Permalänk
Medlem

I kontakt med Dustin har jag fått meddelandet att 3G modellen skall komma in runt månadsskiftet mars - april. Vad f-n sysslar samsung med?

Permalänk
Medlem

Dustin har haft fel förut. Å andra sidan verkar ju Samsung ha lite problem att möta efterfrågan. Jag väntar iaf en vecka till...

Permalänk
Hedersmedlem

någon som vet om det är möjligt o ladda datorn via något annat sätt än själva ström kontakten? typ via USB?

har nämligen en såndär batteri pack som laddar olika enheter men det verkar som att det inte finns någon " laddnings kontakt" till samsungen

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte att ladda genom USBn.

Permalänk
Avstängd

Fick min nc10 idag. Installerade Steam och counterstrike source vilket inte fungerade. såg sen när jag googlade på det att det inte går att få igång CSS på nc10. skumt då det tydligen fungerar på Eee 1000h. Men någon som vet ifall CS 1.6 fungerar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
I kontakt med Dustin har jag fått meddelandet att 3G modellen skall komma in runt månadsskiftet mars - april. Vad f-n sysslar samsung med?

Urk. Börjar fundera på alternativet; i mitt fall överväger jag LG X110. Det enda som skiljer på papperet är batteritid och BlueTooth. BT fixas med en liten dongel
http://www.dustinhome.se/pd_5010129433.aspx
till skillnad från 3Gmoduler som är brytstora.
Fläskstort 9cellsbatteri kan man köpa på ebay för <600 spänn ink frakt. Det slutar alltså på samma pengar som en förmodad NC10...

Så varför ska jag inte välja den? Någon som vill avråda mig?

--filip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Fläskstort 9cellsbatteri kan man köpa på ebay för <600 spänn ink frakt. Det slutar alltså på samma pengar som en förmodad NC10...

Så varför ska jag inte välja den? Någon som vill avråda mig?

--filip

Om det är ett pirat-/ icke officiellt batteri du funderar på skulle jag avråda dig av bara den anledningen. Jag skulle iallafall inte stoppa in ett piratbatteri i min dator, ifall det skulle pajja.

Permalänk
Hedersmedlem

vad kostar ett nytt batteri till nc10an?

Permalänk
Medlem

Phat^Trance:

http://www.dustinhome.se/pd_5010206501.aspx

Inte gratis, hehe. Om Dustin bara fick in datorn också och inte bara reservdelar...kom igen...

Permalänk
Medlem

Det finns nya batterier på ebay som är mycket mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Om det är ett pirat-/ icke officiellt batteri du funderar på skulle jag avråda dig av bara den anledningen. Jag skulle iallafall inte stoppa in ett piratbatteri i min dator, ifall det skulle pajja.

Hmmm. Intressant. Aldrig hört talas om att piratbatterier kan förstöra datorer. Möjligen lågkvalitetsceller inte skulle hålla lika länge men det är ju inte samma sak. Nån som har egna bra/dåliga erfarenheter av 3:e partsbatterier eller någon refernens till en källa som inte är av typen "hörde att min kompis polare..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Hmmm. Intressant. Aldrig hört talas om att piratbatterier kan förstöra datorer. Möjligen lågkvalitetsceller inte skulle hålla lika länge men det är ju inte samma sak. Nån som har egna bra/dåliga erfarenheter av 3:e partsbatterier eller någon refernens till en källa som inte är av typen "hörde att min kompis polare..."

Nu är det ingen hårdfakta, bara något jag hört.

Det lilla jag läst om piratbattierer är att de ev. kan sakna vissa inbyggda säkerhetsspärrar mot något. Det finns säkert piratbatterier som kan vara bra, dock vågar jag nog inte chansa med det till en så dyr pryl som en dator. Men det är bara jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
japp )) fungerar fint med nokia 5800

Gött, men du som kanske kan lite mer praktiskt om just JoikuSpot, om jag kör det programmet och kopplar upp laptopen, kommer då telefonen inte gå att ringa till? Alltså som gamla tidens modem, att används linjen av data så kan den inte brytas för inkommande samtal utan det blir upptaget för den som ringer till mig.

EDIT: Skriver detta med tanke på att jag har hört att om man blåtandskopplar telefonen till datorn och surfar via den modemtjänsten blir telefonen ej nåbar för samtal om någon ringer in.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Hedersmedlem

fungerar fint, om det inte fungerar testa o köra med 3g nätet istället

Permalänk
Medlem

Fungerar 720p på den?

Permalänk
Medlem

... och om ni ändå testar upplösningar så skulle jag vilja veta om NC10 stödjer följande upplösningar på extern skärm;

1280x1024
1360x768
1680x1050
1920x1080
1920x1200

Permalänk
Medlem

Läst på lite olika forum om att NC10 har problem att koppla upp sin Wifi mot vissa routrar/accesspunkter. Nån som upplevt sådana problem (själv har jag en gammal 3com 554G72T) ?

Permalänk
Medlem

Sol

Hej, haft Samsu 10 några dagar nu och som dom säger väldigt start ljus i skärmen , borde fungera i solen också , skall också till spanien och testa den om 2 veckor

Permalänk
Medlem

Utan inbyggt modem

Hej, mycket snack om inbyggt modem, tänkte också den först men sen började tänka fördelar med extern modem .

