Permalänk
Medlem

Ivy Bridge till 1155

Hej!

Jag funderar på ny dator snart och tänkte se när Ivy Bridge-prollarna når LGA1155. Någon som har hört något om detta? Känns lite meningslöst att köpa t.ex en 2600K om Ivy Bridge ligger runt hörnet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Har läst lite rykten om april men så vitt jag vet så är det inte bekräftat

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Har läst lite rykten om april men så vitt jag vet så är det inte bekräftat

samma här april har jag hört talas om.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Okej, då väntar väntar jag till April Är inte direkt någon kris, men man vill ju ha det aktuella. Däremot så verkar LGA2011 för alldeles för dyrt för mig, så väntar nog på de nya 1155-prollarna.

Vet ni om dom är kompatibla med PCI-E 3.0 då?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Okej, då väntar väntar jag till April Är inte direkt någon kris, men man vill ju ha det aktuella. Däremot så verkar LGA2011 för alldeles för dyrt för mig, så väntar nog på de nya 1155-prollarna.

Vet ni om dom är kompatibla med PCI-E 3.0 då?

Om du köper en ivy bridge cpu och ett mobo som stödjer PCI-E 3.0 så ska du få PCI-E 3.0 om jag inte missminner mig

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Kingrags:

Om du köper en ivy bridge cpu och ett mobo som stödjer PCI-E 3.0 så ska du få PCI-E 3.0 om jag inte missminner mig

Jepp, det är riktigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Hej!

Jag funderar på ny dator snart och tänkte se när Ivy Bridge-prollarna når LGA1155. Någon som har hört något om detta? Känns lite meningslöst att köpa t.ex en 2600K om Ivy Bridge ligger runt hörnet.

Vad är det som är så meningslöst med en Sandy Bridge? det kommer inte behövas kraftigare cpuer på ett bra tag, i alla fall inom spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Vad är det som är så meningslöst med en Sandy Bridge? det kommer inte behövas kraftigare cpuer på ett bra tag, i alla fall inom spel!

Vet inte om meningslöst är det rätta ordet, men som jag skrev så har jag inte bråttom med ny dator, jag kan vänta några månader och då är det väl lika bra att vänta på nyare CPUer. Sen kanske dagens sandy bridge-modeller går ner i pris då och då kanske man endå köper en sandy bridge om prisskillanden inte är värt prestandan.

Dock så vill jag ha hyper threading då jag leker mycket med 3d-modellering samt i after effects som stödjer det. Vi får se vad som händer, men i5 2500k är iallafall inte aktuell.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Vad är det som är så meningslöst med en Sandy Bridge? det kommer inte behövas kraftigare cpuer på ett bra tag, i alla fall inom spel!

Många går på hypen om att Ivy Bridge är frälsaren, dvs överklockar bättre och drar betydligt mindre ström vilket den enligt specen 95W vs 77W inte gör då man inte sitter 100% load 24/7/365 blir det försumbart på elräkningen och finns inget som säger att den per automatik klockar bättre heller då enda substansiella är att inbyggda graffiken är 2-3 generationer nyare än SB men påverkar inte normale köparen som sitter på diskret grafikkort.
PCIe 3.0 är väl det enda matnyttiga men ändå för majoriteten inte mätbar skillnad då det är först vid multipla 7970/7990 på S1155 brädor med färre pcie lanes det kan påverka lite men inte mera än att det går att leva med då det trotts allt är budgetplattformen av dom två nya så man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Så det spelar egentligen ingen roll rent prestandamässigt om jag kör på en 2600k eller en ny ivy bridge-prolle?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Så det spelar egentligen ingen roll rent prestandamässigt om jag kör på en 2600k eller en ny ivy bridge-prolle?

Om du inte ska ha något grafikkort så är det smartare att vänta på Ivy, annars vet jag inte! Men en 2600K är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Om du inte ska ha något grafikkort så är det smartare att vänta på Ivy, annars vet jag inte! Men en 2600K är riktigt bra!

Jora, grafikkort ska jag ju såklart ha. Blir ju i första hand en speldator, men den ska även vara snabb när det gäller produktionsprogram

Som grafikkort tänkte jag börja med ett 7970, för att sedan trycka in ett till när pengarna tillåter.

Men iallafall, 2600k låter ju lockande, men förhoppningsvis så rasar den i pris när ivy-prollarna har släpps. Så förhoppningsvis så landar den på runt 2000kr när det är dags för köp kommer själv ihåg när jag köpte min E8500 hur den rasade några hundralappar i pris.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jora, grafikkort ska jag ju såklart ha. Blir ju i första hand en speldator, men den ska även vara snabb när det gäller produktionsprogram

Som grafikkort tänkte jag börja med ett 7970, för att sedan trycka in ett till när pengarna tillåter.

Men iallafall, 2600k låter ju lockande, men förhoppningsvis så rasar den i pris när ivy-prollarna har släpps. Så förhoppningsvis så landar den på runt 2000kr när det är dags för köp kommer själv ihåg när jag köpte min E8500 hur den rasade några hundralappar i pris.

Nej marknaden fungerar inte så längre att gamla modeller går ner i pris, när ivy bridge finns på hyllorna kommer det inte finnas några 2600K att köpa längre, alternativt om man hittar enstaka ex, så kostar dom lika mycket som dom nya som ersatt den.

Däremot sjunker olika datorsaker i pris under sin livslängd, dvs som aktiv aktuell produkt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej!

Aja, time will tell. Om det blir en 2600k eller en ivy återstår att se!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Jora, grafikkort ska jag ju såklart ha. Blir ju i första hand en speldator, men den ska även vara snabb när det gäller produktionsprogram

Som grafikkort tänkte jag börja med ett 7970, för att sedan trycka in ett till när pengarna tillåter.

Men iallafall, 2600k låter ju lockande, men förhoppningsvis så rasar den i pris när ivy-prollarna har släpps. Så förhoppningsvis så landar den på runt 2000kr när det är dags för köp kommer själv ihåg när jag köpte min E8500 hur den rasade några hundralappar i pris.

Fast du skulle iofs kunna köpa (om jag inte har fått det här om bakfoten) Ivy Bridge-E vilka kommer att passa till 2011 sockeln, och då kanske du för bättre prestanda för redigeringför några hundralappar till!

Sen är det också värt att vänta på Nvidias Kepler, enligt ryktena ska ett 680 vara dubbelt så bra som ett 580! (Tror dock inte riktigt 100% på detta!)
Men 7970 är riktiga monster!