Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på denna skärm men är lite orolig att jag ska få dålig prestanda pga mitt grafikkort är rätt gammalt. Har ett radeon 9600 128mb. Helst av allt vill jag koppla in min gamla 17tum crt med så att jag kör två skärmar. Tro ni det kommer bli några problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kebo
... Har ett radeon 9600 128mb. Tro ni det kommer bli några problem?

Det beror ju på i fall du tänker spela spel

Permalänk
Medlem

Nej jag spelar inte utan använder datorn bara till programmering och liknande. Hade bara fått för mig att grafikkortet spelade roll ändå och att man inte kunde ha vissa skärmar med ett slött kort men det kanske var fel tänkt...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kebo
Nej jag spelar inte utan använder datorn bara till programmering och liknande. Hade bara fått för mig att grafikkortet spelade roll ändå och att man inte kunde ha vissa skärmar med ett slött kort men det kanske var fel tänkt...?

Jag kör min skärm (1680*1050) med ett betydligt sämre grafikkort, ett inbyggt grafikkort på min laptop och det funkar fint, visst när skärmsläckaren kör igång och den ska rendera ett enkelt spinnande objuekt hackar den, men vad spelar det för roll....?

Permalänk
Medlem

Har beställt denna skärm. Hos Elgiganten för 3500 kr. Sjysst pris tänkte jag och infallsköpte.

Har en fråga till ägarna av denna modell: Det finns en grå rand längs kanten om jag sett rätt. Är skärmen snygg ändå? Lite viktigt är det allt

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Har beställt denna skärm. Hos Elgiganten för 3500 kr. Sjysst pris tänkte jag och infallsköpte.

Har en fråga till ägarna av denna modell: Det finns en grå rand längs kanten om jag sett rätt. Är skärmen snygg ändå? Lite viktigt är det allt

Hur den ser ut spelar väl ingen roll? Bara en skärm inte är rund så ska man vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Utrustning = inredning. Glöm aldrig det. Att ha en ful skärm är nästan lika illa som att klä sig fult, inte sköta sin skäggväxt eller att ha skor med tjock sula.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Utrustning = inredning. Glöm aldrig det. Att ha en ful skärm är nästan lika illa som att klä sig fult, inte sköta sin skäggväxt eller att ha skor med tjock sula.

Äschh... Visst är det väl en fördel om den är snygg, men vilken Widescreenskärm för 4000 är inte snygg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Utrustning = inredning. Glöm aldrig det. Att ha en ful skärm är nästan lika illa som att klä sig fult, inte sköta sin skäggväxt eller att ha skor med tjock sula.

Folk som väljer det estetiska framför det praktiska/funktionella när det gäller elektronik är samma klientel som apar sig framför en spegel.

Den "manliga" delen av detta klientel brukar även använda mascara och kajalpennor. Jag föredrar att umgås med män som har skäggväxt och tjocka sulor, vill jag ha kontakt med människor som använder mascara, då föredrar jag kvinnor framför fåfänga fjollor med tveksam sexuell läggning.

Permalänk
Medlem

För att skippa pajkastningen en liten stund tänkte jag ställa en fråga angående skärmen.

Har haft den nu i nån månad och hade från början ett x1900xtx kort till den. Nu
har jag tillfälligt ett Geforce 6800 kort. Mitt problem är att jag ofta får en massa flimmer på skärmen av något slag, vet inte vad det kallas. Det är helt enkelt felfärgade pixlar som lyser, detta åtgärdas ibland av att helt enkelt stänga av
och sätta på skärmen, men oftast inte.

Har detta problem nånting att göra med skärmen i sig eller kan det vara grafikkortets fel? jag formaterade nämligen inte datorn när jag bytte grafikkort.

Tacksam för hjälp blir jag

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Folk som väljer det estetiska framför det praktiska/funktionella när det gäller elektronik är samma klientel som apar sig framför en spegel.

Den "manliga" delen av detta klientel brukar även använda mascara och kajalpennor. Jag föredrar att umgås med män som har skäggväxt och tjocka sulor, vill jag ha kontakt med människor som använder mascara, då föredrar jag kvinnor framför fåfänga fjollor med tveksam sexuell läggning.

Hahahaha, lite offtopic, men ändå klockrent. Tack för skrattet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

GOG: Ingen har väl snackat om att välja det estetiska framför det praktiska/funktionella? Det är ju kul om man får en skärm som ser bra ut. Väljer man mellan 2 skärmar där den ena ser bra ut den andra gör det inte så är det ju inte många som väljer den fulare. Med tanke på att typ alla 22" wide i den prisklassen har samma panel och därmed samma prestanda så är ju estetik ett konkurrensmedel att räkna med.

Dessutom har du med all säkerhet alldeless fel med din "homoattack" (Aftonbladet: får jag jobb nu?!).

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
För att skippa pajkastningen en liten stund tänkte jag ställa en fråga angående skärmen.

Har haft den nu i nån månad och hade från början ett x1900xtx kort till den. Nu
har jag tillfälligt ett Geforce 6800 kort. Mitt problem är att jag ofta får en massa flimmer på skärmen av något slag, vet inte vad det kallas. Det är helt enkelt felfärgade pixlar som lyser, detta åtgärdas ibland av att helt enkelt stänga av
och sätta på skärmen, men oftast inte.

Har detta problem nånting att göra med skärmen i sig eller kan det vara grafikkortets fel? jag formaterade nämligen inte datorn när jag bytte grafikkort.

Tacksam för hjälp blir jag

Formatera behöver du inte göra men om du inte avinstallerat drivrutinerna korrekt, det vill säga felsäkert läge, registercleaner etc så kan det hända det blir lite knas.
Finns trådar om hur man går till väga när du bytt grafikkort. Sök lite så hittar du precis vad du behöver göra.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Formatera behöver du inte göra men om du inte avinstallerat drivrutinerna korrekt, det vill säga felsäkert läge, registercleaner etc så kan det hända det blir lite knas.
Finns trådar om hur man går till väga när du bytt grafikkort. Sök lite så hittar du precis vad du behöver göra.

tack för hjälpen.

skall nämligen byta grafikkort igen nu och tänkte att jag gör rätt den här gången.
Men du anser alltså att det bör vara grafikkortet och inte skärmen som strular?

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem

Elgiganten skulle få inn skärmen V46 och dem skulle fortsätta med samma pris som det var under kampanjen fick jag som svar när jag ringde till dem förra veckan.
Dett är dock inte 100% då det lät lite osäkert hos kundtjänst

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag lade handpenning på skärmen för 10 dagar sen typ. De sa den skulle dyka upp runt den 10e. Sen snackade jag med de i tisdags och då sa de förmodligen runt den 30e och att de skulle ringa mig på onsdagen för att hitta en alternativlösning, dvs en annan skärm med motsvarande prestanda eller bättre. De ringde mig i går och sa att skärmen med 90-95% säkerhet finns att hämta hos de imorgon efter klockan tre, bara ringa och kolla först. 100% säkerhet att den är där på måndag. Så får väl se imorgon...

Dessutom hade de aldrig priset 3490:- på nätet utan endast i utskickad reklam.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag var i elgiganten och frågade om denna skärm och den kostar klart och tydligt 3490 kr. Säljaren påstog också att dem går i minus för varje exemplar av skärmen som dem säljer.
Dem har pressat ner priset för att Media Markt har billigare och Elgigantens motto är ju att sälja som billigast enligt deras marknadsföring.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Inaktiv

Fick en VG2230wm idag (har samma panel som VX2235wm men är lite dyrare eftersom den är höj-och-sänkbar och vridfunktioner etc.), tillsammans med nya datorn, och är riktigt glad. Jag bytte från 17' så jag är super nöjd.

Börjar nästan gråta när jag ser min gamla 17' skärmen... Går nog aldrig tillbaka till vanlig upplösning iaf.

(Usch, nu blir man bortskämd och blir nästan äcklad av gamla vanliga skärmar)

Permalänk
Medlem

Då kan man fråga sig varför du inte köpte Samsungen (225BW) istället? Den är väl också höj- och sänkbar och har ju dessutom HDCP-stöd och ligger i samma prisklass. Trodde man köpte VX2235WM för det bra priset

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

PaddanL: VG2230wm har ju höj o sänkbar fot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Folk som väljer det estetiska framför det praktiska/funktionella när det gäller elektronik är samma klientel som apar sig framför en spegel.

Den "manliga" delen av detta klientel brukar även använda mascara och kajalpennor. Jag föredrar att umgås med män som har skäggväxt och tjocka sulor, vill jag ha kontakt med människor som använder mascara, då föredrar jag kvinnor framför fåfänga fjollor med tveksam sexuell läggning.

så när man väljer att ha det sjysst hemma i lyan så blev man bög... när hade du en tjej hemma sist? blev inte så många fler efter den där gången som du slog en i huvudet med en klubba och drog hem henne till grottan va?

Visa signatur

Asus P6X58D-E | Core i7 950 | 12GB Corsair XMS3 | 120GB OCZ Vertex 2 ssd | Zotac GTX480 | Corsair 750W HX | Antec P183 | Cooler master V8 |

Permalänk
Medlem

StarChild. Poängen var den att 225BW är samma specs som vg2230wm fast den har HDCP-stöd också och de ligger ju i samma prisklass.

Fick min skärm idag. Inga döda pixlar, funkar prima om jag inte missat något. Snygg är det också.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Folk som väljer det estetiska framför det praktiska/funktionella när det gäller elektronik är samma klientel som apar sig framför en spegel.

Den "manliga" delen av detta klientel brukar även använda mascara och kajalpennor. Jag föredrar att umgås med män som har skäggväxt och tjocka sulor, vill jag ha kontakt med människor som använder mascara, då föredrar jag kvinnor framför fåfänga fjollor med tveksam sexuell läggning.

Så talar en sann singel!

PaddanL: Läste fel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Då kan man fråga sig varför du inte köpte Samsungen (225BW) istället? Den är väl också höj- och sänkbar och har ju dessutom HDCP-stöd och ligger i samma prisklass. Trodde man köpte VX2235WM för det bra priset

Den ingick i ett HemPC köp, så jag kunde inte välja skärm.

Tänkte bara fråga nu när jag har lite ont om tid. Jag har en blå liten pixel lite längre upp på skärmen, som alltid lyser blått och inget annat. Är detta en död pixel? Den visas inte alltid som blå, men ofast, På skrivbordet är den blå, vid start visas den, men är osäker om den visas i spel. Den syns inte när jag har ett fönster "Ivägen".

Någon som vet vad detta är?

Permalänk

C3: Det e en "stuck pixel". kolla i min signatur så hittar de länkar om hur man kan fixa det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
C3: Det e en "stuck pixel". kolla i min signatur så hittar de länkar om hur man kan fixa det.

Ah, tack. Skall testas.

EDIT: Inget av det fungerade... Har provat med trasan, och olika program men inget hjälper...

Vad kan jag göra? Märkte det redan första gången jag satte på datorn, en blå prick ovanför Windows XP loggan.

Ska man ha igång den här "Fixing stuck pixels..." länge på skärmen eller räcker det med några sekunder?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Ah, tack. Skall testas.

EDIT: Inget av det fungerade... Har provat med trasan, och olika program men inget hjälper...

Vad kan jag göra? Märkte det redan första gången jag satte på datorn, en blå prick ovanför Windows XP loggan.

Ska man ha igång den här "Fixing stuck pixels..." länge på skärmen eller räcker det med några sekunder?

Om jag minnst rätt så rekomenderar dom 5tim minnst och om det inte hjälper så låta den gå över natten.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Om jag minnst rätt så rekomenderar dom 5tim minnst och om det inte hjälper så låta den gå över natten.

Okej, får väl köra över natta då. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Några frågor ang. Viewsonic skärmen (Tänkte köpa en och sen använda den till både PC och XBOX 360):

1. Är det någon som har testat koppla in XBOX 360 till VX2230wm/VG2230wm mha VGA kabeln ?

2. Hur är bilden i andra upplösningar än native ? Till exempel: 1440x900, 1360x768, 1280x768 eller 1280x760 ?

3. Hur fungerar den i 5:4 upplösningar exempelvis 1280x1024, 1024x768 ?

Till sist men inte minst hade några BILDER IN ACTION varit guld värda!
Är det ingen som har digitalkamera :)...?