Dags för sommarbil som gärna får fungera på vintern också

Permalänk
Medlem

Dags för sommarbil som gärna får fungera på vintern också

Nu har det gått fem år sedan jag gav upp det här med bil. Hade en gammal manuell bensinslukare som bröt ihop och till slut inte längre var värd att laga.
Bor ganska centralt i en större stad så jag har inte riktigt känt något behov av att skaffa en ny. Inte förrrän nu, det börjar bli sommar och barnen börjar bli lite äldre så man kan ha bilkudde istället för att mecka med bilbarnstolar.

Känner att jag kan lägga runt 50000 på en vettig, begagnad bil. Tänker mig en kombi av något kändare märke, typ volvo för att det ska vara lätt att hitta reservdelar och service. Men det var ett tag sedan jag tittade på bilar sist så vad bör man leta efter egentligen numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Nu har det gått fem år sedan jag gav upp det här med bil. Hade en gammal manuell bensinslukare som bröt ihop och till slut inte längre var värd att laga.
Bor ganska centralt i en större stad så jag har inte riktigt känt något behov av att skaffa en ny. Inte förrrän nu, det börjar bli sommar och barnen börjar bli lite äldre så man kan ha bilkudde istället för att mecka med bilbarnstolar.

Känner att jag kan lägga runt 50000 på en vettig, begagnad bil. Tänker mig en kombi av något kändare märke, typ volvo för att det ska vara lätt att hitta reservdelar och service. Men det var ett tag sedan jag tittade på bilar sist så vad bör man leta efter egentligen numera?

Det är ju lite svårt just nu då begagnade bilar står så pass högt som dom gör. Vilket märke är du intresserad utav, manuell eller automat, bensin eller diesel? Det är ett par frågor som kan behöva besvaras.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

En sommarbil brukar betyda en lite roligare bil med större motor och ofta i finare skick som man inte vill utsätta för salt under vintern. Men det verkar vara en vettig "bruksbil" du söker alltså?

Volvo V70 är ju ett givet val som går att hitta för 50k. BMW e91 eller e61 med de mindre motorerna är också trevliga val i den prisklassen. Merca C-klass/E-klass etc. Generellt sett så är det inga problem att hitta reservdelar till någorlunda moderna bilar som saluförts här i Europa.

Utöver det finns det ju lite tråkiga, men ändå vettiga bilar såsom Ford, Toyota, Opel.. Men det beror ju som sagt på vad man exakt är ute efter, en sommar/lekbil, en rolig bruksbil eller en enkel men vettig bruksbil?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det är ju lite svårt just nu då begagnade bilar står så pass högt som dom gör. Vilket märke är du intresserad utav, manuell eller automat, bensin eller diesel? Det är ett par frågor som kan behöva besvaras.

Tack. Är ganska öppen vad gäller märke även om jag som sagt med tanke på att det ska vara lätt att laga om behov uppstår föredrar ett känt märke som t.ex. Volvo än någon okänd Kinesisk tillverkare.
Nu på sommaren kanske vi åker lite längre och då är väl en diesel att föredra, men i övrigt blir det nog kortare sträckor för veckohandling och träningar.
Har kört mest manuellt tidigare, men på senare år har jag börjat känna att det ändå är rätt sköt med automat.
Så för att summera så är jag nog rätt öppen för det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack. Är ganska öppen vad gäller märke även om jag som sagt med tanke på att det ska vara lätt att laga om behov uppstår föredrar ett känt märke som t.ex. Volvo än någon okänd Kinesisk tillverkare.
Nu på sommaren kanske vi åker lite längre och då är väl en diesel att föredra, men i övrigt blir det nog kortare sträckor för veckohandling och träningar.
Har kört mest manuellt tidigare, men på senare år har jag börjat känna att det ändå är rätt sköt med automat.
Så för att summera så är jag nog rätt öppen för det mesta

Låter som om du borde leta efter en bensinare med tanke på att majoriteten utav din körning kommer vara kortare sträckor.

V70N är bra bilar som går att hitta för under 50k, sen har du V70 fas 2 som kom efter 2008 men dom blir lite svårare att hitta för runt 50k med inte allt för höga mil och är nästan bara bensinare och skulle rekommendera att avstå 2.0 Flexifuel för att det är en väldigt klen motor för den bilen och inte jätte bra så bättre att kolla efter 2.5T Flexifuel för det är Volvos egna 5-cylindriga motor som är mer anpassad för den storleken utav bil, sen skulle jag rekommendera en manuell framför en automat p.g.a bränsleekonomin när det gäller dom bilarna.

Kör själv en V70 ifrån 2010, diesel dock men den bara rullar på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

... föredrar ett känt märke som t.ex. Volvo än någon okänd Kinesisk tillverkare.

Volvo är numera en känd kinesisk tillverkare

Själv har jag haft just äldre (2010?) Volvo V40 och V70 som sommarbilar som även rullat fint över vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Volvo är numera en känd kinesisk tillverkare

Själv har jag haft just äldre (2010?) Volvo V40 och V70 som sommarbilar som även rullat fint över vintern.

Du har en poäng, men samtidigt känns det enklare att i Sverige hitta reservdelar till en Volvo V70 är t.ex. FAW Bestune Xiaoma QQ PuPu.