Permalänk
Citat:

32-bitars RDRAM (alltså PC3200 och PC4200) fungerar på samma sätt, förutom att du inte behöver två stickor. Tänkt dig 32 bitars RDRAM som två stickor 16-bitars i en modul.

Så man vinner alltså ingen prestanda genom att använda 32-bitars RDRAM?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av !r0n^D00M

Så man vinner alltså ingen prestanda genom att använda 32-bitars RDRAM?

Nej, inte i dagsläget. 2x PC1066 är snabbare än 32bitars PC3200 och lika snabbat som 32bitars PC4200.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Psionicist,
"... fortsätter senare, trött i fingrarna..."
Fortsätt nu då

Det här var den mest intressanta tråden på länge, fortsätt!

Visa signatur

[size="1"]Jag hatar att äga!
icq: #153521608 | mail: tolsirion@home.se[/size]

Permalänk
Medlem

Nägra frågor till;
1. Om man ska köra med DDR så finns det ju en massa moderkort och chipset, vilket är det då man ska köpa?
2. Ska man hellre köpa en 2.2A än en 2.26B, eftersom 2.2:an har högre multipel?
3. Eftersom 2.26:an har 133MHz bus så kanske den passar bättre till DDR, eller har jag fel?
4. Kan man komma upp i högre fsb med 2.26 än med 2.2?

Läget för P4:an just nu är minst sagt förvirrande, amd kan man ju vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tycker det verkar vara ett satans trevligt system, Tol.

Jag rekommenderar dig att du läser alla trådar om moderkortet här:
http://forum.oc-forums.com/vb/forumdisplay.php?s=&forumid=50

Mycket bra information. Bra BIOS till kortet är Abit's egna 7C eller Mr. Naturals 7D. Mr Natural gör egna BIOS till moderkort som är ohyggligt bra och stabila.

Kan bara hålla med. Jag har kört med min Abit planka nu i 6 månader.
Fruktansvärt stabilt kort. Jag har nog inte haft nått system
som har funkat så här bra.
Glömde jag säga att den klockar bra
Rätt nöjd med 170 fsb.
Jag hade tidigare ett Asus tusl2-c ( intel 815e ) med en p3
1266 tualatin som lunka på i 160 fsb, men det här är ju sanslöst.
Kan säga att jag har inte maxat bettan ännu.

Mvh Mucke.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luthor
Som jag skrev tidigare, en mycket bra FAQ. En liten fråga bara: Vad är RAID???

Luthor

RAID: http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagerev...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marquzz
Nägra frågor till;
1. Om man ska köra med DDR så finns det ju en massa moderkort och chipset, vilket är det då man ska köpa?
2. Ska man hellre köpa en 2.2A än en 2.26B, eftersom 2.2:an har högre multipel?
3. Eftersom 2.26:an har 133MHz bus så kanske den passar bättre till DDR, eller har jag fel?
4. Kan man komma upp i högre fsb med 2.26 än med 2.2?

Läget för P4:an just nu är minst sagt förvirrande, amd kan man ju vid det här laget.

1. Intel chipset. Jag skulle rekommendera Asus P4B533-x (där x är en bokstav... samma kort olika features) eller Abit IT7. IT7 överklockar kanske lite bättre men känns lite bloatat med onboard lan, onboard ljud, onboard allt och allt...
2. Skaffa hellre 2.26an med lägremultiplier. Du vill maxa både processorn och minne, inte bara processorn, vilket skulle vara fallet med hög multiplier.
3. Stämmer bra det.
4. Utan tvekan. 2.26b är "the" processor just nu. Den nya 1.6An eller Celeron 300.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Ok, jag har ett problem:
En polare till mig påstår att man med en P4 533Bus måste använda RDRAM 1066 för att det hela ska funkera, eller köra med överklockade 800.
Stämmer detta eller har jag rättighet att slå honom för detta pinsamma uttalande?

Permalänk
Glömsk

Man kan köra med överklockade PC800-minnen. Lika bra och ibland bättre, om man fullt ut vill utnyttja x3-multiplikatorn.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

1. Intel chipset. Jag skulle rekommendera Asus P4B533-x (där x är en bokstav... samma kort olika features) eller Abit IT7. IT7 överklockar kanske lite bättre men känns lite bloatat med onboard lan, onboard ljud, onboard allt och allt...

Du tycker alltså att sis inte är värt att satsa på? Kostar ju trots allt en dryg femhundring mindre...

Jo, en sak till, vad är det för skillnad på 845D, E och G?

Ännu en sak, är alltså P4B533 bättre än t.ex. BD7II från Abit? Verkar vara i princip samma kort. Skiljer 400 pistoler...

Permalänk
Medlem

Angånde den låsta multiplikator så är inte det något större problem i och med att man på moderkort baserade på Intel chipset (osäker på Sis) låsa AGP & PCI hastigheten till 66mhz respektive 33mhz. Med andra ord så håller sig dom på rätt hastighet när man ökar på FSBn.
Jag vet att Abit kör med den här funktionen, inte helt säker på andras tillverkares moderkort iom att jag inte har testat något annat än Abit IT7.

Permalänk
Medlem

Marquzz,
845D = 400MHz FSB (är iof inofficiellt redan anpassat för 533MHz)
845E = 533MHz FSB + usb 2.0
845G = 533MHz FSB + usb 2.0 + grafik

Intel gör bra och stabila chipset. Det är värt den där extra slanten jämfört med SIS.

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
Marquzz,
845D = 400MHz FSB (är iof inofficiellt redan anpassat för 533MHz)
845E = 533MHz FSB + usb 2.0
845G = 533MHz FSB + usb 2.0 + grafik

Intel gör bra och stabila chipset. Det är värt den där extra slanten jämfört med SIS.

Hehe, ser att du har en classe fläkt på din radiator, jag me!

Permalänk
Medlem

tycker ni jag ska vänta å ök innan jag fixat h2o-kylning, eller ska jag börja nu? vilket vore smartast?

Permalänk
Medlem

Jag har ett TH7II mobo men inte ser jag vart man ändrar x4 till x3 i bios..
Hjälp mig!!!

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

För att röra till det lite extra:

FSB är ett begrepp som myntades av intel i samband med lanseringen av P6. Intel själva pratar inte längre om FSB utan om "systembuss".

Att "FSB:n" är på 100MHz betyder att man kan skicka en adressbegäran var 10:e nanosekund. Data skickas sen 4 ggr så ofta. Därför pratar intel om att i845/i850 har en systembuss på 400MHz eller 533MHz. Detta gäller mellan processorn och MCH (nordbryggan)

När det gäller förbindelsen mellan MCH och själva RAMBUS-minnena så tickar däremot själva klockan i 400MHz. Men data kommer faktiskt i 800MHz, för data skickas på båda flankerna av klocksignalen på samma sätt som DDR.

Q: Varför i hela friden har man en minnesbuss på "2x800MHz" när man bara har en systembuss på 400MHz, undrar kanske vän av ordning? Blir det inte trafikstockning?

A: Det har med bredden på databussarna att göra. En RDRAM-kanal är 16 databitar bred. Med två kanaler och DDR så tar MCH emot 64 bitar varje tick på systembussen. Systembussen är just 64 bitar bred, så det passar alldeles utmärkt.

Q: Men, undrar kanske vän av ordning igen, om man får 4x64=256 bitar som svar på varje adressförfrågan, vart tar då alla bitar vägen?

A: Programmet som körs begär bara indirekt information från primärminnet. Programmet säger till processorn att det vill ha värdet på en viss adress i adressrymden; många gånger finns detta värde i L1 eller L2 cachen på processorn. Först då minnesadressen inte kan hittas i cachen blir processorn tvungen att begära ny information från MCH. Och passande nog så är en cacheline, d.v.s minsta delbara enhet i L2-cachen, just 256 bitar stor.

Detta är egentligen bara av akademiskt intresse. Vad som är DDR och QDR och äkta och oäkta klockor är mest en definitionsfråga. Lär man sig bara att bandbredden på både systembussen och minnesbussen hos i850 var 3,2GB/s så kommer man långt. Därefter kan man helt enkelt multiplicera med 1,33 eller vad nu situationen kräver.

(Anledningen att jag skrev det här var förresten att jag inte höll med om orsaken till ett av (*2) i inledningsposten.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Jag har ett TH7II mobo men inte ser jag vart man ändrar x4 till x3 i bios..
Hjälp mig!!!

Det ställer du ju i Softmenu, "RDRAM bus frequency , det är ju antingen Auto, 300 Mhz eller 400 Mhz.

Letade också efter det, fan va bra manualer är

Permalänk

Jävligt bra tråd föresten !!

Permalänk
Medlem

Att man bara ska köpa Intel stämmer inte. Sis är lika snabba men billigare. Om du ska köpa en CD-RW måste det då vara Plextor eller köper du hellre en Lite-On? Det är samma sak.

Länka gärna till saker som folk har haft problem med Sis om du inte rekomenderar dem. Man kan ju inte säga "köpa inte Sis för att de inte är Intel" du måste ju ha en anledning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jävligt bra tråd! ÄG!! ÄÄG!!! OWNAGE!!

Visa signatur

P4 Dual core 2.66ghz , Asus Rampage Extreme,DDR3 1066mhz Corsair 4gig, ATI Radeon 5770HD

Permalänk
Glömsk

Oreo: Visst kan man köpa SIS. De gör bra chipset och allt, billiga också. Men jag kommer i alla fall hålla mig till intel-chipset för de aldrig någonsin krånglar och är stabila.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Euronymus

Det ställer du ju i Softmenu, "RDRAM bus frequency , det är ju antingen Auto, 300 Mhz eller 400 Mhz.

Letade också efter det, fan va bra manualer är

Jaha.. Den har jag sett förut men jag letade efter en meny där det stog x3 och x4
Denna tråd är nyttig för alla med p4. nu slipper folk kasta kommentarer som RTFM och endast hänvisa till denna tråd.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mala
För att röra till det lite extra:

FSB är ett begrepp som myntades av intel i samband med lanseringen av P6. Intel själva pratar inte längre om FSB utan om "systembuss".

P6???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
P6???

P6 var (är?) namnet på den arkitektur som låg till grund för Pentium Pro, Pentium II, Celeron och Pentium III. Om intel skulle hålla fast vid sina gamla modellbeteckningar så skulle Pentium Classic bli en 80586:a, Pentium Pro en 80686:a och Pentium IV en 80786:a. (Jämför AMD K5, K6 & K7).

Att kalla Pentium Pro - familjen för P6 är ganska vanligt. Däremot kallas sällan Pentium 4 för P7; oftare bara P4 vilket kan vara lite förvirrande. Nu ryktas det dessutom att intel kommer att kalla Prescott för Pentium 5, vilket ytterligare skulle röra till det.

Själva namnet i sig är också lite lustigt. "Penta" är grekiska och betyder fem. P6 borde med samma nomenklatur ha kallats Hexium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Inget snack om saken: Abit TH7-II eller TH7-II Raid. Om det ska bli riktigt bra måste du dock pyssla om det med BIOS-uppgraderingar och liknande, så räkna inte med att det regerar "out of the box".

Förbannat bra tråd det här ! Jag har problem. Jag har en 2,26/533 och två st Samsung PC 800/256 i min nya Dell Hem Pc. Nu tänker jag bygga om den lite. Jag har inhandlat ett nytt chassi, cpu fläkt, samt nytt Moderkort. Moderkortet är ett Asus P4T 533 c. Igår flyttade jag över CPU-HDD-RAMBUS-CD-DVD+RW och GF4 Ti 4600 till mitt nya chassi och moderkort. Men något fel har jag gjort, ty jag får inte igång det nya systemet. Jag får ingen bild,kommer inte in i BIOS. Går inte att boota från CD eller floppy.
Får ett meddelande från monitorn att den inte får någon signal. Jag har provat med annan monitor och kabel, samma resultat,ingen bild.Jag har nu flyttat tillbaka komponenterna till Dell-chassit,och allt funkar som det ska.Alltså inget hårdvarufel. Kan det vara något med strömförsörjningen. Jag kopplade in den vanliga ATX- kabeln och den lilla fyrpoliga saken. Jag har även en vanlig Molexanslutning på moderkortet, men den struntade jag i. Jag gjorde heller ingen formattering av HDD innan flytten. Ska man göra det? Kanske Dell har lagt in något skit,på disken som gör att den inte startar med ett annat moderkort. Många frågor blev det ! Hoppas du eller någon annan kan hjälpa mig.

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamala

Förbannat bra tråd det här ! Jag har problem. Jag har en 2,26/533 och två st Samsung PC 800/256 i min nya Dell Hem Pc. Nu tänker jag bygga om den lite. Jag har inhandlat ett nytt chassi, cpu fläkt, samt nytt Moderkort. Moderkortet är ett Asus P4T 533 c. Igår flyttade jag över CPU-HDD-RAMBUS-CD-DVD+RW och GF4 Ti 4600 till mitt nya chassi och moderkort. Men något fel har jag gjort, ty jag får inte igång det nya systemet. Jag får ingen bild,kommer inte in i BIOS. Går inte att boota från CD eller floppy.
Får ett meddelande från monitorn att den inte får någon signal. Jag har provat med annan monitor och kabel, samma resultat,ingen bild.Jag har nu flyttat tillbaka komponenterna till Dell-chassit,och allt funkar som det ska.Alltså inget hårdvarufel. Kan det vara något med strömförsörjningen. Jag kopplade in den vanliga ATX- kabeln och den lilla fyrpoliga saken. Jag har även en vanlig Molexanslutning på moderkortet, men den struntade jag i. Jag gjorde heller ingen formattering av HDD innan flytten. Ska man göra det? Kanske Dell har lagt in något skit,på disken som gör att den inte startar med ett annat moderkort. Många frågor blev det ! Hoppas du eller någon annan kan hjälpa mig.

