Permalänk
Medlem

Glossy vs Matt

Vilken föredrar du och varför?

Efter att provat både blanka och matta skämar (laptops med matta och blanka, samt en matt tv) så faller min röst på matt.

Tycker det är för störande med vad många blanka reflekterar ljuset runtomkring. Matta har å andra sidan inte lika fin bild om man jämför med en blank som är igång under optimala förhållanden, men hur ofta har man en sådan situation?

Permalänk
Medlem

Mitt Philips 22" ligger någonstans mellan matt och blankt, jag tycker detta är helt perfekt då man får en riktigt skön bild utan att jag behöver kolla på mitt rum + mig själv varje gång jag sätter mig framför datorn

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

GLOSSY, känns på något vis som hälften av rösterna från de som röstat på matt inte ens sett glossy:) Säkert fel men det känns så.

Permalänk
Medlem

Matt

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har fått intrycket att blanka skärmar ger klarare färger. Att ha en blank skärm har dock den stora nackdelen att den reflekterar fönster, möbler och annat mög när man kollar på film.

Ett annat problem är att det kan vara irriterande för ögonen om man är ovan. Jag röstade därför "spelar ingen roll" eftersom det är ganska mycket en smaksak. För min del avgör bildkvalitén och färger främst, inte om skärmen är blank eller matt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Tycker nog glossy trots sina nackdelar.

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

Jag märker absolut inte av Glossyn alls knappt, endast då det är sol ute och skärmen är helsvart:)

Permalänk
Medlem

Matt eftersom jag har två gigantiska fönster.

Permalänk
Medlem

Det kvittar för min del, båda har sina för respektive nackdelar.

Permalänk
Medlem

glossy utan tvekan synd att tillverkarna satsar nästan helt på matta skärmar

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktiskt att de som gillar matta skärmar skulle vara i klar underläge, men nu när röstningen pågått en stund och några har rstat så är jag förvånad.

Håller med, färgerna på glossy är livligare, men det är även reflektionerna. Märker det hela tiden, vare sig det är en lampa eller vanlig dagsljus.

Permalänk
Medlem

Glossy gillar jag mer. Som sagt, livligare.

Permalänk
Medlem

Matt, blir för mycket reflekteringar med glossy imo

Visa signatur

E6850@3.0 - 2GB Corsair Dominator 8500C5D - MSI 8800GTS G92 - Gigabyte P35C-DS3R - Corsair Powersupply 650W -
Antec Nine Hundred - Samsung Spinpoint 320GB

Permalänk
Medlem

är väldigt känslig för reflektioner och kan sitta och irritera mig på lilla minsta så matt är det som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blank såklart, människohjärnan är ju otroligt kraftfull och kan bortse från reflektionerna Sitter med min macbook med solen i ryggen utan problem med reflektionerna

Var lite jobbigt första veckan innan man lärde sig att titta på planet där bilden är

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En annan anlednig till att jag föredrar matt är att jag är lite anal vad beträffar damm på skärmen och jag har tyvärr upptäckt att det syns mycket tydligare att skärmen är skitig när det är en glossy...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
En annan anlednig till att jag föredrar matt är att jag är lite anal vad beträffar damm på skärmen och jag har tyvärr upptäckt att det syns mycket tydligare att skärmen är skitig när det är en glossy...

Det kan jag hålla med om Det blir mycket putsande!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Om man inte har så förskräckligt mycket solljus eller så närvarande så kan man ju välja glossy. För det ger ju faktiskt bättre färger.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Skulle gärna leta upp personen som kom på att glossy var en bra ide och slå honom oavbrutet med min laptop tills han erkänner att han hade fel.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Skulle gärna leta upp personen som kom på att glossy var en bra ide och slå honom oavbrutet med min laptop tills han erkänner att han hade fel.

XD haha vilket skratt jag fick mig.

Kom att tänka på att det kanske finns en anledning till att LCD/plasma-TVn inte har glossy, utan kör med matta skärmar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
XD haha vilket skratt jag fick mig.

Kom att tänka på att det kanske finns en anledning till att LCD/plasma-TVn inte har glossy, utan kör med matta skärmar?

Syrran har en Samsung-plasma med någon typ av glossy beläggning.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

vad jag förstått ger inte glossy bättre färger, utan bara mer saturation, annars skulle nog typ eizo slåss om att använda teknologin i deras högpresterande grafiker skärmar, men hittils har inte eizo en enda glossy vad jag vet.
jag har hittils inte hittat en glossy skärm som kan ge ok färger, sorry, men den förvränger färgerna, inte ger dig flera färger eller "bättre" färger.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Syrran har en Samsung-plasma med någon typ av glossy beläggning.

Där ser man, har nämligen aldrig sett en med glossy irl. Men det är klart, har man inte letat så lär man ju inte ha hittat heller

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är väldigt konstigt att man ofta har glossy på bärbara som är de som oftast kommer användas i miljöer där ljudsituationen är dålig för den sortens skärm.

Matt är bäst, glossy är skit

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Proffsmoddare

Menar ni på skärmen eller menar ni själva ramen? (A)

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

skärmens yta

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Blank såklart, människohjärnan är ju otroligt kraftfull och kan bortse från reflektionerna Sitter med min macbook med solen i ryggen utan problem med reflektionerna

Var lite jobbigt första veckan innan man lärde sig att titta på planet där bilden är

Håller verkligen med dig!:D I början är det lite svårt men när man väl kan fokusera på skärmen så är det rätt lugnt:P
Även om jag för det mesta sitter i ett mer eller mindre kolsvart rum med neddragna gardiner så jag märker endast reflektioner de få gånger jag sitter utomhus med en av laptoparna.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

Matt funkar bättre för mig, om frugan sitter i soffan så är det lättare för henne att se om jag masturberar framför datorn med en blank skärm än en matt. Också ett sätt att se på saken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PattKnullarn
Matt funkar bättre för mig, om frugan sitter i soffan så är det lättare för henne att se om jag masturberar framför datorn med en blank skärm än en matt. Också ett sätt att se på saken.

MOD! Håll ditt privatliv för dig själv, tack.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd

haha MOD... dina raktioner är alltid lika roliga darkside

Nu får ni banna den där sune killen ordentligt den här gången!