Permalänk
Medlem

Nybyggd dator small

Satt sen igår och byggde på min nya dator successivt och lugnt. Tyckte jag följde allt 100%, satte på datorn nyss och small det och det kom en del rök... vettefan vad jag ska göra nu

:/

Permalänk
Skrivet av Govava:

Satt sen igår och byggde på min nya dator successivt och lugnt. Tyckte jag följde allt 100%, satte på datorn nyss och small det och det kom en del rök... vettefan vad jag ska göra nu

:/

Förklara för oss hur du har kopplat ihop allt,
Bilder m.m., vilka komponenter du använde dig utav...
Kortslutning?

Permalänk
Medlem

Det va inte mycket info här inte... Förstår inte ens om den funkade någon gång eller om du startade den för första gången nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Satt sen igår och byggde på min nya dator successivt och lugnt. Tyckte jag följde allt 100%, satte på datorn nyss och small det och det kom en del rök... vettefan vad jag ska göra nu

:/

Kanske lite för lite info, men skriv upp alla komponenter och vilken ordning de installerades.

Kom du ihåg moderkortsdistanser?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

hade du ställt om nätagget till fel volt???

Permalänk
Medlem

Om det var första ggn du byggde en dator så kanske du borde ha rådfrågat här på sweclockers först.....sen låter det ju som om t.ex. nätaggregatet gått sönder eller t.ex. att du glömt sätta moderkortsdistanserna mellan chassit och moderkortet så att det blivit kortslutning.

ge oss lite mer info så kanske vi kan hjälpa mer...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt. Om du berättar mer kanske vi kan identifiera vad som gått fel så du inte gör samma fel igen. Ta gärna en bild på datorn så vi ser hur det är kopplat och bifoga listan på samtliga komponenter i datorn. En vanlig miss är moderkortsdistanser, vet du vad det är (läxförhör)?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1478592/intel[/url]

[url]

Permalänk
Medlem

Jag har satt dit distanserna. Följde komplettts guide

Permalänk
Medlem

Påsk smäll?
Fullständig komponentlista tack.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Govava:

Jag har satt dit distanserna. Följde komplettts guide

du ser ut att ha glömt ström kablarna till grafikkortet (syns ovanpå grafikkortet i från vinkeln av kameran)
ska dock inte har orsakat detta, ville bara peka ut om du hade glömt dem eller tagit ur dem för att ta bild

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Och vart small det och vart kom det rök ifrån?
Om det smäller så är det i princip alltid pga kortslutning från felkoppling, men det kan ju även ha varit ett trasigt nätagg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

TS: dags och börja öva på kabel dragning eller?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Inget fel på komponenterna var för sig http://www.inet.se/kundvagn/visa/1478592/intel
In gen smäll och rök utan eld.
Kan du se nått bränt någinstans?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

ohhh...ingen dåligt kabelhärva!!! Skall kolla noga på bilden....men du har inga kablar i grafikkortet....

Edit: för sent ute:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

du ser ut att ha glömt ström kablarna till grafikkortet (syns ovanpå grafikkortet i från vinkeln av kameran)
ska dock inte har orsakat detta, ville bara peka ut om du hade glömt dem eller tagit ur dem för att ta bild

Nä, drog ut dom nyss

Skrivet av TiasE:

Och vart small det och vart kom det rök ifrån?
Om det smäller så är det i princip alltid pga kortslutning från felkoppling, men det kan ju även ha varit ett trasigt nätagg.

Vet ej tyvärr, såg bara röken komma ut ur baksidan av chassit

Permalänk

Vilka är komponenterna i din maskin?

Såg dem nu...fan vad trög jag är!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Har du monterat moderkortsdistancerna. Är lite svårt att se på bilderna men ser ut som att det saknas en skruv och distans i det övre högra hörnet i alla fall?

Skrivet av Fidel Castro:

Vilka är komponenterna i din maskin?

Läs tråden, blir lättare då..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1478592/intel

Permalänk

Fortfarande lite trångt i info sektorn...

kontroll 3 saker 2 första redan nämnda och är saker som kan orsaka en "smäll":
1 inställningen för nätspänning på Nätagget 230V eller 110v??
2 Distanser till moderkortet?

Det jag direkt ser på bilderna är att du ej anslutit 6 pins strömkontakterna till grafikkortet, men de borde inte orska en smäll bara de faktum att datorn inte startar som den ska.

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme 3 | 2500K @ 3.3GHz | ASUS Radeon 7950 DCII Top | Corsair Vengeance 8Gb 1600MHz |Intel 330 180GB| Crucial m4 64GB | WD Blue 750GB | Thermaltake Thoughpower 750 W

Permalänk
Medlem

För det första ström till grafikkortet??

