EVGA brände Reddit-användares hårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Hur är det användarens fel? Sen bytte han INTE nätaggregat, utan fick tillbaks en nätagg på garanti med NY REVISION. Så det är SAMMA nätagg fast men annan revision. Så felet ligger hos 100% EVGA som inte meddelar kunden om detta och inte skickade med nya kablar till den nya revisionen som han fick.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

EVGA stod inte högt i kurs redan innan detta med tanke på deras bristande kvalitet på grafikkorten.
I och med detta så ligger de numer i samma liga som Gigabyte, d.v.s. undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nätaggskartongen är det enda jag brukar spara när det byggs dator, dels av denna anledning men sen är den perfekt för att samla diverse tillbehör som följer med chassi, moderkort mm

Det roliga i detta fall är att om du köpt samma modell till två datorer hemma, lagt kablarna i respektive kartong så står det fortfarande ingenstans att pinout är bytt...

Sjukt att ett sådant designfel kan rinna igenom ett så erfaret företag.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Helt galet roligt att man kan bränna hårddiskar med ett nätagg. 😅

Permalänk
Medlem

Användarfel alla dagar i veckan. Det är lite som att tanka fel sås vid bränslepumpen för man har fått en lånebil liksom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Användarfel alla dagar i veckan. Det är lite som att tanka fel sås vid bränslepumpen för man har fått en lånebil liksom..

Snarare att 95 oktan pumpen nu ger diesel istället. Hur ska personen veta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Snarare att 95 oktan pumpen nu ger diesel istället. Hur ska personen veta det?

Det förekommer faktiskt, som tur är mycket ovanlligt. Men de fallen jag minns på rakarm så ersätts det utan att klaga.

Ett fall kommer jag på när de har fyllt Diesel pumpen med Bensin= Förödande för diesel motorer.

Andra fallen där de av någon konstig anledning har fyllt sommar diesel i december. Var kanske 15cm snö och svinkallt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Användarfel alla dagar i veckan. Det är lite som att tanka fel sås vid bränslepumpen för man har fått en lånebil liksom..

Det hjälper om du läser om storyn innan du bara antar vad som hände.

De begärde nätagget utan kablar sen skickade ut ett nytt som ersättning med SAMMA modell namn och skickade inte med nya kablar. I vilket universum ska man anta att man då ska behöva nya kablar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det hjälper om du läser om storyn innan du bara antar vad som hände.

De begärde nätagget utan kablar sen skickade ut ett nytt som ersättning med SAMMA modell namn och skickade inte med nya kablar. I vilket universum ska man anta att man då ska behöva nya kablar?

Fair point, men jag hade frågat innan jag hade monterat ihop datorn med nya agget då jag håller mig uppdaterad och vill vara på den extra säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Fair point, men jag hade frågat innan jag hade monterat ihop datorn med nya agget då jag håller mig uppdaterad och vill vara på den extra säkra sidan.

Testa att kontakta evga eller någon annan och fråga om pinouts så som du påstår att du hade gjort

Jag tror att alla hör är mycket intresserade av svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Fair point, men jag hade frågat innan jag hade monterat ihop datorn med nya agget då jag håller mig uppdaterad och vill vara på den extra säkra sidan.

Personen fick ju inte heller med några kablar på det nya nätagget!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Awsmkiid:

Fair point, men jag hade frågat innan jag hade monterat ihop datorn med nya agget då jag håller mig uppdaterad och vill vara på den extra säkra sidan.

Det är för mig helt otänkbart att du skulle ha frågat om vad som presenterades för dig som ett exakt likadant nätagg som det du skickade tillbaka skulle vara kompatibelt med kablarna till det sistnämnda, efter att tillverkaren uttryckligen instruerat dig att använda just de kablarna och de passade fysiskt.

Vidhåller du seriöst att misstanken ens skulle ha föresvävat dig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är något som förbryllat mig genom åren, att det inte redan varit en grej.

