Permalänk
Avstängd

Mjae, ja. Men oftast måste man ha ett tränat öga för att se det. Men grafiska proffs behöver det i arbetet för att få korrekta färger. Tänk dig t,ex alla tv- apparater på Siba, bilden där ser rätt bra men köp tvn och ta hem den och bilden kan se riktigt dålig ut. Det är för att ljusstyrka och kontrast är ställda på sina max. Det är ju inte samma extremer när det gäller monitorer men det finns en anledning till att en kalibrator kan kosta $6000. Jag tror att det är mer korrekta färger och en djupare bild man vill åt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
jag vet inte vad det innebär att "kalibrera" en skärm. Får lösa på det. Tack för länkarna. Dock va två av dom samma? Men det ser bra ut. Vad jag dock ogillar är priset. Du påstår att det är lika viktigt att ha en bra skärm som en bra dator, jag håller med.
Jag håller mig till min HP w2207h ett tag till. När stålarna börjar trilla in igen om ca 9 dar eller vad det är kanske man kan börja spara lite till en riktigt bra skärm.

Men kalibrering av en skärm kan alltså göra att bilden blir bättre?

*EDIT*
Detta va för övrigt en riktigt aptidlig skärm
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NECLCD20...
Kommer hålla ett öga på den.
By the way if I may ask, hur ser du om det är TN-panel eller inte? Ser själv inte "TN" någon stans på information av någon skärm, mer än på prisjakt.se om någon vänlig själ lagt in den informationen

Om du kollar på nedan bild är den typen av informatino ganska vanlig. Om du tittar längst upp har du "TFT Teknik" på datorbutikens hemsida och höger om har du S-IPS. där kunde lika gärnat ha stått TN, P-MVA, S-PVA eller liknande. Men om det inte står något sådant så kan man idag hålla reda på om du tittar längre ned på bilden där du ser betraktningsvinkarna på 178*? Det är bara paneler som icke är TN som har en bildvinkel om 178* än så länge. Annars får man fråga. PM funktionen här inne fungerar utmärkt:

Angående kalibrering med mera så måste göra två saker med en skärm och det är att då kalibrera skärmen och profilera skärmen.
Kalibrera är att ställa in vissa grundvärden för att få en skärm att vissa dessa grundvärden så korrekt som möjligt. I dessa grundvärden talar vi om:

1.
Färgtemperatur som gör att vita ytor visas vita till exempel.

2.
Kontrasten som gör att det vita på skärmen inte ser grått ut.

3.
Ljusstyrkan som påverkar de mörka ytorna som skärmen visar.

4.
Gamma som är det sista man ställer in och gamma avgör hur mellangrå ytor skall visas.

Till sist har vi att profilera skärmen som är nästa steg. När man profilerar en skärm så mäter man upp ett antal olika färgade rutor på skärmen och låter ett program analysera exakt vilken färg som visas på din skärm. Mätningen jämförs med vad som "borde" ha visats och du har nyss skapat en profil. Denna profil påverkar ditt grafikkort och profilen plus ditt grafikkort kommer då att påverka din skärm.

Varför man profilerar till exempel är inte alltid vanligt bland hemanvändare utan mer om det är två personer som jobbar med samma sak (Företag som jobbar med bilder) och detta är för att båda personerna med varsin skärm skall visa samma bild på samma sätt trots olika skärmar. Hur som helst så är det bättre att profilera än att inte göra det men att kalibrera brukar räcka långt.

NEC skärmen som du skulle hålla ett öga på är en mycket bra skärm.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Precis. Problemet med blanka skärmar är, som tagits upp, att ev så blir det reflektioner. Vad jag menar med att färgerna inte blir korrekta är färgerna upplevs som olika, beroende på vilken vinkel man tittar från då också ljusets vinkel ändras.

Permalänk
Medlem

Jag hatar glossy.

Punkt slut.

Hur jag än sitter så är det fucking omöjligt att inte få skit på skärmen vad beträffar ljus. Kan sitta med datorn vänd från eller mot solen o det är lika illa i båda fallen.

För att inte nämna att man ser varenda jävla dammkorn som skärmen samlat på sig senaste kvarten...

Permalänk
Medlem

Vi förstod det den första gången du sade det CSM.

Personligen föredrar jag glossy, fastän jag jobbar mycket med grafik (även om jag inte skulle kalla mig något grafikproffs, några års yrkeserfarenhet och ett par års universitetsstudier dock).

Jag kör med HP w2207 själv och jobbar endast med digital produktion. Jag kan tänka mig att när det gäller de som jobbar mycket med tryck så är andra skärmar att föredra, fast då jobbar ju många gamla uvar med Pantone, och de färgerna går ju att välja oavsett skärmens återgivning.

När det gäller grafisk produktion så är en kalibrerad w2207 klart acceptabel - producerar man för webben så är majoriteten (i de flesta fall) användare som sitter på gamla oinställda CRT-skärmar och ger blanka fan i om #EEE ser ut som #CEE

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Nämen tjenare fisk, första gången man träffar dig här.

Sitter som du redan vet på en laptop med glossy o jag kan inte se skillnad på EEE o CEE...

Permalänk
Medlem

Glossy ftw!

Edit: Är det inte lite så att de som har glossy röstar på glossy och viceversa? De flesta röstar nog på den beläggning deras senaste skärm har eftersom att den förmodligen också är bättre än deras gamla om den hade en annan beläggning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag hatar glossy.

Punkt slut.

Hur jag än sitter så är det fucking omöjligt att inte få skit på skärmen vad beträffar ljus. Kan sitta med datorn vänd från eller mot solen o det är lika illa i båda fallen.

För att inte nämna att man ser varenda jävla dammkorn som skärmen samlat på sig senaste kvarten...

Håller med dig på varje punkt.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*
Verkar som den inte kom med i forumförändringen då en del trådar flyttades från grafikkort till nya bildskärmsforumet

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag blir alldeles matt när jag ser var trenden är på väg..i alla fall vad gäller bärbara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har en matt skärm, men jag stör mig lite på att ytan är grumlig när man ser på ljusa färger, märks inte i spelmen, det är som att det skulle vara jätte mycket damm partiklar på den, är det så på alla matta skärmar?

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk

hörrni, jag tror att omgivningen bestämmer vilken sorts skärm man ska ha.
Om man bor i källaren kan man ju då välja glossy eftersom det upplevs mer färgglatt. Men det är ju skillnad om man bor i ett höghus med massa superbigga fönster överallt, då kommer man ju se allt och alla i glossyskärmen. Och jag skälv förstår inte varför vissa väljer plasmaTV då det reflekterar allt i sin omgivning.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Man kan inte ha dagsljus med glossy man ser sig själv. Obehagligt.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

MATT!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Glossy.
Tänker aldrig mer byta tillbaka till matt skärm. Bilden blir så otroligt mycket klarare, tycker jag.
Jovisst, nackdelen är ju att den reflekterar mer, men hur ofta sitter man med datorn i stekande solljus ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.