Permalänk

Ser inte att det alltid finns en motsättning mellan tillskott och mat, det ena utesluter inte det andra.
Samma gäller ju även kryddor, det är ett slags tillskott men blir ju också samtidigt en del av maten.
Protein är dock inte alltid mat.

Jag har själv sedan +15 år tillbaka inga problem med vikten men känner många som har det. Jag har ofta fått frågan hur jag kunde lyckas med det och samtidigt behålla en normal vikt år efter år utan några problem. Frågan har inte varit så lätt att svara generellt på, så svaret har alltid varit att jag i detalj redogjort för hur jag äter och så vidare. Men mitt liv förändrades väldigt mycket under en tid och det var nog det som påverkade mig mest.

Det är säkert bra att förstå att övervikten består av oförbrukade kalorier men det förklarar inte orsaken till att de hamnade där från första början. Det beror inte på dålig karaktär eller brist på motivation hos de med övervikt, det är inget fel på er.

Ämnet är väldigt intressant och har länge intresserat mig. Jag har just nu kommit till en punkt där jag tror att problemet är mycket bredare än vad många förstår och att övervikt oftast i grunden till stor del beror på att vi är ostimulerade, eller ur ett evolutionärt perspektiv på många lever sätt lever "meningslösa" liv. Detta skapar problem i vårt undermedvetna som vi omedvetet försöker fly ifrån genom olika distraktioner som exempelvis överdriven konsumtion av ätbara saker och ofta kombinerat med andra mindre betydelsefulla aktiviteter. Ett omedvetet sätt att behandla en oidentifierad ångest, ibland kallat tröstätande.

För att lösa problemet med sin övervikt tror jag man behöver ändra sitt liv i grunden. För mycket underhållning och för lite av den typ av utmaning och stimulans vi faktiskt behöver för att kunna må bra ger ofta den situation jag beskrev ovan. Att vara ute i löpspåret och sedan gå till gymmet fungerar sällan i längden, det är inte maximalt kaloriuttag som är lösningen utan snarare sådana saker som är lagom utmanande utan att skapa en massa stress och som samtidigt ger en känsla av meningsfullhet.

Nu anser inte jag att vi ska skrota all vår teknologi och flytta ut i hyddor i skogen, men den postmoderna tillvaron vi idag lever i stjälper mer än den hjälper.
Det går att utveckla detta resonemang mycket mer men det få räcka så för denna gång, allt som känns och verkar bra är nödvändigtvis inte alltid bra.

Permalänk
Medlem

Protein, består av 20 amionosyror ( bör ses som näringsämnen - byggstenar för skelett och muskler) - varav 9 är essentiella, livsviktiga som kroppen inte kan tillverka själv. Resterande kan kroppen omvandla och skapa utifrån andra näringsämnen (vid ärtt förutsättningar).

Utan att vara någon expert, så är inte kroppen så svart-vit att det alltid går att plocka ut en enskild aspekt och dra säkra slutsatser av det (anser jag).
Kostprotein kommer ju paketerat med andra näringsämnen, även här tänker jag att kvaliteten är viktig och inte enbart kvantitet. Så även här tänker jag att riktig mat är att föredra framför processad protein.
Som diabetiker så vet jag att vanligt proteinpulver höjer mitt blodsocker, vilket inte alls betyder att någon som är vältränad och tränar behöver tänka så. (Beef Isolate protein inte lika hög stigning som vanligt vassleprotein)

När det gäller mängd, så finns det ju lite olika riktlinjer. De svenska riktlinjerna upplever jag som väldigt restriktiva, utan skulle säga att 1,5gr - 2gr protein per idealisk kg kroppsvikt är mer optimalt (Dr Garbrielle Lyon mfl nämner detta). Att äta mer protein (än riktlinjer anger) så är inte det skadligt för njurarna (om dom inte har kraftigt nedsatt funktion sedan innan). Kroppen har inte några processer för att motverka överintag av protein, på samma sätt som de processer som drar igång om du överäter monosackarider (kolhydrater/socker) med utsöndring av insulin mfl. Senast nu i vinter så har det ju bevisats att kroppen inte alls enbart kan plocka upp 20-30gr protein per måltid, utan klart mer (även om man inte ska övertolka detta och trycka 150gr protein i en måltid).

För de som har valt en växtbaserad kost, behöver anpassa sin kost för detta. Då kvaliteten och upptaget av dessa proteiner fungerar annorlunda än kost med animaliska proteiner. Då behöver är det runt 3gr protein per idialisk kg kroppsvikt. Detta helt utan personliga värderingar, utan något man behöver beakta om man väljer att äta så.

Sedan, så kan jag väl nämna att vid 50+ är det viktigt att höja proteinintaget. Det handlar om kroppens förmåga att processa protein något sämre, tillsammans med att kroppens muskler används mindre (lugnare livsstil - generellt sätt). Så äta mer protein och så klart träna musklerna, så att ålderns påverkan minskas.

Det här med kost och råd är ju inte helt lätt, utan har en tendens (generellt sätt, utan att ta hänsyn till någons inlägg i tråden) att fragmenteras och viktas väldigt olika av olika individer i olika livssituationer.

Avslutningsvis, så var jag lite orolig efter mitt senaste inhopp i tråden - att jag dödat den. Då det vart väldigt tyst. Skönt att se några fortsätter dela med sig av sina erfarenheter. För mig står det stilla på vågen just nu, men märker på kläderna att de sitter lösare. Så vågen säger inte allt!

Något att resonera kring:

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Tänker att allt man tar extra är tillskott även om ”kosttillskott” definieras på ett speciellt sätt.

Som sagt proteinpulver får i Sverige inte definieras som kosttillskott utan är ett livsmedel så kan ju ni kalla det vad ni vill 😆

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Som sagt proteinpulver får i Sverige inte definieras som kosttillskott utan är ett livsmedel så kan ju ni kalla det vad ni vill 😆

Har du en källa till att proteinpulver inte får definieras som kosttillskott i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Som sagt proteinpulver får i Sverige inte definieras som kosttillskott utan är ett livsmedel så kan ju ni kalla det vad ni vill 😆

..och ett kosttillskott är ett livsmedel som är tänkt att komplettera normal kost och omfattas av livsmedelslagstiftningen, så det går i varandra en del. Inte för jag bryr mig om vad som definieras som vad speciellt mycket. Jag tycker mer det är sorgligt att folk trycker i sig så mycket olika saker istället för att äta bra mat och träna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ontopic: Just nu 77 kilo trivsel och fredagsmys på 1,74 i längd, skulle vilja ner till 68 inför MTB säsongens start. Ser tufft ut att hinna, vill inte överdriva och tappa massa muskler. Men kanske 0,7 kilo i vecka ändå är rimligt och då skulle det vara om 13 veckor. Nej, det går ju inte om man tänker börja hoja i skogen på allvar i April. Men får köra på med träning och kost och se var jag hamnar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

..och ett kosttillskott är ett livsmedel som är tänkt att komplettera normal kost och omfattas av livsmedelslagstiftningen, så det går i varandra en del. Inte för jag bryr mig om vad som definieras som vad speciellt mycket. Jag tycker mer det är sorgligt att folk trycker i sig så mycket olika saker istället för att äta bra mat och träna.

Jadu försök få i dig 200g protein om dagen via några kg kyckling

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jadu försök få i dig 200g protein om dagen via några kg kyckling

Varför skulle jag?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tar ett extra tillskott av godis nu för att det är gott😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Varför skulle jag?

Nej det är ju upp till dig vad du äter såklart!
När jag själv ökade till 2-3G/kg kroppsvikt så hände väldigt mycket. Löpningen fick enorm fart. Gjorde extrema framsteg. Samt brände fett i en helt annan takt. Så för mig har det gjort väldigt mycket.

Vad ni andra gör är upp till er. Men det gör skillnad. Enorm skillnad.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ontopic: Just nu 77 kilo trivsel och fredagsmys på 1,74 i längd, skulle vilja ner till 68 inför MTB säsongens start. Ser tufft ut att hinna, vill inte överdriva och tappa massa muskler. Men kanske 0,7 kilo i vecka ändå är rimligt och då skulle det vara om 13 veckor. Nej, det går ju inte om man tänker börja hoja i skogen på allvar i April. Men får köra på med träning och kost och se var jag hamnar.

100g fettförlust om dagen är absolut rimligt! Utan att tappa muskler.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Hur var det @palusa med källa till påståendet att proteinpulver inte får benämnas kosttillskott i Sverige?

För på Livsmedelsverket beskriver de proteinpulver som kosttillskott, vilket borde vara fel om ditt påstående stämmer 🤔

Permalänk
Medlem

Blir sakta men säkert av med vikten jag gått upp under mina sjukdomsår, kan knappt träna ännu utan det blir ett lugnt pass på gymmet i veckan om jag har tur men för det mesta är jag helt inaktiv förutom när jag går på stan. Förhoppningsvis kan jag öka på träningen på sikt.

Har ganska lite muskler kvar på grund av sjukdom så jag äter i spannet 1500-1800 kcal de flesta dagar men äter väl snacks en gång i veckan och så blir det lite fika eller restaurang ibland så jag får i mig mer som genomsnitt, i takt med att jag bygger tillbaka musklerna kommer såklart förbrukningen öka.

Permalänk
Medlem

Körde igång för ett tag sen här igen.. Men har gått lite upp och ner med pausande vissa veckor, där kosten varit sämre. Men nu visar vågen iallafall -5,1 kilo. En bit på väg. Ca 10 kg kvar. … och sen eventuellt några till bara för att.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tjoho! Årets näst lägsta vikt. Det går enligt planen. 2 kg ska bort till sista feb...det borde gå. 88,2 kg idag. Målet till midsommar är 77-78 kg.

Permalänk
Medlem

Tjoho...årets lägsta vikt...87,8 kg

Oj vad bra! Jag tar mig sakta mot målet!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ”min tjockumentär” på SVT.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Tjoho...årets lägsta vikt...87,8 kg

Oj vad bra! Jag tar mig sakta mot målet!

Kul! Verkligen snyggt jobbat.

Tog mig i kragen och gick ned till 77 som jag landade på i veckan som var. Känns riktigt skönt att ha definierade muskler. Det bästa är att se separationerna i lårmuskulaturen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Miskel

Skrivet av Dreijer:

Kul! Verkligen snyggt jobbat.

Tog mig i kragen och gick ned till 77 som jag landade på i veckan som var. Känns riktigt skönt att ha definierade muskler. Det bästa är att se separationerna i lårmuskulaturen.

Aha…ja, kan vara ett kul mål, med lägre fett%.

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan rekommendera ”min tjockumentär” på SVT.

Är det källan till att proteinpulver inte får benämnas kosttillskott?
😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur var det @palusa med källa till påståendet att proteinpulver inte får benämnas kosttillskott i Sverige?

För på Livsmedelsverket beskriver de proteinpulver som kosttillskott, vilket borde vara fel om ditt påstående stämmer 🤔

Verkar vara en gammal källa jag utgick ifrån 2018.

Livsmedelverket beskriver det som ett kosttillskott precis som ni säger. Dock är det ett livsmedel. Så man får väl kalla det vad man vill

Det jag ändå försöker säga är att få i sig proteinpulver är samma som från maten om det är ett högkvalitativt pulver. Går väl alltid debattera att det från maten är en ”renare källa” kan inte tala för all mat och alla pulver som finns.

Har personligen själv problem att få i mig höga mängder från maten genom ägg och kyckling. Då får man äta mycket.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Verkar vara en gammal källa jag utgick ifrån 2018.

Livsmedelverket beskriver det som ett kosttillskott precis som ni säger. Dock är det ett livsmedel. Så man får väl kalla det vad man vill

Det jag ändå försöker säga är att få i sig proteinpulver är samma som från maten om det är ett högkvalitativt pulver. Går väl alltid debattera att det från maten är en ”renare källa” kan inte tala för all mat och alla pulver som finns.

Har personligen själv problem att få i mig höga mängder från maten genom ägg och kyckling. Då får man äta mycket.

Vatten, snusprodukter samt tuggtobak jämställs också med livsmedel enligt Livsmedelslagen, så för egen del tycker jag att kosttillskott är en bra benämning för proteinpulver 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vatten, snusprodukter samt tuggtobak jämställs också med livsmedel enligt Livsmedelslagen, så för egen del tycker jag att kosttillskott är en bra benämning för proteinpulver 🙃

Absolut köper det! Spelar ju ingen roll vad man kallar det egentligen för det är likvärdigt med proteinet du får i dig via maten. Samma effekt på kroppen och muskelbyggande. Så spela roll 😊

Antingen äter man allt via mat eller använder man pulver bara eller en kombination vilket jag gör.

Dock svårt att äta allt via mat och samtidigt hålla rimliga kalorier och fett/kolhydrat balans. Om man inte mosar i sig kött men det har jag inte råd med

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Vilket protein är bra om man är känslig mot mjölkprotein (verkar inte vara laktoset)?
Ärtprotein?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilket protein är bra om man är känslig mot mjölkprotein (verkar inte vara laktoset)?
Ärtprotein?

Ja ärtprotein lär funka som substitut.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vilket protein är bra om man är känslig mot mjölkprotein (verkar inte vara laktoset)?
Ärtprotein?

Testa ärtproteinet eller sojaisolat. Snarlika makron och i pris så ta det du gillar och tolererar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Testa ärtproteinet eller sojaisolat. Snarlika makron och i pris så ta det du gillar och tolererar bäst.

Ja, jag får testa. Smaken spelar ingen roll, behöver inte ha några smakämnen eller sockersubstitut i bara
det är bra protein och jag inte mår dåligt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning visade 90,2kg, alltså minus 1,9kg sedan förra vägningen, så det märks att julen är över. 😊
Totalt ligger jag minus 9,5kg sedan starten oktober 2021 och det känns fortfarande lätt att hålla.

Månadens vägning hamnade på 89 kg blankt, alltså minus 1,2 kg sedan sist.
Har varit en normal och bra månad utan att jag behövt göra avsteg från varken 5:2 eller träning. Har tyvärr en inflammation i underarmen som stoppar vissa övningar men jag tränar annat tills det läker.
Nästa månad kommer bli knepigare pga tjänsteresor. Sånt är livet! 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Månadens vägning hamnade på 89 kg blankt, alltså minus 1,2 kg sedan sist.
Har varit en normal och bra månad utan att jag behövt göra avsteg från varken 5:2 eller träning. Har tyvärr en inflammation i underarmen som stoppar vissa övningar men jag tränar annat tills det läker.
Nästa månad kommer bli knepigare pga tjänsteresor. Sånt är livet! 😄

Ni som skriver månadens vägning vad menar ni ? Är totalt meningslöst att väga sig en gång i månaden om ni nu gör det. Varje dag gäller sen snittet över veckan mot nästa veckas snitt. Man går upp ner i vätska osv så en gång i månaden är totalt orelevant fakta bara så ni vet

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ni som skriver månadens vägning vad menar ni ? Är totalt meningslöst att väga sig en gång i månaden om ni nu gör det. Varje dag gäller sen snittet över veckan mot nästa veckas snitt. Man går upp ner i vätska osv så en gång i månaden är totalt orelevant fakta bara så ni vet

Tycker det är drygt och onödigt med sådana meningslösa inlägg.

Oavsett om man går upp och ner varje dag, så ger en gång i månaden en fingervisning och man ser resultat.

Så kliv av din höga häst och låt bli att vara sådan besserwisser hela tiden.