Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Hur är det "bra" att stå när det blir rätt tungt på fötterna?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har ett höj- och sänkbart skrivbord men sitter alltid ned. Självklart sitter man i "halvskräddar"-ställning så att ena foten somnar efter en stund – något som gör det till ett äventyr varenda gång man ska ställa sig upp och hämta kaffe.

Permalänk
Medlem

Vacker sittställning.
Borde belönas av Geeks med ett äggstra påskägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har ett höj- och sänkbart skrivbord men sitter alltid ned. Självklart sitter man i "halvskräddar"-ställning så att ena foten somnar efter en stund – något som gör det till ett äventyr varenda gång man ska ställa sig upp och hämta kaffe.

Har du ingen assistent ?
Eller ni får ta in en praktikant.
Åtminstone om du jobbar på kontoret.

Jobbar du hemifrån så kan det bli lite känsligt att ta in en praktikant.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gör det enda som är rätt, jag har lärt mig av @landmarks och ligger under skrivbordet, helst lite lagom obekvämt. Ska ju inte finna komfort vid arbetsplatsen.

Oj oj, vad du kan! Blir nästan tårögd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Oj oj, vad du kan! Blir nästan tårögd.

Du får göra en instruktionsvideo.

Titel förslag
"Hur man tar en 2 timmars tupplur på kontoret"

Efter ett sånt strängt uppdrag får du ta det lite lugnt och unna dig en 2 timmars lunch och sen när du kommit tillbaka och fikat så är det väl nästan dags att gå hem ?

Permalänk
Medlem

I hemmakontoret har jag en sadelstol, så det är väl någonstans mitt emellan sittande och stående. På kontoret sitter jag oftast

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

Du får göra en instruktionsvideo.

Titel förslag
"Hur man tar en 2 timmars tupplur på kontoret"

Efter ett sånt strängt uppdrag får du ta det lite lugnt och unna dig en 2 timmars lunch och sen när du kommit tillbaka och fikat så är det väl nästan dags att gå hem ?

Jag är annars partisk till följande stil:

Obligatoriska fula stickers för att dölja alla statens hemligheter.

Permalänk

efter att ha stått böjd som en märla över en svets i typ 8h på jobbet så sitter jag gärna ner...

både mina fötter och min rygg behöver rast vid det laget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är annars partisk till följande stil:

<Uppladdad bildlänk>

Obligatoriska fula stickers för att dölja alla statens hemligheter.

Perfekt.
Du får hålla en kurs i ergonomi på arbetsplatsen.

Om det finns någonstans du skulle vilja besöka, men tycker att det är för dyrt att resa dit så får du insistera på att kursen hålls där.

Permalänk
Medlem

Kan erkänna att jag är för lat;
Orkar inte (hand)veva upp skrivbordet här hemma.
På jobbet har skrivbordet elmotor så där händer det att jag jobbar stående då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

efter att ha stått böjd som en märla över en svets i typ 8h på jobbet så sitter jag gärna ner...

både mina fötter och min rygg behöver rast vid det laget.

Cr*p!!
Ta hand om din rygg, du har bara en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag sittligger oftast, i soffan i vardagsrummet. Skrivbord är per definition obekväma så dom undviker jag gärna.

Per definition obekväma? Vad har du för sunkigt skrivbord?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GuessWho:

Har du ingen assistent ?
Eller ni får ta in en praktikant.
Åtminstone om du jobbar på kontoret.

Jobbar du hemifrån så kan det bli lite känsligt att ta in en praktikant.

Jag tror att det är bra för min personliga hälsa att tvingas röra på mig någon gång i timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Per definition obekväma? Vad har du för sunkigt skrivbord?

Njä mer att jag inte gillar stolar öht, onaturlig position att sitta i.

Permalänk
Medlem

Sitter hemma men står mest på jobbet. Både ryggen och häcken tackar mig för det.

Permalänk

Hade en återkommande ryggvärk som jag botade genom att börja stå på jobbet och hemma. Man är ju rätt trött efter en arbetsdag men hellre det än ont i ryggen. Har tofflor som dämpar trycket lite och balansbräda ibland för att krydda till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Njä mer att jag inte gillar stolar öht, onaturlig position att sitta i.

Okej, vad har du för sunkig stol?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Köpte ett dyrt bord jag kan höja, sladden är inte inkopplad sedan många år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Okej, vad har du för sunkig stol?

Alla stolar är mer eller mindre obekväma, dom är helt enkelt för små för att kunna ha benen lite hur man vill i. Fåtöljer däremot då börjar vi snacka, o fotpall på det så är det extra najs, men en soffa är ju alltid en soffa!

Permalänk
Medlem

Som tjänsteman på ett av Sveriges större företag så kommer det periodiska enkäter om ergonomi. Brukar kunna sammanfattas såhär:

Har du tillgång till alla ergonomiska verktyg du behöver?: Ja.
Använder du dem för att få en ergonomisk och varierad arbetsställning?: Nej.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Jag sitter alltid, dock brukar jag ta ett varv lite då och då

Permalänk
Medlem

Sitter alltid ner men ställer mig upp och tar en promenad i lägenheten väldigt ofta pga nack & ryckproblem. Gjorde i ordning en riktigt fin datorhörna i nya lägenheten men ångrar stort att jag inte gjorde höj & sänkbart istället (sitter fast i väggen).

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, jag ligger snarare. Tiltar bak stolen och lägger upp fötterna på fotpallen under skrivbordet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Står på händerna och manövrerar med fötterna.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Står på händerna och manövrerar med fötterna.

Bild på det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Variation är nyckeln. Jag har testat ståendes fram & tillbaka men upplever det som dåligt för ryggen.

"Luta bakåt som en säck med nötter" bak i en gamingstol känns som bra för ryggen, givet att hållning ståendes är bra och att man tränar tungt på gymmet. Folk som har problem med ryggen börjar i fel ände, man köper nån dyr stol istället för att göra det grundläggande (deadlift, squats, core).

Det snackas mycket om riskerna med stillasittande, men det finns risker med att stå upp som är ganska signifikanta:

https://theconversation.com/standing-too-much-at-work-can-dou...

Man ska ha klart för sig att "ergonomi" är big business, så kallade experter som talar om för oss varför vi behöver dyra kontorsstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Variation är nyckeln. Jag har testat ståendes fram & tillbaka men upplever det som dåligt för ryggen.

"Luta bakåt som en säck med nötter" bak i en gamingstol känns som bra för ryggen, givet att hållning ståendes är bra och att man tränar tungt på gymmet. Folk som har problem med ryggen börjar i fel ände, man köper nån dyr stol istället för att göra det grundläggande (deadlift, squats, core).

Det snackas mycket om riskerna med stillasittande, men det finns risker med att stå upp som är ganska signifikanta:

https://theconversation.com/standing-too-much-at-work-can-dou...

Man ska ha klart för sig att "ergonomi" är big business, så kallade experter som talar om för oss varför vi behöver dyra kontorsstolar.

Intressant. Jag sitter väldigt sällan på jobbet..

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Bild på det?

Heh

Vissa dagar när allt är upp och ner och jag är uruselt i spel, speciellt FPS, så är det den troliga förklaringen.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt på att uppgradera hemma kontoret, så inhandlat ett skrivbord som går höja/sänka elektroniskt.
precis köpt ett custom monitor ställ som jag installerat ikväll, för att få rätt höjd på skärmen, då medföljande stativ är för lågt.
passade på att inhandla ett cable management system och lite krokar med så jag kan få lite ordning o reda nu när det blir höj o sänkbart hemma.

Svarade jag sitter mest, men på kontoret så försöker jag stå ett par ggr per dag, så man inte blir fast i samma position hela tiden.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________