Stop Killing Games kampanjar för att skydda spel från sina utgivare

Permalänk
Melding Plague

Stop Killing Games kampanjar för att skydda spel från sina utgivare

Ska det verkligen vara lagligt för utvecklare att stänga av servrarna och göra spel som spelare har köpt helt ospelbara?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det får man säga är ett bra initiativ! Ska det vara så svårt att tillåta egna servrar? Pirater blabla, jaja, vissa väljer den vägen för att just slippa bli av med spelet vare sig intressent är kvar eller inte.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Önskar dem lyckad framgång.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det ger något

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Det är upp till företaget att utveckla det de finner är värt att utveckla. Dagens TOS om nedläggning av tjänsten duger för det är upp till kunden att acceptera villkoren.

Om spelarna vill ha andra förutsättningar får de utveckla sina egna spel.

Permalänk
Medlem

Sätt som krav när det kommer till spel som är beroende av servrar att utväcklarna måste släppa möjlighet för communityn att sätta upp egna servrar om dom vill stänga ner dom officiella.

Är inte direkt svårt för utväcklarna och är det ett krav från början så är det ingen extra kostnad häller.

Kolla bara på commander and conquer spelen och hur grymt det blev i slutändan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det smarta är att använda fransk lagstiftning... först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Det är upp till företaget att utveckla det de finner är värt att utveckla. Dagens TOS om nedläggning av tjänsten duger för det är upp till kunden att acceptera villkoren.

Om spelarna vill ha andra förutsättningar får de utveckla sina egna spel.

Gissar att om någon drog det till högsta instans i EU skulle ett ToS inte gälla här. Konsumenträtt är något som EU verkar hyfsat bra på.

gemener och versaler
Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Det är upp till företaget att utveckla det de finner är värt att utveckla. Dagens TOS om nedläggning av tjänsten duger för det är upp till kunden att acceptera villkoren.

Kanske, men vore det inte trevligt om detta gick igenom ändå?

Permalänk
Medlem

Står verkligen inte klart och tydligt att man köper någon sots licens som dom kan ta bort bara så där, när man köper spel på t.ex. Steam osv. utan man måste Läsa ToS för att få fram det är ju BS. När man köper spel tror man ju att man äger spelet. om man inte kan köra multiplayer online, så ska man ju fortfarande kunna köra singelplayer och localt multiplayer.

Köper man ett Spel som har ToS att dom kan stänga ner lite när dom vill och du kan inte spela längre, så ska det stort klart och tydligt när man köper annars är det ett snutt på bedrägeri

Edit: står en lite rutan på steam att man måste godkänna tredjeparts EULA. Men det inget annat framgår, utan man måste läsa den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Det ska också läggas till att Ross Scott har sagt i en tidigare video att enligt Amerikansk lag så har inte en privatkonsument inte rätt att äga mjukvara man har köpt, men har enbart tillstånd att använda mjukvaran så länge some upphovsrättsinnehavaren tillåter det (länkar ungefär till när han börjar tala om det men hela videon rekommenderas att titta på). https://youtu.be/DAD5iMe0Xj4?si=WL_1zYnz5W0brjfO&t=1758 Dock finns det inga sådan lagar för mjukvara i Europa. Så han hoppas på att eventuellt få kontakt med EU-domstolen för att reda ut det hela.

Permalänk
Medlem

Om utvecklare inte vill fortsätta hålla servarna uppe så ska de få stänga ner, men då bör det vara krav på att det finns tillvägagångsätt för spelarna att sätta upp egna servrar. Tycker det är en ganska bra kompromiss.

Permalänk
Medlem

Gör det klart och tydligt när man "köper spel" att man köper tillgång till att kunna spela i t.ex 3 eller 5 år, så är detta ett mindre problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Det är upp till företaget att utveckla det de finner är värt att utveckla. Dagens TOS om nedläggning av tjänsten duger för det är upp till kunden att acceptera villkoren.

Om spelarna vill ha andra förutsättningar får de utveckla sina egna spel.

Om du inte gillar att diskutera saker som hur man kan påverka användarvillkor - som ofta blir tydliga efter köp - kan du väl utveckla ditt egna forum? Jag kollade, shepple.se är ledigt. Kan du koda, marknadsföra och skriva juridisk hållbara användaravtal utan att först utbilda dig till programmerare, grafiker, nätverkstekniker, webbutvecklare, databasadministratör, marknadsförare och jurist för din plattform? Inte ett så praktisk råd om du tänker efter, eller hur?

OnT: Jag köper att man inte kan underhålla ett spel hur länge som helst och att det inte är en mänsklig rättighet. Länder utanför EU har dock inte samma konsumentskydd och det är svårt att driva konsumenttvister globalt så jag förstår varifrån uppropet kommer.

An increasing number of videogames are sold as goods, but designed to be completely unplayable for everyone as soon as support ends. The legality of this practice is untested worldwide, and many governments do not have clear laws regarding these actions. It is our goal to have authorities examine this behavior and hopefully end it, as it is an assault on both consumer rights and preservation of media.

M.a.o. Det borde inte finnas något hinder att spel som man köpt inte skall kunna köras offline, eller på egna servrar. Det är en sak som jag tycker vi absolut ska kunna ha åsikter om och diskutera utan att acceptera ensidiga avtal som knappt en jur.kand. kan tyda.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gör det klart och tydligt när man "köper spel" att man köper tillgång till att kunna spela i t.ex 3 eller 5 år, så är detta ett mindre problem

Känns ju helt klart som den dåliga lösningen.

Den enkla och bättre lösningen är ju helt enkelt att låta användare köra sina egna servrar (eller låta singleplayer spel vara helt lokalt...)

Duvet, som man gjorde i alla år innan internet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja det är ett problem som behöver lösas. På något sätt genom alternativa servrar, single player, lan-läge. Eller att man utvecklar spelet på ett annat sätt så att det går att köra via en mer generisk servertjänst. Som kan hantera flera av utvecklarens spel. Där mer av logiken kanske sköts i spelklienten och att man bara använder servern för att utbyta informationen. Det kanske inte är tekniskt möjligt, men frågan måste lyftas.

Jag förstår att servrarna måste patchas och underhållas i form av mindre buggfixar. Driftpersonal som håller lite koll. Hackare som tar över servrarna och låser med ransomware eller använder dem i botnät. Fuskare hanteras till viss del.

Kanske att man måste tydligt skriva ut när man släpper spelet hur länge servrarna är igång som kortast? Då vet man, och att om det förlängs så ska nya datum tydligt kommuniceras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kanske att man måste skriva ut när man släpper spelet hur länge servrarna är igång som kortast? Då vet man, och att om det förlängs så ska nya datum tydligt kommuniceras.

Ja, det känns nog som det mest realistiska utfallet, tydligare information på förhand för den här typen av onlinespel. Både just att det är helt beroende av en tjänst, och något slags minsta livslängd på tjänsten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kablash:

Om utvecklare inte vill fortsätta hålla servarna uppe så ska de få stänga ner, men då bör det vara krav på att det finns tillvägagångsätt för spelarna att sätta upp egna servrar. Tycker det är en ganska bra kompromiss.

Detta håller jag med om, borde vara den gyllene medelvägen att gå.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är sällsynt att ett Indie företag ger problemen som köpare av spel t.ex. på steam for oss gamers.

Det största problemet i nuläget är alla dessa "spelbutiker" som lite större spelbolag absolut insisterar på att du måste installera och koppla upp emot Steam när du köper deras spel, det leder ofta till att dom kräver egen log-in, egna konti, och att du loggar in jämt på deras egen app-store för att vara en del av deras ekosystem, och det är besvärligt. Ibland leder det till att man förlorar spelen man köpte för ett tag sen. Dom som INTE har ett sån system. så funkar spelen kvar 17 år senare på Steam (det är det vi gillar vid Steam, ett liknande system finns inte då dom flesta bolag absolut inte håller i längden som Steam gör. Steam är ohört lojala emot oss som gamers, och det är det som gör oss lojala emot dom).

Permalänk
Medlem

Ross äldre Games as a service is Fraud video sammanfattar problemet rätt bra också och tar upp de flesta argument...

Enda han missade där var just hur illa det var i USA, vilket han tar upp i senare videos. Bland annat därför fokus på kampanjerna ligger främst i länder som Frankrike, Australien, Kanada, Tyskland och Storbritannien.

Finns även hel del andra videos om ämnet och lite mer bakgrund för de som verkligen är intresserade...

Dold text
Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst tråden men ett tilĺ problem som behöver en bra lösning är licensierat innehåll, musik, bilar osv som gör att en del spel måste lämna marknaden eller exempelvis soundtracket blir försämrat. Äldre GTA spel exempelvis.

Forza Horizon 3 har inte funnits på marknaden länge, likaså Test Drive Unlimited 1+2 som jag själv saknar. Min FH3 fungerar fortfarande men offline. Mysigt att köra runt kartan men lite trist ensam, med AI förare förvisso.

Spel är kultur som måste bevaras och försvaras.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Man borde kulturminnesskydda sånt.

Permalänk
Medlem

Dom här "onlinefunktionerna" är till största del ett DRM som är designat för att inte kunna kringås så att bara "låta spelarn skapa egna servrar" är inte ett alternativ då spelet lär programmeras om i grunden.

Alternativ ett är att tvinga utvecklare att betala för det när spelets livslängd är slut på samma sätt som t.ex. tillverkare av elektronik får betala för återvinning av produkten.
Alternativ 2 är att spelarna får betala för det men givetvis hade inte spelet lagts ner om det fortfarande funnits spelare beredd att betala för spelet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Det ska också läggas till att Ross Scott har sagt i en tidigare video att enligt Amerikansk lag så har inte en privatkonsument inte rätt att äga mjukvara man har köpt, men har enbart tillstånd att använda mjukvaran så länge some upphovsrättsinnehavaren tillåter det (länkar ungefär till när han börjar tala om det men hela videon rekommenderas att titta på). https://youtu.be/DAD5iMe0Xj4?si=WL_1zYnz5W0brjfO&t=1758 Dock finns det inga sådan lagar för mjukvara i Europa. Så han hoppas på att eventuellt få kontakt med EU-domstolen för att reda ut det hela.

Det finns väldigt få sådana lagar i USA heller, vad han än säger. Det skiljer väldigt mycket mellan olika delstater. Ett försök att reda ut detta gjordes för en sisådär 20 år sen (med syftet att göra lagen som du beskriver, att man inte äger något utan bara licensierar det) men det misslyckades:

https://en.wikipedia.org/wiki/Uniform_Computer_Information_Tr...

Misstänker starkt att det hade varit närmast omöjligt att få igenom något sånt i USA. Kongressen har inte mandat att göra det (enligt tionde tillägget), så man får lobba alla 50 delstaterna plus några territorier för att få igenom nåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Att stänga av servrar när antalet spelare sjunker till en nivå där det är ohållbart att ha dem igång är OK tycker jag. Att däremot förhindra privata alternativ efter det liksom det som fanns för BF2142 borde vara belagt med personligt straffansvar och livstids näringsförbud för hela styrelsen för företag som gör så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle vara lagstadgat att funktionerna som fanns när spelet såldes ska finnas tillgängliga öppet långt senare, kanske kan de släppa servrarna open source eller modifierade klienter…

Men saker som stadia är långt svårare, finns flera spel och världar som inte ens finns lokalt, spelen kommer aldrig existera igen om servern skrotas. Samma sak med MMOs som SW: Galaxies eller annat…

Svårt att se en lösning på dessa saker, vem ska betala licencer till olika varumärken för evigt till exempel, eller om folk senare moddar och lägger till nya saker, vem blir ansvarig för rättigheterna? Tänker på WoW classic innan blizzard själva släppte det, svårt att se hur sånt ska fungera

Permalänk

Hade ett relaterat problem igår: försökte spela Dirt Rally 2.0 och det lyckades inte få kontakt med sina servrar, med resultatet att det inte gick att spela singleplayerdelen. 🙄

Permalänk
Medlem

Lagstiftning om 10 års drift kanske vore något, då kanske de även tänker 2 och 3 gånger innan de släpper skräpspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Misstänker starkt att det hade varit närmast omöjligt att få igenom något sånt i USA. Kongressen har inte mandat att göra det (enligt tionde tillägget), så man får lobba alla 50 delstaterna plus några territorier för att få igenom nåt.

Ja precis. Men som han säger i videon så är det en kostsam och långsam process att få kongressen uppmärksamhet. Det lär ta tid att uppmärksamma EU också men det är billigare och enklare. Och om det kommer fram till oss så lär kongressen bepröva det så småningom.

Permalänk
Medlem

Borde vara lag att man måste patcha spelet innan servrar läggs ner så att det kan spelas offline och kanske t.o.m lägga till så man kan göra egna servrar som TCP/IP i diablo 2 och andra äldre spel hade när internet inte va like SUPER snabbt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5