Apple lanserar Iphone

Permalänk
Medlem

Re: iPhone! inte Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Jag som är pedig med namn men ni borde väl lärt er att Apples produkter som börjar med "i" som tillex; iPod, iMac, m.m. stavas med LITET "i".

Svenska skrivregler går före företags- och märkesnamn :-s

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

"– Den ligger minst fem år före konkurrenterna, säger Apples vd Steve Jobs." saxat från Aftonbladet."

"Jobs said that 3G capability is coming."
Ursprungligen inskrivet av CNN.com

Permalänk
Medlem

Varför säger folk att den har dålig battertid, har Apple ens sagt något om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Varför säger folk att den har dålig battertid, har Apple ens sagt något om det?

Det är väl inte dålig batteritid för en smartphone?!

5 timmar = taltid
16 timmar = musiklyssnande, video m.m.

Inget är ännu publicerat som kan relateras till "stand by"-tid.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

förstår mgi inte på alla som köper telefoner för flera tusentals kronor. De flesta är väldigt dålig kvalite på och om man har tur så håller de i 2 år. Om man inte super bort den, eller blir rånad.

fast iofs är de nog många som inte för står sig på mkt som ja lägger pångar på... aja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag läste följande och kom fram till att jag inte ska ha en:
"Google erbjuder deras kartfunktion direkt i telefonen, där man kan se kartor, se satellitbilder eller få trafikinformation. Yahoo ger alla användare av Iphone ett gratis e-postkonto."

Hur kan detta vara dåligt? Är kartorna, vägbeskrivningarna, trafikinformationen dålig bara för att den kommer från google? Det är väl väldigt mycket bättre än konkurrenternas motsvarighet, som är INGENTING! Du kan använda vilken IMAP eller POP3 mail du vill, bara det att yahoo vill göra lite reklam och ge ut någon "free push email" (vet dock inte vad dom menar..)

Yahoo mail slipper du alltså, men google maps är kvar och det kan ju knappast vara en anledningen till att inte köpa telefonen tycker jag

Permalänk

Inga knappar !!
numpaden kan dom gott slänga ut, men en nalle utan joystick/styrplatta
går ju inte att spela med. Där tvärdog mitt intresse för iPhone.
Hoppas dock att iPhone kommer att inspirera andra tillverkare att rensa i
knappjungeln och lägga till en fet, tryckkänslig skärm.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

DigitalEmu: Går nog göra en jäkla massa spel till tryckkänsliga skärmar så frukta inte.

Hur dom fick patent för multi-touch fattar jag inte, finns flertalet företag och instutioner som utvecklat ungefär samma teknik.

Aja, har alltid ogillat patent, alla företag patenterar precis allt dom kan patentera så nya företag kan väll snart inte ens göra en tandborste utan patentöverkliv.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Min N80 blev just förpassad till 1800-talet!

Visa signatur

Alcohol, the cause and solution to all the
worlds problems.
- Homer Simpson

Permalänk
Medlem

hade man kunnat köpa den nu hade det ju varit en hur nice lur som hälst. men vad fan, om 1 år finns det telefoner från nokia/SE som lätt konkurrerar med den här luren, förmodligen kommer dom ha bättre funktioner och vara billigare.

5000 + abonemang för en telefon? nej tack!

Permalänk
Medlem

Nån som hört talas om Qtec TyTN?
Lite bättre, Lite snyggare, Lite mer praktisk och du slipper finniga ungar som vill pilla på den ett stup i kvarten.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Nån som hört talas om Qtec TyTN?
Lite bättre, Lite snyggare, Lite mer praktisk och du slipper finniga ungar som vill pilla på den ett stup i kvarten.

Vad är det för något som är bättre och mer praktiskt med den, du får gärna berätta mer! Synd att iPhone ligger efter redan ett år innan den släpps

Eller menar du att Qtec TyTN har just de egenskaper DU vill ha, och att iPhone därför inte intresserar DIG. Det kallas för olika målgrupper vetdu...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Det är väl inte dålig batteritid för en smartphone?!

5 timmar = taltid
16 timmar = musiklyssnande, video m.m.

Inget är ännu publicerat som kan relateras till "stand by"-tid.

Nja..

5 timmae = taltid, video, browsing
16 timmar = musik (jag hoppas det inte är med telefonbiten avslagen helt)

Batteritiden är väl inte revolutionerande, men den är ganska bra för den här typen av telefon.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Varför ens tillverka en telefon som inte har 3G...och en smartphone utan GPS känns inte särskillt banbrytande!

Nj, jag behåller nog min N70 ett tag till eller tills det har kommit någon värdig ersättare...

Visa signatur

Workstation: Seasonic S12 500W :: Athlon XP 2200 :: SOYO KT400 MB DUP :: 1,5 Gb RAM :: 2 x 120 Gb HDD :: Radeon 9600 PRO :: SoundBlaster X-fi :: SONY SDM-HS95P :: Logitech DiNovo :: Logitech Z-5500

Laptop: MacBook 2.0 GHz, 2048 Mb RAM, 80 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Re: iPhone! inte Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Jag som är pedig med namn men ni borde väl lärt er att Apples produkter som börjar med "i" som tillex; iPod, iMac, m.m. stavas med LITET "i".

Du kan inte förvänta dig att swecs lama redaktion orkar bry sig om att rätta det där. Och det vore väl optimistiskt att tro att dom skulle göra rätt från början.

Permalänk
Medlem

Vem vet det kanske blir en jättebra produkt. Själv tycker jag det luktar Neonode över det hela. Mycket snack och liten verkstad. Telefonen kommer ju inte hit förens om minst 1 år. Blir säkerligen försenad. Får väl se hur pass mycket buggar etc telefonen har. Det vore ju inte första gången en Apple produkt har massa konstigheter.

Spara pengar ni men jag tror faktiskt att Nokia och SE kommer att ha en bättre modell ute när denna släpps.

Edit: Efter att ha tittat på filmen så märker man ju direkt att Steve Jobs underskattar andra tillverkare och nutida telefoner för att få iPhone att låta bättre.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Måste säga att jag är besviken. Hade väntat mig något... mer. Liksom.

Någonting åt det här hållet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
annars, kan du då tipsa om en motsvarande mojäng? för jag känner egentligen inte alls för att vänta nära ett år på den.

Neo1973 från FIC kommer att släppas denna månad.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
3G kommer, troligtvis till europa/asien lanseringen. Kameran vet jag inget om, har inte sett några bilder från den, men visst en systemkamera är mycket bättre. Batteritiden är fem timmars taltid eller 16 timmars musiklyssnande (och Apple brukar ge mer batteritid än vad som lovas om jag minns rätt), du får gärna visa mig andra telefoner med markant bättre batteritid. Sen är väl operativsystemet minst lika viktigt som funktionerna i sig...

Du kan även få berätta vad mer som är så sunkigt med telefonen, för jag är nämligen mycket intresserad av den och vill ju inte slänga bort pengarna helt i onödan.

Alla har vi olika krav på en telefon, tycker du att den verkar bra så är det bara att köpa en, vad jag tycker om den spelar ju ingen roll alls i det fallet. Själv blev jag inte alls imponerad och kommer förmodligen att hoppa över den.

Men man kan inte komma och säga att man släpper en telefon som är fem år före konkurrenterna när den inte är det. Jag uppreper, det enda som är nytt i den telefonen är operativet, allt annat i den har övriga tillverkare haft länge, 2megapixels kamera utan autofocus är ju inte direkt hett idag, än mindre om ett halvår/år när den kommer till Sverige. Wifi, USB2.0 osv är saker som finns redan idag i lurar. Sen är det redan flera som har testat knapplösa telefoner med enbart pekskärm, med facit i hand så har i princip alla gått tillbaka till nån form av knappar igen då telefondelen funkar bättre så. Men det återstår att se hur det funkar med Appels variant av det hela.
För mej som värdesätter taltiden så är 5 timmar lite, jämför med tex p990 som har 9 timmars taltid. Det är enligt mej markant bättre iaf.

Men men, som med allt annat så är det bara personliga åsikter och alla tycker vi olika som tur var.

Som vanligt när man tittar på filmer från Apple konvent så får man känslan av såna där amerikanska religiösa program, halleluja.

EDIT: blev visst dubbla negationer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Inga knappar !!
numpaden kan dom gott slänga ut, men en nalle utan joystick/styrplatta
går ju inte att spela med. Där tvärdog mitt intresse för iPhone.
Hoppas dock att iPhone kommer att inspirera andra tillverkare att rensa i
knappjungeln och lägga till en fet, tryckkänslig skärm.

Kanske iPhone blir som en Wii fast med touch istället:D, eller inte som en Wii kanske de blir.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders Anders
Men man kan inte komma och säga att man släpper en telefon som är fem år före konkurrenterna

Nej, operativsystemet är fem år före konkurrenterna enligt steve jobs, marknadsföring javisst, men det ligger mycket i det. Som jag skrev tidigare är operativsystemet minst lika viktigt som funktionerna i sig.

p990 har en bra taltid japp, men är då 2,5 centimeter tjock... Självklart har alla olika krav på sin telefon, men jag tycker att man ska motivera innan man bashar..

Själv hade jag hoppats på en nano med inbyggd telefon, men blev helt såld på denna. Kanske är bra att amerikanarna får beta-testa den i ett halvår innan man bestämmer sig också

Permalänk

Till er som klagar på 3G grejen: I USA används ej 3G, dom kör GSM+EDGE. Eftersom USA är deras största marknad så är det inte så konstigt att dom gör en telefon som fungerar bra i deras nät.
När den kommer till Europa som kommer den med största sannolikhet ha 3G, eftersom det är den nya standarden här.

Så va bara lugna..

