Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Du har fått det om bakfoten. Ett högt protein-intag är bra för dels mättnaden och för att behålla muskler när man tappar vikt samt bygga muskler. Man ska inte dricka det som någon ersättning för mat. Men ett tillskott till maten. Eller som jag blanda ner pulvret i tex kvarg eller gröt för att boosta proteinet i måltiden du äter. Drygt 90-100 kcal för 25-30g protein beroende på märke.

Tex 250g kvarg och 25g proteinpulver samt 100g propud = 14g kolhydrater, 2,8g fett och 55g protein på en måltid på totalt 317 kalorier.

Går variera i oändlighet samt proteinpulver är hälften så dyrt som att äta det via kyckling eller kött.

Kul att du delar med dig av dina kunskaper. Det jag kanske vill komma till är att ALLT man äter räknas som kcal - så man ligger på soffan och dricker 5000kcal chokladproteinpulver för det smakar så himla gott så lär man ju gå upp i vikt?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kul att du delar med dig av dina kunskaper. Det jag kanske vill komma till är att ALLT man äter räknas som kcal - så man ligger på soffan och dricker 5000kcal chokladproteinpulver för det smakar så himla gott så lär man ju gå upp i vikt?

Ja så är det såklart! Det har du rätt i. Dock är det väldigt liten chans att du överäter dig på protein pga just mättnaden. Kroppen kan ju inte lagra protein likt fett och kolhydrater för kalla dagar. Dock innehåller det ju energi ändå och lite lagras.

Jag använder det inte i drinkar utan i tex gröt och kvarg för att göra det tjockare och mer mättande. Jag använder kasein vilket är enklare att göra tjockt än tex vassle. Man kan tex blanda kasein med vatten och göra en pudding att ha ovanpå vad man vill egentligen. Vassle är mer lättlösligt och det blandad man med vatten och dricker.

Fördelen är ju priser vs att steka kött eller kyckling för proteinet dessutom minskar man ju köttätandet vilket har ett positivt klimat-avtryck i längden.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Kul att du delar med dig av dina kunskaper. Det jag kanske vill komma till är att ALLT man äter räknas som kcal - så man ligger på soffan och dricker 5000kcal chokladproteinpulver för det smakar så himla gott så lär man ju gå upp i vikt?

Ja, vart har Palusa påstått något annat?

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja så är det såklart! Det har du rätt i. Dock är det väldigt liten chans att du överäter dig på protein pga just mättnaden. Kroppen kan ju inte lagra protein likt fett och kolhydrater för kalla dagar. Dock innehåller det ju energi ändå och lite lagras.

Jag använder det inte i drinkar utan i tex gröt och kvarg för att göra det tjockare och mer mättande. Jag använder kasein vilket är enklare att göra tjockt än tex vassle. Man kan tex blanda kasein med vatten och göra en pudding att ha ovanpå vad man vill egentligen. Vassle är mer lättlösligt och det blandad man med vatten och dricker.

Fördelen är ju priser vs att steka kött eller kyckling för proteinet dessutom minskar man ju köttätandet vilket har ett positivt klimat-avtryck i längden.

Använder också proteintillskott på liknande sätt - kompletterar min vanliga kost de dagar då jag via "vanlig" mat inte når min önskade proteinkvot.

Vill dock förtydliga ett av din påståenden ovan - Äter du mer energi än vad du gör av med (oavsett om det den energin härstammar från kolhydrater, fett eller protein) så kommer kroppen att lagra detta som fett. Kroppen bryr sig i princip inte om var kalorierna kommer ifrån, äter du för många säger kroppen "Tack, detta blir fett!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Ja, vart har Palusa påstått något annat?

Det var inte ett påstående det var en fråga. Kan du läsa igen eller sluta kommentera.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Använder också proteintillskott på liknande sätt - kompletterar min vanliga kost de dagar då jag via "vanlig" mat inte når min önskade proteinkvot.

Vill dock förtydliga ett av din påståenden ovan - Äter du mer energi än vad du gör av med (oavsett om det den energin härstammar från kolhydrater, fett eller protein) så kommer kroppen att lagra detta som fett. Kroppen bryr sig i princip inte om var kalorierna kommer ifrån, äter du för många säger kroppen "Tack, detta blir fett!".

Det stämmer bra. Skrev kanske lite otydligt. Endel av proteinet som inte används utsöndras och resten lagras absolut.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Det var inte ett påstående det var en fråga. Kan du läsa igen eller sluta kommentera.

1. Nej, jag hänvisar ju till din kommentar på Palusas inlägg (som är ett påstående) "Vart påstår han det?"
2. Det är ett forum, till för att kommentera

§1
Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Det stämmer bra. Skrev kanske lite otydligt. Endel av proteinet som inte används utsöndras och resten lagras absolut.

Vad menar du med "utsöndras"? Vilken metabol process syftar du på? Eller syftar du på den energimängd som krävs för att konvertera proteinet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad menar du med "utsöndras"? Vilken metabol process syftar du på? Eller syftar du på den energimängd som krävs för att konvertera proteinet?

Du pissar ut det. Allt överskott lagras inte som fett.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Du pissar ut det. Allt överskott lagras inte som fett.

Såvida du inte har någon sjukdom kommer du inte pissa ut väsentliga mängder protein, väldigt små mängder. Obetydliga. Det som inte används i proteinomsättningen oxideras och används som energi eller lagras som fett. Så nej, du pissar inte ut massa protein utan i princip allt du inte lagrar som fett oxideras för energi.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kakor 🍪 (sådana man köper i affären alltså) och glass har jag aldrig förstått hur man kan gilla. I hate 🍪...

Jag vet att smaken är som kakan delad men still... Känner ingen smak av dem, bara socker...

Detta säger jag i förvånad stil: jag trodde inte att man åt kakor 🍪 kanske jag som är dum men men...
Lycka till alla.

Una mordía es una caída (ett bett ger dig mer fett).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Såvida du inte har någon sjukdom kommer du inte pissa ut väsentliga mängder protein, väldigt små mängder. Obetydliga. Det som inte används i proteinomsättningen oxideras och används som energi eller lagras som fett. Så nej, du pissar inte ut massa protein utan i princip allt du inte lagrar som fett oxideras för energi.

Protein har dock en termogen effekt på hela 20-30 % till skillnad från kolhydrater som ligger på 5-10 % och fett som bara ligger på 0-3 %. Så det är inte bara så enkelt som att räkna kalorier, åtminstone inte när det gäller protein.

https://examine.com/outcomes/thermic-effect-of-food/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Protein har dock en termogen effekt på hela 20-30 % till skillnad från kolhydrater som ligger på 5-10 % och fett som bara ligger på 0-3 %. Så det är inte bara så enkelt som att räkna kalorier, åtminstone inte när det gäller protein.

https://examine.com/outcomes/thermic-effect-of-food/

Korrekt (även sett 15-30% användas i litteraturen). En kalori/kilokalori är mått på energi (i detta fall på macros) och tar inte till hänsyn vad som händer i kroppen för att använda/lagra energin.

Men då är man nere djupt i optionanin imo. Inget gemene man behöver tänka på eller känna till för att reglera sin vikt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det här inlägget är enkom till för att uttrycka följande:

Konsekvent agerande över tid är det som skapar långsiktiga justeringar i ens rutiner och vanor. Många bäckar små rinner till en å när det gäller kroppsliga förändringar du vill göra. För vissa processer går fort medan andra tar tid. Så oroa dig inte om du hamnar i fartgupp. 👍

Permalänk

Vecka 3
Vikt 107.7kg (-0.4kg) total (-1.5kg)

Körde 2 kickboxningspass och ett försiktigt första löppass. Körde även några väldigt försiktiga knäböj med avsikt att försöka påminna kroppen om hur man gör och hitta min gamla teknik/form.

Funderar på att strukturera om hur jag äter eftersom det blir väldigt inklämt mellan kvällsträning och sömn. Brukade äta 2 gånger om dagen runt 500kcal till lunch och resten till middag ~2500kcal. Hade varit lite mer optimalt antagligen att sprida ut proteinintaget och lättare att somna i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Vecka 3
Vikt 107.7kg (-0.4kg) total (-1.5kg)

Körde 2 kickboxningspass och ett försiktigt första löppass. Körde även några väldigt försiktiga knäböj med avsikt att försöka påminna kroppen om hur man gör och hitta min gamla teknik/form.

Funderar på att strukturera om hur jag äter eftersom det blir väldigt inklämt mellan kvällsträning och sömn. Brukar äta 2 gånger om dagen runt 500kcal till lunch och resten till middag ~2500kcal. Hade varit lite mer optimalt antagligen att sprida ut proteinintaget och lättare att somna i tid.

Kalorimässigt spelat det ingen roll när du äter. Möjligtvis sprida ut proteinet som du säger. Sen inte äta för sent. Helst sista måltiden senast 2-3 timmar innan sängdags pga påverkan på sömnen.

3000 kalorier på en dag under viktnedgång? Du tränar hårt och mycket ? Hur mycket protein / dag?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Kalorimässigt spelat det ingen roll när du äter. Möjligtvis sprida ut proteinet som du säger. Sen inte äta för sent. Helst sista måltiden senast 2-3 timmar innan sängdags pga påverkan på sömnen.

3000 kalorier på en dag under viktnedgång? Du tränar hårt och mycket ? Hur mycket protein / dag?

Uttryckte mig klumpigt, 3000kcal utan underskott, siktar på 2500 nu. Sen bränner jag ofta mycket på jobb som kan bli väldigt fysiskt krävande. Instämmer om kalorie timing, men mat i magen kan påverka min träning lite ur ett skit/gas synpunkt.

2-3 timmar innan läggdags är mitt bekymmer, för jag vet att det känns bäst när jag käkar så. Men på måndag/onsdag är jag hemma från träningen vid 20 och klockan ringer 06. Så om jag ska hinna sova 8h behöver jag somna 22. Det går nu, men d e lite tight, vilket oroar mig för ljusare delen av året när jag börjar jobba 1 timme tidigare.

Proteinet siktar jag på minst 150g och strävar mot 200. Brukar landa runt 160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Uttryckte mig klumpigt, 3000kcal utan underskott, siktar på 2500 nu. Sen bränner jag ofta mycket på jobb som kan bli väldigt fysiskt krävande. Instämmer om kalorie timing, men mat i magen kan påverka min träning lite ur ett skit/gas synpunkt.

2-3 timmar innan läggdags är mitt bekymmer, för jag vet att det känns bäst när jag käkar så. Men på måndag/onsdag är jag hemma från träningen vid 20 och klockan ringer 06. Så om jag ska hinna sova 8h behöver jag somna 22. Det går nu, men d e lite tight, vilket oroar mig för ljusare delen av året när jag börjar jobba 1 timme tidigare.

Proteinet siktar jag på minst 150g och strävar mot 200. Brukar landa runt 160.

Det är ganska normalt att tappa runt 500-700g fett i veckan på en deff/vikt-resa och när man har endel att ta av. Tycker det låter som du ligger högt ändå? Valfritt såklart

Själv äter jag på en arbetsdag typ:
Vaknar 02:30
03:00-04:15 träning (ca)
04:30 - 500 kcal
11:45 - 300 kcal
14:30 - 400 kcal
17:00 - 6-700 kcal
Sover kl 08:30

Drygt 200-230g protein om dagen vilket gjort underverk för mig. Väger 70kg på 180cm. Tränar i stort sett 7 dagar i veckan och har aktivt jobb.

Kör samma bas intag av maten. Justerar under veckan efter behov upp 100-300kcal vissa dagar efter hur energin känns under veckan. Snittar 2000-2200/dag om man slår ut hela veckan.

Äter mindre på helger ofta då jag är mer stillasittande.

I ditt fall hade jag försökt äta större delen av kvällmålet innan träning sen efter träning Max ta en proteinshake bara för att fylla på med lite.

Sova 8 timmar är absolut inget måste. Däremot är kvaliten på sömnen viktig. Spelar ingen roll hur länge du sover om du inte sover bra.

Sen sprida ut det resterande på 2-3 mål under dagen. Är mindre men oftare.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Det är ganska normalt att tappa runt 500-700g fett i veckan på en deff/vikt-resa och när man har endel att ta av. Tycker det låter som du ligger högt ändå? Valfritt såklart

Själv äter jag på en arbetsdag typ:
Vaknar 02:30
03:00-04:15 träning (ca)
04:30 - 500 kcal
11:45 - 300 kcal
14:30 - 400 kcal
17:00 - 6-700 kcal
Sover kl 08:30

Drygt 200-230g protein om dagen vilket gjort underverk för mig. Väger 70kg på 180cm. Tränar i stort sett 7 dagar i veckan och har aktivt jobb.

Kör samma bas intag av maten. Justerar under veckan efter behov upp 100-300kcal vissa dagar efter hur energin känns under veckan. Snittar 2000-2200/dag om man slår ut hela veckan.

Äter mindre på helger ofta då jag är mer stillasittande.

I ditt fall hade jag försökt äta större delen av kvällmålet innan träning sen efter träning Max ta en proteinshake bara för att fylla på med lite.

Sova 8 timmar är absolut inget måste. Däremot är kvaliten på sömnen viktig. Spelar ingen roll hur länge du sover om du inte sover bra.

Sen sprida ut det resterande på 2-3 mål under dagen. Är mindre men oftare.

Ha fyfan 02:30, d ska jag tänka på nästa gång jag gnäller över 06:00

Jo shake eller bar efter och flytta middagen till före blir nog lösningen. Ska prova och se hur d känns iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Ha fyfan 02:30, d ska jag tänka på nästa gång jag gnäller över 06:00

Jo shake eller bar efter och flytta middagen till före blir nog lösningen. Ska prova och se hur d känns iaf.

Ja jag tror på det! Testa och du skall finna svaret 😁🤌

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

10kg ned sedan lucia ungefär. Kapat majoriteten av kolhydrater och noll läskeblask. Alko slutade jag med för några år sen. Nyttjar sedan ett par veckor Saxenda och jag har nog inga biverkningar förutom eventuellt illamående, men det kan även bero på att jag gått för länge utan mat eller vätska. Promenerar minst 5k steg varje dag, är det oväder de luxe och dödsregn så skiter jag i att gå ut.

Men hur kan det vara så enkelt för mig? Många äter för att tillgodose dopaminkicken från mat, jag misstänker att jag får den från snus istället. Har hållt på med snus i 40 år så det är ett hyfsat inarbetat beteende/bruk.

Utmaningen blir att när jag nått optimal vikt (ca 10kg kvar) att hitta normalläge/balans utan Saxenda.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

10kg ned sedan lucia ungefär. Kapat majoriteten av kolhydrater och noll läskeblask. Alko slutade jag med för några år sen. Nyttjar sedan ett par veckor Saxenda och jag har nog inga biverkningar förutom eventuellt illamående, men det kan även bero på att jag gått för länge utan mat eller vätska. Promenerar minst 5k steg varje dag, är det oväder de luxe och dödsregn så skiter jag i att gå ut.

Men hur kan det vara så enkelt för mig? Många äter för att tillgodose dopaminkicken från mat, jag misstänker att jag får den från snus istället. Har hållt på med snus i 40 år så det är ett hyfsat inarbetat beteende/bruk.

Utmaningen blir att när jag nått optimal vikt (ca 10kg kvar) att hitta normalläge/balans utan Saxenda.

Vet inte hur medicin påverkar detta, men jag tror starkt på att dela upp en stor viktresa med en paus mellan där man avsiktligt försöker stå still. Har du övervägt det nån gång? 10kg e en stadig bit grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filosofis:

Vet inte hur medicin påverkar detta, men jag tror starkt på att dela upp en stor viktresa med en paus mellan där man avsiktligt försöker stå still. Har du övervägt det nån gång? 10kg e en stadig bit grattis.

Att paus är värt att beakta, tack för input!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

10kg ned sedan lucia ungefär. Kapat majoriteten av kolhydrater och noll läskeblask. Alko slutade jag med för några år sen. Nyttjar sedan ett par veckor Saxenda och jag har nog inga biverkningar förutom eventuellt illamående, men det kan även bero på att jag gått för länge utan mat eller vätska. Promenerar minst 5k steg varje dag, är det oväder de luxe och dödsregn så skiter jag i att gå ut.

Men hur kan det vara så enkelt för mig? Många äter för att tillgodose dopaminkicken från mat, jag misstänker att jag får den från snus istället. Har hållt på med snus i 40 år så det är ett hyfsat inarbetat beteende/bruk.

Utmaningen blir att när jag nått optimal vikt (ca 10kg kvar) att hitta normalläge/balans utan Saxenda.

Saxenda skrivs ofta ut vid ett BMI över minst 35. Förmodligen är du extremt överviktig?

Kan inte riktigt förstå att du tycker det är enkelt om du varit/är överviktig. Det bevisar väl bara att så inte är fallet …dock ska du totalt gå ner 20kg för att nå ”optimal vikt” ? Vad är din optimala vikt och hur kom du fram till den ?

Att gå ner i vikt klarar alla hur enkelt som helst. Utan läkemedel. Däremot att behålla den nya vikten är ju en helt annan sak. Tar upp till 2 år för kroppen att vänja om sig till den nya vikten. Så resan börjar först när man gått ner allt.

Man brukar säga att när man nått sitt mål så är man halvvägs. Pga man sätter slappa mål för sig själv och inser man behöver ner mer.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Alltså jag var rätt vältränad 2018 (flera år av gym och cykelpendling), men sen blev det bruten fotled och depression i slutet av det året så 2019 bestod av att komma på fötter igen inkl medicinering av Sertralin. 2020 blev det Covid och hemmajobb i två och ett halvt år. Jag hade den perfekta situationen för att gå upp i vikt.

Målvikten är strax under 70 vilket blir bmi på ca 24-25 men jag är det kortare slaget, vid lucia var mitt bmi strax över 32. Min målvikt är baserad på min egen erfarenhet från att varit tillfreds med min kroppsvikt och funkationalitet. Saxenda kan skrivas ut om ditt bmi är 28 plus att du har komplikationer eller bmi på 30 eller mer. Kry tyckte jag jag kunde vara betjänt av en kick i viktnedgångsresan så jag fick Saxenda utskrivet, skall ha uppföljning kring detta i början av Februari.

Planerar att dra igång gymbesöken i Februari också, vet av egen erfarenhet att marklyft, bänkpress, knäböj o militärpress tar mig långt (muskelmassa är otroligt viktigt när man börjar bli till åren), men man är ju ingen ungdom längre så det blir att mjukstarta det som funkade bra 2018. Jag gissar att när gymmandet börjar så kommer kolhydratbehovet att öka.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Alltså jag var rätt vältränad 2018 (flera år av gym och cykelpendling), men sen blev det bruten fotled och depression i slutet av det året så 2019 bestod av att komma på fötter igen inkl medicinering av Sertralin. 2020 blev det Covid och hemmajobb i två och ett halvt år. Jag hade den perfekta situationen för att gå upp i vikt.

Målvikten är strax under 70 vilket blir bmi på ca 24-25 men jag är det kortare slaget, vid lucia var mitt bmi strax över 32. Min målvikt är baserad på min egen erfarenhet från att varit tillfreds med min kroppsvikt och funkationalitet. Saxenda kan skrivas ut om ditt bmi är 28 plus att du har komplikationer eller bmi på 30 eller mer. Kry tyckte jag jag kunde vara betjänt av en kick i viktnedgångsresan så jag fick Saxenda utskrivet, skall ha uppföljning kring detta i början av Februari.

Planerar att dra igång gymbesöken i Februari också, vet av egen erfarenhet att marklyft, bänkpress, knäböj o militärpress tar mig långt (muskelmassa är otroligt viktigt när man börjar bli till åren), men man är ju ingen ungdom längre så det blir att mjukstarta det som funkade bra 2018. Jag gissar att när gymmandet börjar så kommer kolhydratbehovet att öka.

Önskar dig ett stort lycka till med din resa iaf! Låter som du bestämt dig och hoppas du lyckas

Kolhydrater är egentligen inget måste alls så satsa på bra fett och högt protein. Är enligt mig det absolut bästa

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag vill gå från BMI 29 till BMI 24-25...har varit nere på BMI 22 när jag har i bra form. Målet nu är 25 till midsommar...och kanske 22 till augusti. Det beror lite på hur mycket muskler jag bygger på mig under halvåret. Jag behöver i första hand bli smalare, tappa fett. Sedan lär det bli en del muskeltillväxt, men det är inget mål att se biffig ut. Snarare ska jag vara vardagsstark och ha ökad rörlighet jämfört med nu.
Jag sade vill gå ned i vikt...jag menar såklart att jag bestämt mig för det. Så viktresan pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Önskar dig ett stort lycka till med din resa iaf! Låter som du bestämt dig och hoppas du lyckas

Kolhydrater är egentligen inget måste alls så satsa på bra fett och högt protein. Är enligt mig det absolut bästa

Presterar man lika bra på gymmet då, utan kolhydrater? I form av uthållighet/styrka. Skulle vara intressant att höra vad du käkar under en vanlig dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vading:

Presterar man lika bra på gymmet då, utan kolhydrater? I form av uthållighet/styrka. Skulle vara intressant att höra vad du käkar under en vanlig dag.

Kan inte tala för alla. Tror faktiskt alls presterar olika beroende på hur din kropp fungerar. Men vetenskapligt behövs inte kolhydrater för att överleva, dock är fett och protein ett måste för att överleva.

Jag äter inte noll kolhydrater men allt emellan 30-100g om dagen. 50-100g fett, aldrig mindre än 200g protein. Fett/kolhydrat-ratio beror på just vad jag äter. Mindre kolhydrater mer fett och tvärtom.

Kan dra dagens mat, allt är preppat:

Frukost 413 kalorier:
16,5g kolhydrater / 15,7g fett / 48,3g protein
Kvarg 150g
Casein 25g
Propud 100g
Paranötter 20g
Hallon 50g

Lunch 542 kalorier:
3,1g kolhydrater / 26,2g fett/ 82,4g protein
Ägg 2st
Kyckling 150g
Lövbiff 165g

Mellanmål 354 kalorier:
13,3g kolhydrater / 10,9g fett / 45,7g protein
Kvarg 200g
Casein 25g
Jordnötssmör 20g
Hallon 50g

Middag 453 kalorier:
0,5g kolhydrater / 25,1g fett / 47,8g protein
Ägg 3st
Nötfärs 12% 150g

Totalt:
1762 kalorier
33g kolhydrater
78g fett
224g protein

Har vilodag idag ska tilläggas och hemma och vabbar så går Max en längre promenad idag.

Men detta är ungefär så jag äter. Ökar mängden efter behov och känsla under veckan med träning och jobb osv. Steker allt utan oljor/smör eller liknande.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag vill gå från BMI 29 till BMI 24-25...har varit nere på BMI 22 när jag har i bra form. Målet nu är 25 till midsommar...och kanske 22 till augusti. Det beror lite på hur mycket muskler jag bygger på mig under halvåret. Jag behöver i första hand bli smalare, tappa fett. Sedan lär det bli en del muskeltillväxt, men det är inget mål att se biffig ut. Snarare ska jag vara vardagsstark och ha ökad rörlighet jämfört med nu.
Jag sade vill gå ned i vikt...jag menar såklart att jag bestämt mig för det. Så viktresan pågår.

Kan rekommendera att lyssna på podden med Jonathan fogelberg ”träning utan trams”. Finns på Spotify! Han har tränat över 3000 klienter och tagit åtskilliga topp 3 placeringar inom bodybuilding. Han har mycket matnyttig fakta om att bygga muskler, kost och träning överlag.

Han sa en intressant sak som jag håller med om kan stämma… Innan man ska bygga muskler så ska man tappa allt fett först. För att bygga måste man äta mat. Har man redan en övervägande mängd fett på kroppen då så blir bara mer fett oxh värre att deffa väck senare.

Obs, detta är om målet är att bygga muskler. Fattar det som att du vill mest komma i bra form och bli starkare och tappa fett. Men kolla in podden!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|