Intel Core i7 3770K och Core i5 3570K

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Någon mer än jag som la märke till:

-"Däremot är det krångligare att överklocka Ivy Bridge och den nya processorn är svårare att kyla på grund av att kretsen är fysiskt mindre än föregångaren."

Kanske det inte bara är fördelar med krympt tillverkningsteknik?

Tror det vara några fler som la märke till det http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1105219-ivy-bridge-...

http://www.anandtech.com/show/5763/undervolting-and-overclock...

Men det är ju helt klart en besvikelse, tri-gate och 22Nm blev ju inte riktigt så lyckat som det verkade för ett tag sen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15045-intel-ivy-bridge-overk...
Överklockar som en gud gör ju inte Ivy direkt...

Citat:

Testexemplar av den nya processor ska inte ha några som helst problem att nå upp till 5,0 GHz med "luftkylning för 300–400 kronor". Den som däremot tar till kväve kan ha möjlighet att klämma fram "nära 1 GHz mer än vad som är möjligt med Core i7 2600K".

Som grädde på moset ska Ivy Bridge vara betydligt strömsnålare än dagens Sandy Bridge. Sänkt strömförbrukning innebär lägre värmeutveckling och större möjligheter att skruva upp klockfrekvenserna utan några exotiska kylningsmetoder.

Dold text
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av guos89:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2978?k=1d02919dc4668...

Alltså strömförbrukningssiffrorna kan ju inte stämma. 124watt vid full belastning för hela systemet mätt vid väggen, detta med ett 7970 som har ett tdp på långt över 100 watt bara det!?

Nej jag tycker det låter sjukt.

Det är ett test av processorn Ivy Bridge, GPU belastas inte och R7xxx är strömsnåla i idle. I detta fall används OCCT.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av TankarN:

Det blir nog ett 3550k köp trots allt. Kan inte läsa någonstans men är det kylaren på bilden, CNPS 9900 som används?

Yes, CNPS 9900 MAX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TankarN:

Det blir nog ett 3550k köp trots allt. Kan inte läsa någonstans men är det kylaren på bilden, CNPS 9900 som används?

yep, det är CNPS9900 som används i testet.

med andra ord så är ivy bridge ingenting för oss överklockare, den lämpar sig bättre i bärbara i grundfrekvens.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Tackar för testet! Som förväntat så behövs ingen uppgradering för "gamern", klarar mig ett tag till på trogna Sandy.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

kul läsning, inga oväntade resultat dock.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Ingen ide att uppgradera från 2600k alltså, det får bli jag och min i7a i några år

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Socket 775 överlever ytterligare en generation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chipp!:

När det står DDR3 Mhz 1600, betyder det att den inte kan utnyttja minnen som jobbar i högre frekvenser än 1600Mhz?

Jodå, ivy bridge Z77 stödjer upp till 3000+mhz minne om jag inte minns fel, kanske även högre (iallafall när det gäller Z77 maximus Gene, annars är det 2666mhz som det stödjer.
jämförelse med z68 som stödjer upp till 2400+
Det som skrivs att den stödjer si och så, är bara riktlinjer, ingenting som är skrivet i sten, du ska titta på vad moderkortet stödjer istället

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

skulle vara roligt att få veta tempsen dem hade. Både i stock och OC

Permalänk
Medlem

lite trist prestanda skilland men det blir nog 3770k ändå bara för att den har PCI 3.0 och det kan behövas när jag köper ett grafik kort om 2-3 år för att uppgradera den

Permalänk
Medlem

Nu saknas bara Asus Maximus V Formula sen kör vi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vickelito:

skulle vara roligt att få veta tempsen dem hade. Både i stock och OC

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Där kanske?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Uppförsbacke nu för AMD. Det enda som kan hota Intel är om marknaden för högerprestanda datorer dvs klassiska PCs försvinner vilket iofs kan hända men knappast något som sker över en natt.

Utvecklingen verkar stå ganska still, med undantag för grafikkort möjligen. Man börjar ju nästan skämmas när man sitter med Radeon HD 4xxx grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Socket 775 överlever ytterligare en generation.

Den fixar inte bf3 i multiplayer annars stämmer det bra:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som idag sitter på ett Sandy Bridge-baserat datorsystem behöver inte fundera på att uppgradera, men för övriga kommer Ivy Bridge bli det självklara alternativet i klassen.

Jo men tjena.

Verkar mer värt att investera en 2700k istället för 3770k om ändamålet är t.ex. som för mig, gaming.
Verkar ju inte värt för 5 öre att betala 1000kr mer för någon ynka procent prestanda, sämre OC möjligheter, högre temp och säkerligen inte några höjdar-drivisar på ett tag.

PCE 3.0 är ju däremot ett plus.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Känns ju totalt ovärt att byta ut sin 2500K i dags läget iaf. :-/

Det är väl en bra sak?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Besviken på överklockningen

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas pengarna räcker till en i7 3770 S efter restskatten på 6k är betald och huset om-målat...
Dessa processorer verkar helt klart må bäst i standardfrekvens !

Visa signatur
Permalänk

Jag som hade hoppats på en större förbättring! :/ Min I7'a presterar troligen bättre än Ivy's motsvarighet överklockad (Visserligen fick jag ett sjukt bra exemplar)

Permalänk

Tack så Mycket! (my bad...)

Permalänk

Efterfrågar återigen en liten fin graf med temperaturen mätt med något annat än den interna sensorn då någonting är fishy med Ivys Temperatur problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGtfo:

Jo men tjena.

Verkar mer värt att investera en 2700k istället för 3770k om ändamålet är t.ex. som för mig, gaming.
Verkar ju inte värt för 5 öre att betala 1000kr mer för någon ynka procent prestanda, sämre OC möjligheter, högre temp och säkerligen inte några höjdar-drivisar på ett tag.

PCE 3.0 är ju däremot ett plus.

Ivy Bridge finns inte att köpas än och jag har svårt att priserna kommer vara så höga mer än en vecka.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att den skulle dra betydligt mindre ström än vad den gjorde. Då det ändå är en ny tillverkningsprocess och tri-gate. Men det blir nog en sån ändå, då min nuvarande bara var tänkt tills Ivy kom.

Men nu får kanske AMD ett guldläge om de skulle kunna lansera något bra till hösten eller när nu nästa FX-processorer kommer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Nja behåller nog min i5 750 något år till Duger gott och väl för dagens konsol portningar..

Permalänk
Medlem

Jag går i tankarna om att byta ut datorn men har väntat just för att se hur de nya processorerna kommer att se ut (är rätt o uppdaterad). Men efter att ha läst slutsatsen i recensionen så är man rätt besviken, menar kul att köpa senaste generationens processor och sen är det ingen prestandard ökning.

Till min fundering:
Är det någon med bättre koll och insikt som vet om detta enbart beror på att de är just de första processorerna som kommit till Ivy Bridge? kommer det komma nå värre modeller som gör nån skillnad på prestandarden eller är det helt enkelt inte den typen av teknik?

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem

Mycket fin recension!

Lite besviken dock, så det får bli en 2700K istället. Fanns ju inget som motiverar ett köp av 3770K istället för 2700K nu på CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Ivy Bridge finns inte att köpas än och jag har svårt att priserna kommer vara så höga mer än en vecka.

Det talas om att dem ska finnas ute på marknaden den 29:e och priset kommer troligtvis inte sjunka ned tillräckligt för att kompensera med CDON's nuvarande erbjudande: i7 2700k - 2100:-.

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Trooper - Mobo: Asus MAXIMUS V FORMULA - CPU: Intel Core i7 3770K 4,6Ghz - Kylare: Phanteks PH-TC14PE - RAM: Corsair 16gb 1600Mhz - GPU: EVGA GeForce GTX 680 FTW 2048MB (SLI) - PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold - Lagrings enheter: Samsung 830 256GB & Seagate Barracuda 3TB

Permalänk

Tack för recensionen! Det blir nog en 3570K om de kan plocka fram dem i butikerna någon gång. Frågan är hur mycket de kommer att kosta också.

Permalänk
Medlem

Skönt att mina oklockade 2500 icke K modell är lika snabb som Ivy bridge i spel, slipper man köpa cpu o kan lägga de på graffe.