Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Min far börjar bli sugen på att skaffa elbil. Vi var och tittade lite i helgen för att bilda oss en uppfattning av vad som finns på marknaden, men skulle behöva lite råd/tips på elbilar som passar hans önskemål då jag har sämre koll på det segement han är intresserad av (SUV) än vad jag själv kör (MG4).

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Följande avfärdade han:

  • Audi Q4

  • Volkswagen ID.4

  • Hyundai Ioniq 5

  • Hyundai Kona

  • Volvo

  • Mercedes

  • Kia Niro EV

  • Kia EV9

  • BMW iX1

Krav:

  • Pris max 700 000

  • SUV eller SUV-liknande

  • Ej kinesisk

Plus:

  • Dragkrok

  • Många finesser

  • Bra snabbladdning

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Min far börjar bli sugen på att skaffa elbil. Vi var och tittade lite i helgen för att bilda oss en uppfattning av vad som finns på marknaden, men skulle behöva lite råd/tips på elbilar som passar hans önskemål då jag har sämre koll på det segement han är intresserad av (SUV) än vad jag själv kör (MG4).

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Följande avfärdade han:

  • Audi Q4

  • Volkswagen ID.4

  • Hyundai Ioniq 5

  • Hyundai Kona

  • Volvo

  • Mercedes

  • Kia Niro EV

  • Kia EV9

  • BMW iX1

Krav:

  • Pris max 700 000

  • SUV eller SUV-liknande

  • Ej kinesisk

Plus:

  • Dragkrok

  • Många finesser

  • Bra snabbladdning

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Kanske finns någon väldigt god anledning till varför Model Y inte finns med på listan över bilar där men annars bör väl den vara ett rimligt alternativ?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Min far börjar bli sugen på att skaffa elbil. Vi var och tittade lite i helgen för att bilda oss en uppfattning av vad som finns på marknaden, men skulle behöva lite råd/tips på elbilar som passar hans önskemål då jag har sämre koll på det segement han är intresserad av (SUV) än vad jag själv kör (MG4).

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Följande avfärdade han:

  • Audi Q4

  • Volkswagen ID.4

  • Hyundai Ioniq 5

  • Hyundai Kona

  • Volvo

  • Mercedes

  • Kia Niro EV

  • Kia EV9

  • BMW iX1

Krav:

  • Pris max 700 000

  • SUV eller SUV-liknande

  • Ej kinesisk

Plus:

  • Dragkrok

  • Många finesser

  • Bra snabbladdning

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Han bör fundera på vad han menar med SUV/SUV-liknande då utseendet på elbilar inte alltid matchar de egenskaper som man är van vid från fossilbilar med liknande form.

Hög sittposition, bekvämt insteg?
Markfrigång? Mach E 14-15 cm, traditionell SUV ca 19-20 cm. Vanligt att de tullar lite på markfrigången på elbilar, dubbelkolla om det är viktigt.
Stänkskydd och oömma material på utsatta ställen?
Dragvikt? Ca 1000-1800 kg på de han valt ut
Räckvidd med släp? Störst batteri vinner.
Fyrhjulsdrift? Kostar extra, kanske spräcker budget i något fall

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Kanske finns någon väldigt god anledning till varför Model Y inte finns med på listan över bilar där men annars bör väl den vara ett rimligt alternativ?

Inte provat ännu, därav att den inte finns med. Medveten om att det kan vara ett alternativ för honom.

Skrivet av ghoti:

Han bör fundera på vad han menar med SUV/SUV-liknande då utseendet på elbilar inte alltid matchar de egenskaper som man är van vid från fossilbilar med liknande form.

Hög sittposition, bekvämt insteg?
Markfrigång? Mach E 14-15 cm, traditionell SUV ca 19-20 cm. Vanligt att de tullar lite på markfrigången på elbilar, dubbelkolla om det är viktigt.
Stänkskydd och oömma material på utsatta ställen?
Dragvikt? Ca 1000-1800 kg på de han valt ut
Räckvidd med släp? Störst batteri vinner.
Fyrhjulsdrift? Kostar extra, kanske spräcker budget i något fall

Det viktiga i detta fall är bekvämt insteg. Markfrigång är mindre viktigt. Dragvikt räcker med att kunna dra vanliga släp med möbler och dylikt i, inte husvagn eller tunga släp. Fyrhjulsdrift är ett plus, men inte nödvändigt.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Skoda Enyaq, hade jag inte valt.
Svärfar har haft en sådan i 3år nu och efter alla de problem av olika slag(elmotorer som lossnar, elfel, mjukvara) som han haft, så hade jag haft riktigt svårt för att betala dom pengarna för den kvalité som denna verkar erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skoda Enyaq, hade jag inte valt.
Svärfar har haft en sådan i 3år nu och efter alla de problem av olika slag(elmotorer som lossnar, elfel, mjukvara) som han haft, så hade jag haft riktigt svårt för att betala dom pengarna för den kvalité som denna verkar erbjuda.

Elmotorer som lossnar? Aldrig hört talas om det problemet, och då är jag hyfsat insatt i bilens brister. Elfel känner jag inte till att de skulle ha större problem med än t.ex Hyundai/Kia där det klagas rätt mycket på urladdning av 12v-batteriet t.ex. Bilen har vissa andra brister men om de är i större mängd än andra modeller har nog ingen i detta forum statistik på.

Har han haft den i 3 år så sitter han ju med 2.x-mjukvaran och där har det bättrats rätt ordentligt redan till senaste 3.x-mjukvaran (när det gäller stabilitet i alla fall) medan de nya bilarna med 4.0 är en helt annan liga.

Några standardfel är:
- Värmepumpar defekta från fabrik/ej fyllda ordentligt (brukar åtgärdas vid leverans)
- Rattvärmen slår ut Travel assist (åtgärdat genom ny ratt och ny mjukvara)
- Takmodulen för interiörsbelysning/taklucka slutat svara, ringer support av sig själv (ska vara åtgärdat på senare moduler men jag har själv haft det problemet och fått en ICAS utbytt som borde ha löst det, ska inte vara ett problem på nya bilar)
- Krängningshämmarstag som börjar glappa
- Laddlucka som fryser igen och behöver bändas sönder. Det är låsmotorn som hakar upp sig.

De flesta bilar har sina egenheter, så även denna. De saker jag är mest missnöjd med är dålig skyltavläsning, seg infotainment (löst med 4.0), ingen förvärmning av batteri (löst med 4.0) och att den är lite väl törstig på vintern (hade varit OK om den kunde förvärma batteriet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Inte provat ännu, därav att den inte finns med. Medveten om att det kan vara ett alternativ för honom.

Det viktiga i detta fall är bekvämt insteg. Markfrigång är mindre viktigt. Dragvikt räcker med att kunna dra vanliga släp med möbler och dylikt i, inte husvagn eller tunga släp. Fyrhjulsdrift är ett plus, men inte nödvändigt.

Nu kör jag ju själv en model 3 men här i trondheimstraken känns det ibland som att var femte bil man möter är en model Y, sjukt poppis bil här och gissar att det inte är en tillfällighet.

En long range får du för ~700k och den borde rimligen pricka in iallafall hans bonuspunkter.

Att Tesla är polariserande är ju en annan sak. Full förståelse för att folk kan vilja välja bort pga t.ex utseende eller för all del Elon (som jag råkar ogilla med stark intensitet men jäklars om inte model 3 passar mitt bilbehov till 99%).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skoda Enyaq, hade jag inte valt.
Svärfar har haft en sådan i 3år nu och efter alla de problem av olika slag(elmotorer som lossnar, elfel, mjukvara) som han haft, så hade jag haft riktigt svårt för att betala dom pengarna för den kvalité som denna verkar erbjuda.

Låter helt otroligt. Föräldrarna kör en Enyaq och är väldigt nöjda även fast omställningen till elbil var spännande. Den har varit helt problemfri nu under en väldigt kall vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Min far börjar bli sugen på att skaffa elbil. Vi var och tittade lite i helgen för att bilda oss en uppfattning av vad som finns på marknaden, men skulle behöva lite råd/tips på elbilar som passar hans önskemål då jag har sämre koll på det segement han är intresserad av (SUV) än vad jag själv kör (MG4).

