Permalänk
Medlem

Problem med XFX 8800GT

Hej nu är det såhär att jag har precis fått mitt 8800GT (XFX) från SHG.biz.
Det funkar fint när jag bara sitter vid dator och inte påfrästar det så mycket, men när det blir för påfrästat så blir skärmen helt rödflimmrig och datorn hänger sig alternativt att den bara hänger sig..

någon som har haft liknande problem eller som vet vad man ska göra?? (det e inte överklockat men när jag klockar ner Grafikkorts minnet så hänger det sig inte lika ofta ).

Mvh hagge

Permalänk
Medlem

Låter som ett defekt kort, få det utbytt på garantin!

Permalänk
Medlem

kan vara agget oxå, hade liknande problem när jag klockade ned cpu'n så slutade det upp att fåna sig.
pröva att klocka ned, alternativt plocka ut delar ur datorn som drar lite ström.
test även nya drivers och kontrolera värmen.

rykten säger att åtminstone 1 12 volts lina på agget måste vara på 24A för att allt skall rulla på.
dock har jag inte fått någon som helst bekräftelse på detta.
men många har löst sina problem genom att klocka ned resten av datorn så då antar jag att det kan ha något med agget att göra!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kan vara agget oxå, hade liknande problem när jag klockade ned cpu'n så slutade det upp att fåna sig.
pröva att klocka ned, alternativt plocka ut delar ur datorn som drar lite ström.
test även nya drivers och kontrolera värmen.

rykten säger att åtminstone 1 12 volts lina på agget måste vara på 24A för att allt skall rulla på.
dock har jag inte fått någon som helst bekräftelse på detta.
men många har löst sina problem genom att klocka ned resten av datorn så då antar jag att det kan ha något med agget att göra!

Jag ett Corsair 450W med 33A på 12V linan så det ska inte vara några problem.

Så ni tycker jag ska byta det tror ni man kan få pengarna tillbaka då eller måste man byta mot en annan vara för isåfall funderar jag på om det e värt att vänta på GTS

Permalänk
Medlem

jag har ett tagan 580watt och har problem så jag tycker du skall testa att klocka ned din cpu lite och testa, vore ju väldigt onödigt om det inte vore ditt kort och du får det hemskickat igen efter dom testat det?

BTW så har jag 35watt på min 12 volts lina och får det inte att fungera...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som märker att många av klagomålen på swec angående nVidia kort är av märket xfx och gainward?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Jag Ringde till SHG som jag köpt kortet av dom sa att jag ska skicka in det och få pengarna till baka eller ett annat grafikkort medans jag väntar på 8800GT men måste dom prova mitt och så för att avgöra om det e defekt ?

Ang det nån skrev om att det var bara XFX/Gainward som krångla så tror jag det kan bero på att ialf XFX har ju fabriksöverklockade kort så tar dom dem bästa korten till det eller e jag helt ute och cycklar?

Permalänk
Medlem

Kan ju meddela att jag har exakt samma problem med mitt XFX 8800 GT, beställde mitt av inwarehouse.se‏ förra veckan och kommer nog skicka tillbaks det

Visa signatur

Cpu: AMD Athlon 4600 X2 Ram: Corsair 2040 DDR2 Graphics: GeForce 8800 GT Alpha Dog Edition Power: Hiper 580W Storage:2x Westen Digital 250GB / 500GB Chassi: Apevia X-Plorer Black.
PSN: huxs

Permalänk
Medlem

Kan poängtera att mitt XFX kort har fungerat klockrent hitills. Allt maxat i CoD4 och det flyter på bra.

Tempsen hamnar runt 80 grader i snitt (enligt everest). Och då har jag en 120m som blåser långsamt på kortet.

Inget är överklockat. (Edit: Förutom grafikkortet då, som är fabriksöverklockat, XT).

Permalänk
Medlem

Fick liknande fel i Bioshock nyss, första spelet som flunkat ur, med mitt oklockade XFX 8800GT. Kortet är verkligen varmt som f*n och ligger enligt nTune på ~78 grader. Får lira lite till och testa, surt om det skulle vara paj nu när dom är så sällsynta.

En polares ASUS går tydligen upp och ner i fläkthastighet medans mitt håller sig på 29%.

Permalänk
Medlem

XFX har ju tre 8800GT vilket kort har ni problem med.Ja är på gång att beställa ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342384

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Jag har hittat sex olika modeller men strunt samma, mitt är 512MB 600 core.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
XFX har ju tre 8800GT vilket kort har ni problem med.Ja är på gång att beställa ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342384

Det är inget sådant jag har ialf jag har ett alpha edition

Permalänk

Jag läste på något test att XFX stock kylaren låg på 30% tills det blev 90 grader och först då ökade i varv.
Testa att manuellt öka hastigheten. Om det funkar så är det ju ett temp fel.
Kan rekommendera en tystare och effektivare GPU kylare så som VF900. (har best en själv)

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med mittt Asus 88GT. Skickade det till datorbutiken med dom tyckte inget var fel och sen så var det tydligen inte nerpackat bra så dom tog garantin. One less customer for them.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagge1
Det är inget sådant jag har ialf jag har ett alpha edition

Alla XFX 8800GT kort verkar heta "Aplha Dog Edition".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Alla XFX 8800GT kort verkar heta "Aplha Dog Edition".

nej bara dom som är xXx version och klockade till 670core 1650shader och 950 mem

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
nej bara dom som är xXx version och klockade till 670core 1650shader och 950 mem

Fel. Har ett kort här hemma som är helt oklockat vilket det står "Aplha dog edition" både på kartong och kort.
Länk till ett oklockat kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342061

Kolla upp fakta innan du skriver inlägg.

Permalänk
Medlem

Skall bara bifalla jonathan82 inlägg och säga att mitt kort skött sig efter första och hitintills enda hängningen. Testar vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min dator! Har två XFX 8800gt i SLI och det hänger sig nästan direkt i Bioshock och UT3. Men i andra spel som crysis och cod4 med fler så funkar det hur bra som helst! Spelade Crysis över 8 timmar i streck på DH utan stabilitetsproblem! Och då kan jag säga att mina grafikkort var varma!
Med detta i åtanke så känns det nästan som det rör sig om ett mjukvarufel mer än hårdvarufel. Har prövat olika drivrutiner utan någon skillnad. Ska testa lite utan SLI konfig snart, men har litet annat att gör just nu.
Vad tror ni? Kan det var så att drivarna till 8800gt inte gillar UT3 grafikmotorn? (om jag förståt det rätt så är bioshock uppbyggd på samma motor)

dator:
2st XFX 8800gt SLi (stock core 625mhz)
q6600 (stock)
4gb dominator ~850 mhz
xfx 680i moderkort
silverstone 650watt

MVH
Scombeiii

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kunna vara det, en del spel som Crysis och World in Conflict får ju egna beta drivare. Har inte testat UT3, får dra hem demon och se om unreal tech, som Bioshock kör på, inte är poppis på 169.02/8800GT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scombei
Jag har samma problem med min dator! Har två XFX 8800gt i SLI och det hänger sig nästan direkt i Bioshock och UT3. Men i andra spel som crysis och cod4 med fler så funkar det hur bra som helst! Spelade Crysis över 8 timmar i streck på DH utan stabilitetsproblem! Och då kan jag säga att mina grafikkort var varma!
Med detta i åtanke så känns det nästan som det rör sig om ett mjukvarufel mer än hårdvarufel. Har prövat olika drivrutiner utan någon skillnad. Ska testa lite utan SLI konfig snart, men har litet annat att gör just nu.
Vad tror ni? Kan det var så att drivarna till 8800gt inte gillar UT3 grafikmotorn? (om jag förståt det rätt så är bioshock uppbyggd på samma motor)

dator:
2st XFX 8800gt SLi (stock core 625mhz)
q6600 (stock)
4gb dominator ~850 mhz
xfx 680i moderkort
silverstone 650watt

MVH
Scombeiii

Vad har du för drivrutiner? Har du testat de nya 169.12 som skall rätta till vissa problem med just 8800GT i SLI?

Permalänk
Medlem

har prövat med 169.13 och det hjälpte inte mågot märkbart, UT3 och bioshock hänger sig fortfarande Har också prövat att köra med och utan SLi, samt SLi i olika lägen utan någon förbättring. Kan spela andra krävande spel i timmar utan probbs (crysis, lost planet, NFS prostreet, COD4 mm.) Och iaf lostplanet och crysis måste ju vara mer krävande än UT3, om man tittar till fps:en, har i stort sätt 60 i fps hela tiden i UT3 och det med högsta inställningar och 1920x1200.
Verkar som om inte 8800gt och unreal tech inte gillar varandra :/

edit:
Kan tillägga att jag även prövat att köra med lägsta inställningar i UT3, men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Jo, men det är ju förmodligen så att Unreal Engine 3 är har full support för 88GT av någon mysko anledning.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

En sista grej. Vilket OS kör du? Installerat alla uppdateringar? (även de som ej dyker upp auto)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara berätta att Bioshocks häng verkar varit en engångs grej, har spelat i ett par timmar nu utan problem. UT3 demot har också fungerat felfritt.

scombei- För "enkelhets skull" så skulle du kunna testa med att plocka ut ett kort och se om felet kvarsår. Om BS/UT3 funkar med ett kort så skulle det ju kunna vara att motorn inte gillar två kort.

Permalänk
Medlem

Verkar osannolikt, bioshock lirar fint här på 2st 8800GT Gainward, ja kör vista x64...

Vet att man kan få just dom där felen med felaktigt inställd AA (vissa spel ska man inte ställa i drivarn & i andra ska man de...), texturer kan få ett färgglatt skimmer/ränder med AA aktiverat på fel ställe, detta är ett mjukvarufel, inte hårdvara...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Mina hängningar slutade när jag klockade ner cpun. innan så hängde det sig lite när som..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

hej igen... har varit borta i några dagar så det är därför jag har dröjt med mitt testande.
Men iaf. jag har Windows XP pro SP2 med de senaste uppdateringar. Har prövat flera olika drivrutiner till grafikkorten och nu senast forceware 169.21 utan någon större framgång i UT3, men i bioshock verkar det däremot som om problemet har försvunnit, men har inte riktigt haft tid att spela nån längre tid så det är inte bergsäkert. Har också installerat patchen till UT3, men hjälpte dock inte.
Sen så har jag prövat olika grafikkonfigurationer, både på mjuk- och hårdvarufronten, dvs. bara ett grafikkort i datorn (prövade båda) olika SLi modes och förinställda SLi tweaks med progget nHancer. Allt detta utan nån skillnad!? Efter ungefär 10min så hänger sig UT3, men märk väl, jag inte har haft några problem med artifakter.
Ska peta lite mer i nHancer för att se om det kanske är som tellus82 tror att det är felaktiga AA inställningar som är felet.
Jag börja undra om det kan vara nått annat än grafikkorten som spökar? Minnena? Men jag är tveksam till att det handlar om defekta grafikkort, för isf borde vell det märkas i fler spel??
Vad tror ni om läget?

Mvh
Scombei

Permalänk
Medlem

Hej

Mitt BFG OC2 tvärdog med visandet av wireframes och annat "rödskimmer"frysningar i Crysis..

Kunde lira COD4 i timmar, men inte crysis.

Jag körde först XPsp2 och trodde det var drivare eller nått mjukt, men installerade till vista64 och fick samma defekt( låsningar i Crysis).
Notera att jag körde ej klockat under testerna(q6600).

lösning: RMA på kortet och ett annat BFGOC som fungerar

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson