EVGA brände Reddit-användares hårddiskar

Permalänk
Medlem

Påminner tyvärr om när jag uppdaterade min Philips TV...
Vette fasiken hur det går till men Tv'ns moderkort brann upp under uppdatering, hade 7 dagar kvar på garanti, fatta vad man fick kämpa för att få Philips till o fixa skiten... Men det löste sig till slut.. efter 2 månader slö jävla e-mailande fram o tillbaka...

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk

Om han inte hade backup på det viktiga ville han inte kvar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeamRocket:

Om han inte hade backup på det viktiga ville han inte kvar det.

Det kostar ju pengar att ersätta diskarna oavsett backup.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Han fick ett ersättningsagg av samma modell utan kablar. Jag garanterar dig att 99% av användare inte skulle ha dragit om kablarna då, särskilt när de befintliga är nya.

EVGA kände till problemet och sket fullständigt i sin kund. Det hade varit bättre om de inte bytt ut nätagget alls, det här är på gränsen till sabotage.

Jag tror de pudlar och bojkottar 100% tills så sker. Det borde alla andra också göra. Sådant här gynnar ingen, inte ens EVGA. De borde be om förlåtelse på sina knän, allt annat är oacceptabelt.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Då lägger jag EVGA till listan av företag jag aldrig skulle gör några fler affärer med tillsammans med Gigabyte, och MSI.

Gigabyte gjorde ju en tabbe med sina nätagg som inte höll bra kvalitet liksom sprickor vid pcb vid pci-expresskontakten på sina grafikkort. MSI vet jag inte exakt vad de tabbade sig och sedan har vi Asus. Har vi någon situation där som hänt senaste åren? Du har ju sitt Armoury Crate som är bedrövligt även om jag inte skulle kalla det någon allvarlig incident.

Verkar som vi tagit två steg framåt och ett steg bakåt gällande kvaliteten på datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gigabyte gjorde ju en tabbe med sina nätagg som inte höll bra kvalitet liksom sprickor vid pcb vid pci-expresskontakten på sina grafikkort. MSI vet jag inte exakt vad de tabbade sig och sedan har vi Asus. Har vi någon situation där som hänt senaste åren? Du har ju sitt Armoury Crate som är bedrövligt även om jag inte skulle kalla det någon allvarlig incident.

Verkar som vi tagit två steg framåt och ett steg bakåt gällande kvaliteten på datorkomponenter.

MSI är väl forfarande på skit-listan efter att det framkom att de försökt muta youtubers?
EDIT: ASUS hade en kort period med 7800X3D, men löste det ganska snabbt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Därför man använder endast Corsair

Riktiga grejer

De var bra en gång i tiden. När det hade en serie av prisvärda nätaggregat. Där 550 watts modellen kunde man ta ut över 600 watt .

Corsair tappade det när cx serien kom och senare deras semi modulära som inte höll samma kvalitet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Borde fan vara standard på modulära connectors. varför inte prioritera det på ny atx standard när de skrev atx 3.0 istället för att skynda in sämsta dom kunde hitta för GPU:er som dom sen fick ta tillbaka och hitta på något nytt som inte brann up. LMAO.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

nja, nu vet vi ju inte vilken koppling det har till detta misstag. Som sagt så misstänker jag att det hela bara handlar om att supporten själva trodde att pinouten var oförändrad eftersom det är så som deras PSU:s funkat tidigare. Frågan är ju varför den har ändras mitt i en produktion, om det är byte av tillverkare eller om det är tillverkaren som bytt utan att meddela det.

Jo, men att vägra ersätta kostnaden för hans hårddiskar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av suhrim:

När ska vi få se en ATX-standard för modulära nätdelar? Känns som att det verkligen vore på tiden nu.

Skrivet av Bengt-Arne:

Är rätt otroligt att en tillverkare kan få för sig att ändra på en så allvarlig sak som kontakter utan att samtidigt ändra kodningen kontakten, för mig så borde det vara en del av kvalitetstänket hos företaget.

Är på tiden att det blir en standard för kontakter på PSU'er med lösa kablar!
Något som även @sp1k3n skrev om, om det sen är EU, PCI-SIG eller någon annan standardorganisation. PCI-SIG kanske är lämplig.

Det har tidigare varit ett problem med bränd utrustning vid byte mellan olika tillverkare där kontakterna uppenbarligen varit dom samma, men på samma modell av PSU?

Detta är något som förbryllat mig genom åren, att det inte redan varit en grej.

Vet inte hur många gånger man rensat igenom "kabellådan" genom åren och i slutändan bara bestämt sig för att skicka allt på tippen. Risken med att råka välja fel kabel är alldeles för stor, och att det inte finns någon standardisering på modulära nätagg och dess pins är ärligt talat bedrövligt.

Det ska inte spela någon roll om jag har ett nätagg eller kablage från Corsair, ASUS, EVGA eller Seasonic; en 6-pin ska vara likgiltig vilken annan 6-pin som helst, punkt.

Ser mer än gärna som nämnts att PCI-SIG eller för den delen EU kliver in och börjar sätta krav på märkning och layout. Bästa är såklart om standardiserings-organen i samråd med tillverkare kan komma fram till något, men klarar de inte av det, då har jag inte några problem med att en myndighet kliver in (som man gjorde med USB Type-C).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer blir det aldrig mer något från EVGA.

Däremot kanske sanningen är något vriden? Känns konstigt om EVGA skickade ut ett nätagg utan kablar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja det är illa nog när dom olika tillverkarna inte kan samsas om en standard, men när en tillverkare inte har samma standard mellan ens samma modell, så är det jävligt illa!

Permalänk
Medlem

Han blandar kablar mellan olika nätaggregat men vill att EVGA tar på sig hans misstag?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Han blandar kablar mellan olika nätaggregat men vill att EVGA tar på sig hans misstag?

Om du läser nyheten så står det att han bara skickade in nätagget, då EVGA sa att han inte skulle skicka med kablarna, samt att han BARA fick tillbaka ett nytt nätagg, INGA kablar med det nya nätagget!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Han blandar kablar mellan olika nätaggregat men vill att EVGA tar på sig hans misstag?

Det är visserligen en synd men i detta fallet påstår han att EVGA sa åt honom att göra så.

Jag vet ju inte huruvida detta stämmer eftersom jag bara har hans ord att gå på, så viss vridning kanske finns eller så är det 100% sant.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Haziza:

Han blandar kablar mellan olika nätaggregat men vill att EVGA tar på sig hans misstag?

Nej, det verkar inte vara fallet, vilket du ju vet eftersom du förstås läst åtminstone artikeln du kommenterar och förmodligen också Reddit-tråden som artikeln hänvisar till.

As per [EVGA's] instructions, I sent only the power supply unit itself and no cables. They were very clear in their instructions - "Keep all accessories as you will only be receiving a power supply in return."

[…]

After explaining the situation, and the tech pulling up my RMA file, he knew what the problem was. He notified me that "At some point, the pin layout of these power supplies was changed".

Han använde kablarna från ett EVGA 1000 GQ till ett EVGA 1000 GQ, enligt uttryckliga instruktioner från EVGA. Så vad menar du med din kommentar egentligen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo, men att vägra ersätta kostnaden för hans hårddiskar.

Vilket är sjukt illa, men vi vet inte om det finns en koppling mellan det och VD:ns nedmontering av bolaget. Skulle vara intressant att få mer info i fallet, kan ju vara så hemskt att de totalvägrar eller så är det så enkelt att de menar att en hdd ska klara att få 12v på 3v och att det därför är fel på hdd:n som brinner upp, fan vet.

Skrivet av Yatagarasu:

Detta är något som förbryllat mig genom åren, att det inte redan varit en grej.

Vet inte hur många gånger man rensat igenom "kabellådan" genom åren och i slutändan bara bestämt sig för att skicka allt på tippen. Risken med att råka välja fel kabel är alldeles för stor, och att det inte finns någon standardisering på modulära nätagg och dess pins är ärligt talat bedrövligt.

Det ska inte spela någon roll om jag har ett nätagg eller kablage från Corsair, ASUS, EVGA eller Seasonic; en 6-pin ska vara likgiltig vilken annan 6-pin som helst, punkt.

Ser mer än gärna som nämnts att PCI-SIG eller för den delen EU kliver in och börjar sätta krav på märkning och layout. Bästa är såklart om standardiserings-organen i samråd med tillverkare kan komma fram till något, men klarar de inte av det, då har jag inte några problem med att en myndighet kliver in (som man gjorde med USB Type-C).

EU kommer ju dock inte att göra något på egen hand utan det faller på oss medborgare att lyfta frågan, bäst vore att maila runt till olika komissionärer/parlamentariker och upplysa dem om problemet. Det är ju dels ett uppenbart elsäkerthetsproblem och dels ett handelshinder (och EU hatar ju handelshinder) i stil med när alla mobiltelefoner hade olika laddare.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen nyhet att EVGA är på dekis. Fan, kör ju själv ett EVGA agg i hemma servern...

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nätaggstillverkare ska inte byta pinout på nätagg med samma namn. Det här ska såklart inte hända.

2. Om man ändå byter pinout så ska givetvis de äldre kablarna inte längre passa i den nya versionen av nätagg.

3. Om man skiter i punkt 1 OCH 2 (!) så får man märka upp alla versioner av kablar och nätagg som delar samma produktnam med beskrivningar om hur man får och inte får koppla.

4. EVGA ska inte skicka ut nätagg utan kablar - om det nya nätagget nu kräver nya kablar för att inte förstöra utrustningen.

5. EVGA bör rimligen ersätta kunden för den hårdvaran de faktiskt förstört.

----------------------

Punkt 4 och 5 - där kan det ha begåtts misstag av enskilda på lägre nivå. Benefit of the doubt.

Men punkt 1, 2 och 3 - det är strukturellt fel. Det är ju inte OK alltså.
De kan pudla om 4 och 5. Men jag ser inte hur de kan laga förtroendet för 1,2 och 3...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Man kanske ska få kablar med då också eller ? Herregud.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag funderar på icke-modulärt nästa bygge. om det ens finns kvar. efter ett tag så har man ingen aning om vilka sladdar hör ihop med vilket agg. behålla kartonger verkar inte finnas plats till. och att märka upp det verkar vara för svårt uppenbarligen.
Senast jag expanderade fick jag skicka efter nya kablar. blev nästan lika dyrt som ett billigare agg.

Permalänk
Medlem

Alla i tråden som påstår att detta är användarens fel måste antingen vara troll eller oförmögna till att läsa artikeln innan de uttalar sig.
De inläggen i tråden med flest svar är alltså de som förtjänar minst uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Alla i tråden som påstår att detta är användarens fel måste antingen vara troll eller oförmögna till att läsa artikeln innan de uttalar sig.
De inläggen i tråden med flest svar är alltså de som förtjänar minst uppmärksamhet.

Och...alla i den här tråden tycker det är idiotiskt av tillverkarna att medvetet välja olika pinlayouts med orsaken att du inte skall kunna återanvända kablar från tidigare nätagg eller från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Detta är varför jag funderar på icke-modulärt nästa bygge. om det ens finns kvar. efter ett tag så har man ingen aning om vilka sladdar hör ihop med vilket agg. behålla kartonger verkar inte finnas plats till. och att märka upp det verkar vara för svårt uppenbarligen.
Senast jag expanderade fick jag skicka efter nya kablar. blev nästan lika dyrt som ett billigare agg.

Om du har ett någorlunda rymligt fack för nätaggregatet går det ju faktiskt att koppla in alla sladdar som följer med och lämna dem okopplade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Detta är varför jag funderar på icke-modulärt nästa bygge. om det ens finns kvar. efter ett tag så har man ingen aning om vilka sladdar hör ihop med vilket agg. behålla kartonger verkar inte finnas plats till. och att märka upp det verkar vara för svårt uppenbarligen.
Senast jag expanderade fick jag skicka efter nya kablar. blev nästan lika dyrt som ett billigare agg.

Nätaggskartongen är det enda jag brukar spara när det byggs dator, dels av denna anledning men sen är den perfekt för att samla diverse tillbehör som följer med chassi, moderkort mm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av urban22:

Om du har ett någorlunda rymligt fack för nätaggregatet går det ju faktiskt att koppla in alla sladdar som följer med och lämna dem okopplade

Visst, det skulle kanske funka i ett stort chassi, men även då känner jag att hela syftet med ett modulärt agg till stor del är motverkat. Det följer ju ofta med ett veritabelt ormbo med kablar av olika slag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Informera hade inte gjort någon skillnad, de skickade ju inte ens med nya revisionerna av kablarna. Nätagget var oanvändbart. Skulle han ha beställt ett nytt kitt med kablar för 80 dollar eller vad de nu kostar?

Ja det har du rätt i. Vad fan.. Är det en ersättningsvara så ska den ju fungera likvärdigt den gamla och får man inte med kablarna som krävs så gör den ju inte det. Ytterligare en dålig sak med det hela. Jag missade väl just den biten för ett man är så ovan att se sådant här beteende från EVGA.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Överlag är det dålig ingenjörskonst...

Håller med fullständigt!

Skrivet av Söderbäck:

Oj vad dumt det här blev! EVGA verkar ha tagit ett gäng mindre bra beslut i rad.
...
Det är lätt att pudla för att supporten agerat fel...

En viktig punkt som ingen tagit upp här i tråden är vilken information som (inte) gått ut till första linjens support. Skulle inte förvåna mig om supporten är outsourcad till tredje part, och dessa inte alls fått information om förändringen.
Den stackare som tog hand om ärendet gjorde rätt och beställde att ett ersättningsaggregat till kunden. Föga kunde denna tänka sig att de gjort en större ändring på befintlig produkt.

För mig är det självklart att någon högre upp i EVGAs hierarki skulle beslutat om att ersätta den kund som drabbats av felaktig service!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En viktig punkt som ingen tagit upp här i tråden är vilken information som (inte) gått ut till första linjens support. Skulle inte förvåna mig om supporten är outsourcad till tredje part, och dessa inte alls fått information om förändringen.
Den stackare som tog hand om ärendet gjorde rätt och beställde att ett ersättningsaggregat till kunden. Föga kunde denna tänka sig att de gjort en större ändring på befintlig produkt.

Det beror väl mycket på vilket perspektiv man har om det faktiskt är en viktig punkt eller ej.

Om man bryr sig om hur EVGA jobbar internt och hur de skulle kunna förbättra sitt arbete osv så framstår din hypotes som sannolik och isf mycket viktig...
Men ur ett kundperspektiv är det ju fullständigt irrelevant varför man får dålig service från ett visst bolag; bolaget är inte bättre än första linjens support om det bara är första linjens support man får prata med.

Skrivet av Olle P:

För mig är det självklart att någon högre upp i EVGAs hierarki skulle beslutat om att ersätta den kund som drabbats av felaktig service!

Detta verkar ju dock inte ha hänt, dvs ärendet verkar ju inte ha eskalerats för att lösa det bättre, utan kund fick bara rätt kablar utskickade och ett "våra garantivillkor hanterar inte dataförlust eller skada orsakad av våra produkter" som svar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Och...alla i den här tråden tycker det är idiotiskt av tillverkarna att medvetet välja olika pinlayouts med orsaken att du inte skall kunna återanvända kablar från tidigare nätagg eller från andra tillverkare.

ja?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P