installera xp och vista på samma dator

Permalänk
Medlem

installera xp och vista på samma dator

Hej,

Jag försöker installera xp sp3 oem från en originalskiva på en bärbar dator med vista home premium på.

Jag har valt att datorn ska boota från skiva i bios och den säger vid start "tryck på valfri tangent för att boota från skiva"

jag trycker på "valfri tangent" och skärmen blir svart. Efter ett tag så får jag blue screen.... mycket länger än så kommer jag inte.

all hjälp uppskattas väldigt mycket!

Permalänk
Medlem

Hah, udda. Det är ingen skiva som är ihopknåpad speciellt för någon annan märkesdator med egna drivare å skit på? Dock kommer du att få köra en fixmbr med vistaskivan sen för att kunna dualboota.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

har testat med 4 olika xp-skivor nu :/
Hp-compaq CQ60-130EO är det om det hjälper...
Blir tokig....

Permalänk

Hej!

Låter som att ACHI är enable -d.
Se till att du har "AHCI disabled" i BIOS.

Sen, ska du ha två operativsystem på burken så rekomenderar jag att du har två partitioner, ett för varje OS.

Sen vill jag inte trampa z3p70r på tårna, men...
Det går att installera en ren XP installation på märkesdator. Jag har gjort det på många datorer. Enda "problemet" är att XP känner inte igen vissa specialenheter på datorn. Men då är det bara till att jaga drivrutiner på tillverkarens hemsida.

Lycka till...