41 år senare – Microsoft Notepad hjälper dig stava rätt

Permalänk
Melding Plague

41 år senare – Microsoft Notepad hjälper dig stava rätt

Ett litet kliv för mänskligheten men ett stort kliv för den som inte vill betala för Word.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte notepad försvinna?

Edit: Nvm, det var wordpad..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem

Bloat

Notepad ska vara funktionslöst och enkelt och starta på enstaka millisekunder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Skulle inte notepad försvinna?

Wordpad

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge som det går att stänga av (för alla dokument), så, annars lär det mest hamna i vägen för min del. Skriver inte direkt uppsatser i Anteckningar...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vem frågade efter det här? W11 UI är fortfarande helt trasigt men det här funkar det att lägga tid på? Tråkigaste monopolet någonsin.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vem frågade efter det här? W11 UI är fortfarande helt trasigt men det här funkar det att lägga tid på? Tråkigaste monopolet någonsin.

Monopol på sin egen produkt eller vad menar du? Gissningsvis är det inte samma människor som letar buggar och som utvecklar notepad…

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Nästa version kräver uppkoppling och inloggning.

Permalänk
Medlem

Autospara öppna filer, inget annat saknades

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vem frågade efter det här? W11 UI är fortfarande helt trasigt men det här funkar det att lägga tid på? Tråkigaste monopolet någonsin.

Fungerar alldeles utmärkt hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hoppas bara den inte börjar autokorrigering som Word. Hopplöst när man har beteckningar på saker som påminner om felstavade ord.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

notepad är knappast något som man skriver en uppsats i. Känns som stavning är helt onödigt, iaf på det sättet jag använder notepad.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Notepad är ett av de program jag använder mest än idag, till memo, korta noteringar etc. Använder den ibland för HTML-kod än idag!

Klarar mig bra utan rättstavning, men bra att det kommer finnas (hoppas man kan slå av och på funktionen också)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Microsoft med ett ondskefullt leende: All your data are belong to us.

Nä, alltså, varför? De tänker göra sig av med Wordpad och sedan förvandla Notepad till Wordpad.

Har förstått att rättstavningen inte är på i standardläge eftersom Notepad ofta används till att öppna logg-filer. Vill Microsoft inte att vi ska se hur dåligt de stavar i sina loggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vem frågade efter det här? W11 UI är fortfarande helt trasigt men det här funkar det att lägga tid på? Tråkigaste monopolet någonsin.

Nu är ju MS stort men håller med. Varför lägga resurser på helt onödiga funktioner fattar jag inte heller.

Permalänk
Medlem

Nästa steg kanske blir att lägga till rättstavning i webbläsare.

Permalänk
Medlem

Det är ju ickefunktionaliteten som är hela grejen med notepad. En ruta att skriva i. Genialiskt. Sluta "förbättra"!!

Det kommer väl sluta med att Notepad blir nya Wordpad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bloat

Notepad ska vara funktionslöst och enkelt och starta på enstaka millisekunder.

Välkommen till Windows 11!

Tyckte det var illa nog när Bing petades in i Notepad i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar alldeles utmärkt hos mig

Tror inte att du förstår hur mycket problem Microsoft skapar genom att pilla i Notepad utan vidare. Alltför många förlitar sig på att Notepad kan öppna och spara konfigurationsfiler utan att formatet ändras.

Notepad har varit Windows motsvarighet till Vi i Linux fram tills nu.

Tyvärr finns inte UltraEdit eller Notepad++ förinstallerat överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det är ju ickefunktionaliteten som är hela grejen med notepad. En ruta att skriva i. Genialiskt. Sluta "förbättra"!!

Det kommer väl sluta med att Notepad blir nya Wordpad...

Skrivet av medbor:

Autospara öppna filer, inget annat saknades

Jag håller med dessa skribenter!

Den avskalade enkelheten är poängen med notepad.
Finns massvis med andra program om man är ute efter mer funktionalitet.
Känns inte som notepad kommer kunna konkurrera med program som har fler funktioner för den som vill ha det/när man vill ha det.

Skrivet av underd0g76:

Microsoft med ett ondskefullt leende: All your data are belong to us.

Ja om Microsoft använder det här som ett sätt för mer datainsamling så kan jag förstå deras vinkel.
Annars förstår jag inte poängen.

Är det det som är poängen vill jag inte ha det.

För det finns som sagt andra program...
Exempelvis Libre Office Writer om man vill ha en mer komplett ordbehandlare.
Eller Vim, Notepad++, etc om man vill ha en texthanterare som kan hantera highlight av olika typer av kod etc.

Permalänk
Medlem

Att kalla en texteditor för ordbehandlare känns inte helt rätt, fast med rättstavningskontroll så kommer den väl en aning närmare.

Tycker man att ordbehandlare är en korrekt benämning så tycker jag också man ska kalla den för HTML-editor mm.

Har som andra svårt se poängen med detta. Notepad använder man för att man vill ha något enkelt, behöver man rättstavningskontroll och dylikt finns det redan andra applikationer som är bättre på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Men neeeeej!

Hatar rättstavning. Har alltid avstängt i Word, använder det bara för att dubbelkolla akademiska texter.

Hela grejen med notepad är cleant utan bloat (och laddar snabbare än notepad++). If it aint broke don't fix it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Hatar rättstavning. Har alltid avstängt i Word, använder det bara för att dubbelkolla akademiska texter.

Ibland kan rättstavning vara bra.
När det fungerar som man vill på rätt språk och allt så skulle jag inte säga att jag hatar det.

I kompletta ordbehandlare som exempelvis Word eller Writer eller dylikt kan det vara bra.
I e-post klienter när man skriver mejl kan det vara bra.

Men däremot är det inget jag önskat för just notepad.

Permalänk

Rättstavning i notepad? totalt jävla nonsens, som att ha stödhjul på en gräsklippare...
Kunde dom inte bara använt wordpad till det.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Microsoft med ett ondskefullt leende: All your data are belong to us.

Nä, alltså, varför? De tänker göra sig av med Wordpad och sedan förvandla Notepad till Wordpad.

Har förstått att rättstavningen inte är på i standardläge eftersom Notepad ofta används till att öppna logg-filer. Vill Microsoft inte att vi ska se hur dåligt de stavar i sina loggar?

Fixar notepad att öppna några MB stora txt/loggfiler utan att krascha numera?
Vill minnas att många editorer för Windows föll på samma sak.
Vilket i sin tur var vad som fick mig att testa vim för Windows och sen inte se tillbaka igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

Men neeeeej!

Hatar rättstavning. Har alltid avstängt i Word, använder det bara för att dubbelkolla akademiska texter.

Hela grejen med notepad är cleant utan bloat (och laddar snabbare än notepad++). If it aint broke don't fix it.

Går att stänga av i Notepad om man inte vill använda det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Slutar väll med att man får kopiera notepad från tidigare Windows version... De förstör ju själva grejen med notepad, att den är supersimpel.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

1Gb

Skrivet av adrian_vg:

Fixar notepad att öppna några MB stora txt/loggfiler utan att krascha numera?
Vill minnas att många editorer för Windows föll på samma sak.
Vilket i sin tur var vad som fick mig att testa vim för Windows och sen inte se tillbaka igen.

Citat:

On Windows XP, Notepad was limited to 32 MB and declined to open bigger files. On Windows 11, Notepad uses the RichEdit control. The size limit was raised to about 1 GB

Vim är också ett jäkla öde haha

f

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fattas väl bara att de gör om hela appen i electron.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av adrian_vg:

Fixar notepad att öppna några MB stora txt/loggfiler utan att krascha numera?
Vill minnas att många editorer för Windows föll på samma sak.
Vilket i sin tur var vad som fick mig att testa vim för Windows och sen inte se tillbaka igen.

Det är inga problem alls numer. Har öppnat loggfiler på flera hundra MB utan några som helst problem.