussioner om moderering tas via tidigare nämnda och länkade kontaktkanaler (jag kan ändå inte svara för alla moderatorer, så det är poänglöst att ta en diskussion här).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Kommer nu i dagarna beställa delarna för att bygga en ny dator, kommer innehålla antingen en 2700k eller 3570k som CPU.
Är detta en bra deal på ett modekort, bör jag slå till? http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_asus_maxim...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowlalle:

Kommer nu i dagarna beställa delarna för att bygga en ny dator, kommer innehålla antingen en 2700k eller 3570k som CPU.
Är detta en bra deal på ett modekort, bör jag slå till? http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_asus_maxim...

Tänk på att det är E-ATX så ditt chassi stödjer detta lite bredare moderkort.

Jag hade kört på ett z77 om jag hade byggt ett nytt 1155 system idag. Så kan inte med ett gott hjärta rekommendera om du nu inte är ute efter nå speciella funktioner på moderkortet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowlalle:

Kommer nu i dagarna beställa delarna för att bygga en ny dator, kommer innehålla antingen en 2700k eller 3570k som CPU.
Är detta en bra deal på ett modekort, bör jag slå till? http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_asus_maxim...

I detta fallet skulle jag valt en 2700k eftersom P67 inte har har stöd för Ivy (tex 3570k), du måste alltså ladda ner drivrutiner till moderkortet och detta kan krångla ibland

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Shadowlalle:

Kommer nu i dagarna beställa delarna för att bygga en ny dator, kommer innehålla antingen en 2700k eller 3570k som CPU.
Är detta en bra deal på ett modekort, bör jag slå till? http://cdon.se/hemelektronik/mainboard-socket-1155_asus_maxim...

Skrivet av RadeonHD:

I detta fallet skulle jag valt en 2700k eftersom P67 inte har har stöd för Ivy (tex 3570k), du måste alltså ladda ner drivrutiner till moderkortet och detta kan krångla ibland

I detta fallet så kan han faktiskt köra på om han så önskar. Moderkortet i fråga har funktionen USB BIOS Flashback. Det innebär att han helt enkelt kan uppdatera genom att ladda ned uppdateringen till exempelvis ett USB-minne och sedan är det mer eller mindre bara att "tuta och köra".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

I detta fallet så kan han faktiskt köra på om han så önskar. Moderkortet i fråga har funktionen USB BIOS Flashback. Det innebär att han helt enkelt kan uppdatera genom att ladda ned uppdateringen till exempelvis ett USB-minne och sedan är det mer eller mindre bara att "tuta och köra".

Du skrev lite oklart men man kan göra det utan cpu. Det enda som krävs är ett moderkort, nätdel och USB-minne. Ett tryck på flashback knappen räcker sedan. Läs mer på http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

På pappret verkar funktionen guld värd mot misslyckade flashningar och icke supportad hårdvara

Permalänk

Vad säger ni om den där Intel 320 SSDn?

Den är ju SATA II och rätt gammal men märker man verkligen av det i vanliga program/spel?

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwoRdFiSh:

Vad säger ni om den där Intel 320 SSDn?

Den är ju SATA II och rätt gammal men märker man verkligen av det i vanliga program/spel?

Blev själv jäkla sugen på den, men vet en som har en från 320 serien (tror jag), ska fråga han vad han tycker om den

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwoRdFiSh:

Vad säger ni om den där Intel 320 SSDn?

Den är ju SATA II och rätt gammal men märker man verkligen av det i vanliga program/spel?

Nej ingen större skillnad, speciellt inte med tanke på att du kommer få lägga 40gb spel/program på hårddisk om du väljer en samsung 830/intel 330.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwoRdFiSh:

Vad säger ni om den där Intel 320 SSDn?

Den är ju SATA II och rätt gammal men märker man verkligen av det i vanliga program/spel?

Är accesstiden som är intressant på en ssd och den är likvärdig nyare serie.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken