ICAs "Hushållsfärs" - vilseledande förpackningsutformning

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag köper bara färdighyvlad ost, vem har tiden, och orken, att hyvla den själv?

Det är smidigt ibland, när jag bröt handen/handleden nyligen kunde jag inte hyvla ost.

Permalänk
Medlem

Usch, ärtfärs.
Felix borde få nått straff också i sin reklam påstå att deras vego köttbullar som jag tror är gjorda på ärtfärs, smakar likadant som vanliga.
Jag är inte speciellt förtjust i köpesköttbullar utan rullar egna på riktig nötfärs. Men deras vego köttbullar smakade ve och fan, tom barnen ratade skiten.
Det krävs den mest inskränkt blåsta vego hippie att påstå det smakar samma.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har köpt Garants "Nöt och Grönt" för att testa om den är ätbar.
På den är det väldigt tydigt att det är 50% nöt, 25% morötter och 25% blomkål.

Denna "Hushållsfärs" är imho rent bedrägeri och hoppas att det snappas upp av slaskmedia och att ICA hängs ut.

Bedrägeri, jösses är ni blinda? Det står ju rakt ut på framsidan det är 30/70 blandning.
Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka den här varianten är så mycket mer upprörande än alla andra vegoblandningar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att förpackningen är missvisande, däremot tycker jag att ICA har fulat sig på fetthalten.
Standard för nötfärs är 12%, ärfärs borde innehålla i praktiken inget fett (0.4g/100g i ärtor). Om man tar 12 procentig färs och spär ut den med 30% fettfri färs borde slutresultatet bli 12%*0.7 = 8.4% fetthalt.
För att uppnå 13% fetthalt har ica använt nötfärs med 18.6% (13/0.7) fetthalt vilket är billigare än nötfärs med 12% fetthalt.

Fett behövs visserligen för att färsen inte ska upplevas torr och tråkig, men prissättningen borde reflektera detta bättre, känns som girighet från ICAs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

ICA har nyligen lanserat en ny produkt de kallar för "Hushållsfärs", som jag tänkte informera om.

<Uppladdad bildlänk>

Produktförpackningen verkar vara utformad för att uppnå maximal förvirring. På två olika ställen på förpackningen står det "SVENSKT NÖTKÖTT", men bara om man läser den lite diskreta texten (som av någon konstig anledning är skriven med vit text på gul bakgrund, hmm) så framgår det att detta är färs som består av 70% nötfärs och 30% ärtfärs. Ärtfärs är så vitt jag vet betydligt billigare än nötfärs, så detta är ju absolut lönsamt, om man lyckas lura kunderna att det är vanlig köttfärs.

Den är inte ens särskilt billig! Närmaste butiken som enligt Ica.se hade Hushållsfärs säljer 500 gram för 58,95 kronor i skrivande stund (117,90 kr). Det går att köpa köttfärs billigare än så (blandfärs finns också), men om även om jag ska vara snäll och jämföra med Icas köttfärs i samma storlek som kostar 67,95 kr (135,90 kr/kg) är detta ändå mer prisvärt, i förhållande till mängden kött man faktiskt får, om man t.ex. drygar ut med morötter istället.

Ica själva skriver att "färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck". Jag vet inte riktigt om jag tror på det, jag tror snarare att Ica tagit fram denna som ett sätt att tjäna mer pengar i inflationstider, när mat blir allt dyrare, genom att lura kunderna och sälja utspädd färs, med klimathänsyn som alibi. Flera flugor i en smäll helt enkelt.

Jag har inget principiellt emot att blanda upp köttfärs med grönsaker. Jag har själv riven morot i köttfärssås när jag gör den, det gör om något köttfärssåsen ännu godare. Problemet här är både den vilseledande förpackningen i fråga (till och med namnet Hushållsfärs är ju väldigt intetsägande och lätt att bli lurad av), och att man blandar upp färsen med konstiga saker som "ärtprotein", "fermenterad lök", och vatten.

Det är inte ens särskilt svårt att göra det här på ett hederligt sätt. Jämför t.ex. med Garants Nöt och Grönt!

<Uppladdad bildlänk>

Den här som har en betydligt schysstare förpackningsutformning som inte försöker luras. Namnet säger precis vad det är, ingredienserna står alla i samma storlek och tar lika mycket plats, text i hög kontrast. Dessutom innehåller inte ingredienslistan några konstigheter. (Fermenterad lök, någon?) 50% köttfärs, 25% morötter, 25% blomkål. Aldrig testat blomkål i färsen men det är i alla fall inte orimligt att jag skulle kunna lagat detta hemma. Dessutom är priset betydligt rimligare, 39,90 kr för 500 gram (79,80 kr/kg) på Willys. Fast det är ju ännu mindre nötfärs så det går inte att jämföra rakt av.

Jag har inte testat vare sig det ena eller det andra, men vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller känns det som att Ica, mitt under pågående inflationskris med matpriserna i centrum, försöker lura sina kunder på pengar med klimatet som alibi?

Som kanske många skriver tycker jag saker verkar tydliga. Namnet låter en snabbt Förstå att det innehåller något som gör att produkten inte får kallas köttfärs, i det här fallet ärtor. Vad priset beträffar får man väl välja själv om man tycker produkten är köpvärd eller ej.

Permalänk
Medlem

En ingredienslista är till för att informera kunderna, det är inte en matteuppgift, därav så när det anges procent så är det i procent av totalen och inte procent av delingrediensen.

Och eftersom ärtfärsen är en sammansatt produkt så anges procenten för den viktiga ingrediensen, dvs ärtproteinet.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om att det såldes en sådan produkt innan (trodde det skulle vara en mix av olika djur när jag läste rubriken på den här posten) och såg direkt utan att klicka på bilden för att förstora den att färsen delvis bestod av ärtprotein.

Så kan inte tycka det är speciellt vilseledande då det syns direkt bara man kollar på förpackningen på fler än ett ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har köpt Garants "Nöt och Grönt" för att testa om den är ätbar.
På den är det väldigt tydigt att det är 50% nöt, 25% morötter och 25% blomkål.

Denna "Hushållsfärs" är imho rent bedrägeri och hoppas att det snappas upp av slaskmedia och att ICA hängs ut.

På vilket sätt skulle det vara bedrägeri? Förklara gärna.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som en som ofta äter vegofärs och vegoprodukter istället för kött så känns det konstigt att kalla vego billigare. Kika på erbjudanded på köttersättningsprodukter vs kött så ser man hur billigt kött ofta är.

Permalänk
Medlem

Du skämtar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Som en som ofta äter vegofärs och vegoprodukter istället för kött så känns det konstigt att kalla vego billigare. Kika på erbjudanded på köttersättningsprodukter vs kött så ser man hur billigt kött ofta är.

Tycker mer grejen är att de flesta som äter animalier äter sådana mängder att de inte behöver några ersättningsprodukter, de kan minska eller ta bort köttet i någon måltid istället utan att blanda in hightech-ersättningsprodukter. Äter du inte animalier en begränsad mängd är det en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

Ica är girigaste matbutiken i landet och drar sig inte från att försöka lura kund för att tjäna en hacka. Ser det ständigt på kvitton när man handlar där att vissa priser inte verkar vara rabatterade trots reklamblad som skyltar med lågpris.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyckades se en sån här förpackning i verkligheten, och den vita texten på gul bakgrund är minst lika svårläst i verkligheten som på en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag lyckades se en sån här förpackning i verkligheten, och den vita texten på gul bakgrund är minst lika svårläst i verkligheten som på en datorskärm.

Du gjorde alltså ett problem av något som du själv aldrig ens hade upplevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

...
Så här ser Anamma ärtfärs ut:
Vatten, ärtprotein 23%, rapsolja, äppelextrakt, naturliga aromer (bl.a. muskot), salt, stabiliseringsmedel (metylcellulosa). Kan innehålla spår av SOJA.

Köper rätt mycket veggo produkter, men Anamma e de fan bojkott på. De har satt i system att ta betalt för vatten.

Bokstavligen ALLA deras produkter har vatten som första ingrediens, vilket också märks när man försöker t.ex steka deras färs, e ju bara att hälla ut ett par deciliter vatten ur järnet efter ett par minuter.

Vet inte ens om jag sett vatten som första ingrediens i någon annan veggoprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Köper rätt mycket veggo produkter, men Anamma e de fan bojkott på. De har satt i system att ta betalt för vatten.

Bokstavligen ALLA deras produkter har vatten som första ingrediens, vilket också märks när man försöker t.ex steka deras färs, e ju bara att hälla ut ett par deciliter vatten ur järnet efter ett par minuter.

Vet inte ens om jag sett vatten som första ingrediens i någon annan veggoprodukt.

Man kan säkert ha åsikter både om den specifika produkten och Anamma, men som jag påpekade tidigare i tråden så är ärtprotein en torr produkt. Då blir det automatiskt mycket vatten (eller annan vätska) om du ska göra något som främst är baserat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan säkert ha åsikter både om den specifika produkten och Anamma, men som jag påpekade tidigare i tråden så är ärtprotein en torr produkt. Då blir det automatiskt mycket vatten (eller annan vätska) om du ska göra något som främst är baserat på det.

Det var en åsikt om Anamma i allmänhet, inte specifikt den produkten. Andra företag har ofta andra ingredienser som hjälper till att fylla ut, Anamma kör konsekvent på vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Andra företag har ofta andra ingredienser som hjälper till att fylla ut, Anamma kör konsekvent på vatten.

Det där har ju redan avhandlats några gånger i tråden och bygger till viss del på förståelse. Jag kikade kort på exempelvis Scans vegovaror, och de anger äggvita som huvudsaklig ingrediens i sina produkter. Äggvita består till 90% av vatten, så skillnaden mellan att tillsätta äggvita eller vatten är rent praktiskt tämligen liten.

Då är det betydligt bättre att också kika på näringsdeklarationen så man får hela sammanhanget. Hur mycket och vilken typ av protein, kolhydrater, fett får man per 100 gram? Hur ser det ut med övriga makro- och mikronutrienter?

Överlag är väl, precis som andra halvfabrikat och ultraprocessad mat, den här typen av produkter ingenting man egentligen borde sätta i sig, oberoende av vem som tillverkat varan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där har ju redan avhandlats några gånger i tråden och bygger till viss del på förståelse. Jag kikade kort på exempelvis Scans vegovaror, och de anger äggvita som huvudsaklig ingrediens i sina produkter. Äggvita består till 90% av vatten, så skillnaden mellan att tillsätta äggvita eller vatten är rent praktiskt tämligen liten.

Då är det betydligt bättre att också kika på näringsdeklarationen så man får hela sammanhanget. Hur mycket och vilken typ av protein, kolhydrater, fett får man per 100 gram? Hur ser det ut med övriga makro- och mikronutrienter?

Överlag är väl, precis som andra halvfabrikat och ultraprocessad mat, den här typen av produkter ingenting man egentligen borde sätta i sig, oberoende av vem som tillverkat varan.

Anamma är veganska så de kan inte göra som Scan, kan tilläggas. Konventionella mejeriprodukter går av samma skäl förstås inte heller.

Permalänk
Medlem

Nä usch, ät riktigt kött eller låt bli. Allt detta hafsande med fejkprodukter. Är det ens någon som vill ha dem?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där har ju redan avhandlats några gånger i tråden och bygger till viss del på förståelse. Jag kikade kort på exempelvis Scans vegovaror, och de anger äggvita som huvudsaklig ingrediens i sina produkter. Äggvita består till 90% av vatten, så skillnaden mellan att tillsätta äggvita eller vatten är rent praktiskt tämligen liten.

Då är det betydligt bättre att också kika på näringsdeklarationen så man får hela sammanhanget. Hur mycket och vilken typ av protein, kolhydrater, fett får man per 100 gram? Hur ser det ut med övriga makro- och mikronutrienter?

Överlag är väl, precis som andra halvfabrikat och ultraprocessad mat, den här typen av produkter ingenting man egentligen borde sätta i sig, oberoende av vem som tillverkat varan.

När jag skrev andra ingredienser så menade jag inte istället för vatten, utan "vanliga" ingredienser. Som t.ex garants veggo burgare som är 20% svamp (och ja svamp är mycket vatten ).

Produkter som Anammas som mer eller mindre enbart består av vatten och soja/ärt/vete proteiner är precis som du säger inget som är nån hit att sätta i sig.

Permalänk
Medlem

Såg faktiskt den här igår i vår lokala butik, blev lite sugen på att testa sen såg jag att skillnaden var 10 kr från vanlig nötfärs och mitt intresse svalnade direkt.

Hade den varit 30% billigare gentemot vanlig nötfärs (med tanke på att 30% av den är just ärtor) hade jag övervägt det.

Permalänk
Medlem

Om man har problemet att man vill handla nötfärs och kommer hem med denna färs istället, hade man nog redan liknande problem med alla andra typer av färs sedan innan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är smidigt ibland, när jag bröt handen/handleden nyligen kunde jag inte hyvla ost.

Bröt du båda handleder? Eller har du en hyvel med tvåhandsgrepp?

Och ni viktigpettrar som säger att man behöver en frisk hand för att hålla i osten, lägg ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bröt du båda handleder? Eller har du en hyvel med tvåhandsgrepp?

Och ni viktigpettrar som säger att man behöver en frisk hand för att hålla i osten, lägg ner!

Tror aldrig du har brutit handleden med tanke på ditt påstående.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Bröt du båda handleder? Eller har du en hyvel med tvåhandsgrepp?

Och ni viktigpettrar som säger att man behöver en frisk hand för att hålla i osten, lägg ner!

Ena, men man måste ju hålla emot/fast osten när man hyvlar. Vet inte vad du har för ost som är stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ena, men man måste ju hålla emot/fast osten när man hyvlar. Vet inte vad du har för ost som är stationär.

Har du inte en osthyvelbänk att sätta fast osten i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Är den go eller?

Är du go eller? Klart den inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owlbeast:

Såg faktiskt den här igår i vår lokala butik, blev lite sugen på att testa sen såg jag att skillnaden var 10 kr från vanlig nötfärs och mitt intresse svalnade direkt.

Hade den varit 30% billigare gentemot vanlig nötfärs (med tanke på att 30% av den är just ärtor) hade jag övervägt det.

Gillar din logik. Ärtor kostar ju inte något alls att producera, samt förpackning och distribution av produkter innehållande ärta är mycket billigare. -30% klappat och klart.

Permalänk
Medlem

Nog har det absolut att göra med vinstmarginaler, men det är ju inget vi redan vet. Däremot tycker jag inte alls att det är otydligt - det står ju både 70% nöt- & 30% ärtfärs och har symboler för både ärtor och kor. Självklart hade de kunnat spränga upp detta större och ännu tydligare, men jag tycker nog att de klarar spärren för falsk marknadsföring rätt väl.

Jag har absolut inget intresse av att hålla ICA om ryggen men jag tycker de klarar detta utan problem.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.