Datorn Bootar men skärmen stannar i standby läge

Permalänk
Medlem

Datorn Bootar men skärmen stannar i standby läge

Jag skulle byta moder kort från MSI P6NGM till ASUS P5N32-e SLI PLUS Satte in allt som de skulle vara och kopplade i allt.

När jag skulle starta datorn så låg den ner och så startade datorn + skärmen och allt verkade fungera men helt plötsligt så stände den av sig efter att ha varit i gång i kanske 15 sec, då hade jag inte satt intel ogrinal cpu fläkt på plats men kopplat i den.

Satte fast fläkten riktigt och reste datorn som den ska stå. Allt bootade förutom skärmen dvs fläktar/hdd-lampa/grafikortet lyser grönt vid 6-pin och 8-pin kontakten/cd-roomen går en knapp på moderkortet lyser grönt, hörde inga ovanliga saker.

Testade att flytta runt ram minnena och kopplade ut och in grafikkortet de hjälpte inte då tog jag ut alla ram minnen och försökte boota för att se om de började pipa och de gjorde det ,men när jag kopplade i ramen och tog ut grafikkortet hördes inget pip vet inte om de ska göra det men men.

Det konstiga är att jag har haft exakt samma problem med ett annat moderkort då var jag på lan och skulle koppla i ett ram minne när jag skulle starta datorn så hände exakt samma sak som nu. Då fungerade efter att jag tagit ut och in grafikkortet sen fungerade allt som de skulle.

Det enda jag skulle kunna tänka mig vara fel skulle vara cpun som blev defekt eller jordad när jag flytade den från de gammla moderkortet till de nya för då hade jag inget esd-armband

Har testat med ett annat grafikkort fungerar inte heller och bytt testat alla olika pci-e platser, blir ingen skillnad

Nätaggregatets fläkt snurrar

Moderkortet var begagnat när jag köpte det men tror inte de är något fel på de.

Komponenter:

Processor Intel q6600
Grafikkort: ASUS 9800gx2
ram-minne: Kingston 2x1 1x1 gb 800Mhz (totalt 3gb)
Det nya moderkortet: Asus P5N32-E SLI PLUS
Det gammla: MSI P6NGM
Hdd: Maxxtor 300 gb
PSU: Corsair 750W

Visa signatur

OckeJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gugglaz
då hade jag inte satt intel ogrinal cpu fläkt på plats men kopplat i den.

Du glömde alltså sätta fast kylaren och hoppas nu att du inte stekt processorn.

Permalänk
Medlem

Mest troligt så blev cpun överhettad

Permalänk
Medlem

men processorn var på plats bara de att jag inte hade tryckt fast den som man gör på intels orginal kylare. Jag ser inget märkligt på cpun kylarpastan ligger på sin plats och allt ser ut att ma prima. Och detta har hänt förut som jag skrev med samma processor.

Visa signatur

OckeJ

Permalänk
Medlem

Testade att bbyta tillbaka till mitt gamla moderkort Msi p6ngm och då var datorn som normal. Tog kontakt med killen jag köpte moderkortet av och jag fick ett nytt så jag kopplade i allt som det skulle vara men då blev det som med de förra moderkort jag köpte av honom alltså att skärmen stannar i standby läge när jag bootar. När jag skulle ta ut mitt gamla m-kort så märkte jag att det var en liten gummi kudde på den plåten man fäster moderkortet . Kan det vara det som är problemet att "gummi kudden" kortsluter moderkortet ?

Det var alltså inget fel på cpun

Visa signatur

OckeJ