Följande bilar gillade han:

  • Skoda Enyaq

  • Nissan Ariya

  • Kia EV6

  • Ford Mustang Mach-E

Följande avfärdade han:

  • Audi Q4

  • Volkswagen ID.4

  • Hyundai Ioniq 5

  • Hyundai Kona

  • Volvo

  • Mercedes

  • Kia Niro EV

  • Kia EV9

  • BMW iX1

Krav:

  • Pris max 700 000

  • SUV eller SUV-liknande

  • Ej kinesisk

Plus:

  • Dragkrok

  • Många finesser

  • Bra snabbladdning

Förslag på bilar som passar kriterierna ovan som jag har missat? Åsikter om vilka som är bra/dåliga?

Vad var anledningen till att Audi Q4 och VW iD4 valdes bort men Enyaq gillades?
Dom 3 bilarna är ju byggda på samma plattform och är således ganska lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad var anledningen till att Audi Q4 och VW iD4 valdes bort men Enyaq gillades?
Dom 3 bilarna är ju byggda på samma plattform och är således ganska lika.

Utseende mestadels. Har ingen utförligare förklaring än så.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som drar så sjukt mycket i sentry mode?
Sprang på den här som man nog får ta med en nypa salt, men inte första gången jag läser om Teslas batterier som drar ut helt orimligt fort när de står parkerade.
Om siffrorna stämmer är det 200W konstant förbrukning.

Edit: lite seriösare källa
https://www.notateslaapp.com/tesla-reference/1303/tesla-sentr...

Citat:

The actual amount of power consumed varies based on your vehicle's specific hardware, but tests have shown that the vehicle will consume about 250 to 300 watts while Sentry Mode is on. This is equivalent to losing about 1 mile of range for every hour Sentry Mode is enabled.

In a day, Sentry Mode may consume as much as 7.2 kWh, about 24 miles of range, or roughly equivalent to 7% to 14% of your battery, depending on your model and battery size.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Utseende mestadels. Har ingen utförligare förklaring än så.

Aah, ok, tänkte mer så det inte var någon funktion för den hade mest troligen funnits på Enyaq också

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det egentligen som drar så sjukt mycket i sentry mode?
Sprang på den här som man nog får ta med en nypa salt, men inte första gången jag läser om Teslas batterier som drar ut helt orimligt fort när de står parkerade.
Om siffrorna stämmer är det 200W konstant förbrukning.

Edit: lite seriösare källa
https://www.notateslaapp.com/tesla-reference/1303/tesla-sentr...

Vill du parkera bilen en längre period så är det bara att stänga av sentry mode, gör en shutdown i menyn, låt bli att kolla bilens status i appen. Då är det inte mycket som försvinner på två veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vill du parkera bilen en längre period så är det bara att stänga av sentry mode, gör en shutdown i menyn, låt bli att kolla bilens status i appen. Då är det inte mycket som försvinner på två veckor

Jo vet att det går att stänga av, men då är funktionen meningslös. Det är sinnessjukt att det försvinner 200 kWh i månaden eller typ 1400 mil om året i tomma intet, om man tror siffrorna i sista länken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jag tror att en modell som nya Renault Scenic skulle kunna bli en succé. Dess storlek, design och funktioner tror jag tilltalar många familjer. Dock så behöver den komma ned ca 100.000 i pris innan medelsvensson skulle vilja köpa den. Bilar för 450-550 är utom räckhåll för vad de flesta vill betala. Skulle en välutrustad Scenic med ett stort batteri ligga på säg 399.000 så skulle något börja hända på riktigt.

Jag håller helt med.

För medelsvensson så är 400K en fruktansvärd summa pengar, för IT lirarna med 70K månadslöner är en 600K-1 Mille inga problem alls, men det är inte realiteten i Sverige, vi har snittlön på 34200 kronor här i landet.

Så kan vi slänga dom höga prisarna på mat, bränsle, värme, el, och inte minst det faktum att lönarna inte har ökat med den raketfart som vanliga utgifter har, och Svensken är redan hårt skuldsatt. Median skulden är på 77800 och det är en ökning med 11 procent jämfört med föriga året.

Ca. 5 procent av Sveriges befolkning har ren elbil, vilket berättar lite om hur dyrt det är för oss.

Jag köpte min elbil som inbytte av en 5 år gammal liten bil som kostade mig 145K när jag köpte den, årsmodellen var då 6 år gammal, och gav ca 190K i inbyte för en elbil, det är därför jag nu har en elbil, annars hade jag inte haft råd med det (inte för att dissa någon, så tag det inte personligt, men jag är inte typen som tar ett lån som tar 10 år att betala tillbaka för en bil), redan i 2010 önskade jag stärkt en Elbil, bara för att jag är elektronik-nörd och inte speciellt bil-intresserad, det är fortfarande just en pendelbil för mig, men att äga Elbil har onekligen gjord mig mera "bil-kille" än jag någonsin har varit, man kan säga den gav mig körglädje.

Permalänk
Medlem

Första elbilen under 300K kommer till sommaren, Citroen e-C3.
https://alltomelbil.se/saljstart-for-citroen-e-c3-blir-sverig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Första elbilen under 300K kommer till sommaren, Citroen e-C3.
https://alltomelbil.se/saljstart-for-citroen-e-c3-blir-sverig...

Ser ju inte mikroskopisk ut, än om bagaget kunde fått vara en aning större. Just så pass större än Fiestan jag hade förut, som visserligen räckte långt men den skulle ha fått matcha n Golf i alla fall. Säkert rymligare bak dock, och för många kanske benutrymmet i t.ex en Fiesta är ett större problem än bagaget.

Oavsett så känns det som en bil att ha på radarn och rekommendera till dom som vill ha billig elbil utan att köpa kinesiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Elmotorer som lossnar? Aldrig hört talas om det problemet, och då är jag hyfsat insatt i bilens brister. Elfel känner jag inte till att de skulle ha större problem med än t.ex Hyundai/Kia där det klagas rätt mycket på urladdning av 12v-batteriet t.ex. Bilen har vissa andra brister men om de är i större mängd än andra modeller har nog ingen i detta forum statistik på.

Har han haft den i 3 år så sitter han ju med 2.x-mjukvaran och där har det bättrats rätt ordentligt redan till senaste 3.x-mjukvaran (när det gäller stabilitet i alla fall) medan de nya bilarna med 4.0 är en helt annan liga.

Några standardfel är:
- Värmepumpar defekta från fabrik/ej fyllda ordentligt (brukar åtgärdas vid leverans)
- Rattvärmen slår ut Travel assist (åtgärdat genom ny ratt och ny mjukvara)
- Takmodulen för interiörsbelysning/taklucka slutat svara, ringer support av sig själv (ska vara åtgärdat på senare moduler men jag har själv haft det problemet och fått en ICAS utbytt som borde ha löst det, ska inte vara ett problem på nya bilar)
- Krängningshämmarstag som börjar glappa
- Laddlucka som fryser igen och behöver bändas sönder. Det är låsmotorn som hakar upp sig.

De flesta bilar har sina egenheter, så även denna. De saker jag är mest missnöjd med är dålig skyltavläsning, seg infotainment (löst med 4.0), ingen förvärmning av batteri (löst med 4.0) och att den är lite väl törstig på vintern (hade varit OK om den kunde förvärma batteriet).

85an som nyss lanserades kanske har löst många av problemen från fabrik mot 80an?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

<Uppladdad bildlänk>

Vad är det egentligen som drar så sjukt mycket i sentry mode?
Sprang på den här som man nog får ta med en nypa salt, men inte första gången jag läser om Teslas batterier som drar ut helt orimligt fort när de står parkerade.
Om siffrorna stämmer är det 200W konstant förbrukning.

Edit: lite seriösare källa
https://www.notateslaapp.com/tesla-reference/1303/tesla-sentr...

Sentry mode gör så att bilen inte går in i viloläge, det är många kameror och en dator som körs konstant i sentry mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

85an som nyss lanserades kanske har löst många av problemen från fabrik mot 80an?

De flesta problem har lösts redan på 80:an. Takmodul och ratt är två exempel, tror nya krängningshämmarstagen ska vara stadigare men det återstår nog att se. Laddlucke-låset har jag inte hört nåt om att det skulle ha blivit förbättrat, men dom brukar ju uppgradera och byta ut sånt utan att direkt göra massa väsen runt det så det är möjligt att nåt har hänt där också.

Mjukvarugrejorna är ju i alla fall kraftigt förbättrat i 85:an. Även 3.x-mjukvarorna har blivit stabilare och stabilare, och jag har nog bara behövt starta om infotainmentsystemet en eller två gånger på 800 mil, vilket hände ett par gånger på bara ett par dagar med demobilarna jag provade (ID.4 och 2st Enyaq).

Visst har bilen sina brister och är gammaldags, men som sagt har alla bilar sina egenheter och jag är nöjd med de kompromisser vi fick göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sentry mode gör så att bilen inte går in i viloläge, det är många kameror och en dator som körs konstant i sentry mode.

Som jämförelse klarar enligt spec en 4G övervakningskamera med dubbla 4MP kameror med spårfunktion (Reolink TrackMix LTE) sig i 1,5 månader på 37 Wh batteri om den triggas 30ggr per dag och spelar in 15 sekunder per gång.

Tydligen 4 kameror som används vid sentry mode, så en Tesla drar i runda slängar 15000 gånger mer energi för att göra samma jobb

Förstår att allt i bilen är sammankopplat, så säkert en stor del av bilens system som är igång, men detta är raka motsatsen till ett optimerat system. Måste finnas en enorm förbättringspotential.

End of rant.. Blev bara upprörd haha.
Absolut ingen dealbreaker, en Model Y känns fortfarande som absolut starkaste kandidaten till nästa bil (planen är inom 6 mån)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som jämförelse klarar enligt spec en 4G övervakningskamera med dubbla 4MP kameror med spårfunktion (Reolink TrackMix LTE) sig i 1,5 månader på 37 Wh batteri om den triggas 30ggr per dag och spelar in 15 sekunder per gång.

Tydligen 4 kameror som används vid sentry mode, så en Tesla drar i runda slängar 15000 gånger mer energi för att göra samma jobb

Förstår att allt i bilen är sammankopplat, så säkert en stor del av bilens system som är igång, men detta är raka motsatsen till ett optimerat system. Måste finnas en enorm förbättringspotential.

End of rant.. Blev bara upprörd haha.
Absolut ingen dealbreaker, en Model Y känns fortfarande som absolut starkaste kandidaten till nästa bil (planen är inom 6 mån)

Ja det är ju inte ett system byggt för övervakning utan ett system byggt för självkörning som man även kan använda till att övervaka bilen med, så det är inte speciellt förvånande att det inte är optimerat för energianvändande vid videoövervakning.

Det är inga rörelsedetektorer eller liknande som startar kamerorna utan de är aktiva hela tiden och autopilot-datorn analyserar videoströmmarna för att bestämma när den ska spara inspelningen osv. Det gör också att man kan få video från stunden innan själva ”aktiveringen” hände sparad.

Permalänk
Medlem

Sentry mode använder man ju mest när bilen står parkerad hemma (under laddning) eller på stan, när man är och handlar.
Inte när den står långparkerad utan laddning.

Sedan kan väl fundera på om det spelar så stor roll, för jag vill minnas att den är olaglig i Sverige pga. integritetsskäl. Men kan ha fel... eller var det att den bara fick gå igång och spela in om någon bryter sig och och triggar larmet?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sentry mode använder man ju mest när bilen står parkerad hemma (under laddning) eller på stan, när man är och handlar.
Inte när den står långparkerad utan laddning.

Sedan kan väl fundera på om det spelar så stor roll, för jag vill minnas att den är olaglig i Sverige pga. integritetsskäl. Men kan ha fel... eller var det att den bara fick gå igång och spela in om någon bryter sig och och triggar larmet?