Vet inte hur många gånger man rensat igenom "kabellådan" genom åren och i slutändan bara bestämt sig för att skicka allt på tippen. Risken med att råka välja fel kabel är alldeles för stor, och att det inte finns någon standardisering på modulära nätagg och dess pins är ärligt talat bedrövligt.

Det ska inte spela någon roll om jag har ett nätagg eller kablage från Corsair, ASUS, EVGA eller Seasonic; en 6-pin ska vara likgiltig vilken annan 6-pin som helst, punkt.

Ser mer än gärna som nämnts att PCI-SIG eller för den delen EU kliver in och börjar sätta krav på märkning och layout. Bästa är såklart om standardiserings-organen i samråd med tillverkare kan komma fram till något, men klarar de inte av det, då har jag inte några problem med att en myndighet kliver in (som man gjorde med USB Type-C).

Är uppriktigt en stor orsak till att jag själv håller mig ifrån modulära PSU'er, har haft modulära och med det lärt mig att ett misstag är alldeles för lätt att göra.
Speciellt om det gått några år, och man plockar fram en kabel för den där extra hårddisken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Helt galet roligt att man kan bränna hårddiskar med ett nätagg. 😅

Haha?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit VD på EVGA så hade jag snabbt som fan sett till att få grejerna utbytta åt kunden. Allt under 100 000 kr är jävligt billigt jämfört med vad reklam kostar och en kund som berättar om den fina rättningen skulle nog sälja 10 ggr mer än vilken reklam som helst.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Reddit posten har uppdaterats och som jag först misstänkte så har inte EVGA nekat att ersätta hans diskar än utan de vill bara att han provar att få dem RMA:de av hdd-tillverkaren först.

Citat:

EVGA replied that they "recommend checking on the warranty option first" on the hard drives

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är uppriktigt en stor orsak till att jag själv håller mig ifrån modulära PSU'er, har haft modulära och med det lärt mig att ett misstag är alldeles för lätt att göra.
Speciellt om det gått några år, och man plockar fram en kabel för den där extra hårddisken

Finns det några nät-agg av kvalitet som inte är modulärt, speciellt om man ska upp i dom högre effektklasserna och med platinum eller titanium märkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gigabyte gjorde ju en tabbe med sina nätagg som inte höll bra kvalitet liksom sprickor vid pcb vid pci-expresskontakten på sina grafikkort. MSI vet jag inte exakt vad de tabbade sig och sedan har vi Asus. Har vi någon situation där som hänt senaste åren? Du har ju sitt Armoury Crate som är bedrövligt även om jag inte skulle kalla det någon allvarlig incident.

Verkar som vi tagit två steg framåt och ett steg bakåt gällande kvaliteten på datorkomponenter.

Vet inte senaste från MSI men en gång så hade moderkort där VRM:en gick sönder på så sätt att processorn matades med 12V direkt från nätagget. Hade man ett klent nätagg så stängde det bara av sig på överlast och cpun överlevde. När samma hände på jobbet så hade man kraftigare nätagg så cpun brände i stället. Första åtgärden var ju så klar prova byta cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Reddit posten har uppdaterats och som jag först misstänkte så har inte EVGA nekat att ersätta hans diskar än utan de vill bara att han provar att få dem RMA:de av hdd-tillverkaren först.

Det skulle vara underligt om en sådan RMA gick igenom i så fall. För mig så låter det som en helt absurd begäran från EVGA's sida.

Permalänk
Medlem

Reddit-användare skall ha brända hårddiskar. Minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Reddit posten har uppdaterats och som jag först misstänkte så har inte EVGA nekat att ersätta hans diskar än utan de vill bara att han provar att få dem RMA:de av hdd-tillverkaren först.

Det där står också redan i nyheten och den där "uppdateringen" fanns redan där när denna nyhet släpptes här på SweC. För övrigt en helt orimlig begäran, då det inte är något som täcks av garanti då det är självvållat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Detta är något som förbryllat mig genom åren, att det inte redan varit en grej.

