“Små” nyheter ser rätt bedrövliga ut på mobil

Permalänk
Konsolpleb 🕹

“Små” nyheter ser rätt bedrövliga ut på mobil

Case in point:

Massa whitespace under bilden. Bilden blir croppad så att man inte ser vad den föreställer.

Hade nog funkar med bättre crop och med mycket kortare rubrik/ingress. Men som de flesta ser ut just nu är det inte en särskilt bra upplevelse

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

You're holding it wrong.

Nä men textstorleken i elementet ökar typ exponentiellt om man har större text i telefonen. Så minska textstorleken.

Håller med om bilden tho

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Case in point:

<Uppladdad bildlänk>

Massa whitespace under bilden. Bilden blir croppad så att man inte ser vad den föreställer.

Hade nog funkar med bättre crop och med mycket kortare rubrik/ingress. Men som de flesta ser ut just nu är det inte en särskilt bra upplevelse

Håller med att det inte funkar särskilt bra, men är tveksam till lösningsförslaget. Skippa hellre bilden isf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Enviro:

You're holding it wrong.
<Uppladdad bildlänk>

Nä men textstorleken i elementet ökar typ exponentiellt om man har större text i telefonen. Så minska textstorleken.

Håller med om bilden tho

Jag kör bara standard textstorlek rakt av. Så känns märkligt att man skulle behöva justera den beroende på vilken hemsida man besöker 😂

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

You're holding it wrong.
<Uppladdad bildlänk>

Nä men textstorleken i elementet ökar typ exponentiellt om man har större text i telefonen. Så minska textstorleken.

Håller med om bilden tho

iPad Pro 11" i vertikalt läge med standardinställningar för zoom och textstorlek. Inte riktigt lika illa, men precis samma tendens.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag instämmer med @undac, ser för dåliga ut i mobil, mycket dött utrymme under bild, obalanserat element.

Jag kör standard-standard på min mobil.

På desktop så ser det ut som ett reklamelement så jag ser aldrig nyheterna i halv-size.

auto-korrekt-typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag instämmer med @undac, ser för dåliga ut i mobil, mycket dött utrymme under bild, balanserat element. <Uppladdad bildlänk>

Jag kör standard-standard på min mobil.

På desktop så ser det ut som ett reklamelement så jag ser aldrig nyheterna i halv-size.

Så ser det nästan ut på min också Galaxy S22. Det går ner till mitten av P på "personalfiler"

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Får nog dessvärre instämma, får samma i både Safari och Chrome, både på IPhone 13 Pro samt 14. Standardinställningar på båda enheter och i båda webbläsare.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ytterligare en liten detalj som gör att det kanske känns stökigare än nödvändigt är alignment mellan text och bild:

Så nu har jag nog gnällt färdigt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att de små nyheterna inte ser särskilt bra ut på desktop heller. De gör att förstasidan ser stökig ut i min mening. Det går inte längre att enkelt scanna förstasidan med blicken och läsa nyheterna.

Om vi kikar på SVT, som också har denna variation, så finns det där en logik hur det används. De små nyheterna är underordnade en större nyhet.

De har en tydligare organisering med att den överordnande nyheten har en större rubrik. På SweC har de små nyheterna samma storlek på sin rubrik vilket stör ens scannande.

Nu kanske jag inte har något inflytande, men jag skulle önska att det fanns en bättre logik för hur nyheterna stiliserade sig som små eller stora samt att de "större" nyheterna skulle få en större headline. Denna screenshot nedan bumpade jag upp dess headline till 32 istället för vad det nu vanligtvis är (24?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

You're holding it wrong.
<Uppladdad bildlänk>

Nä men textstorleken i elementet ökar typ exponentiellt om man har större text i telefonen. Så minska textstorleken.

Håller med om bilden tho

Det här var väl ett jädra trött svar?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av izzie:

Det här var väl ett jädra trött svar?

Det var mer en lösning på problemet än något annat.

För övrigt har vi samlat feedback som trillat in och ser hur vi kan fixa biffen på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det var mer en lösning på problemet än något annat.

För övrigt har vi samlat feedback som trillat in och ser hur vi kan fixa biffen på bästa sätt.

Jag sag att ni hade okat typstorleken pa de storre nyheterna med pyttelite (eller minskat de sma). Det vore nice om ni kunde oka dem annu mer, eller annu battre: Sank storleken pa de sma nyheterna ytterligare. Det borde losa problem med om ni har en for lang by-line i body-copy ocksa.

I den nedan ar small headline satt till 18px vilket ger en battre distinktion an storlekens skillnad ni har nu (se andra screenshot).

Permalänk
Skrivmaskin

På min trötta Iphone 7 är layoutproblematiken med små nyheter inte katastrof, men ingen justering av textstorlek kan avhjälpa de slentrianmässiga mitten-av-bilden utsnitt som ofta följer dessa nyheter. Jag ger Musks näsa och en kvarts Open AI-logga 2/10 på skalan över intresseväckande ingressbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

På min trötta Iphone 7 är layoutproblematiken med små nyheter inte katastrof, men ingen justering av textstorlek kan avhjälpa de slentrianmässiga mitten-av-bilden utsnitt som ofta följer dessa nyheter. Jag ger Musks näsa och en kvarts Open AI-logga 2/10 på skalan över intresseväckande ingressbilder.

<Uppladdad bildlänk>

Ser likadant ut på min Galaxy S20 FE 5G, så det är inte beroende på telefon/upplösning.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

På min trötta Iphone 7 är layoutproblematiken med små nyheter inte katastrof, men ingen justering av textstorlek kan avhjälpa de slentrianmässiga mitten-av-bilden utsnitt som ofta följer dessa nyheter. Jag ger Musks näsa och en kvarts Open AI-logga 2/10 på skalan över intresseväckande ingressbilder.

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker nog att det är ett layoutproblem, eftersom bilden beskärs in mot mitten automatiskt när sidans responsivitet smalnar av spalten. I fullbredd så ser den ju ut så här:

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det där oogle DeepMir ser ju ändå lovande ut:

Visa signatur

240p är livet