Permalänk
Medlem

Skillnader som kan uppstå när man går ett steg bakom kalorier in vs ut är t.ex. på kroppskompositionen. Då kan t.ex. makrofördelning och näringstiming spela olika stor roll. Men det har inget med viktminskningen att göra som Aktsu och Abbs säger - då är det kalorier.

T.ex. ser man skillnader på fettfri massa om man överäter på protein eller kolhydrater.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nja håller inte med mycket om det du skriver.
När du äter på dygnet spelar ingen roll alls, det är bara antalet kalorier som spelar roll.

Det här stämmer inte och det finns en hel del forskning som talar för att ämnesomsättning med mera i kroppen inte alls är linjär utan tvärt om så är kroppen betydligt bättre på att ta upp och/eller göra av med energi beroende på var i dygnscykeln den befinner sig.

Forskningsfältet kallas för cirkadisk biologi, finns mycket intressant att läsa för den Googlingsbenägne.

Permalänk
Medlem

Generellt välmående är ju också kopplat till att man har en fungerande vardagsrutin vilket i sin tur påverkar sannolikheten att man lyckas väl med sånt man företar sig (i det här fallet att käka så resultatet blir ett netto kaloriunderskott). Så på den nivån spelar det ju absolut roll när man äter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det här stämmer inte och det finns en hel del forskning som talar för att ämnesomsättning med mera i kroppen inte alls är linjär utan tvärt om så är kroppen betydligt bättre på att ta upp och/eller göra av med energi beroende på var i dygnscykeln den befinner sig.

Forskningsfältet kallas för cirkadisk biologi, finns mycket intressant att läsa för den Googlingsbenägne.

Ja men det spelar fortfarande ingen roll, i verkligheten, i praktiken. Finns ingen anledning att bry sig om det och definitivt ingen anledning att anpassa när man vill äta efter det. Greg Douchette, har mycket bra videos på youtube om detta.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja men det spelar fortfarande ingen roll, i verkligheten, i praktiken. Finns ingen anledning att bry sig om det och definitivt ingen anledning att anpassa när man vill äta efter det. Greg Douchette, har mycket bra videos på youtube om detta.

Jag gissar på att denne person med "bra" videos inte är diabetiker typ 1 eller 2 (som jag). Det finns alltid en massa unika om och men. Som Greg Doucette skriver: "I AM NOT: A doctor, lawyer, dietician, chef, astronaut, sex therapist, police officer..." utan är någon som påstår sig veta mycket om kroppens fysiologi och vill tjäna pengar på andras okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja men det spelar fortfarande ingen roll, i verkligheten, i praktiken. Finns ingen anledning att bry sig om det och definitivt ingen anledning att anpassa när man vill äta efter det. Greg Douchette, har mycket bra videos på youtube om detta.

Jo, det gör det, och upptäckten av detta belönades bland annat med Nobelpriset 2017. Jag gissar att din youtuber inte fått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jo, det gör det, och upptäckten av detta belönades bland annat med Nobelpriset 2017. Jag gissar att din youtuber inte fått det.

Okej, om du vill tro att det spelar någon riktig roll så får du göra det. Jag säger inte att det du påstår är fel, inte alls. Det jag försöker säga är att i praktiken så är det ingenting som kommer påverka någons resultat för viktnedgång överhuvudtaget. Det är en sån minimal detalj som är totalt skitsamma för gemene man. Kalorier in och ut är till 99% det enda som gör en verklig skillnad, så enkelt är det.

Än en gång: Du har rätt, men det är en petitess som i mina ögon inte spelar någon roll överhuvudtaget.

Detta är bara min åsikt, jag säger inte att det är fakta.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Okej, om du vill tro att det spelar någon riktig roll så får du göra det. Jag tänker iaf fortsätta äta när jag vill, hålla mig till mina kalorier och fortsätta att göra framsteg. Jag säger inte att det du påstår är fel, inte alls. Det jag försöker säga är att i praktiken så är det ingenting som kommer påverka någons resultat för viktnedgång överhuvudtaget. Det är en sån minimal detalj som är totalt skitsamma för gemene man.

Än en gång: Du har rätt, men det är en petitess som i mina ögon inte spelar någon roll överhuvudtaget.

Detta är bara min åsikt, jag säger inte att det är fakta.

Kul för dig.

Jag får väl lay it out då:

1)
- Du äter på kvällen/natten när kroppen inte är beredd på att få näring
- Kroppen tror att det är dagtid
- Kroppen går inte ned i varv som den annars skulle gjort
- Du sover sämre
- Du fungerar sämre än du kunnat gjort dagen efter med följd att du har högre sannolikhet att äta mer/sämre etc
- Du lider ökad risk för sjukdomar på lång sikt

2)
- Kroppen tror att det är dagtid
- Kroppen lagrar näringen eftersom den väntar sig att du kommer förbränna den snart
- Metabolismen rubbas

Roligt att du har lyckats, det har du säkert, men skjut inte ned faktiskt bevisade teorier inför andra som läser med att referera till någon Youtuber som kan påstå vad som helst utan att särskilt många orkar kolla upp hens eventuella källor.

(Tydligen inte) uppenbara förklaringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kul för dig.

Tror han syftar på att även om du skulle bränna 0 kcal under natten och resterande under dagen så blir det fortfarande densamma sett över hela dygnet och i längden.

I stället för att ha en jämn ämnesomsättning alla timmar på dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Tror han syftar på att även om du skulle bränna 0 kcal under natten och resterande under dagen så blir det fortfarande densamma sett över hela dygnet och i längden.

I stället för att ha en jämn ämnesomsättning alla timmar på dygnet.

exakt….

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Kul för dig.

Jag får väl lay it out då:

1)
- Du äter på kvällen/natten när kroppen inte är beredd på att få näring
- Kroppen tror att det är dagtid
- Kroppen går inte ned i varv som den annars skulle gjort
- Du sover sämre
- Du fungerar sämre än du kunnat gjort dagen efter med följd att du har högre sannolikhet att äta mer/sämre etc
- Du lider ökad risk för sjukdomar på lång sikt

2)
- Kroppen tror att det är dagtid
- Kroppen lagrar näringen eftersom den väntar sig att du kommer förbränna den snart
- Metabolismen rubbas

Roligt att du har lyckats, det har du säkert, men skjut inte ned faktiskt bevisade teorier inför andra som läser med att referera till någon Youtuber som kan påstå vad som helst utan att särskilt många orkar kolla upp hens eventuella källor.

Sover sämre, högre sannolikhet att äta mer, sjukdomar, yada yada. Vad har detta med saken att göra?

Jag pratar inte om vad som är hälsosamt eller inte. Läs vad jag skriver istället, det enda jag påstår (igen och igen) är att det är skitsamma för din viktnedgång när du intar dina kalorier. Ligger du på ett kalori underskott, så kommer du gå ner i vikt. Även om du äter dina 2000 kalorier mitt i natten i form av choklad. Punkt slut.

Allt annat du skriver och pratar om är jag varken intresserad av eller säger något emot……

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Sover sämre, högre sannolikhet att äta mer, sjukdomar, yada yada. Vad har detta med saken att göra?

Jag pratar inte om vad som är hälsosamt eller inte. Läs vad jag skriver istället, det enda jag påstår (igen och igen) är att det är skitsamma för din viktnedgång när du intar dina kalorier. Ligger du på ett kalori underskott, så kommer du gå ner i vikt. Även om du äter dina 2000 kalorier mitt i natten i form av choklad. Punkt slut.

Allt annat du skriver och pratar om är jag varken intresserad av eller säger något emot……

Det du påstår stämmer inte. Din metabolism är annorlunda över dygnet. Alltså kommer du att utvinna olika mängd energi och ta upp den annorlunda ur samma mat beroende på när på dygnet du äter den. Men jag tror inte att du är öppen för att tänka om och släpper därmed denna diskussion.

Permalänk
Medlem

Fick svar från blodprover att jag ev. har antikroppar mot min sköldkörtel och att det kan påverka massa grejer inklusive metabolism? Väntar på att få svar från ett till prov nu... Fan va tid det tar xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det du påstår stämmer inte. Din metabolism är annorlunda över dygnet. Alltså kommer du att utvinna olika mängd energi och ta upp den annorlunda ur samma mat beroende på när på dygnet du äter den. Men jag tror inte att du är öppen för att tänka om och släpper därmed denna diskussion.

j a g h å l l e r m e d d i g

men det gör fortfarande ingen !!-->märkbar<—!! skillnad i praktiken.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag gissar på att denne person med "bra" videos inte är diabetiker typ 1 eller 2 (som jag). Det finns alltid en massa unika om och men. Som Greg Doucette skriver: "I AM NOT: A doctor, lawyer, dietician, chef, astronaut, sex therapist, police officer..." utan är någon som påstår sig veta mycket om kroppens fysiologi och vill tjäna pengar på andras okunskap.

En bodybuilder med kinesiologi utbildning har nog mer kunskap än du. Snubben har varit bodybuilder i 30 år, varav senaste 10 åren på PEDs.

Men hans videos är främst riktade åt den 'vanlige' personen, inte specifikt för Diabetiker och dylikt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av gurkburk92:

En bodybuilder med kinesiologi utbildning har nog mer kunskap än du.

Kinesiolog anses vara en profession enbart i Kanada och inte i något annat land i världen. Själv är jag för jäkla bra på att överklocka datorer och porta topplock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kinesiolog anses vara en profession enbart i Kanada och inte i något annat land i världen. Själv är jag för jäkla bra på att överklocka datorer och porta topplock.

Det är väl som kiropraktik en pseudovetenskapligt snuttefilt som fungerar för vissa, om jag förstår det rätt? Att överklocka datorer och porta topplock, alltså. 😉

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Snart två år sedan jag börja löpträna. Efter en viktminskning. Startvikt på (160kg) 🙈 ner till 80-82

Har sprungit flera halvmaror utan problem.
Idag skulle jag ut på min vanliga långtur i 6min/km lugnt pass.

Efter 20km så hade jag betydligt mycket energi kvar i kroppen, sån där härlig känsla i kroppen endorfinerna bara sprutade, naturligt hög 😆

Så turen som skulle vara på ca 20km slutade på maraton distans 😌 känner mig ganska nöjd. Ett mål man har haft sen man började träna!

Men ja det var tungt de sista km, inte konditionsmässigt, det var benen som började kännas som trästumpar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjobbo:

Snart två år sedan jag börja löpträna. Efter en viktminskning. Startvikt på (160kg) 🙈 ner till 80-82

Har sprungit flera halvmaror utan problem.
Idag skulle jag ut på min vanliga långtur i 6min/km lugnt pass.

Efter 20km så hade jag betydligt mycket energi kvar i kroppen, sån där härlig känsla i kroppen endorfinerna bara sprutade, naturligt hög 😆

Så turen som skulle vara på ca 20km slutade på maraton distans 😌 känner mig ganska nöjd. Ett mål man har haft sen man började träna!

Men ja det var tungt de sista km, inte konditionsmässigt, det var benen som började kännas som trästumpar.

https://i.imgur.com/wzl0MGL.png

Starkt jobbat och drygt 6 min/km är inget att skämmas över. 👍👍

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lever denna tråd längre? Ska dra en kort sammanfattning av min resa sen mitten av juli, så på pricken nästan 5 månader. Är 1,81 och började på 99,7kg, nästan 3-siffrigt, vilket jag passerade nån gång och då kände jag bara att nu räcker det. Så började helt enkelt med att skära ner helt och hållet på snacks (chips primarly) och dricka, utan endast för 1 gång på helgen med en fuskdag. Ingen träning eller liknande, är en typisk person som köper saker och hoppas på nya och roliga saker hela tiden, för att sen låta intresset dvala bort.
Är nu inte ens ett halvår senare nere på nästan under 80kg, stod på exakt jämt imorse. Helt sjukt vad snabbt det har gått, tycker jag själv
Inte billigt med en garderob där man endast kan använda 2 av typ 17 par byxor eller nåt.
Räknar jag på mitt BMI så får jag [1,81m & 81kg] så får jag exakt 25.
Hur går det för er andra?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lever denna tråd längre? Ska dra en kort sammanfattning av min resa sen mitten av juli, så på pricken nästan 5 månader. Är 1,81 och började på 99,7kg, nästan 3-siffrigt, vilket jag passerade nån gång och då kände jag bara att nu räcker det. Så började helt enkelt med att skära ner helt och hållet på snacks (chips primarly) och dricka, utan endast för 1 gång på helgen med en fuskdag. Ingen träning eller liknande, är en typisk person som köper saker och hoppas på nya och roliga saker hela tiden, för att sen låta intresset dvala bort.
Är nu inte ens ett halvår senare nere på nästan under 80kg, stod på exakt jämt imorse. Helt sjukt vad snabbt det har gått, tycker jag själv
Inte billigt med en garderob där man endast kan använda 2 av typ 17 par byxor eller nåt.
Räknar jag på mitt BMI så får jag [1,81m & 81kg] så får jag exakt 25.
Hur går det för er andra?

Började själv i september och väldigt lika stats som dig. Är 182 och hade starktvikten på 100,2. Är nu nere på 85,3 så nog går det fortare än vad man trodde från början. Grattis till milstolpen.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Började själv i september och väldigt lika stats som dig. Är 182 och hade starktvikten på 100,2. Är nu nere på 85,3 så nog går det fortare än vad man trodde från början. Grattis till milstolpen.

Tack tack
Hoppas det går lika bra för dig också
Känner att jag är rätt nöjd med var jag är nu faktiskt, känner liksom att det räcker. Och man ska ju inte stirra sig blind på siffror som BMI och liknande. Var mest intressant att veta.
Ilands-problemet blir att dyrare inköp av kläder som man gjorde innan denna resan började...inte var så smart
Köpte t.ex på mig en helt ny skidutrustning, och passar gör det om jag drar åt Känner liksom att nu räcker det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack tack
Hoppas det går lika bra för dig också
Känner att jag är rätt nöjd med var jag är nu faktiskt, känner liksom att det räcker. Och man ska ju inte stirra sig blind på siffror som BMI och liknande. Var mest intressant att veta.
Ilands-problemet blir att dyrare inköp av kläder som man gjorde innan denna resan började...inte var så smart
Köpte t.ex på mig en helt ny skidutrustning, och passar gör det om jag drar åt Känner liksom att nu räcker det.

Hehe. Jag har lyxen att jag var väldigt smal tidigare och varit för lat att inte gjort mig av med alla kläderna jag hade då så jag har faktiskt kunnat gå tillbaka till dem nu vilket är trevligt. Men sen är det ju också roligare att köpa kläder efter resultat, blir ju väldigt tydligt att man går åt rätt håll när storlekarna krymper.

Men ja det går allt bra för mig med. Jag kommer nog lägga mig mellan 76-80 någonstans tror jag. Jag har dock styrketräning i min rutin också. Sen är det som du säger att man ska inte stirra sig blind på siffror utan huvudsaken är ju att det känns bra och att man är nöjd med spegelbilden.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Hehe. Jag har lyxen att jag var väldigt smal tidigare och varit för lat att inte gjort mig av med alla kläderna jag hade då så jag har faktiskt kunnat gå tillbaka till dem nu vilket är trevligt. Men sen är det ju också roligare att köpa kläder efter resultat, blir ju väldigt tydligt att man går åt rätt håll när storlekarna krymper.

Men ja det går allt bra för mig med. Jag kommer nog lägga mig mellan 76-80 någonstans tror jag. Jag har dock styrketräning i min rutin också. Sen är det som du säger att man ska inte stirra sig blind på siffror utan huvudsaken är ju att det känns bra och att man är nöjd med spegelbilden.

Helt rätt
Jag har nog inte legat under 90 som jag gjorde efter typ 2,5 månader efter att jag började, sen minst 15 år tillbaka eller nåt. Får se vart vi landar till slut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Helt rätt
Jag har nog inte legat under 90 som jag gjorde efter typ 2,5 månader efter att jag började, sen minst 15 år tillbaka eller nåt. Får se vart vi landar till slut.

Vi kommer klara det galant tror jag.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Började själv i september och väldigt lika stats som dig. Är 182 och hade starktvikten på 100,2. Är nu nere på 85,3 så nog går det fortare än vad man trodde från början. Grattis till milstolpen.

Kan inte annat än gratulera!

Är själv 180 och ligger på 97kg.
Har så jävla dålig karaktär och en fru som köper hem och kan äta vad dom helst utan att det märks.
Inget direkt superläge som utgångspunkt.

Fuskar nästan varje dag med läsk till lunchen (äter alltid ute pga jobbet). Hade det inte varit för att jag går mellan 6000-15000 steg om dagen i jobbet så hade det varit tresiffrigt på vågen.

Det är sjukt svårt att bryta mönster när man är 45.

Permalänk
Medlem

För mig går det långsamt men åt rätt håll.
Började ta tag i vikten (igen) i augusti. Då låg jag på 116-118 beroende på dag och tid. Nu ligger jag runt 107-109. Hoppas på att komma under 100kg till sommaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Anektdotisk bevisföring: bort!
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Läsk Light? (1-6 kcal istället för 100-200 kcal)? (Själv är jag 50+ )

Det skulle vara Trocadero light isf men finns inte överallt.

Har inga problem att dricka smaksatt bubbelvatten, men det känns så tråkigt till lunch…

Som sagt, dålig karaktär och hittar hela tiden bortförklaringar (undanflykter)…

Skulle fan behöva en ”detox” och hjärntvätt för att bli av med sötsuget :/

Permalänk
Inaktiv

ÅF-tåpick-diskussion: *bort mod*

Dryg kommentar som inte borde varit omodererad!