3 datorer som stannat efter Verifying DMI Pool Data

Permalänk
Medlem

3 datorer som stannat efter Verifying DMI Pool Data

För ett par år sedan byggde jag 9st identiskt lika datorer i jobbet.
Innehållandes b.l.a
Gigabyte GA-M57SLI-S4
Athlon 64 X2 6000+
Systemdisk Western Digital WD5000AAKS
Win Xp

För knappt ett år sedan stannade 2st av datorerna med bara ett par dagars mellanrum.
Direkt efter BIOS Så fick jag upp texten Verifying DMI Pool Data Och kort där efter så kan vissa tecken på skärmen bli corrupta. & sen händer det inget mer.

Detta felet följer med SystemDisken eftersom datorn går igång perfekt om jag byter ut systemdisken till en annan, ”tidigare gjord klon”
Lika så om man formaterar disken & installerar Xp på nytt. Alltså är det inget fysiskt fel på disken.

Efter att ha återinstallerat dessa 2 datorer, så uppdaterade jag BIOSet på alla burkar & körde diverse testprogram för att säkerställa att det inte är några halvtrasiga minnen eller liknande problem som hade kunnat orsaka detta.

Och idag så hände samma fel på en 3e dator.
Vad i hela världen är det som orsakar detta?. Jag har googlat & googlat & jag är tydligen inte ensam, men jag har inte lyckats hitta någon klar orsak varför detta händer.
Och eller om man kan reparera ”startsektorn?” på Systemdisken utan att behöva formatera om.
Jag kan ju komma åt hela disken, filer & partitioner om jag stoppar den i en annan dator.

Någon som har ett förslag?.
/Mvh
Fagge

Permalänk
Medlem

Det här hittade jag, kanske är till någon hjälp:
http://www.computerhope.com/issues/ch000474.htm

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Tack, men det där med "sys c:" & "fdisk /mbr" är ju gamla grejer som bara funkar med FAT32 diskar.
Det verkar lite knivigare att putta igång en NTFS disk…

Permalänk
Medlem

Du har ju fixboot om du startar Recovery Console från XP-skivan.
Det räddade mitt ass häromdagen när jag städade undan gamla Vista jag hade på HDn och inte hade pillat till startsektorn/bootloadern på rätt sätt tydligen.

Men det låter märkligt att burken inte säger "cannot find OS" eller att XP självt klagar på nåt utan den stannar vid "Veryfying..."

Du har ju även fixmbr som är för alla filsystem?

Samt bootcfg för meka med bootloaderns config-fil (boot.ini).

Här är lite info:
http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6031733.ht...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|