Överhettad 3900x med stock Prism Kylare efter nytt grafikkort i Fractal Design R6

Permalänk
Medlem

Överhettad 3900x med stock Prism Kylare efter nytt grafikkort i Fractal Design R6

Tja!
Nyligen köpte jag ett nytt grafikkort till min burk, ett 6950xt, och de går ju upp i ganska bra temperatur, ca 60-65° under belastning.
Detta gör ju att temperaturen i burken som är en sluten ljuddämpad Fractal Design R6 blir mycket högre än när jag körde mitt förhållandevis lilla 1070ti oc. XD
Så därför har nu min processor börjat drabbas av höga temperaturer, över 70° upp till 90° under belasting, öven om processorn inte använder mer än 30-40%.

För närvarande kör jag ju med stock prism kylaren, så tänkte till att börja med kolla på en ny kylare, frågan är vilken är mest prisvärd och om man ska gå på slutet vattenblock och montera i toppen, eller om man ska köra en stor fet luftkylare?

Därefter kan man ju kolla på bättre fläktar i burken, alternativt ett slutet vattenblock till grafikkortet, men just nu är frågan vad för processorkylare man ska satsa på, särskilt vilket som är mest prisvärt.

Så vad tror ni?

Är tacksam för alla svar och rekommendationer!

Med vänliga hälsningar,
Ubos

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något som är prisvärd + fungerar utmärkt, alltid en Thermalright Peerless Assassin, går för 399 vid webhallen just nu
https://www.webhallen.com/se/product/363038-Thermalright-Peer...

EDIT: som sagt nedan, du behöver antagligen bättre luftflöde i chassit, ljuddämpningen (?) kan begränsa luftflödet

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem

Stiger temperaturen i lådan såpass mycket att din processor klockar ner sig är det ökat luftlöde i lådan du skall kolla på primärt. En bättre kylare för processorn hjälper till att forsla bort den värme processorn genererar, inte den som kommer från grafikkortet.

Sedan kan det givetvis vara så att även din processor nu får jobba mer för att driva fläskigare grafiklaster.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastflop:

Om du vill ha något som är prisvärd + fungerar utmärkt, alltid en Thermalright Peerless Assassin, går för 399 vid webhallen just nu
https://www.webhallen.com/se/product/363038-Thermalright-Peer...

EDIT: som sagt nedan, du behöver antagligen bättre luftflöde i chassit, ljuddämpningen (?) kan begränsa luftflödet

Tack! Ska ta en kik.
Hmm, har kollat på en del fläktar som både har bra tryck och flyttar bra med lift utan att låta extremt, så kanske får satsa på att byta ut och lägga till 2 fläktar i toppen för utblås.
De var därför jag fundera lite på om man skulle ha ett slutet vattenblock då de samtidigt blit ett "utblås" med fläktar.

Skrivet av twit:

Stiger temperaturen i lådan såpass mycket att din processor klockar ner sig är det ökat luftlöde i lådan du skall kolla på primärt. En bättre kylare för processorn hjälper till att forsla bort den värme processorn genererar, inte den som kommer från grafikkortet.

Sedan kan det givetvis vara så att även din processor nu får jobba mer för att driva fläskigare grafiklaster.

Hmm, får som nämnt kolla närmare på möjligheter med fläktar i burken då, kanske eventuellt byta sidopanelen till en med fläktplats.

Permalänk
Medlem

Med ett snabbare grafikkort får ju processorn jobba lite mer för att mata på så inte konstigt det blir varmare. Att processorn bara visar 30-40% belastning säger inte så mycket egentligen, den har 12 kärnor vilket kan innebära att den jobbar maximalt på 4-5 kärnor medan resten inte gör något alls. Troligen jobbade den betydligt mindre med det gamla grafikkortet.

Prism-kylaren är förvisso ganska bra för att vara en medföljande kylare men jämför man med många relativt billiga kylare på marknaden så är den i jämförelse inte särskilt bra. Är luftflödet i chassit dåligt så ska man dock inte vara säker en ny kylare gör saken bättre. Ingen kylare kan göra ett bra jobb utan tillräckligt med luft så att förbättra luftflödet i chassit är nog ett bra första steg, du kommer troligen behöva göra det oavsett om du byter kylare eller inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är luftflödet i chassit dåligt så ska man dock inte vara säker en ny kylare gör saken bättre. Ingen kylare kan göra ett bra jobb utan tillräckligt med luft så att förbättra luftflödet i chassit är nog ett bra första steg, du kommer troligen behöva göra det oavsett om du byter kylare eller inte.

Tack!
Yeah, ska byta ut original fläktarna omgående och se vad som händer, valde de jag hittade med bäst statiskt tryck för att få till så bra flöde som möjligt genom springor och dylikt, då chassit är ganska kompakt.
Tänkte Noctua NF-A14 PPC-3000 PWM 140mm

Rätta till stavning och förtydliga
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubos:

Yeah, ska byta ut original fläktarna omgående och se vad som händer, valde de jag hittade med bäst statiskt tryck för att få till så bra flöde som möjligt genom pringor och dylikt.

Fläktar med högt statiskt tryck vill man ha när man pressar (eller drar) luft exempelvis genom en radiator eller kylfläns, men som ordinär chassifläkt där luften inte nämnvärt blockeras är man mer betjänt av att satsa på högt luftflöde.

Du kan ju också enkelt öppna upp toppluckan i din låda och se hur temperaturerna förändras. Får du god effekt av det vet du att högre luftflöde genom lådan skulle hjälpa till.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fläktar med högt statiskt tryck vill man ha när man pressar (eller drar) luft exempelvis genom en radiator eller kylfläns, men som ordinär chassifläkt där luften inte nämnvärt blockeras är man mer betjänt av att satsa på högt luftflöde.

Du kan ju också enkelt öppna upp toppluckan i din låda och se hur temperaturerna förändras. Får du god effekt av det vet du att högre luftflöde genom lådan skulle hjälpa till.

Ja, det tänker jag också, men chassits front är ju ganska tight om man säger så, sen hänger oftast trycket ihop med luftflödet och dess möjligheter vad jag sett. Vill helst ordna sen med PWM fläktkontrollen som finns inbyggd i chassit, så att de aktiveras mer vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ubos:

Ja, det tänker jag också, men chassits front är ju ganska tight om man säger så, sen hänger oftast trycket ihop med luftflödet och dess möjligheter vad jag sett. Vill helst ordna sen med PWM fläktkontrollen som finns inbyggd i chassit, så att de aktiveras mer vid behov.

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless