Permalänk

Xbox biosproblem, nån som är vass på det?

Tjena! Sitter med ett chippat x-box med en utbytt dvdspelare som vägrar ta några brända skivor av något format. Aargh....

Bioset är fast i orginalbios inställning. Finns det något sätt att istället tvinga den att köra chippat bios genom att ändra inställningar på hårdisken när den är insatt i min pc.

Eller måste jag köpa ännu en dvd-spelare och hoppas att den inte är lika kräsen?

Jag lyckades koppla in en pc-dvd spelare och kunde då köra brända mp3-skivor men den vägrade boota upp superdisc ifrån den.

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Får jag fråga varför du bytte ut orginal dvdn?? Den brukar inte ha problem att boota superdisc från dvd-r eller cd-rw skivor??

Permalänk
Medlem

För att koppla den till en PC måste låsa upp den och det görs via ett par nycklar som du får via diverse program från Xboxen. Ett annat alternativ är ifall du formaterade den enligt FAT-X standarden och då lägga in alla dashboards etc. Dock kan det var svårt att hitta programmen som krävs för det då det är så mycket enklare att installera via en bootskiva. Tänk på att testa alla medier. Xbox läsarna är oftast kräsna om vilka de gillar. CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW med olika tillverkare. Ett annat sätt kan vara att programmera chippet externt via en programerare, dock så får du fortfarande hitta en lösning på DVD problemet.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Som sagt varför byta ut orginal hddn?
ett tips är att bränna en evox install cd på en cd-rw då bootas den med ftp funktion så är det bara att gå in i datorn och dra över allt du behöver om du vill veta mer hur man gör släng iväg ett pm ... kanske man ska skriva en guide på ? aja får se hur det blir med den saken
En fråga till vad har du för chipp ? alltid kul att veta

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk

Jag bytte dvd då den första kajkade ihop totalt och lät som en borrmaskin.

Den läser verkligen inga format utom original. Jag hr prövat över 20 olika dvd - + rw cd rw.... you name it. Det enda jag inte har prövat är en floppy. Microsoft har verkligen lyckats kalibrera dvd´n anti-pirat. Det kostar för mycket pengar att fortsätta pröva skivor till den.

Jag har låst upp hårddisken och reparerat den i pc´n. Jag återkskapade default xbox funktionerna. Men jag måste på något sätt flasha den till chippat läge igen, men jag har ingen dvd.

Hmm... i nödfall så kan jag ju hyra ett spel och software-flasha den.

Fan vad jag hatar x-box. Förlorade hela min filmsamling då den fuckade upp första gången.

Något jag funerat över är om min pc-dvd då den sitter i xboxet kan läsa x-box filer eller om det måste vara pc format... dvs iso standard för att den ska kunna boota en superdisc till x-boxet.

Fan.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Men okej, du har chippat din xbox och laggt in ett orginalbios på chippet eller vad?

Menar du att du har orginaldashen? Har du provat att lägga in ett annat dash på hårddisken via pc'n? Om det går kan du ju ex lägga in ett annat dash och lägga in ett nytt bios på hårddisken och flasha om chippet med ett nytt bios där inne.

Om du nu på något skumt sätt fått orginalbios på chippet, vad ör det för chip? Vissa chip går ju att programera om med en extern programerare som brukas kunna köpa för en 50 lapp eller så...

Sen en sista fråga, har du satt en pc-dvd i xboxret? Har du såfall gjort dom modifikationerna som krävs för att den överhuvudtaget ska fungera till xboxet? Det går nämligen inte att bara koppla in den som vanligt och kommer inte ta några skivor alls...
Lite mer info om chip och xbox version skulle sitta fint för att kunna hjälpa lite mer...

Permalänk

Jepp. Jag hade en x-box med ett fungerande exciter lite 2.crap. Efter ett halvår började x-boxet låta satan och startvägra, trodde det var hårddisken som börjat lägga av. Plockade sönder skiten och märkte att det var dvd-spelaren som åkt på ebola. Satte i en gammal hårddisk men fick unlock hd, låste upp den och den kör microsoft skiten.

Vette fan hur den ska ha kunnat få in original bios i chippet iofs. Chippen kan väl ha lagt av. Svårt att veta om det fungerar eller ej. Är ett psx.care jobb så lödningarna borde vara bra.

Kan jag ha råkat online updatera ett spel med chippet på och det har gjort något?

Om det är original bios så vägrar väl den alla skivor utom original samt väser åt andra dashboards eller?

Jag har inte vändt på motorn eller något sådant. Den kör musikskivor i pc-dvd´n via x-boxet men det gör min nya xbox-dvd också.

Tänker jag rätt om jag ser det som att x-box dvd´n skiter i allt utom original och musik-cd så länge den har original-bioset. Vare sig min dvd läser skivorna eller ej så ger den dirtydisc då den inte gillar formatet eftersom den kör microsoft anti-piracy skiten va?

X-box är ena fanstyg att felsöka av.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Har du orginal bios kommer den inte ta något annat än dvd (om du har dvdkittet) cdmusik samt orginal xbox spel.

När du startar upp xboxen, står det nått i det ena hörnet då, när själva xbox grejjsimojsen kommer? En dum fråga nu kanske men du har inte råkat stänga av chippet? Ska ju finnas avstängningsfunktion på det...

För att lätt kolla om chippet är på, ta ut dvd o HD o sätt i strömmen o starta xboxen, lyser det 2 blåa dioder är chippet aktiverat, lyser det 2 blåa + en grön är det avaktiverat och såfall har du ditt problem där... Om du dock har switchen (där man sätter på och stänger av chippet) och du är säker på att den står på ON, och ändå får att alla 3 dioderna lyser så har nog nån lödtråd släppt alternativt dålig kontakt mellan moderkortet och chippet... (är lite osäker dock på detta, inte så insatt i just exciter lite 2)

ska försöka hjälpa dig mera efter att du rapporterat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jepp. Jag hade en x-box med ett fungerande exciter lite 2.crap. Efter ett halvår började x-boxet låta satan och startvägra, trodde det var hårddisken som börjat lägga av. Plockade sönder skiten och märkte att det var dvd-spelaren som åkt på ebola. Satte i en gammal hårddisk men fick unlock hd, låste upp den och den kör microsoft skiten.

Vette fan hur den ska ha kunnat få in original bios i chippet iofs. Chippen kan väl ha lagt av. Svårt att veta om det fungerar eller ej. Är ett psx.care jobb så lödningarna borde vara bra.

Kan jag ha råkat online updatera ett spel med chippet på och det har gjort något?

Om det är original bios så vägrar väl den alla skivor utom original samt väser åt andra dashboards eller?

Jag har inte vändt på motorn eller något sådant. Den kör musikskivor i pc-dvd´n via x-boxet men det gör min nya xbox-dvd också.

Tänker jag rätt om jag ser det som att x-box dvd´n skiter i allt utom original och musik-cd så länge den har original-bioset. Vare sig min dvd läser skivorna eller ej så ger den dirtydisc då den inte gillar formatet eftersom den kör microsoft anti-piracy skiten va?

X-box är ena fanstyg att felsöka av.

Chippet stänger inte bara av sig för att du byter komponenter som hårdisk eller DVD läsare, det har sonika lossnat en lödning eller bara blivit paj. Ifall du är säker på att chippet fungerar byt då ut msdashboard.xbe filen som finns på C: mot den dashboard du vill använda och då skall den starta upp den. Givetvis skiter den i allting som inte är original när det kommer till mjukvara. DVD film och musik spelar ingen roll. Men detta förutsätter att dit chip verkligen har flashats om till original bios som är föga troligt. Det jag tippar på är att din DVD läsare pajjade och du helt enkelt fått tag på kassa läsare eller att chippet har pajjat, för att den mystiskt skall flasha om sig har aldrig hänt innan. Inga spel eller uppdateringar gör det, det enda de gör är att uppdatera original dashboarden och det kunde skapa problem förr i tiden, men inte idag.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

nu vet jag varför det var bra att ta ett lite dyrare chipp ala smartxx (hjälper inte tråden så mycket men men)
har vart hos 2 som har smartxx och som fått problem men har kunnat fixa det hur lätt som helst. Det måste vara ett av de bästa chippen till xbox vet ej hur nya xecuter3 är men men

back to topic
är det inte så att i orginaldashen kan man inte läsa brända cdskivor hur man än gör ? man måste väl ha en modiferad orginal eller en annan dash ? aja inte säker på det men nåt att tänka på... har du fått den chippad av psxcare har du väl fått nån slags garanti ? testat maila dem ?

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
nu vet jag varför det var bra att ta ett lite dyrare chipp ala smartxx (hjälper inte tråden så mycket men men)
har vart hos 2 som har smartxx och som fått problem men har kunnat fixa det hur lätt som helst. Det måste vara ett av de bästa chippen till xbox vet ej hur nya xecuter3 är men men

back to topic
är det inte så att i orginaldashen kan man inte läsa brända cdskivor hur man än gör ? man måste väl ha en modiferad orginal eller en annan dash ? aja inte säker på det men nåt att tänka på... har du fått den chippad av psxcare har du väl fått nån slags garanti ? testat maila dem ?

Mjaa, har lödningarna hoppat så spelar det ju ingen roll vilket chip han har, det skulle ju strula ändå. Och orignalinstrumentpanelen kan utan problem läsa otillåtna XBE filer, det ligger i bioset.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Jepp. Troligen en lödning eller nåt sådant. Softmoddade skiten iställlet och nu plöjer den fram som en kastrerad gnu. Visste inte att softmodd klarade av allt chippet klarade, men det var inte så enkelt iofs. Firar med att bygga in skiten i en gammal resväska.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Nithlon: Du syftar på att smartXX kan ha flera bios? Kan även exciter chippet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Jepp. Troligen en lödning eller nåt sådant. Softmoddade skiten iställlet och nu plöjer den fram som en kastrerad gnu. Visste inte att softmodd klarade av allt chippet klarade, men det var inte så enkelt iofs. Firar med att bygga in skiten i en gammal resväska.

Tack för hjälpen.

Tyckte väl de lät som att det var själva chippet som hade k*kat ur
Men varför inte fixa till chippet så det funkar, lyckas du fucka up softmodden eju boxen körd, om du ändå har ett chipp?! Satte mig själv ner igå kväll och lödde om mitt chipp eftersom boxen studtals kände för att ladda org bioset, låsa sig när man väl fick igång den osv. Funkar klockrent nu *nöjd* Men skönt att det fixade sig, krånglande boxar är som sagt förjävliga att ha o göra med...