Vet inte hur många gånger man rensat igenom "kabellådan" genom åren och i slutändan bara bestämt sig för att skicka allt på tippen. Risken med att råka välja fel kabel är alldeles för stor, och att det inte finns någon standardisering på modulära nätagg och dess pins är ärligt talat bedrövligt.

Det ska inte spela någon roll om jag har ett nätagg eller kablage från Corsair, ASUS, EVGA eller Seasonic; en 6-pin ska vara likgiltig vilken annan 6-pin som helst, punkt.

Ser mer än gärna som nämnts att PCI-SIG eller för den delen EU kliver in och börjar sätta krav på märkning och layout. Bästa är såklart om standardiserings-organen i samråd med tillverkare kan komma fram till något, men klarar de inte av det, då har jag inte några problem med att en myndighet kliver in (som man gjorde med USB Type-C).

Hade detta problemet att jag saknade en pciekabel, finns en anledning att jag sparat på modulärkablar över åren, har säkert över 100st, och när det gäller pciepower så hittade jag rätt efter nr 11. Mätte upp out-elen på ett known good och allt stämde med kabel nr 12. Alla andra hade -12 där det borde varit 12v.
En standard vore guld, rena wilda western som det är nu, man skulle ju knappast acceptera att t ex bara LG-hdmikablar fungerar med LG tvs, sätter du i fel, så bränner du portarna.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem

Ett helt solklart fall där EVGA ska stå för notan. Förvånad över hur många idioter det finns här på swec som hävdar annat.

1. Som slutkonsument kan man aldrig förväntas veta pinouts och hur de ändras efter revision och revision. Det man ska kunna veta är att man inte ska återanvända kablar från olika nättaggregat men om man får tillbaka ett som tillsynes är samma så är det en helt rimlig förväntan att det är samma. Hur många kan med handen på hjärtat säga vilka revisioner alla deras delar har?
2. Om det nu skulle vara uppenbart så bör EVGA varna om det i samband med att man skickar ett nytt. Men antagligen visste inte ens den supportperson som hanterade ärendet att det hade ändrats, så hur ska man förvänta sig att slutkonsumenten ska göra det om inte ens intern personal vet om det?
3. Att EVGA inte skickar med kablar skjuter över skulden än mer på EVGA. Då är förväntan från EVGA att man ska använda samma kablar för annars är ju produkten totalt obrukbar.

Det enda som kan rädda EVGA är om man refererat till någon manual eller liknande där detta faktiskt varnar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Reddit posten har uppdaterats och som jag först misstänkte så har inte EVGA nekat att ersätta hans diskar än utan de vill bara att han provar att få dem RMA:de av hdd-tillverkaren först.

Du säger det som att det på något sätt skulle göra saken bättre. De begär att han begår bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Finns det några nät-agg av kvalitet som inte är modulärt, speciellt om man ska upp i dom högre effektklasserna och med platinum eller titanium märkning?

Inte vad jag vet.

Men varför betala multum för en marginell skillnad i effektivitet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade hållit med dig, om det inte vore för att han inte fick med några kablar när han fick nytt nätagg av EVGA!

Fikk personen der fikk PSU erstattet noen informasjon hele tatt om forandringer der ville gi grunn til å skifte ksblene?

I det her tilfellet ville nok ikke noen gå ut fra en revisjon der kablene fra den opprinnelige PSU ville bli ubrukelige og medføre en risk gjennom å ha en annen pin layout internt og samtidig bruke samme kontakter på selve PSU.

Her er det EVGA som ikke gjort sin jobb og neppe forbrukeren. Det er ikke noen krav for en kjøpere av PSU også skal ha en ingeniør utdannelse eller være svagstrøm elektriker for å være sikker på å få samme produkt som vedkommende kjøpte i første omgang ved en garanti eller reklamasjon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Jag håller med. Över huvud taget borde det vara förbjudet att ändra BOM på produkter som säljs till konsumenter utan att samtidigt byta marknadsfört modellnamn. Det är som gjort för bait and switch, dvs se till att få bra recensioner med bra hårdvara och sedan byta innanmätet till något sämre/billigare.

Jag skulle gissa att det gått till så här: En eller flera komponenter har slutat tillverkas och innanmätet måste bytas. Det kostar pengar att designa om, så man tar en existerande design, som råkar ha en annan pin-layout, samt biter i det sura äpplet och beställer nya kablar. Eftersom PSU:n är 80+-certad vill man inte byta modellnamn eller revision, eftersom man då blir tvungen att certa om, vilket kostar tid och pengar och kanske inte skulle klara certifieringen. Eftersom man inte vill visa att man säljer något annat än det man certat och som recenserats så kan man inte heller göra det du föreslår och ändra kontakten i PSU-ändan. Som bonus kan man fortsätta att använda samma chassi och skyltar.

Med andra ord snålhet som obönhörligen förr eller senare skulle uppdagats, eftersom man inte uppfyller form-fit-function. Ett tydligt tecken på ett företag på väg att gå under.

Ett problem i sammanhanget är att det inte är ovanligt med avtal på företagsmarknaden där kunden inte bara kräver form-fit-function utan även ett och samma artikelnummer/modellnamn av byråkratiska skäl. I det läget blir leverantören tvungen att byta innehållet utan att ändra artikelnummer, om någon komponent har slutat tillverkas.

Det hade varit näst intill omöjligt. Vet inte hur många här som är nära produktion men det byts komponenter i elektronik hela tiden. Mesta är harmless, resistor från annan tillverkare som är billigare, konding som är enklare att få tag på, spole som har mindre risk för tjut. Det görs större ändringar som HV trissor etc etc som om man är semko nemko cert etc så certar man om det men ingenting som kunder vet om eller ska bry sig, det är samma produkt.
Detta måste i princip göras om man är någolunda bra bolag annars sitter man där som många av våra konkurenter gjorde under covid där det inte kunde leverera alls och vi tog typ alla deras marknadsandelar. Vi bytte till vad som som fanns tillgängligt som klarade våra krav och tester, det var inte samma produkt innan och efter covid. I vårt fall var den en bättre produkt, billigare och stabilare för på vägen gjordes PCB förändringar som klarade lasterna bättre och hittade nya komponenter som var bättre.

Men ABSOLUT, för kund ska det vara samma produkt. Det ska inte gå att göra fel för då har man misslyckats. I detta fall är det helt på EVGA, ska man ha samma art nr så ska det vara samma produkt mot kund, sen om det är vishay vs insteon trissor eller diodes vs texas instruments buck/boost kretsar ska inte kund behöva bry sig om så länge de båda är lika bra eller bättre än den gamla. Så man inte gör en kingston och stoppar skit nand flash i sin SSD 2 år efter lansering och efter all bra reviews, det är bara fult.
Om samsung stoppar det bättre 990 pro flashet i en 970 evo så kommer inte jag klaga (vilket de gjort men kommer inte ihåg från vilken ssd till vilken anndra ssd)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Du säger det som att det på något sätt skulle göra saken bättre. De begär att han begår bedrägeri.

Det tycker jag nog inte. Vad jag vet har de inte bett honom göra en RMA med annat än riktiga uppgifter.

"Hej, EVGA brände mina hårddiskar, vill ni skicka nya?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det tycker jag nog inte. Vad jag vet har de inte bett honom göra en RMA med annat än riktiga uppgifter.

"Hej, EVGA brände mina hårddiskar, vill ni skicka nya?"

Sant, låter mer som en omskrivning av "slösa någon annans tid istället, vi tänker inte hjälpa dig" än att *uttryckligen* uppmana till bedrägeri...

Dvs, det är bara extremt osannolikt att det godtas, inget bedrägeri, så länge han håller sig till sanningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Köp inte EVGA produkter, noterat.