Permalänk

säkerligen nätagget.

koppla ur nätagget, koppla sen en liten vanlig lös kabel mellan grön och svart kabel. Du kan googla hur man "tjuvstartar" atx-nätagg. så får du se om nätagget startar upp då.

Permalänk
Medlem

Har du kommit ihåg IO bakplåten till moderkortet? en skyddande aluminium grej.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på nu är.
Det låg ett bundband på moderkortet
Jag kanske kan ha tagit för mycket kylpasta på processorn, mest osäkerhet dock.

Permalänk
Medlem

Vilken härva
Det finns en anledning att lägga lite tid på kabeldragningen.
Det blir lättare att reda ut när det smäller.
FD gör ju det dessutom lätt att göra det snyggt.
Riv ur allt och syna alla delar och sedan montera i lugn och ro.
Jag lägger alltid ner massor med jobb med kabeldragningarna och annat, då ser man till att allt är ok innan man startar, och kan lokalisera felet lättare.

Måndagsexemplar finns alltid med random i olika byggen, även om man är noga.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixon_81:

Fortfarande lite trångt i info sektorn...

kontroll 3 saker 2 första redan nämnda och är saker som kan orsaka en "smäll":
1 inställningen för nätspänning på Nätagget 230V eller 110v??
2 Distanser till moderkortet?

Det jag direkt ser på bilderna är att du ej anslutit 6 pins strömkontakterna till grafikkortet, men de borde inte orska en smäll bara de faktum att datorn inte startar som den ska.

Jag hade de inkoppplade när jag satte på datorn.
Jag vet inget om att ställa in nätspänning på nätagg :S

Skrivet av willaim:

Har du kommit ihåg IO bakplåten till moderkortet? en skyddande aluminium grej.

Ja.

Permalänk
Skrivet av Erixon_81:

Fortfarande lite trångt i info sektorn...

kontroll 3 saker 2 första redan nämnda och är saker som kan orsaka en "smäll":
1 inställningen för nätspänning på Nätagget 230V eller 110v??
2 Distanser till moderkortet?

Det jag direkt ser på bilderna är att du ej anslutit 6 pins strömkontakterna till grafikkortet, men de borde inte orska en smäll bara de faktum att datorn inte startar som den ska.

Kan utesluta nr1 då den funktionen sköts automatiskt av moderna nätagg nu för tiden.

Men som tidigare nämnt, Plocka ut nätagget och tjuvkoppla det för att se om det fungerar, brukar vara grön och valfri svart kabel i 24 pinskontakten som ska kortslutas. Lättast är att göra det med tex ett gem.

Permalänk

Kan folk läsa förgående kommentarer så dom slipper skriva dubletterade meningar?

Jag tror inte han har glömt distancer osv osv.
Det kan kanske vara en defekt produkt eller något?

Det du kan testa att göra är ju att koppla ut allting igen, göra om allt dvs.
I ordning,
Distancer, moderkort, processor, kylare, ram minnen, nätagg(dra kablarna på baksidan), hårddiskarna t ex och grafikkortet och anslut sedan ström & läsarkablar till alla komponenter.

Jag VET att nätagg brukar brinna ibland, så du kan ju testa att köra med ett gammalt nätagg om du har?
Testa lukta på nätagget och känn om det luktar elektroniskt bränt, då kan det vara det som är boven.

Det med att du inte har kopplat in ström till grafikkortet har INGET med detta problem att göra, men det måste du ansluta för att få det fungera utan fel sen!

Det jag tycker du skall göra är att koppla om allt igen, försök dra det lite snyggare för det tjänar du på i längden sedan, dåvet du ungefär vad du har kopplat till och så kan du se över allt mycket mycket lättare, dessutom blir det svalare komponenter pga bättre luftflöde!

Men testa med ett annat nätagg.

Hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem

FD gör bara 230v nätagg har jag för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Har du monterat moderkortsdistancerna. Är lite svårt att se på bilderna men ser ut som att det saknas en skruv och distans i det övre högra hörnet i alla fall?

Läs tråden, blir lättare då..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1478592/intel

Jotack...trodde dock att Govava skulle posta sin lista inte beredd på att den kom från AMD Pera...;)

Fan att ni lundensare alltid skall vara sådana besserwissers:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Skulle gissa på att du har distanser där det inte ska sitta några. Kolla över det. Plocka ner hela riggen, kolla vart det är bränt.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid