Har lite lite över - bygga HTPC?

Permalänk
Medlem

Har lite lite över - bygga HTPC?

Hej

Har lite delar över sen ett par olika datorbyggen. Delarna är:

Antec Three Hundred
Hiper 580 W
MSI K9N SLI-F V2 (tror det är det, inte helt säker, ligger hos en polare atm)
AMD 4200+ x2 2,2 GHz
2 GB DDR2 667 MHz
250 GB Sata II

Saknar grafikkort.

Tror ni detta klarar 1080p/720p med ett grafikkort (HDMI ut såklart) som kan acc:a HD-material?

Någon som kan tipsa om ett grafikkort som kan passa?

Asus ATI Radeon HD 4350 512MB kanske?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=97278

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Om en dator som är baserad på Atom och Ion grafikdel klarar 1080p utan problem så kommer inte din att ha det heller med rätt grafikkort.

Det grafikkortet du länkade till borde inte ha några problem med HD material, men kolla upp någon review eller vänta tills nån med ett kan svara säkert på det...

Permalänk
Medlem

Står i guiden under HTPC-kategorien:

"ATIs HD2xxx, HD3xxx och HD4xxx serier har alla video acc av HD formaten, s.k UVD (Unified Video Decoder)"

Så jag antar att det inte ska vara några problem.

Tänkte på en grej, har alla HD4xxx ljud ut från HDMI utgången?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

^ Då borde det kortet klara HD material fint då...

Gå till tillverkarens hemsida och ta en titt i manualen till grafikkortet, där borde stå om det finns en kontakt på kortet för att koppla in S/PDIF:en på så att man får ut ljud på HDMI:n...

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att det inte kommer klara 720p/1080p utan acceleration av ett grafikkort. Jag har idag en skitburk kopplad till TVn med en 4400+ x2 med förvisso bara 1 GB ram men med ett integrerat nVidia 6150 LE. Den klarar flashvideo i 720p bra och 1080p hyffsat tack vare Flash 10.1 beta 2 som kan använda grafikkortet till avkodning. Jag kan dock inte använda grafikkortet till avkodning för nedladdat material.

Jag har själv sneglat till just det där kortet att komplettera upp skitburken med, kanske blir fart på det hela då.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

"Uppgraderade" min HTPC nu för nån vecka sen (med gamla delar från min gamla PC.

Sitter nu följande i den:
(Ingenting klockat (utom fabriksklockat gfx, alla fläktar ligger på 5v utan problem)

AMD64 3500+ (inte X2, har för mig att den ligger på 2,2Ghz)
MSI K9N FI (socket 939)
2gb Corsair minne (random billiga stickor)
XTX 7800GT 256mb (har ett par år på nacken och så vitt jag vet inget CUDA stöd)
Samsung 250gb
Antec NeoPower ~500w (?)

Har provkört med ett antal 720p filmer (.mkv) och det flyter på fint som en midsommarvals.

EDIT:

Kan tillägga att setupen innan var ungefär såhär:

AMD64 3000+ (1,8Ghz)
MSI K8N Neo2
1gb Corsair
Geforce4 MX420 64mb AGP (var tvungen att bifoga en bild för att visa exakt hur antikt det var Länk!)
Samsung 80gb
Antec NeoPower

Med denna setupen gick det att kolla 720p film, det var precis och det hände ett par gånger under filmens gång att bilden hackade till men overall var de lugnt. Med denna setupen i åtanke så tror jag inte att du kommer ha några problem med att spela upp 720/1080p från setupen du skrivit upp. Sen skadar det ju naturligtvis inte att ha ett grafikkort som inte är gjort utav gräs, lera och avföring och som grävts upp av 1800-tals arkeologer i det forna Egypten.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary