Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jesus!

Igår kväll såg jag om "Dune" på 4K UHD inför biobesöket av del 2. Första gången för mig på detta system kombinerat med en 77" C3 OLED.

Vilken upplevelse! Atmos-spåret kan nog vara det absolut bästa jag hört (än så länge) på detta format och då var jag väldigt imponerad av Top Gun Maverick.

Subbasen får jobba rejält och mullrar mest hela tiden, såväl låg- och högfrekvent. (Förlåt grannar!)
Atmos-effekterna overkligt bra de också.

Visuellt också referensmaterial och filmen i sig är väldigt bra, speciellt efter några tittar, upplevde den lite rörig första gången jag såg den (Speciellt första timmen) men nu föll allt på plats!

Mycket referenser till en annan favoritfilm "Lawrence of Arabia" som nu också kunde snappas upp! (Även den referensmaterial på 4K UHD).

Varm varm rekommendation för er som sitter på detta system men säkerställ att det är just 4K UHD-skivan för det är Atmos-spåret som är den verkliga stjärnan här!

Trevlig fredag och helg alla Q995-ägare!

Skrivet av Apachi:

Jag såg också Dune med vår q995c/LG OLED 77" CX förra helgen, en otrolig upplevelse! Hade tänkt rekommendera filmen för farsan som har en 100" Hisense/Q995C, även om han troligtvis inte hade tyckt om filmen i sig. Han har sett Maverick ett par gånger med...

Antar att upplevelsen är direkt sämre från HBO då?

Streamad 4K med atmos.

Fysisk disk som gäller, när ska streamingtjänsterna öka bitraten??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Antar att upplevelsen är direkt sämre från HBO då?

Streamad 4K med atmos.

Fysisk disk som gäller, när ska streamingtjänsterna öka bitraten??

Det behöver rent krasst inte vara sämre, iaf bildmässigt. Ja, bitraten är markant lägre men många 4K-streams ser ändå "helt OK" ut även om jag nu inte vet exakt hur den ser ut för HBO / Max. Men såklart har en 4K-skiva säkert dubbelt så hög bitrate för bilden vilket påverkar både svärtan, HDR/DV och generell kvalité och "tryck" i bilden.

Det man i regel tappar på är ljudet som streamas "lossy" i Dolby Digital+ eller vad det nu heter. Atmos på pappret kanske men rejält mycket sämre än skiva

Kan bara hålla med, streaming ligger rejält efter på ljudfronten vs fysisk media!

Permalänk

Installerat min soundbar mot väggen men tycker den sluttar nedåt fast att är riktigt iskruvat mot betongvägg. Nån mer som upplever det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepiraten:

Installerat min soundbar mot väggen men tycker den sluttar nedåt fast att är riktigt iskruvat mot betongvägg. Nån mer som upplever det så

Hej. Monterade min på en tegelvägg häromdan. Upplever exakt samma som dig med lutningen. Hade tänkt börja kolla om själva L-fästet hamnat konstigt mellan två stenar, men det kanske inte är problemet ändå eftersom du får samma fenomen.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hej. Monterade min på en tegelvägg häromdan. Upplever exakt samma som dig med lutningen. Hade tänkt börja kolla om själva L-fästet hamnat konstigt mellan två stenar, men det kanske inte är problemet ändå eftersom du får samma fenomen.

Samma hos mig, lutar aningens. Lite irriterande 😑

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av Bläjd:

Hej. Monterade min på en tegelvägg häromdan. Upplever exakt samma som dig med lutningen. Hade tänkt börja kolla om själva L-fästet hamnat konstigt mellan två stenar, men det kanske inte är problemet ändå eftersom du får samma fenomen.

Ja då får vi nog leva med det. Ljudet påverkas ju inte, är bara estetiskt liiiite störande men det får man släppa.
Grym soundbar i övrigt 10 av 10 för under 10 000kr tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepiraten:

Ja då får vi nog leva med det. Ljudet påverkas ju inte, är bara estetiskt liiiite störande men det får man släppa.
Grym soundbar i övrigt 10 av 10 för under 10 000kr tycker jag.

Går det inte att lösa genom att sätta några brickor mellan fästena och väggen för att på så sätt justera vinkeln?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepiraten:

Installerat min soundbar mot väggen men tycker den sluttar nedåt fast att är riktigt iskruvat mot betongvägg. Nån mer som upplever det så

Jag försökte montera min soundbar med ett fäste som man sätter i TVn typ ett sånt här. Trodde först det var bara dom fästena som var klena och kämpade rätt länge för att få det någorlunda rakt. Men insåg till slut att även L-fästena verkar ha lite "giv" i sig som gör att hur rakt de än monteras så lutar soundbaren lite nedåt. Nådde till slut en "acceptabel" lutning genom några små brickor, men den gör sig nog bäst på en tv-bänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Går det inte att lösa genom att sätta några brickor mellan fästena och väggen för att på så sätt justera vinkeln?

Thats the way!

Permalänk
Medlem

Hejsan alla fellow Q995 ägare Som många vet var denna tråd till början kopplad till Power dealen där man t.ex. kunde välja bland annat en Tab S9. Vet att vi har gått ifrån den diskussionen men vill bara ställa en sista fråga från mitt håll. Det är så att jag varit bortrest och nu när jag har tid ska jag sälja min Tab S9 som fortfarande sitter oöppnad. Jag har garantibeviset, men i det står det följande:

"det (garantibeviset) uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende Huvudprodukten". Hur gjorde ni när ni sålde eran bonusprodukt, skickade ni med även kvitto till soundbaren då? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hejsan alla fellow Q995 ägare Som många vet var denna tråd till början kopplad till Power dealen där man t.ex. kunde välja bland annat en Tab S9. Vet att vi har gått ifrån den diskussionen men vill bara ställa en sista fråga från mitt håll. Det är så att jag varit bortrest och nu när jag har tid ska jag sälja min Tab S9 som fortfarande sitter oöppnad. Jag har garantibeviset, men i det står det följande:

"det (garantibeviset) uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende Huvudprodukten". Hur gjorde ni när ni sålde eran bonusprodukt, skickade ni med även kvitto till soundbaren då? Tacksam för svar

Jag sålde min för typ två tre veckor sen.

Jag skrev inget om garanti i annonsen, men nämnde att det fanns när jag pratade med köparen. Skickade med mejlet med garantibeviset, och sa att om det är problem kan han höra av sig. Han kände till kampanjen och var nöjd med ny produkt till lägre pris.
Fick 5 500:-, hade kanske fått mer om jag varit tålmodig.

Permalänk
Medlem

Har haft mina bakhögtalare på stativ tillfälligt men ska skaffa väggfästet Vogel 500. Ingår det skruv som passar ?

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hejsan alla fellow Q995 ägare Som många vet var denna tråd till början kopplad till Power dealen där man t.ex. kunde välja bland annat en Tab S9. Vet att vi har gått ifrån den diskussionen men vill bara ställa en sista fråga från mitt håll. Det är så att jag varit bortrest och nu när jag har tid ska jag sälja min Tab S9 som fortfarande sitter oöppnad. Jag har garantibeviset, men i det står det följande:

"det (garantibeviset) uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende Huvudprodukten". Hur gjorde ni när ni sålde eran bonusprodukt, skickade ni med även kvitto till soundbaren då? Tacksam för svar

Sålde min med båda kvittona men med brasklappen att jag i och med försäljningen inte kommer ta något ansvar eller vara tillgänglig för förfrågningar gällande garantiärende efter affär.

Garantin bör ej vara knutet till individ även om namnet står på båda kvittona men ville vara schysst då kraven som du skriver kräver båda.

Permalänk
Medlem

Jag sålde för två veckor sedan, skickade mitt digitala kvitto och garanti via mejl efter att jag fått betalt.

Sålde för 6500:- om jag minns rätt, men tog typ 1 ½ månad och meddeladen från många skojare innan jag fick den såld via FB marketplace...

Permalänk
Medlem

Om man tex kopplar in Shielden i HDMI 1 på soundbaren och döper den ingången (LG TV). Kommer den ihåg namnet nästa gång samt fungerar CEC osv. Väcker shielden den till rätt ingång osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Om man tex kopplar in Shielden i HDMI 1 på soundbaren och döper den ingången (LG TV). Kommer den ihåg namnet nästa gång samt fungerar CEC osv. Väcker shielden den till rätt ingång osv?

Förstår inte exakt vad du menar, men det funkar fint att koppla ljudlimpan till arc-hdmi på tvn och sen koppla shielden till ljudlimpan. Allt synkar, när du startar shield sätts tvn på med rätt ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Förstår inte exakt vad du menar, men det funkar fint att koppla ljudlimpan till arc-hdmi på tvn och sen koppla shielden till ljudlimpan. Allt synkar, när du startar shield sätts tvn på med rätt ingång.

Kort och gott om allt fungerar precis som om man skulle direktkopplade till tvn?

Nu blir det ju HDMI 2 på tvn sen HDMI 1 på soundbaren.

Brukar vila Shielden när jag inte har den ingången. Funkar det på soundbaren, för den är ju alltid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Kort och gott om allt fungerar precis som om man skulle direktkopplade till tvn?

Nu blir det ju HDMI 2 på tvn sen HDMI 1 på soundbaren.

Brukar vila Shielden när jag inte har den ingången. Funkar det på soundbaren, för den är ju alltid på.

Japp, det funkar för mig med AppleTv iallafall. Kopplat som ovan och det spelar ingen roll om jag stänger av med tv- eller apple-kontrollen. Allt 'stängs' (viloläge) och startas oavsett kontroll.

Permalänk
Medlem

Hur såg kampanjen ut i höstas? Var priset 9990kr plus bonusprodukt? Köpte själv min nyss utan bonusprodukt…

Passar också på att fråga vad som är att föredra av Vogel vlb 500 och Vebos, spelar mig ingen roll om det är stativ eller väggfäste.

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Hur såg kampanjen ut i höstas? Var priset 9990kr plus bonusprodukt? Köpte själv min nyss utan bonusprodukt…

Passar också på att fråga vad som är att föredra av Vogel vlb 500 och Vebos, spelar mig ingen roll om det är stativ eller väggfäste.

Priset i höstas genom Powers öppningskampanj var 8888:- inkl. bonusprodukt.

Om jag får gissa så var nog inte Power och Samsung helt i synk kring vilka datum som skulle gälla för det var en ovanligt bra kampanj, kanske lite för bra rentav!? Många har sålt sina surfplattor i efterhand för ~6000kr dessutom. Klart årets deal för många inkl. mig!

Permalänk
Medlem

Samsung Q995C duplicerad i Google Home

När jag la till Smartthings i Google Home fick jag soundbaren duplicerad. Är den ena wifi och den andra inbyggd chromecast? Med den ena har jag fjärrkontrollalternativ och den andra bara volym. Kan soundbaren ta emot röstkommandon för google assistent från mikrofonen eller behöver den en google home/nest mini i närheten?

Visa signatur

PC: 990FXA-UD7|FX 8350|16Gb/4Tb|GTX590*2|30"/5.1 PC2: X38-DQ6|Q6600|8Gb/2Tb|HD4870*2 PC3: IS7-G|P4 3.2C|4Gb/1Tb|HD3850|27"/5.1 HTPC: M5A99FX PRO R2.0|X6 1090T|16Gb/1.5Tb|HD5850*2|63"/11.2 HTPC2: M4A89GTD PRO/USB3|X4 965BE|8Gb/1Tb|HD3870*2|42"/5.0 SERVER: MINIX 780G-SP128MB|X4 640|4Gb/8Tb SERVER2/3: HP MediaSmart EX470|X2 BE-2350|2Gb/8Tb LAPTOP: HP Pavillion TX2590|X2 RM-72|3Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med Adaptive mode egentligen, det låter ju så otroligt högt från dom bakre högtalarna då, surround är ju fantastiskt för att man inte "hör" högtalarna utan det blir bara ett väldigt fint tydligt inlevelsefullt ljud.

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Är sugen på att uppgradera mitt ljudsystem till tv'n och är intresserad utav Samsung Q995C. Dock har jag en något äldre LG OLED TV från 2018 med endast en Arc-ingång, ingen eArc alltså. Det tillsammans med att jag läst att trådlös Dolby Atmos, Q-Symphony och SpaceFit Sound+ endast fungerar med kompatibla TV-apparater från Samsung gör att jag ställer mig frågande om det är värt att köpa Samsung Q995C med min nuvarande TV?

Det enda jag ska koppla till systemet är en AppleTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Hejsan.

Är sugen på att uppgradera mitt ljudsystem till tv'n och är intresserad utav Samsung Q995C. Dock har jag en något äldre LG OLED TV från 2018 med endast en Arc-ingång, ingen eArc alltså. Det tillsammans med att jag läst att trådlös Dolby Atmos, Q-Symphony och SpaceFit Sound+ endast fungerar med kompatibla TV-apparater från Samsung gör att jag ställer mig frågande om det är värt att köpa Samsung Q995C med min nuvarande TV?

Det enda jag ska koppla till systemet är en AppleTV.

Det är värt och det är inga problem med enbart Arc. Trådlöst Dolby Atmos/Q-Symphony är inget man vill använda ändå, SpaceFit Sound+ har du via SmartThings appen.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det är värt och det är inga problem med enbart Arc. Trådlöst Dolby Atmos/Q-Symphony är inget man vill använda ändå, SpaceFit Sound+ har du via SmartThings appen.

Tack för snabbt svar! Ursäkta nybörjarfrågorna men får man med en hdmi-sladd som supportar arc? Antar att vanligt, trådad Dolby Atmos fungerar på min tv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Tack för snabbt svar! Ursäkta nybörjarfrågorna men får man med en hdmi-sladd som supportar arc? Antar att vanligt, trådad Dolby Atmos fungerar på min tv då?

man får med en hdmi kabel som funkar, alltså TV har inget med ljudet att göra, i ditt fall kör du Apple TV vilket enbart har stöd för komprimerat Dolby Atmos (som streamingtjänster använder) finns enheter som tex Nvidia Shield som stödjer TrueHD Atmos (bluray remux) vilket du kan få ut då soundbaren stödjer det.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag. Allt syncade ihop och fungerade direkt, grymt.

Skrivet av Bläjd:

Har haft mina bakhögtalare på stativ tillfälligt men ska skaffa väggfästet Vogel 500. Ingår det skruv som passar ?

Hur har det gått för dig, var fästena bra?

Någon annan med bra tips på antingen golvstativ eller väggfästen? Ser att det nämnts lite olika tidigare i tråden.

Något annat QoL man bör ha i åtanke?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur har det gått för dig, var fästena bra?

Hej. Jag har inte kommit till skott och beställt några väggfästen än.

stavar som en kratta
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Rekommenderar folk att titta på Fallout serien på Amazon Prime, inte bara en lovande serie från vad jag sett men väldigt imponerande ljud på limpan hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hej. Jag har inte kommit till skott och beställt några väggfästen än.

Alright! Inte bestämt mig heller men beställer något stativ i helgen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA