Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det skulle vara Trocadero light isf men finns inte överallt.

Har inga problem att dricka smaksatt bubbelvatten, men det känns så tråkigt till lunch…

Som sagt, dålig karaktär och hittar hela tiden bortförklaringar (undanflykter)…

Skulle fan behöva en ”detox” och hjärntvätt för att bli av med sötsuget :/

Jag gillade inte heller vatten förr men man vänjer sig och nu är det få saker som slår ett iskallt glas av kranvatten, ja förutom ett iskallt glas av mjölk då. Nu kanske du inte har särskilt gott kranvatten hos dig dock. Men jag gick ner 11 kg på 6 månader enbart genom att sänka mina portioner vid lunch med 25-30%. Jag gjorde inga andra ändringar. Jag behöver fortfarande gå ner mer, men man kommer jävligt långt på att sakta sänka sitt intag av mat. Försök även äta mer protein och mindre kolhydrater/tomma kalorier, särskilt om du inte tränar.
Ta 2 potatisar istället för 3, eller helst ingen potatis och ta mer kött/vegetariskt protein och mer sallad till maten. Har du problem med matsmältningen så överväg att käka mer vegetariskt (jag är äter själv kött så ingen predikan). Skippa bukfyllan och fokusera mer på det som är nyttigt. Vi behöver inte äta potatis/ris/pasta i stora mängder i dag, vi har råd att äta bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Förlåt att detta låter drygt: men om du inte vill göra några förändringar; varför förväntar du dig en förändring?

Inget att be om ursäkt för, jag behöver det.
Saken är den att jag vill, men jag hittar inte motivationen att fortsätta när frugan är ovillig att ändra sig och det är framförallt där min usla karaktär kommer in. Äter hon blir jag sjukt sigen och kan inte låta bli

När jag tränade TKD för 20 år sedan hade jag en matchvikt på 80kg. Sedan fick man barn och bytte stad. Och därefter gick det utför.
Och kroppen är inte längre med på att vifta runt med benen.

Skaffade simkort och gick crawlkurs, men efter typ två-tre veckor så var det inte roligt… Det var drygt ett år sedan.

Skaffade gymkort, men utan någon som peppar och drar (släpar) en dit så… sket sig också.

Springa är så sjuuuuukt tråkigt…

När det är varmt ute (och inte regnar) så är vi iaf fyra grannar som tar powerwalk vid oregelbundna tillfällen.

Så man tar en titt in här och avundas alla som hittar motivationen, i hopp om att få pepp att själv ta sig i kragen..

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Anekdotisk bevisföring!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inget att be om ursäkt för, jag behöver det.
Saken är den att jag vill, men jag hittar inte motivationen att fortsätta när frugan är ovillig att ändra sig och det är framförallt där min usla karaktär kommer in. Äter hon blir jag sjukt sigen och kan inte låta bli

När jag tränade TKD för 20 år sedan hade jag en matchvikt på 80kg. Sedan fick man barn och bytte stad. Och därefter gick det utför.
Och kroppen är inte längre med på att vifta runt med benen.

Skaffade simkort och gick crawlkurs, men efter typ två-tre veckor så var det inte roligt… Det var drygt ett år sedan.

Skaffade gymkort, men utan någon som peppar och drar (släpar) en dit så… sket sig också.

Springa är så sjuuuuukt tråkigt…

När det är varmt ute (och inte regnar) så är vi iaf fyra grannar som tar powerwalk vid oregelbundna tillfällen.

Så man tar en titt in här och avundas alla som hittar motivationen, i hopp om att få pepp att själv ta sig i kragen..

Hoppas det vänder för dig! Med din träningsmässiga bakgrund vet du vad som krävs (ja, det är jobbigt och gör ont). Lycka till Otori!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Jag gillade inte heller vatten förr men man vänjer sig och nu är det få saker som slår ett iskallt glas av kranvatten, ja förutom ett iskallt glas av mjölk då. Nu kanske du inte har särskilt gott kranvatten hos dig dock. Men jag gick ner 11 kg på 6 månader enbart genom att sänka mina portioner vid lunch med 25-30%. Jag gjorde inga andra ändringar. Jag behöver fortfarande gå ner mer, men man kommer jävligt långt på att sakta sänka sitt intag av mat. Försök även äta mer protein och mindre kolhydrater/tomma kalorier, särskilt om du inte tränar.
Ta 2 potatisar istället för 3, eller helst ingen potatis och ta mer kött/vegetariskt protein och mer sallad till maten. Har du problem med matsmältningen så överväg att käka mer vegetariskt (jag är äter själv kött så ingen predikan). Skippa bukfyllan och fokusera mer på det som är nyttigt. Vi behöver inte äta potatis/ris/pasta i stora mängder i dag, vi har råd att äta bättre.

Brukar faktiskt inte äta så mycket potatis och pasta, men kött och sås går ju inte säga nej till
Jag gillar att laga mat, kör mycket sous-vide (himmelsk bea sous-vide) men åste minska inköpen på Kötthallen
Har iaf börjat göra mindre portioner, så tydligen ett steg i rätt riktning om man läser senaste inlöggen.

Nästa steg blir att låta bli subs och sirapslimpa. Har iaf lyckats gå ner från tre skivor till endast en till frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Hoppas det vänder för dig! Med din träningsmässiga bakgrund vet du vad som krävs (ja, det är jobbigt och gör ont). Lycka till Otori!

Stort tack för det 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast viktnedgång handlar inte om att träna (högst sekundärt!)! Det är avsevärt enklare än så! Kontrollera ditt intag!

Steg 1: Bestäm dig för att gå ner i vikt! (Viktigt!)
Steg 2: Ha tråkigt och fullfölj!

Det är fan inte "roligt" att gå ner i vikt: men det är inte speciellt komplext: Ät (och drick) färre kalorier (än du gör av med)!

Mm, blir fan till att starta ett nytt kapitel efter mellandagarna!

Som tur är dricker jag inte mycket öl, typ 2 öl i månaden. Men det går desto fler last word, GT, Daiquiri och smaskiga rom. Får be frugan gömma undan nyckeln till spritskåpet 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast viktnedgång handlar inte om att träna (högst sekundärt!)! Det är avsevärt enklare än så! Kontrollera ditt intag!

Steg 1: Bestäm dig för att gå ner i vikt! (Viktigt!)
Steg 2: Ha tråkigt och fullfölj!

Det är fan inte "roligt" att gå ner i vikt: men det är inte speciellt komplext: Ät färre kalorier (än du gör av med)!

Precis så är det för det mesta. Men kalorier in och kalorier ut är inte hela sanningen, kolhydrater och protein spelar stor roll med och förmodligen vilken typ av föda det är. När min mor och styvfar började med LCHF hade de ganska gravt missuppfattat konceptet och käkade väl rätt gravt mer kalorier än de behövde men de gick ner mer i vikt än när de innan körde på kalorier (viktväktarna). Nu hade det kanske inte rakt av med kolhydrater att göra, men vissa saker är svårare för kroppen att absorbera och passerar därav igenom systemet utan att kroppen tar upp allt. Även det lär ju skilja per person då vi har olika tarmflora och förmåga att hantera blodsocker osv. Min styvfar tappade väldigt mycket vikt när han bytte till LCHF, men han är också diabetiker. I dag kör de inte lika hårt på LCHF men de har dragit ner på portionerna och ser till att äta mer grönsaker och protein istället för tomma kolhydrater och de har hållt en bra vikt nu i flera år.

Jag känner själv att jag mår bättre om jag äter mer protein och grönsaker istället för att glufsa en massa kolhydrater. Men det är att minska portionerna som gjort det mesta för mig. Det är enklare att äta mindre än att träna bort det. Det tar en hel del träning att bränna bort en snickers.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Anekdotisk bevisföring! *bort*
Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Precis så är det för det mesta. Men kalorier in och kalorier ut är inte hela sanningen, kolhydrater och protein spelar stor roll med och förmodligen vilken typ av föda det är. När min mor och styvfar började med LCHF hade de ganska gravt missuppfattat konceptet och käkade väl rätt gravt mer kalorier än de behövde men de gick ner mer i vikt än när de innan körde på kalorier (viktväktarna). Nu hade det kanske inte rakt av med kolhydrater att göra, men vissa saker är svårare för kroppen att absorbera och passerar därav igenom systemet utan att kroppen tar upp allt. Även det lär ju skilja per person då vi har olika tarmflora och förmåga att hantera blodsocker osv. Min styvfar tappade väldigt mycket vikt när han bytte till LCHF, men han är också diabetiker. I dag kör de inte lika hårt på LCHF men de har dragit ner på portionerna och ser till att äta mer grönsaker och protein istället för tomma kolhydrater och de har hållt en bra vikt nu i flera år.

Jag känner själv att jag mår bättre om jag äter mer protein och grönsaker istället för att glufsa en massa kolhydrater. Men det är att minska portionerna som gjort det mesta för mig. Det är enklare att äta mindre än att träna bort det. Det tar en hel del träning att bränna bort en snickers.

Nej, kalorier in och ut är hela sanningen. Att makrofördelningen sedan påverkar hur vi mår och presterar på underskott är en annan sak.

Din mor och styvfar käkade inte fler kalorier med LCHF och gick ner mer i fettmassa. Däremot gick de nog ned i vattenmassa, vilket många LCHF frälsta förväxlar med nedgång i fettmassa. Jag kan droppa 5-7kg på en vecka från glykogenfulla muskler till ketogen misär, ska ge mina dundertips till Aftonblaskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nej, kalorier in och ut är hela sanningen. Att makrofördelningen sedan påverkar hur vi mår och presterar på underskott är en annan sak.

Din mor och styvfar käkade inte fler kalorier med LCHF och gick ner mer i fettmassa. Däremot gick de nog ned i vattenmassa, vilket många LCHF frälsta förväxlar med nedgång i fettmassa. Jag kan droppa 5-7kg på en vecka från glykogenfulla muskler till ketogen misär, ska ge mina dundertips till Aftonblaskan

Glöm det. Det fungerar verkligen inte så rakt av. Allt beror på hur bra du kan du upp näringen och hur svårsmält födan är. Tror du att du på allvar att alla tar upp 1500 kalorier om de äter föda med 1500 kalorier? Nu är det givetvis ett bra mått, men 1500Kcal in är inte 1500Kcal upptaget av kroppen. Det hade inte blivit några/eller extremt lite rester om så var fallet. Jag kan även garantera dig att tarmfloran spelar stor roll med om hur mycket du kan ta upp och så även hormoner.

Givetvis tar du upp mer energi om du äter mer energi, men sätter du 10 personer på samma kost och portioner så kommer både deras avföring samt näringsupptagningsnivå skilja. Även förbränning diffar en del beroende på hormoner, men inga hästmängder. I slutändan så är det energi in -> energi ut som är det viktigaste, men det spelar stor roll vilken typ av föda du äter även om du landar på samma andel Kcal.

Angående min mor och styvfar, jo det gjorde de. Vi snackar inte 5 kilo här vi snackar 20+ över 1 år jämfört med -5~ på ett år med Kcal in/ut, min styvfars glukosvärden blev även markant bättre, han fortsatte på samma diet men då mer förstående av att man inte bör vräka fett i allt bara för att man kör LCHF och väger idag 60 kilo mindre. Allt är inte svart och vitt, de åt likvärdigt med kalorier eller faktiskt mer när de gick på LCHF jämfört med Kcal in -> Kcal ut men de tappade bara nämnvärt i vikt på LCHF.

Oavsett, det finns inget att få ut av att diskutera liknande med människor med dina åsikter och för min del bryr jag mig föga. Jag är inte fläskfet, jag behöver tappa 10 kilo till och det gör jag enklast, likt alla andra genom vad jag skrev i början att äta mindre.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så man tar en titt in här och avundas alla som hittar motivationen, i hopp om att få pepp att själv ta sig i kragen..

Motivation? Jag tycker det verkar vara ett vanligt missförstånd att den som tränar och håller igång är särskilt motiverad. Min uppfattning är att det snarare handlar om disciplin, och det handlar om att göra upp en plan och följa den.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Gick "nyligen" ned från 105 till 78 kg mellan april-november.

- Portionskontroll, åt i övrigt samma mat men inte två tallrikar
- Drog ner småätandet/godiset till nära noll
- Bytte ut frullen mot en smoothie
- Lätt löpning i perioder

Det var ABSOLUT matintaget i de tre första punkterna som gav den största effekten. Det var stundoms förbannat tråkigt men samtidigt skönt att se att man fortf har pannben nog att genomföra när man bestämt sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Glöm det. Det fungerar verkligen inte så rakt av. Allt beror på hur bra du kan du upp näringen och hur svårsmält födan är. Tror du att du på allvar att alla tar upp 1500 kalorier om de äter föda med 1500 kalorier? Nu är det givetvis ett bra mått, men 1500Kcal in är inte 1500Kcal upptaget av kroppen. Det hade inte blivit några/eller extremt lite rester om så var fallet. Jag kan även garantera dig att tarmfloran spelar stor roll med om hur mycket du kan ta upp och så även hormoner.

Givetvis tar du upp mer energi om du äter mer energi, men sätter du 10 personer på samma kost och portioner så kommer både deras avföring samt näringsupptagningsnivå skilja. Även förbränning diffar en del beroende på hormoner, men inga hästmängder. I slutändan så är det energi in -> energi ut som är det viktigaste, men det spelar stor roll vilken typ av föda du äter även om du landar på samma andel Kcal.

Angående min mor och styvfar, jo det gjorde de. Vi snackar inte 5 kilo här vi snackar 20+ över 1 år jämfört med -5~ på ett år med Kcal in/ut, min styvfars glukosvärden blev även markant bättre, han fortsatte på samma diet men då mer förstående av att man inte bör vräka fett i allt bara för att man kör LCHF och väger idag 60 kilo mindre. Allt är inte svart och vitt, de åt likvärdigt med kalorier eller faktiskt mer när de gick på LCHF jämfört med Kcal in -> Kcal ut men de tappade bara nämnvärt i vikt på LCHF.

Oavsett, det finns inget att få ut av att diskutera liknande med människor med dina åsikter och för min del bryr jag mig föga. Jag är inte fläskfet, jag behöver tappa 10 kilo till och det gör jag enklast, likt alla andra genom vad jag skrev i början att äta mindre.

Ja det är företrädesvis självklart att ifall du konsumerar 5000 kcal bensin så är inte det samma som 5000 kcal daglig kost.

Du svävar ut i icke relevanta sidospår. Olika föda ger olika svar på termoeffekter i kroppen där en kcal protein inte kan likställas med en kcal kolhydrat, exempelvis. Med det sagt vill jag hävda att du inte kommit på ett sätt att undvika termodynamikens lagar. Du snackar bullshit, upptagna kalorier vs förbrukade kalorier har alltid och kommer alltid att vara fallet. Sen att du hävdar att du kan äta fler kcal av diet 1 än diet 2 med samma förbrukning men gå ned mer i vikt får du stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

(Förlåt att jag låter präktig och dryg nu igen, inte menat så! )

Jag har bara börjat bli så trött på folk som inte sett mig på ett tag och som kommer fram och säger "har du börjat träna?" (jag har gått ner ca. 40 kg genom att röra mig MINDRE (om möjligt)): TRÄNING gör, om något, det svårare att gå ner i vikt (enligt min subjektiva uppfattning: man blir hungrig!).

För att bibehålla viktnedgång är däremot träning kanon! (Du kan äta(/dricka) mer!)

Det spelar ingen (signifikant) roll var dina kalorier kommer ifrån (kolhydrater/alkohol/fett/etc.), får väl förtydliga "steg ett": Bestäm dig för att gå ner i vikt NU (och skjut inte upp till efter "whatever"(bröllop/jul/födelsedag/etc)!

Skaffa en badrumsvåg och en köksvåg; håll ut och håll i! Det är mina tips!

(Edit: Och slute leta genvägar! "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... ", Lyssna inte på suboptimerings-tips: de har ingen _signifikant_ betydelse!
Visst: du kanske (potentiellt) går ner ~50g fett mer per ÅR (eller liknande) genom "suboptimering"; men det viktiga (för att gå ner i vikt) är kaloriunderskott (där du rätt enkelt går ner 4-5kg i månaden genom att hålla 1000 (k)kcal underskott per dag), oavsett vad och när du äter!)

För en fullt frisk individ är det inga problem att träna för att gå ner i vikt, det är först när vi pratar individer som inte är fullt friska en sådan belastning kan vara svårt att genomföra. Det är bara dålig disciplin som skulle sätta stopp för träningen. Det absolut bästa är såklart att äta normala mängder och träna, men träningen gör att man kan äta markant mer och ändå gå ner i vikt.

Undantaget är väl för de som smäller flera pizzor varje dag och ligger på kaloriintag över 5000 kcal/dag, där kommer endast träning ta lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Kan inte annat än gratulera!

Är själv 180 och ligger på 97kg.
Har så jävla dålig karaktär och en fru som köper hem och kan äta vad dom helst utan att det märks.
Inget direkt superläge som utgångspunkt.

Fuskar nästan varje dag med läsk till lunchen (äter alltid ute pga jobbet). Hade det inte varit för att jag går mellan 6000-15000 steg om dagen i jobbet så hade det varit tresiffrigt på vågen.

Det är sjukt svårt att bryta mönster när man är 45.

Tackar.

Som nämnts i tråden tidigare finns det många sätt att gå ner i vikt och det gäller ju att hitta det som fungerar bäst personligen. Jag gör som dig att jag äter väldigt ofta lunch ute i jobbet. Jag äter precis samma saker som jag alltid gjort, bara mindre mängd. Kalorier in, kalorier ut så att säga.

För en del personer fungerar det att ställa om vissa vanor helt medans andra behöver trappa ner. Alltid bra att se på råd från andra men man måste också hitta något som fungerar för en själv. Jag drack endast lightläsker tidigare men nu har jag blivit så van med vatten så något sötsug existerar inte för mig längre heller. Lakrits kan jag bli sugen på ibland och köpa men även då köper jag i en rimlig mängd.

Försök hitta ett mindset och en vilja inom dig och om du faktiskt vill göra en förändring och gå ner i vikt. Att frugan köper hem godsaker kan såklart locka men ett förslag jag läst på andra ställen är att hon kan skaffa sig en liten låda där hon har sina saker och du slipper bli påmind om de sötsakerna varje gång du öppnar skafferiet.

Oavsett så lycka till! Ingenting är omöjligt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nej, kalorier in och ut är hela sanningen. Att makrofördelningen sedan påverkar hur vi mår och presterar på underskott är en annan sak.

Din mor och styvfar käkade inte fler kalorier med LCHF och gick ner mer i fettmassa. Däremot gick de nog ned i vattenmassa, vilket många LCHF frälsta förväxlar med nedgång i fettmassa. Jag kan droppa 5-7kg på en vecka från glykogenfulla muskler till ketogen misär, ska ge mina dundertips till Aftonblaskan

Inte speciellt vetenskapligt att vara så dogmatisk i sina åsikter. Det finns nya vetenskapliga studier som falsifierat kalorier in och kalorier ut, bland annat denna där man stängde in försökspersoner i ett rum och kontrollerade exakt vad de åt:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26278052/

Det säger sig själv att det är mer avancerat än bara kalorier in och ut. Hela begreppet tar inte hänsyn till kroppens hormoner (insulinets roll i hunger/fettförbränning), hur mycket näring som kan tas upp (erkänner du t.ex att olika protein har olika biotillgänglighet?) etc. Med det sagt så spelar kalorier självklart roll, men det är inte så enkelt som du får det att låta.

Min personliga åsikt är att kalorie-hetsen har skapat extremt mycket skada genom att förenkla viktnedgång till att man bara är lat om man inte begränsar sitt kalorieintag. Fördelen med keto är att man kan gå ner i vikt på ett hållbart sätt utan hunger och brist på energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Ja det är företrädesvis självklart att ifall du konsumerar 5000 kcal bensin så är inte det samma som 5000 kcal daglig kost.

Du svävar ut i icke relevanta sidospår. Olika föda ger olika svar på termoeffekter i kroppen där en kcal protein inte kan likställas med en kcal kolhydrat, exempelvis. Med det sagt vill jag hävda att du inte kommit på ett sätt att undvika termodynamikens lagar. Du snackar bullshit, upptagna kalorier vs förbrukade kalorier har alltid och kommer alltid att vara fallet. Sen att du hävdar att du kan äta fler kcal av diet 1 än diet 2 med samma förbrukning men gå ned mer i vikt får du stå för.

Jag är fullt medveten om att upptagna kalorier måste förbrännas. Det jag påpekade är att bara för att du äter en produkt som innehåller 500 kalorier betyder inte att din kropp tar åt sig 500 kalorier. Majs är ett väldigt bra exempel, en stor del av kalorierna där är inte nedbrytbara för människor.

Men jag för en helt onödig diskussion egentligen och jag som du säger kanske valde att missförstå dig. I kontentan hur man än vrider och vänder på det så har du rätt, det man tar upp måste förbrännas. Andelen man tar upp av enskild produkt är ointressant.
Nu har jag inte suttit med lupp och granskat min mor och styvfar så jag kan inte säga att de inte snackar skit. Men jag vet att min styvfar provade många, många dieter. Men LCHF var den enda som fick han att gå ner i vikt. Möjligen så höll han sig mätt längre och därav skippade allt småätande. Jag själv står mig bäst på bacon och ägg som frukost runt 06:30, det klarar jag mig i flera timmar på, minst kl 14.
Äter jag havregrynsgröt däremot med samma kaloriinnehåll så blir jag vrålhungrig runt 10-10:30 tiden.

Oavsett så tror jag inte att kalorier in -> kalorier ut är hela sanningen, men det är garanterat det viktigaste.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Har haft en liten diskussion med frugan nu på morgonen och hon ska försöka stötta mig. Kommer bli tufft för henne att inte köpa massa chips och godis, men ser det som högst positivt för henne även om det inte syns på kroppsformen.

Finns det någon riktigt vettig app för IOS?
Tänkte att jag lör behöva ett bra hjälpmedel om jag ska ha koll på kalorierna. Finns ju hur många som helst, till olika priser och varierande betyg.
Gärna en app med receptförslag 🙃

Permalänk
Samsung Sverige

Jag är på min lilla viktnedgångs-resa just nu. Har bråkat med vikten majoriteten av livet men efter en nylig förändring i livet så bestämde jag mig för att nu-jäklar.

Tyvärr så äter jag så fruktansvärt varierat och sällan hemma så att hålla järnkoll på kalorierna kan jag inte. Jag siktar på 1500 men ibland blir det 2000, 1000, 1700 och inte allt för sällan har jag ingen aning. Utan äter istället två mål per dag (10.30 och 17.00 cirka) och är supernoga med att inte småäta. "Bara en godisbit" blir snabbt 30 st enligt min erfarenhet

Ivarjefall så minskar vikten varierat men tackvare Health-appen i mobilen så ser jag en tydlig trend neråt. Riktigt kul faktiskt Första veckan var rätt tuff men nu upplever jag att kroppen har vant sig och jag känner mig inte speciellt trött. Förhoppningsvis hamnar jag under 85 kg frammåt sommaren, ligger idag på stadiga 100-105 pannor/1.75 cm lång.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kalori in och ut är en väldigt enkel tanke att ha och argumentera för (kanske är just enkelheten som är så tilltalande), men den är väldigt begränsande när man ska ge sig på att förklara varför en biokemisk, subjektiv och social varelse går upp/ned i vikt.

En ökad vikt och ett kaloriöverskott går inte att skilja från varandra, det enklaste är alltså att se 'dem' som en och samma sak beskrivet ur olika perspektiv, en slags ekvivalens.

När man ser dem som en och samma sak kan man lättare ta steget vidare och undersöka varför en kropp efterfrågar fler kalorier än den gör av med då det inte är naturligt för människan som organism att sträva åt att bli överviktig och vi har inte haft detta problem tidigare under evolutionens gång, oavsett tillgång till mat, det är ett nytt fenomen.

Det mesta i kroppen, vätskebalans, blodsocker, blodtryck, saltkoncentration, med mera är olika hårt reglerade, så även mängden underhudsfett, fenomenet kallas homeostas.
Homeostas har som uppgift att hålla det inre mer eller mindre opåverkat av det yttre.

Efterfrågan på kalorier styrs av hormoner, hormoner som i sin tur påverkas till största delen av vad man äter, men så klart även andra saker. Detta är dock inget som ändras på en dag, utan biokemin är oftast ett ganska trögt system men som är anpassningsbart. Således är vikten en representation av en trend över tid.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Har haft en liten diskussion med frugan nu på morgonen och hon ska försöka stötta mig. Kommer bli tufft för henne att inte köpa massa chips och godis, men ser det som högst positivt för henne även om det inte syns på kroppsformen.

Finns det någon riktigt vettig app för IOS?
Tänkte att jag lör behöva ett bra hjälpmedel om jag ska ha koll på kalorierna. Finns ju hur många som helst, till olika priser och varierande betyg.
Gärna en app med receptförslag 🙃

Jag skulle satsa på viktväktarna digital. Du får då tillgång till deras app där du ”räknar” dina poäng men också massor med recept som både är goda och går snabbt att laga men fortfarande bra råvaror.

Jag kommer hoppa på detta igen då jag behöver hjälp att gå ner mina sista 10kg. Har varit med förr då jag gick från 97 -> 77 kg men har nu efter ett par år smugit mig upp till 84 kg igen så med hjälp av viktväktarna så ska jag ner till mitt mål som är 73 kg.
Följde inte deras menyer slaviskt ska tilläggas då jag fortfarande gillar god mat och gärna chips, öl och vin lite då och då. Tog mig sist ca 6 månader att tappa 20 kg och ska inte ha några problem att göra det igen.
Jag är 173 cm lång.

Jag har en fördel mot dig och det är att min sambo gillar att äta nyttigt, stöttar nästan lite för mycket och vi har dessutom en hund som får en att röra på sig.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hur är utbudet av vegetariska recept i VV Digital?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag skulle satsa på viktväktarna digital. Du får då tillgång till deras app där du ”räknar” dina poäng men också massor med recept som både är goda och går snabbt att laga men fortfarande bra råvaror.

Jag kommer hoppa på detta igen då jag behöver hjälp att gå ner mina sista 10kg. Har varit med förr då jag gick från 97 -> 77 kg men har nu efter ett par år smugit mig upp till 84 kg igen så med hjälp av viktväktarna så ska jag ner till mitt mål som är 73 kg.
Följde inte deras menyer slaviskt ska tilläggas då jag fortfarande gillar god mat och gärna chips, öl och vin lite då och då. Tog mig sist ca 6 månader att tappa 20 kg och ska inte ha några problem att göra det igen.
Jag är 173 cm lång.

Jag har en fördel mot dig och det är att min sambo gillar att äta nyttigt, stöttar nästan lite för mycket och vi har dessutom en hund som får en att röra på sig.

Lycka till.

tack för det.
WW visste helt klart hur man tar betalt… 389kr/mån!
Får ta och testa provperioden och se hur det känns.

Permalänk
Medlem

Vi ses här i gruppen efter nyår grabbar! Tills dess tänker åtminstone jag svulla som om det inte fanns någon morgondag.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Vi ses här i gruppen efter nyår grabbar! Tills dess tänker åtminstone jag svulla som om det inte fanns någon morgondag.

Hehe jajamen! Efter Jul ska jag ta tag i min vikt för jag gillar verkligen inte bullmagen jag skaffat.
Blir att dra ner på snabba kolhydraterna och sockret rejält och börja köra på motionscykeln som står i garaget
Ser inte vackert ut när magen hänger utanför byxorna.. Har säkert 30Kg övervikt.

Permalänk
Medlem

Började fylla i VV Digital och de har verkligen mycket råvaror och recept samlat, men det här med poäng var förvirrande. För det jag inmundigat idag så hamnade jag på någon sorts - för ”veckobonus”.

Hittade en annan app som heter FatSecret där den beräknade ett dagligt intag av kalorier grundat på de data jag la in, hamnade på 2500 kalorier.

Lade till exakt samma saker i denna app och ska enligt den ha kommit upp i 1645 kalorier.
Denna specar utöver kalorier även fett, kolhydrater, protein och RDI.

Förvirrande.

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt att gå ner i vikt man måste ha roligt på samtidigt. Släng alla appar och program och följ denna video: https://youtu.be/yotOZVELSMc jag gjorde det och har snart 4 st =). Har gått ner i vikt och har väldigt roligt på samtidigt. Lovar att det fungerar =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Finns bara ett sätt att gå ner i vikt man måste ha roligt på samtidigt. Släng alla appar och program och följ denna video: https://youtu.be/yotOZVELSMc jag gjorde det och har snart 4 st =). Har gått ner i vikt och har väldigt roligt på samtidigt. Lovar att det fungerar =).

Najs, gillar själv att cykla(på asfalt mest) men på sommaren. Cyklar du på vintern också?
Svårt att motivera sig när det är -10C ute tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

tack för det.
WW visste helt klart hur man tar betalt… 389kr/mån!
Får ta och testa provperioden och se hur det känns.

Ett tips är att vänta till efter nyår så har de säkerligen sänkt priset. Du kan ta det som friskvård om ni har det på företaget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10