1. kan alltid bytas till nyaste och snabbaste modem, går ej med inbyggt
2. Kan flytta upp i rummet till bästa mottagning, går ej med inbyggt
3. man kan koppla extern antenn till usb-modem, går ej med inbyggt ,

annars skulle jag själv köpt också med inbyggt

men samsu10 är jag väldigt nöjd nu

HuuHaa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
Läst på lite olika forum om att NC10 har problem att koppla upp sin Wifi mot vissa routrar/accesspunkter. Nån som upplevt sådana problem (själv har jag en gammal 3com 554G72T) ?

inga problem här inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
inga problem här inte...

Vad har du för sorts accesspunkt (märke & modell)

Permalänk
Hedersmedlem

är det någon som vet hur jag kan installera om windows xp på min samsung nc10? jag hade tänkt o formatera hela disken o sedan installera om en annan version av windows xp. eftersom datorn både saknar cd rom och diskett station så har jag ingen aning om hur man går tillväga för att formatera o sedan installera winxp

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
är det någon som vet hur jag kan installera om windows xp på min samsung nc10? jag hade tänkt o formatera hela disken o sedan installera om en annan version av windows xp. eftersom datorn både saknar cd rom och diskett station så har jag ingen aning om hur man går tillväga för att formatera o sedan installera winxp

Du får installera XP från en USB pinne, denna guide tycker jag är helt OK för ändamålet:

http://www.youtube.com/watch?v=2Vt_8p0VllY

(eller ännu enklare är ju om du har tillgång till en DVD-läsare via USB)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filip71
... och om ni ändå testar upplösningar så skulle jag vilja veta om NC10 stödjer följande upplösningar på extern skärm;

1280x1024
1360x768
1680x1050
1920x1080
1920x1200

Jag har testat med:
1280x1024
1360x768

Funkade fint.

Permalänk
Hedersmedlem

har ett batteri fråga. när man laddar datorn så använder ju datorn ström från själva el uttaget, men när datorns batteri har laddats upp så ändras batteri ikonen till "växelström" betyder det att datorn använder sig av datorns batteri eller drar datorn ström direkt från el uttaget?

tänkte liksom om det är bättre för batteriet att dra ut laddaren när batteriet laddats klart eller om man ska låta laddaren vara i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
tänkte liksom om det är bättre för batteriet att dra ut laddaren när batteriet laddats klart eller om man ska låta laddaren vara i.

Det finns många teorier om det där, men som jag har förstått det är bärbara datorer byggda för att du inte ska behöva hålla på att plocka ut och sätta tillbaka batteriet hela tiden.

Låt batteriet sitta kvar, hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
tänkte liksom om det är bättre för batteriet att dra ut laddaren när batteriet laddats klart eller om man ska låta laddaren vara i.

Du ska nog inte hålla på att fippla ut batteriet in och ut dagligen. Då torde slitaget bli större på plastknapparna än på kemin. Om du däremot avser att bara köra på nät i en vecka eller mer då kan du ta ut batteriet, för även om PCn kör på nötström så självurladdas batteriet och så fort laddaren märker att batteriet inte är fullt så kommer den att ladda på lite. Det innebär att batteriet är ständigt fullt och slits av det skälet. Ett litium-jon batteri (inte NiCd eller Nimh) mår som allra bästa när det är mellan 30-70%, så innan du plockar ut det - ladda ur det lite först.

Ett LiJonbatteri håller ungefär 1000 laddningar; dvs en uppladdning om dagen i tre år. Då brukar kapaciteten vara nere på 20% av ett nytt. Själv åkte jag tåg till jobbet varje dag - en resa på 20 minuter och jag brukar alltid fixa lite administrativa grejer under denna korta resa. Istället för att automatiskt stoppa burken på laddning när jag kom hem så laddade jag istället när jag kom tillbaka till jobbet. På det sättet blev antalet laddningar av batteriet bara en gång om dagen istf två, och batteriet till min thinkpad brukar hålla i knappt två år (då har de ungefär 30 minuter laddning kvar av ursprungliga 3 timmar). Det första jag hade där jag inte tänkte på hur ofta jag laddade det höll bara ett drygt år. Klart det kan ha varit tillfälligheter...

Något som är minst lika viktigt för att ett batteri ska hålla länge är att man inte tappar det (!) eller utsätter det för mer än 40 graders värme. Att ha kudde på knäet som man sedan ställer datorn på för att få en bra ergonomsik höjd (har faktiskt sett den rekommendationen!) är döden för batteri och fläktar. Misstänker att de flesta på detta forum är så pass medvetena. Det många däremot glömmer bort är att ha batterierna kvar i bilen en solig dag! En gång gör säkert ingenting men en hel sommar åldrar batteriet snabbt. En (av flera) av de största svårigheterna med elbilar är just hög värme i och kring batterierna.

Nåväl - allt det här är vad jag har snappat upp och lever. Annat är det med min Sinclair Cambridge Z88. En 20 år gammal "netbook" som väger 900 gram, har fullstort tangentbord och går på 4 AA-batterier (=över 20 timmars driftstid). Den går visserligen i princip bara att skriva på men man måste inte kunna surfa och photoshoppa i alla lägen. Jag använder den faktiskt ibland eftersom det inte finns så mycket distraherande blingbling på den.

det var mina 16 öre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
http://www.dustinhome.se/pd_5010213491.aspx

F**k yeah!

Bah. Jag hoppades på att de skulle ha ett lägre pris på den, så det blev lite prispressning. Men icke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Bah. Jag hoppades på att de skulle ha ett lägre pris på den, så det blev lite prispressning. Men icke.

Jo, lite synd. Men priset speglar hur det ser ut i Europa så man ska nog inte klaga. Den går loss på minst €400 och kring £350, vilket båda är kring 4500. Kronan är ju ett stycke pissvaluta så man får vara glad att den inte är dyrare ändå.