EVGA brände Reddit-användares hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

EVGA brände Reddit-användares hårddiskar

Tillverkaren missade att varna att ett nätaggregat ersatt under garantin hade ny stiftlayout och alla SATA-enheter fick för hög spänning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt att EVGA har vägrat ersätta honom, när det är ganska uppenbart att det är deras fel. Om de skickade med nya kablar så vore det ju en sak, men att uttryckligen säga "behåll kablarna du har, vi skickar inte med några nya" och ändå skicka ett inkompatibelt nätagg...

EVGA har ju haft väldigt mycket goodwill, låter som ett dyrt misstag att inte ersätta hårddiskar för ett par tusen när detta sprids omkring på nätet istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ja, här är ett klipp om det:
https://www.youtube.com/watch?v=2cHDyq5hRk4

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Undrar om det var WD Red-ditskar...?

Permalänk
99:e percentilen

-rep EVGA

Nätaggregatet i fråga är modellen 1000 GQ och vad EVGA hade missat att påpeka var att stiftlayouten på strömkontakterna hade ändrats i den senare revision av nätaggregatet som företaget skickade ut […]

Märkligt att ändra designen på det viset även om de inte hade skickat ut fel nätdel. Kan ju drabba någon som har eller har haft ett exemplar av vardera revision och – förstås – tror att kablarna är kompatibla. Varför kan tillverkare inte bara göra saker enkla för användarna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Och EVGA som med deras G# (G följt av ett nummer) har behållit samma pin-out i generationer (till o med när de bytte från Superflower till Seasonic) medan denna "GQ"-serie (FSP) då verkar ligga på en helt annan nivå av behanding och ändrar pin-out mitt i allt. Jävligt. Jag hade nog gått på den också.

Med kraftigt sänkta garantitider och nya kundbemötandet så antar jag att de är på väg i konkurs.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nåt för EU att besluta om kanske, att införa en standard för kontakterna i nätaggregaten. Blir ju en massa spill om inte annat, när kablarna inte går att återanvända och måste kastas.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Permalänk
Medlem

EVGAs kundtjänst har nu skjutis sig i foten. De hade ju inte jättebra rykte tidigare. Vad det här kostar i utebliven försäljning för dem överstiger nog vad det hade kostat att ersätta Sgircys för hårddiskarna.

Överlag är det dålig ingenjörskonst att tappa kompatibilitet i bara en revision av en produkt.
Sen är nätkontakt-anslutningarna ju nycklade, för att det inte ska vara möjligt att stoppa in en kontakt i fel uttag. Dubbelt dåligt därför av deras ingenjörer att inte ändra kontakterna till sådan med annan nyckel när de ändrar pinout.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.

Hur man byter kablarna om man inte får några nya kablar med?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Användaren fick inga ju kablar med nya nätaggregatet.

100% EVGAs fel. De borde ersätta samtliga trasiga diskar och ge extra kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Jag hade hållit med dig, om det inte vore för att han inte fick med några kablar när han fick nytt nätagg av EVGA!

Stavfel
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade hållit med dig, om det inte vore föra att han inte fick med några kablar när han fick nytt nätagg av EVGA!

Inte bara det. Han hade till och med blivit tillsagd att spara sina gamla kablar för att kunna använda dem med det nya nätagget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Inte bara det. Han hade till och med blivit tillsagd att spara sina gamla kablar för att kunna använda dem med det nya nätagget.

Precis!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Vet inte om du läste hur detta hände om du tycker detta är användarfel. Han skickade in sitt nätagg på garantin (utan kablarna, troligtvis under rekommendation från EVGA men är inte säker på den delen) och fick tillbaks det utan nya kablar.

De nämnde aldrig något om att nya kablar skulle behövas för produkten han fick tillbaks på ett garanti ärende, de skickade heller inte med några nya kablar så det var ingen chans att han ens kunde ha gjort misstaget att inte byta då det inte fanns några att byta med. Det var även exakt samma modellnummer på nätagget så kunde inte ens se att något verkade fel!

Hur är det användarfel? Det enda sättet att få reda på att något hade ändrats hade varit att dra fram en multimeter och mäta alla pin värderna i nätagget, i vilket universum är detta något som skulle förväntas av en kund?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Jag har varit med om liknande saker för för elektriker. Och dessa elektriker kan då trots sitt yrke koppla fel.

Angående vems fel det är så är det populärt att leta syndabockar. Det behöver inte alltid endast finnas en enda person.
Tillverkaren borde undvika skifta pinnarna, om den ändå behövde det så borde den vara tydlig med detta. Nej jag pratar inte om en kort text på sidan 843 i manualen, utan en klistertejp med text på kabeln som man får ta bort.

Användaren i sin tur borde ha varit mer uppmärksam. I väldigt många fall kan den sista som koppla i både göra tabbar men även hitta fel som någon annan har gjort. Liksom man kan få en pryl där det står att den ska kopplas in på ett visst sätt, detta sätt tycker man är fel, man får kontakta företaget och diskutera och man kan komma fram till att företaget hade gjort fel.

*edit*
Min killgissning. Hade någon gjort detta i sverige och bränt hårddiskar och blandad in Arn, så skulle nog Arn gå på honom om nätdelarna såg väldigt likadana ut. Det är lite som mobiltelefonen man köpte har en usb c liknande kontakt som har en annan pinlayout och använder man en riktig usb c kabel så bränner man telefonen. Tillverkaren säger då bara, detta står supertydligt på sidan 647 att man ej får använda annan kabel.

Permalänk
Medlem

När ska vi få se en ATX-standard för modulära nätdelar? Känns som att det verkligen vore på tiden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har varit med om liknande saker för för elektriker. Och dessa elektriker kan då trots sitt yrke koppla fel.

Angående vems fel det är så är det populärt att leta syndabockar. Det behöver inte alltid endast finnas en enda person.
Tillverkaren borde undvika skifta pinnarna, om den ändå behövde det så borde den vara tydlig med detta. Nej jag pratar inte om en kort text på sidan 843 i manualen, utan en klistertejp med text på kabeln som man får ta bort.

Användaren i sin tur borde ha varit mer uppmärksam. I väldigt många fall kan den sista som koppla i både göra tabbar men även hitta fel som någon annan har gjort. Liksom man kan få en pryl där det står att den ska kopplas in på ett visst sätt, detta sätt tycker man är fel, man får kontakta företaget och diskutera och man kan komma fram till att företaget hade gjort fel.

På något slags väldigt generell nivå håller jag med om mycket av det ni säger, men i det specifika fallet som beskrivs i artikeln har jag svårt att de att kunden öht gjort något fel.

Kunden uppmanades ju i garantiärendet att enbart skicka in själva nätagget, och de fick bara ett nytt nätagg tillbaka (utan kablar). Samma märke och modell.

Hur ska de kunna veta att tillverkaren har flera revisioner av samma modell med inkompatibel pinout? Särskilt när tillverkaren uppmanar dem att behålla det befintliga kablaget.

Och lösningen är ju smått skamlig med tanke på hur situationen uppstått... bara skickar ut rätt kablage till det nya nätagget och struntar i skadan man orsakat

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Otroligt trist att det är just EVGA. Alla kan göra fel men att de inte tog den låga kostnaden för att ersätta kunden för ett misstag som ligger helt på EVGA och nu istället får en PR smäll.

Lite så att jag undrar hur länge EVGA kommer finnas kvar. När de slutade med grafikkort var det lite spiken i kistan. Utöver deras nätagg verkar de nästan helt borta av vad jag ser av dom på marknaden.

Gamla EVGA var riktigt bra på att hantera kunder och hade generösa program för att byta upp sig med kort. Tragiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Allt evgas fel, varför fick han inte kablar vilket han borde fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Skrivet av roxkz:

Hur man byter kablarna om man inte får några nya kablar med?

Skrivet av Eismannen:

Användaren fick inga ju kablar med nya nätaggregatet.

100% EVGAs fel. De borde ersätta samtliga trasiga diskar och ge extra kompensation.

Svensktiger, gult kort och 2 minuter på avbytarbänken!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Hur kan det en bli ett uns av användare fel om EVGA inte skickar med några nya kablar? Här är det 100% EVGA som är värdelösa då dom byte pin layout mellan revisionerna men dom skickar inte med några nya kablar och då kan man som användare bara anta att det bara ska vara att plugga in å köra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Otroligt trist att det är just EVGA. Alla kan göra fel men att de inte tog den låga kostnaden för att ersätta kunden för ett misstag som ligger helt på EVGA och nu istället får en PR smäll.

Lite så att jag undrar hur länge EVGA kommer finnas kvar. När de slutade med grafikkort var det lite spiken i kistan. Utöver deras nätagg verkar de nästan helt borta av vad jag ser av dom på marknaden.

Gamla EVGA var riktigt bra på att hantera kunder och hade generösa program för att byta upp sig med kort. Tragiskt.

EVGA är inte längre vad dom en gång varit. Kanske såg Nvidia även detta och tvingade bort dom. För mig betyder inte EVGA längre kvalité som det gjorde för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Är rätt otroligt att en tillverkare kan få för sig att ändra på en så allvarlig sak som kontakter utan att samtidigt ändra kodningen kontakten, för mig så borde det vara en del av kvalitetstänket hos företaget.

Är på tiden att det blir en standard för kontakter på PSU'er med lösa kablar!
Något som även @sp1k3n skrev om, om det sen är EU, PCI-SIG eller någon annan standardorganisation. PCI-SIG kanske är lämplig.

Det har tidigare varit ett problem med bränd utrustning vid byte mellan olika tillverkare där kontakterna uppenbarligen varit dom samma, men på samma modell av PSU?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Då lägger jag EVGA till listan av företag jag aldrig skulle gör några fler affärer med tillsammans med Gigabyte, och MSI.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Någon som vet vilken modell det gällde? Och vilken som är tillverkaren av dem? Superflower, Seasonic eller någon annan? Eller var det bara för att EVGA gav honom fel kabel? Jag håller med honom att det borde finnas en standard att kablarna som kopplas till nätagget ska vara standardiserade.

Nu läste jag att EVGA ändrade stiften som går till nätagget utan att meddela honom. Snacka om att de gör bort sig! Det kommer ge väldigt dålig PR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% användarfel.
Byter man nätagg så byter man även alla kablarna.
Även om man kanske kan kritisera EVGA för att göra en ny pinout helt i onödan.
Men hela PSU världen borde ta åt sig, är det standard i ena ändan borde det kunna vara standard i den andra.

Men som sagt, att byta nätagg utan att byta kablar är och har alltid varit dumt.
Det är bara att ta en titt på Corsairs kompatiblilitetslista så inser man direkt att även de bra tillverkarna har så många varianter att man absolut inte skall chansa.

Hade du själv gjort det om det var exakt samma tillverkare och modellnummer? Nä, trodde inte det...

Permalänk
Medlem

helt galet att det inte är standardiserat, jag har alltid kört seasonic nätagg och alltid kört samma kablar mellan nätaggen, antar att man ska vara glad att man inte bränt något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet vilken modell det gällde? Och vilken som är tillverkaren av dem? Superflower, Seasonic eller någon annan? Eller var det bara för att EVGA gav honom fel kabel? Jag håller med honom att det borde finnas en standard att kablarna som kopplas till nätagget ska vara standardiserade.

EVGA använder väl primärt Superflower som OEM. Seasonic verkar mest hålla sig till deras absolut top of the line.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte speciellt kunnig i detta område, men på vilket sätt kan kablarna påverka vilken spänning som når hårddiskarna?
Personligen tänker jag att om kontakterna (rent fysiskt) passar så är även spänning/ström anpassat. Varför skulle man annars ha olika kontakter?

Däremot ser jag det som att just nätaggtillverkare har ett större ansvar att leverera en bra produkt, eftersom ett fallerande aggregat kan dra med sig så mycket annat. I princip kan man få en hel dator förstörd av ett trasigt nätagg, vem betalar för det?

/ B