Är olagligt i Hela Eu Egentligen med att spela in någon Eu-regel som styr det vet inte om det är i Nederländerna där dom har gått åt hårt angående inspelningar från bilar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är olagligt i Hela Eu Egentligen med att spela in någon Eu-regel som styr det vet inte om det är i Nederländerna där dom har gått åt hårt angående inspelningar från bilar.

Fast nu är det väll så att det är fullt lagligt att spela vad du vill på allmän plats i Sverige. tex om en polis stoppar dig får du spela in polisen och vad som händer, eller gå och ta kort på ett hus/en staty en bänk eller en blomma i parken. Således är det inte olagligt på något sätt att använda sentry mode i Sverige.
Rätta mig om jag har fel.

Edit: Kanske ändrar mig, som privatperson får du filma hur mycket du vill på allmän plats sålänge du inte gör det på ett hänsynslöst sätt eller kränker någon som inte vill bli filmad.
Men man får inte filma med fast kamera i kameraövervaknings-synpunkt.

Så gränsen är hårfin på sentry mode har ingen tesla så skiter i vilket

Edit 2: Det som fick mig att reagera va "Är olagligt i Hela Eu Egentligen med att spela in någon" Man får spela in folk hur mycket man vill på stan, men inte i övervakningssyfte!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Fast nu är det väll så att det är fullt lagligt att spela vad du vill på allmän plats i Sverige. tex om en polis stoppar dig får du spela in polisen och vad som händer, eller gå och ta kort på ett hus/en staty en bänk eller en blomma i parken. Således är det inte olagligt på något sätt att använda sentry mode i Sverige.
Rätta mig om jag har fel.

Edit: Kanske ändrar mig, som privatperson får du filma hur mycket du vill på allmän plats sålänge du inte gör det på ett hänsynslöst sätt eller kränker någon som inte vill bli filmad.
Men man får inte filma med fast kamera i kameraövervaknings-synpunkt.

Så gränsen är hårfin på sentry mode har ingen tesla så skiter i vilket

Edit 2: Det som fick mig att reagera va "Är olagligt i Hela Eu Egentligen med att spela in någon" Man får spela in folk hur mycket man vill på stan, men inte i övervakningssyfte!!

Att vara närvarande på platsen och själv manövrera kameran är juridiskt inte samma sak överhuvudtaget som att låta en bil (elelr något annat) automatiskt spela in utan ens fysiska närvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att vara närvarande på platsen och själv manövrera kameran är juridiskt inte samma sak överhuvudtaget som att låta en bil (elelr något annat) automatiskt spela in utan ens fysiska närvaro.

Så är det ju.

Sen vet jag inte, spelar en Tesla in 24/7 eller när en händelse sker?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Så är det ju.

Sen vet jag inte, spelar en Tesla in 24/7 eller när en händelse sker?

Det är ju det faktum att det är en automatisk övervakningskamera som är problemet. I sig spelar det ingen roll om den filmar hela tiden, eller bara när den detekterar en rörelse - kontentan är ju samma, en automatiskt övervakningskamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är ju det faktum att det är en automatisk övervakningskamera som är problemet. I sig spelar det ingen roll om den filmar hela tiden, eller bara när den detekterar en rörelse - kontentan är ju samma, en automatiskt övervakningskamera.

Ja precis det är det ju hur eller hur en automatisk övervakningskamera.

Presonlingen hade jag inte haft några problem om bilar spelar in allmän plats, som alla säger här på forumet "har men ren jöl i påsen" spelar de ingen roll.

Dunkar man i bildörrar hit och dit i andras teslor är det bara inte mer än rätt att bilen har fått spela in.

Edit: Personlig åsikt*

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo vet att det går att stänga av, men då är funktionen meningslös. Det är sinnessjukt att det försvinner 200 kWh i månaden eller typ 1400 mil om året i tomma intet, om man tror siffrorna i sista länken.

För mig är det 2-3 % per dag, så 1,5-3 kWh. Inte så konstigt egentligen då datorn är igång, alla kameror buffras, och eventuella händelser skrivs till hårddisken. Så vill du inte ha funktionen så är de bara stänga av den åh då är det ju som vilken annan elbil.