Permalänk
Medlem

Om den kommer med 3g är det ett givet köp, en bättre kamera skulle inte vara helt fel men inget jag själv använder.

lite sugigt att GPS inte fanns men annars precis vad jag vill ha, nåt att surfa,lyssna på musik med och ringa när det behövs

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Onlytobbe: vad är det jag har bashat utan att motivera?

Jag måste bara tillägga att jag blev lite full i skratt när Steve? gjorde ner dagens telefoner, "det är så krångligt att ringa så ingen använder telefonboken, alla använder bara senast slagna nummren som telefonlista, men vi kan minsann synca våran telefon mot datorn och det är jättelätt att bläddra i listan", fritt översatt ur minnet. Min plastanka (p800) klarade av det för 4 år sen, både syncning samt scrollning (med hjulet då iofs). Sen har jag svårt att se att det kan bli lättare att ta fram ett telefonnummer än det är på Ericssons lurar, i synnerhet p990 med scrollhjulet som dom borde införa på alla sina telefoner. Tryck på valfri tangent så kommer man in direkt i telefonboken på den bokstaven, det är gjort med ett knapptryck samt lite scrollande på ett ögonblick.

Jaja, det ska bli kul att se hur Appels telefon funkar på riktigt. Den kan ju vara riktigt bra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondoo
Tvivlar på det. Tydligen har Apple tagit över 200 patent kring iPhone.

Patent?? Vad är det för inovation som apple kom med?? Har för mig att man tar patent för innovationer/ uppfinning. Allt som finns in i iPhone fanns..

1. Vill ha en BRA standby tid.
2. Vill ha en bra cam med optisk zoom.

allt annat är ointressant.

SonyEricsson 9 mm tjoklek 3G mobil med 240x320 skärm:

http://www.esato.com/gfx/news/img/W880_02.jpg

http://www.esato.com/gfx/news/img/W880_01.jpg

FTW SE

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk

Re: Re: iPhone! inte Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cylon
Svenska skrivregler går före företags- och märkesnamn :-s

Ge mig en källa på det, annars skriver du bara trams.
Varför skulle inte ett företags/märkesnamn gå före? Om namn kan gå före så borde ju företagsnamn också göra det. (Även om det snarare blir omvänt i det här fallet, liten bokstav trots att "namn ska skrivas med stor bokstav i början" gäller).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

[oldnews]http://www.nyteknik.se/art/48406[/oldnews]

"Alla som går och väntar på en "iPhone" från datorföretaget Apple kan glömma det. Varumärket iPhone har Ciscos dotterbolag Linksys tagit hand om när man i dag lansererar en hel serie ip-telefoner under namnet iPhone."

Så fel dom kan ha

Men hur blir det med varumärket iPhone nudå?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: iPhone! inte Iphone

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ge mig en källa på det, annars skriver du bara trams.
Varför skulle inte ett företags/märkesnamn gå före? Om namn kan gå före så borde ju företagsnamn också göra det. (Även om det snarare blir omvänt i det här fallet, liten bokstav trots att "namn ska skrivas med stor bokstav i början" gäller).

Det är regler som myndigheter använder, dessutom står det i TT-språket som är en samling regler de flesta journalister går efter.

EDIT

Det här bör väl avsluta alla sådana diskussioner, Svenska språknämnden tar upp frågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du kan inte förvänta dig att swecs lama redaktion orkar bry sig om att rätta det där. Och det vore väl optimistiskt att tro att dom skulle göra rätt från början.

Vi har ju skrivit rätt så vad som skall rättas vet jag inte?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Undrar om inte Neonode har en massa smaskiga patent som dom kan stämma Apple för.
Själva grejjen med sveprörelser med tummen och sånt.
http://www.generationmp3.com/images/News/0_avril/n1_with_size...

Tycker Iphone är en förfinad Neonode N1 rakt igenom.
Det är dock ett bra koncept och jag känner ett stort sug efter den där nallen. En bättre kamera skulle sitta fint dock.

Bluetooth 2.0, är det stereo-bluetooth? Dvs kommer man kunna använda ett stereo-bluetooth-headset till den där? Det är så jävla najs! :]

Neonode var en jätte-bra idé men de saknade pengarna och resurserna för att skapa något som Apple lyckats med, det mesta vart rätt budget på neonode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Efter att ha tittat på filmen så märker man ju direkt att Steve Jobs underskattar andra tillverkare och nutida telefoner för att få iPhone att låta bättre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field
http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=...

Citat:

Ge mig en källa på det, annars skriver du bara trams.

Tro mig, har påpekat det för flertalet skribenter och diverse forum.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Hmm bindningstiden för min sketna 6280 går ut om ca. ett år så det blir lagom att byta upp sig då.

Men jag vill minnas att Nokia hadde en liknande nalle iaf på planeringsstadiet. Så man får väll se vad som finns att välja på om ett år. Fast nån mer Nokia är jag ju inte så sugen på nu effter att ha ägt en 6280...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb