Vän flyttat till hus 2 våningar - fråga kring hur man ska sätta upp nätverk för bästa sätt

Permalänk
Medlem

Vän flyttat till hus 2 våningar - fråga kring hur man ska sätta upp nätverk för bästa sätt

Hej!
En vän flyttat nyligen till ett hus med två våningar, fiberbox/uttag är endast på nedervåningen och de har 500/500 men gjorde en miss på att deras router endast stödjer 100/Mbit up/down via WAN/LAN.
Så första stegen är att införskaffa sig en bra router för huset, tänkte på följande:
https://www.webhallen.com/se/product/357486-ASUS-TUF-AX3000-V...
Då den har bra räckvidd på wifi och dualband samt att den har meshkompablitet ifall det skulle behövas.

Det han tänkt göra är att koppla upp routern nere fiberlänken på nedervåningen och dra upp en LAN sladd från routern till övervåningen (vad jag kan se så har den stöd på LAN1 och LAN2 för GB nätverkanslutning, så bör funka) men fråga blir ifall 5Ghz (wifi) nätverket blir för svagt där uppe för just TV o så, i så fall ska man skaffa en till likadan router eller en annan med meshkompabilitet, då en switch är mest baserad på nätverkskabeldragning och en AP är mest för WLAN/wifi? Unify har jag hört om men tänker att det är mest för större ytor och områden som det skulle bli aktivt på?

en meshrouter som fungerar som en node kan då båda stödja wifi och lan kabeldragning på övervåningen till rummen?

Och i så fall, för att agera routerinställningar så ska man alltså göra det på första routern endast eller behöver man ställa in nya wifi nätverk på övervåningen eller fungerar mesh genom att bara stärka signalen från de första nätverken som finns på nedre våningen?

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi kan inte säkert säga hur trådlöst kommer bete sig, allt beror på.
Jag rekommenderar antingen mesh med kablad backhaul eller router utan WiFi och två strategiskt placerade AP's.
Oavsett val så dra alltid kabel till nästa punkt.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att skippa gaming-routrarna och skaffa något som är lättare att placera och ser trevligare ut.

t.ex:
Ubiquti-sortiment
Mikrotik cAP/hAP
TP-Link EAP-serie

Permalänk
Medlem

Jag har två våningar i min villa och fick problem med täckningen när jag enbart hade en wifi router. Köpte en ny och körde mesh ihop med den gamla (båda Asus). Båda har trådad anslutning. Funkar kanon nu.