Permalänk
Medlem

Macbookens Framtid?

Efter namnbytet ifrån "uniboby macbook" till 13.3 macbook pro så tycker iallefall jag att det är lite Frågetecken kring "varumärket" macbook.
Namnbytet kändes som en uppstädning för att få in en ny produkt, ok jag antar att det är det

Man undrar vad tech temet har för planer nu. känns som detta kanske blir namnet på netbooken (dom där 10 tums skärmarna ) dom har beställt.

Vad tror du?

Jag tror: 10 tum skärm

intel atom 330 eller kanske nivida ion

och ett fysiskt tagenbord

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Vem vet, läste nån stans att MacBook Air va apples Netbook menmen

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Vem vet, läste nån stans att MacBook Air va apples Netbook menmen

MacBook Air är väl ändå över 20 000kr för dyr för att räknas som en netbook. Den har även för stor skärm.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag skulle väll tro att apple ger sig in i någon mindre marknad. Men dom tänker inte lansera något dom ångrar så det kommer nog ta tid och det kommer säkert hamna i 6-9k kronors klassen. T.ex. en 10" touchpad dator eller liknande.

Liknande effekt som när Atom conceptet kom så sa nVIDIA att det skadade marknaden och gjorde en prestada regression. Iom att trenden dock höll i sig och det fanns pengar att hämta så kom ION plattformen för att vara med i matchen. Samma sak anser Apple att netbooksen är dåliga och förstör mer än gör nytta. Dock som man sett på senare tid är Apple på hård jakt på marknadsandelar. För att kunna konkuerar på mera plan så kommer dom få ge sig in jakten på kunderna under 13" skärm. Vad det kommer kosta återstår attt se.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde ett kriterium för att få kallas netbook är att den ska vara billig. Grundat på det tror jag absolut inte att Apple kommer försöka konkurrera på netbook-marknaden. F ö tror jag att netbooks är en fluga som folk kommer tröttna på ganska fort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
MacBook Air är väl ändå över 20 000kr för dyr för att räknas som en netbook. Den har även för stor skärm.

Alltid så roligt att se att folk blir helt galna när Apples priser diskuteras. MBA kostar 15995 kr...

Priset kan väl knappast vara ett kriterium för vad en netbook är, däremot är väl tanken att den främst ska köra webapps och således har klen hårdvara vilket vanligtvis håller priset nere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Alltid så roligt att se att folk blir helt galna när Apples priser diskuteras. MBA kostar 15995 kr...

Priset kan väl knappast vara ett kriterium för vad en netbook är, däremot är väl tanken att den främst ska köra webapps och således har klen hårdvara vilket vanligtvis håller priset nere.

OK, den kostar väl endast 16 papp då, men den är fortfarande för dyr för att kallas netbook. Vet inte om det är en regel på att de ska vara billiga för att få kallas för netbook, men annars är det en oskriven regel. Finns tillverkare som sony som försökt med sin vaio p, men jag tror inte den kallas netbook dels på grund av priset.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
OK, den kostar väl endast 16 papp då, men den är fortfarande för dyr för att kallas netbook. Vet inte om det är en regel på att de ska vara billiga för att få kallas för netbook, men annars är det en oskriven regel. Finns tillverkare som sony som försökt med sin vaio p, men jag tror inte den kallas netbook dels på grund av priset.

De kallar inte den netbook för att de inte vill att den ska associeras med billigare maskiner. De har ju dock i dagarna släppt en 10" som de nu kallar netbook iställlet.

I frågan om var MacBook är på väg kan vi med säkerhet se att plastbooken försvinner sinom tid. Frågan är vad som kommer ersätta den. Något i 10-12"-klassen kan jag absolut se som ersättare. Det är väl lite av en grej också att Apple inte ska ha överlappande produkter i så hög grad som möjligt, MBA kan man väl sätta i sitt eget fack pga formfaktorn, men plastbook och unibody erbjuder båda nu 13" vilket gör att kanske den snålare Mac-köparen handlar en plastbook istället.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nya rykten: http://gizmodo.com/5313266/re+rumor-apple-tablet-coming-in-oc...

Lär garanterat hända förr eller senare.
En "jätte iPod Touch", fast med OS X, är något som kommer komma.
Frågan är bara när...
...jag hade gissat på att vi redan hade sett den.
Men det kanske är något som hr.Jobs vill visa personligen

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nya rykten: http://gizmodo.com/5313266/re+rumor-apple-tablet-coming-in-oc...

Hundra spänn på att den kommer kosta ~9000+ kronor här i så fall.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Hundra spänn på att den kommer kosta ~9000+ kronor här i så fall.

~800 dollar enligt rykte.

Permalänk
Medlem

Det finns en vit MacBook så jag fattar inte vad som är problemet. Apple har tydligt sagt att de inte kommer införa några netbooks eftersom det inte är deras målgrupp.
Sök lite bland nyheterna här på sweclockers för att hitta artikeln.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Apple har tydligt sagt att de inte kommer införa några netbooks eftersom det inte är deras målgrupp.

Det de har sagt är väl ungefär att det inte går att göra en tillräckligt bra produkt för 3-4000 kronor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det finns en vit MacBook så jag fattar inte vad som är problemet. Apple har tydligt sagt att de inte kommer införa några netbooks eftersom det inte är deras målgrupp.
Sök lite bland nyheterna här på sweclockers för att hitta artikeln.

Ja och nVIDIA sa att Intel Atom plattformen var direkt "förödande" för datormarknadens framtid. Endå så tar dom pionär steget och lanserar den kraftfullaste Atom plattformen hitils.

Vi får se.

Det är alltid vilda spekulationer ang. Apple. Men det är bara en sak som är säker. Det finns mycket kunder att hämta i gapet mellan Iphone/PDA och Macbook 13". Där är det tomt hoss Apple. Sen kommer folkets missnöje bland fattiga netbooks inte missgynna Apple tror jag. Jag tror snarare att det kommer boosta deras försäljning för säkerligen kommer deras produkt vara överlägsen.

Vad ska en netbook vara ? Jo. Den ska vara lätt och smidig, vilket Apple är bäst på i laptop marknaden. Vad ska en netbook mer ha? Lång batteritid ? Ja återigen är Apple ledande. Sen är det största missnöjet bland netbooks dålig kvalitet. Återigen är Apple datorer i hög kvalitet. Så vilket bolag om någon borde inte göra en bra netbook än apple ?

Jag hoppas dom släpper en och jag tänker köpa den dagen den kommer...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs