Permalänk

Optimering av datorn!

Hej! Hur gör jag för att få bort onödiga prestandaslukande egendomligheter som pågår i datorn för att frigöra mer minne och resurser? Även om man avslutat alla aktiva program (och processer) så skiljer det ju sig otroligt mycket om man kollar Ctrl-alt-del under prestandafliken, från gång till gång. Detta har ju stor betydelse om man tex spelar spel, och jag vill kunna utnyttja min dators fulla potential!

Jag kanske ska tillägga att jag kör Windows XP, P4 2,4GHz, 512 Mb, ATI R9600xt 128mb.

Vänlig hälsning, Henrik

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 9 5950X | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair HX750
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk

Vill du ha en snabbare dator? Kanske du redan har en fast du låter minnet och processorn belastas med en massa onödiga tjänster.
Vad är då dessa tjänster?
Tjänster (eller services) är program som körs i bakgrunden och erbjuder funktionalitet du inte alltid bett om eller behöver Många av dessa tjänster - t.e.x. Indexing Serrvice - slukar enorma mängder resurser och du kommer att märka en omedelbar skillnad efter att ha stängt av dom. Andra tjänster innebär att information skickas eller hämtas från Microsoft - exempelvis Error Reporting Service, Help and Support, Upload Manager och Windows Time.
Hur kommer jag åt tjänsterna?
Start -> Control Panel -> Administrative Tools -> Services
Hur ser jag vilka tjänster som är igång?
Tjänster som är igång är markerade som "Started".
Hur stänger jag av tjänster?
Varje tjänst har tre lägen - Automatic, Manual eller Disabled. Automatic betyder att tjänsten startar automatiskt när windows startas; Manual betyder att tjänsten normalt är avstängd men kan startas om någon program eller annan tjänst kräver det; Disabled betyder att tjänsten inte startas alls - någonsin.
Vilka tjänster kan jag stänga av?
Beroende på hur du använder datorn, vilken hårdvara du har installerad, huruvida du är uppkopplad i nätverk o.s.v. kan avaktiverandet av tjänster innebära problem i vissa fall. Det rekommderas att du slår av tjänsterna en i taget och använder datorn ett tag för att sedan veta vilken tjänst du behöver aktivera igen för att slippa eventuella problem. Dessa inställningar kunde göras på min dator utan problem eller nackdelar - däremot stora fördelar - över 20Mb mer tillgängligt RAM-minne, snabbare respons, programstarter och uppstart.
Nedan följer inställningar jag har på min dator. Jag ger inga garantier att det ska fungera på din och jag tar inget ansvar för eventuella problem du stöter på om du väljer att följa mitt exempel.
Alerter - disable
Tar emot alerts skickade över nätverk. Totalt onödigt för hemanvändare.
Automatic Updates - disable
Söker uppdateringar på windowsupdate. Spara minne och bandbredd genom att själv regelbundet kolla efter de senaste uppdateringarna.
Background Intelligent Transfer Service - disable
Återupptar avbrutna nedladdningar - exempelvis från Windows Update. Märker ingen nackdel att inaktivera detta.
ClipBook - disable (spara 1.3 Mb minne)
Dela urklippsminne med andra datorer.
Computer Browser - disable
Upprätthåller en lista på datorer i nätverket - inget för hemanvändare med en dator.
Distributed Link Tracking Client - manual (spara 3-4 Mb minne)
Håller länkar intakta över nätvverk - inget för hemanvändare med en dator.
Error Reporting Service - disable
Skicka felrapporter till Microsoft. Varför det?
Help and Support - disable
Onlinehjälp - helt värdelöst... använd en sökmotor för att hitta svar istället.
IMAPI CD-Burning COM Service - disable (spara 1.6 Mb minne)
Behöver ställas om till "automatic" för att bränna CD-skivor. Inaktivera om du använder annan programvara.
Indexing Service - disable (spara 1-2 Mb minne)
Otroligt störande tjänst som alltid vill starta när jag spelar Freelancer. Stjäl all prestanda och effektiviserar inte filsökning särskillt märkbart.
Internet Connection Firewall (ICF) and Internet Connection Sharing (ICS) - disable
Det finns bättre brandväggar (ZoneAlarm). Internetdelning finns det också bättre alternativ för.
IPSEC Services - disable
Hanterar IP security policy. Har inte märkt någon nackdel att ha denna tjänst avslagen. Kan säkert - rätt inställd - fungera som ett komplement till brandväggen.
Messenger - disable
För att skicka meddelanden över nätverk med net send. Troligtvis en säkerhetsrisk.
Net Logon - disable
Behövs inte för hemanvändaren eller hemmanätverket.
NetMeeting Remote Desktop Sharing - disable
Tillåter anslutning till din dator via NetMeeting. Absolut en säkerhetsrisk.
Network Connections . manual
Hantera nätverksanslutningar. Stäng av om du saknar nätverk eller inte känner för att hantera någonting.
Network DDE - disable (spara 1.5 Mb minne)
Krävs för att använda fjärrurklipp (dela urklipp över nätverk).
Network DDE DSDM - disable
Se ovan.
Performance Logs and Alerts - disable
Loggar och uppmärksammar dig på prestandaproblem.
Portable Media Serial Number - disable
Verkar ha något att göra med musikindustrins härjningar för att stävja piratkopiering... är inte riktigt säker. Har inte uppmärksammat några som helst problem med att stänga av den här tjänsten i alla fall.
QoS RSVP - disable
Erbjuder Quality of Service(QoS) ReSerVation protokollet för program som stöder detta. Säkerställer viss bandbredd åt dessa program. Du kan lugnt stänga av denna tjänst.
Remote Desktop Help Session Manager - disable (spara 3-4 Mb minne)
Hanterar fjärrhjälp. Vem behöver fjärrhjälp?
Remote Registry Service - disable
Tillåter andra att manipulera din dators register. Känns inte bra!
Routing and Remote Access - disable
Öppnar för anslutningar. Stäng av.
Secondary Logon - disable
Konstig tjänst... verkar funka som su-kommandot i linux - d.v.s. tillåta användare eller program med lägre rättighet tillfälligt få högre rättigheter.
Server - disable
Fil -och skrivardelning. Stäng av om du inte nödvändigt måste ha det.
Smart Card - disable (spara 1.5 Mb minne)
Stöd för s.k. Smart-Cards.
Smart Card Helper - disable
se ovan.
SSDP Discovery Service - disable
Hittar plug-n-play enheter över nätverk. Saknar du nätverk så saknar du inte denna tjänst (förmodligen inte annars heller).
System Restore Service - disable (spara hårddiskutrymme)
System Restore är bra om man vill kunna återställa datorn när man trasslat till det för sig. Väg detta mot det diskutrymme tjänsten tar i anspråk.
TCP/IP NetBIOS Helper Service - disable
Använder du inte NetBIOS eller WINS i ditt eventuella nätverk kan du stänga av denna tjänst.
Telnet - disable (spara 2 Mb minne)
Telnet har aldrig varit säkert. Stäng av i alla händelser. Skaffa SSH om du vill ansluta säkert över nätverk.
Terminal Services - diable
Erbjuder fjärrlogin till din dator. Hu! Om du använder fjärrhjälp måste dock denna tjänst vara aktiverad.
Themes - disable (spara 5-10 Mb minne)
Teman till ditt XP. Strunta i allt lull-lull och spara massa RAM.
Uninterruptible Power Supply - diable
Stöd för UPS. Jag ser ingen nytta med det.
Universal Plug and Play Device Host - disable
Stöd för Universal Plug-n-Play - ej att förväxla med plug-n-play som du absolut INTE ska avaktivera.
Upload Manager - disable
Skickar information om dina drivrutiner till Microsoft - vad nu dom ska med det till?
WebClient - disable
Har inte upptäkt någon nytta med denna tjänst.
Windows Time - disable
Kontaktar en tids-server (Microsofts) för att se till att din systemklocka går rätt. Det finns andra program som gör detta och som inte behöver vara igång hela tiden.
Wireless Zero Configuration - disable
Erbjuder konfiguration över trådlösa nätverk. Har du inget så fimpa denna tjänst.
WMI Performance Adapter - disable (spara 3-6 Mb minne)
Har ingen aning om vad denna tjänst gör förutom att använda massa RAM. Microsoft säger att tjänsten "Provides performance library information from WMI HiPerf providers"... ganska intetsägande - i alla fall för mig.
Hittar du felmeddelanden i loggen av typen: "Interface: Class not registered Win32: The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it" så slå på tjänsten igen.
Du kan också få problem med att se tjänsters beroenden i Services.msc, använda CompMgmt.msc och få systeminformation via MsInfo32. Använder du tjänsten System Restore Service ska du INTE avaktivera denna tjänst.

Permalänk

Skitbra. Tack. Ska starta om datorn nu.

Ska man stänga av:

Nvidia Display Driver Service?

Det gjorde jag.

Visa signatur

[Respect Ma Authoritaaa]
Intel P4 2.8 GHz @ 3.2 GHz, Abit AI-7 moderkort, 512 MB PC3200 Dual Channel DDR, Sapphire Radeon 9600XT Fireblade Edition, 160 GB S-ATA Hitachi Desktar

Permalänk

OK! Tackar ödmjukast för svaren! Man håller på att lära sig för fullt här...

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 9 5950X | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair HX750
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem

Indexeringstjänsten är med andra ord bara onödigt och prestanda slukande?

Permalänk
Medlem

vet inte om detta stog på listan men testa använd programet free ram xp

den fri gör ram som du inte använder funkar riktigt bra för mig

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Använd Ad-Aware 6.0 för att få bort en massa spyware å annat skit , låt mig få veta om det finns nått bättre.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Hoppsan

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

julle3119: Tack så hemskt mycket, vilken skillnad det blev

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

testa Spybot - Search & Destroy den brukar hitta filer som inte ad-aware kan hitta

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frozen-Metroid
Skitbra. Tack. Ska starta om datorn nu.

Ska man stänga av:

Nvidia Display Driver Service?

Det gjorde jag.

Det lär nog dröja ett tag innan vi återser Frozen-Metroid.

Permalänk
Medlem

LOL

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk

Tack för alla svar! Jag testade Spybot och den hittade genast en del skit som gick bra att ta bort! Dock kommer det alltid upp en företeelse som den säger att den tar bort men som ständigt återkommer vid nästa sökning. Data source object exploit står det med röd text i spy bot och det verkar vara något i registry, står ju hela sökvägen, men jag hittar inte den raden när jag kollar i "regedit". Någon som känner igen?

Datorn ha blivit bättre efter tipsen tidigare förresten!

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 9 5950X | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair HX750
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem

"IMAPI CD-Burning COM Service - disable (spara 1.6 Mb minne)
Behöver ställas om till "automatic" för att bränna CD-skivor. Inaktivera om du använder annan programvara."

Ska jag avaktivera denna tjänst om jag använder Nero?

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk

"Inaktivera om du använder annan programvara."
Vad tror du själv M@rqZ

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
"Inaktivera om du använder annan programvara."
Vad tror du själv M@rqZ

Jo, men jag läste på en annan sida att det kan bli fel om man inaktiverar så därför tänkte jag se hur det fungerar för nån annan här på swec

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"