Måste va nått med MK eller PSU eftersom dom är dom nya delarna börja att kolla där!

Visa signatur

|MSI MAG B560M MORTAR|I5 11400f|32Gb ddr4|MSI RTX 3050|

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat graffe.
Jag hade en Dell förut men har bytt alla bra delar till mitt hemmabygge och syrran fick det som vart över. Jag var tvungen att prova 3graffekort på Dell mobot innan jag hittade ett som passade.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Felkopplad HDD/CD? Dell och Compaq är gärna CS (Cable select) och dina nya kablar kanske inte stöder det. Prova att sätta till Master i stället (och Slave om de är på samma kanal/Kabel). Jag har gjort detta fel själv....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamala

Förbannat bra tråd det här ! Jag har problem. Jag har en 2,26/533 och två st Samsung PC 800/256 i min nya Dell Hem Pc. Nu tänker jag bygga om den lite. Jag har inhandlat ett nytt chassi, cpu fläkt, samt nytt Moderkort. Moderkortet är ett Asus P4T 533 c. Igår flyttade jag över CPU-HDD-RAMBUS-CD-DVD+RW och GF4 Ti 4600 till mitt nya chassi och moderkort. Men något fel har jag gjort, ty jag får inte igång det nya systemet. Jag får ingen bild,kommer inte in i BIOS. Går inte att boota från CD eller floppy.
Får ett meddelande från monitorn att den inte får någon signal. Jag har provat med annan monitor och kabel, samma resultat,ingen bild.Jag har nu flyttat tillbaka komponenterna till Dell-chassit,och allt funkar som det ska.Alltså inget hårdvarufel. Kan det vara något med strömförsörjningen. Jag kopplade in den vanliga ATX- kabeln och den lilla fyrpoliga saken. Jag har även en vanlig Molexanslutning på moderkortet, men den struntade jag i. Jag gjorde heller ingen formattering av HDD innan flytten. Ska man göra det? Kanske Dell har lagt in något skit,på disken som gör att den inte startar med ett annat moderkort. Många frågor blev det ! Hoppas du eller någon annan kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig massor genom den har tråden!!
Dock har jag en fråga som jag hoppas att någon där ute kan hjälpa mig med...
Kompisen har en P4 med Rambus-minnen, 2x128Mb 800-40
För att hotta upp det hela köptes istället Infineon 2x512Mb 800-45
Efter installation av nytt godis satt vi förväntansfulla och tryckte på knappen...inget! Mess på skärmen att den inte kände igen minnena och bad oss stoppa i 800-40 igen.

Varför?!

Hoppas på hjälp...Tack.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS P4T533-C och med det ska det gå att köra både PC800 och PC1066.

Nu till min fundering ang. 4x inställningen för minnet.

Vet inte det där med 4x inställningen på RDRAM/FSB Ratio inställningen för i manualen står det så här om RDRAM/FSB Ratio:

This field determines whether the memory clock frequency is set to be in synchronous or asunchronous mode with respect to the system frequency. The options that appear in the popup menu vary according to the CPU/PCI Frequency (MHz).

Configuration options: [Auto] [1:1] [3:4] [3:5] [4:5]

(The configuration options vary depending on the CPU frequency)

Om man nu har en CPU med 533 MHz buss och PC1066 RDRAM så ska man alltså välja [4:5] om jag förstod det där med 4x inställningen rätt?

Jag har alltså ett ASUS P4T533-C med 2 st Kingston 256 Mb PC1066 RAMBUS minnen. Processorn beställer jag nästa vecka vilket innebär att jag inte kan testa inställningarna ännu.

I manualen så står det även så här ang. i vilka platser man ska sätta minnerna:

When C-RIMMs are required, it is recomended that they be inserted into RIMMA2 and RIMMB2.

På moderkortet så benäms platserna så här:

RIMMA1
RIMMA2

RIMMB1
RIMMB2

Alltså sätter man ett minne i RIMMA1 och ett C-RIMM i RIMMA2, ett minne i RIMMB1 och ett C-RIMM i RIMMB2.