När tyckte ni att det var som roligast att bygga datorer?

Permalänk
Medlem

När tyckte ni att det var som roligast att bygga datorer?

Jag själv kom in väldigt sent på "bygga eget" så fram till runt 2012 hade jag aldrig ens rört i en dator tidigare medan numera har jag byggt flertalet datorer både åt mig själv och vänner och tycker fortfarande att det är lika kul.

Men har läst på senaste tiden att många klagar på att det inte är lika roligt att bygga datorer längre. Varför tycker ni det?
Är det enbart för att det är så minimala prestandaförbättringar på processorer som gör att det känns ovärt eller saknar ni eran med stora tunga metallchassin med vassa kanter där blodsoffer var standard för att få igång din Pentium 3-rigg?

Själv så är jag väldigt tacksam över att ha sluppit hela biten med att sitta och pilla med dip-switchar eller för den delen de fruktansvärda IDE-kablarna som såg ut som tagliatelle från Hin Håles middagsbord.

Vad tycker ni? När hade ni som roligast när ni byggde datorer?
Bygger ni fortfarande egna datorer eller kör ni bara på färdigbyggda historier numera?
Var det någon särskild era som kändes extra spännande eller roliga?
Och såklart; varför?

Rättat ord.
Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Keeper of the Bamse

2000 typ, när jag byggde första. Sen har det blivit mindre och mindre roligt, som med allt annat man gör fler gånger i rad

Det var ju en utmaning att montera kylare på Socket A eftersom corecrunch var en grej på den tiden. Idag är det lite mer som att bygga lego. Man får ju inte ens blodiga händer av att bygga datorer längre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

Själv så är jag väldigt tacksam över att ha sluppit hela biten med att sitta och pilla med mikrokontrollers eller för den delen de fruktansvärda IDE-kablarna som såg ut som tagliatelle från Hin Håles middagsbord.

Hm, vad menar du med mikrokontrollers? Meckade mycket med datorer från 1999 och framåt men mikrokontrollers har jag bara stött på utanför själva datorhobbyn.

För mig var det nog roligast omkring 2000-2004 nånstans. Hade typ lika många processorer under de åren som nästa 15 åren eller så.

Började mecka och överklocka exakt när SweClockers grundade, sista veckan 1999. Hade köpt ny CPU (Pentium III 500 MHz) och vågade nu överklocka och mecka med min föregående Celeron 333 MHz.
Fick upp den till 415 MHz, men lyckades döda innehållet på disken för att PCI-bussen blev för överklockad, så diskkontrollern mådde inte bra.
Där lärde jag mig väl en del åtminstone...
P3:an minns jag inte vad jag fick upp i, tror inte det var så mycket.

Nästa CPU var en AMD Duron 750 MHz. Krossade kärnan på den direkt med en hemsk kylare (damn you, Thermaltake) + oerfarenhet, men köpte en ny 700 MHz som jag körde i 998 MHz tills den byttes ut mot en Athlon XP. Hade nog 2 om inte totalt 3 Athlon XP efter det, sen blev det Athlon 64 som jag hade minst 3; en Socket 754, två Socket 939 (Winchester och Venice). Den sista kördes i exakt 50% OC (1800 -> 2700 MHz) bra länge.
Lite kul att jag till synes gick "baklänges" här också. Den första var en 3400+, nästa 3200+ och den sista 3000+. Ändå gick prestandan uppåt vid varje byte...

2006 gick jag över till laptops ända till 2017, så det var väl typ där överklockningsintresset dog ut. Sedan 2017 har jag kört mer undervoltning än överklockning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, vad menar du med mikrokontrollers? Meckade mycket med datorer från 1999 och framåt men mikrokontrollers har jag bara stött på utanför själva datorhobbyn.

Kanske blandar ihop termerna men jag tänkte när det fanns små små switchar där man kunde konfigurera bitar av moderkortet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kanske blandar ihop termerna men jag tänkte när det fanns små små switchar där man kunde konfigurera bitar av moderkortet.

Jumprar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalasis:

Det också, fast jag tror TS menar DIP-switchar snarare.

De försvann ganska tidigt dock, kanske omkring 2001 eller nåt sånt började det bli standard att kunna ställa in spänning, multiplier och sånt i BIOS istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jumprarna är inget som jag saknar. Inte heller att fixa olika IRQ-konflikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:
Skrivet av Thomas:

Det också, fast jag tror TS menar DIP-switchar snarare.
<Uppladdad bildlänk>

De försvann ganska tidigt dock, kanske omkring 2001 eller nåt sånt började det bli standard att kunna ställa in spänning, multiplier och sånt i BIOS istället.

Just det! Det är så de kallas!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle säga att 2009-2013 någon gång så var det som roligast. Stora framsteg inom teknik, många budgetalternativ, (t ex Phenom II, Bulldozer och Core fanns samtidigt ett tag där 2011) samt en billig dollar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

eller för den delen de fruktansvärda IDE-kablarna som såg ut som tagliatelle från Hin Håles middagsbord.

Vette sjutton om jag tycker s-ata med en plastpinne som ser ut som att den ska gå av bara man tittar på den är bättre.
Jag har iofs aldrig lyckats knäcka en så det kanske de är dock

Roligast var det när det var nytt att bygga, dvs sent 90-tal för min del.

Skulle helst slippa att skruva alls i datorer numera, men gör det när det behövs.
Lite "been there, done that", nu vill jag bara att skiten ska funka

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vette sjutton om jag tycker s-ata med en plastpinne som ser ut som att den ska gå av bara man tittar på den är bättre.

Den är mindre skrymmande åtminstone. IDE-blaffor har alltid varit det mest osexiga med en dator enligt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Den är mindre skrymmande åtminstone. IDE-blaffor har alltid varit det mest osexiga med en dator enligt mig.

Menar du att du inte saknar att behöva vika origami av kablarna för att få dem ur vägen och ett vettigt luftflöde? Skumt!

... helt med dig, vidriga kablar man bara gav upp på efter ett tag.

I övrigt så var det nog som roligast för mig i gymnasieåldern för mig, min Duron 600 som fick sin multipel upplåst medels blyertspenna, nån skum kylare med 60mm deltafläkt som lät SATAN, byttes till en PAL 8045-kylare senare då jag inte längre stod ut.

Fanns så mycket att tweaka och leka i, fler olika hårdvaror att välja mellan (gick gärna på "underdogs" såsom ett Kyro II istället för ATi eller nVidia etc) och massvis med hyss i Windows också att peta med.. Idag är allt tillrättalagt, som att bygga lego som någon i tråden nämnde.

Permalänk
Medlem

Första maskinen är nog speciell för oss alla. Det är nytt, man måste lära sig en massa, hitta kompatibla grejer och det var ju fler kort i datorn då jag började. Sen kanske det inte var en höjdare alla ggr lösa i vilken slot vad skulle sitta för att få det att funka.

Men visst var det kul med jumprar för allt och en massa instickskort som det var en gång i tiden, det kändes ju mer som man faktiskt var den som gjorde att det fungerande. Idag är det mer som lego och att bygga nått är rätt okomplicerat och samtidigt har vissa delar blivit sjukt dyra.

Sen var det en period när utvecklingen verkligen gick i turbofart, kul på sitt sätt men en maskin som ett ½år gammal var hopplöst omodern men de var rätt låga priser förhållandevis.

1997 var första maskinen som jag byggde. Sen var det en period efter 2000 när man bytte maskin som kalsonger nästintill och det fanns många tillverkare av moderkort med udda och kul lösningar. Abit är ju saknad.

Sen såg moderkort ut som teknik och inget blingit P12 krafs.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Den är mindre skrymmande åtminstone. IDE-blaffor har alltid varit det mest osexiga med en dator enligt mig.

På slutet kom ju såna här, tyckte de var helt ok.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Roligaste tiden var nog när LANandet var som störst för min del, typ 2003-2004. Man släpade runt sina grejer överallt, köpte grejer på DH som man monterade på plats. Det skulle vara LED till förbannelse, snygga kopparkylare och allt skulle överklockas. Det var inte riktigt lika enkelt som det är nu, chassina var inte inte anpassade för dold kabeldragning, typ inget var modulärt osv.
Nu kan ju i princip vem som helst bygga ihop en dator, allt är färgkodat och passar bara på ett ställe.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror lite på... men jag skulle säga mitten eller första halvan av 90-talet bara för att det ska vara en utmaning.

Byglar till förbannelse på moderkorten, cpuer som går att vända fel. Hela irq och minnesadresshanteringen måste göras manuellt och minnen ska vara 4st matchade 30pins SIMM.

Vet inte hur många timmar jag lagt på att bygga en onödigt snabb 386a eller på att klämma ut max ur socket 3 (486)-plattformen.

Nya prylar är mest att sätta ihop så är det klart. Enklare än att montera en möbel från Ikea.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag tycker det blir roligare och roligare då de flesta delarna blir bättre och bättre. Delar med olika funktion har integrerats i samma komponent och man kan krympa den totala storleken. Framförallt trenden med itx-chassin tycker jag är cool. Jag tror att det kommer att bli ännu roligare när jag kan kasta mer pengar på intresset också (när skolan är färdig).

Edit:
Ska väl nämnas att jag inte vad med under den eran andra nämner, byggde första datorn 2011. Men sedan dess tycker jag att det blivit roligare

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Är inne på mitt fjärde egna bygge sen 2008 och tycker nog att det blir roligare och roligare. Började med mATX men har gått över till ITX byggen som är klart svårare men mycket roligare. Och snyggare såklart.

Permalänk
Medlem

Tidigt 00-tal tror jag. Plug & Play var moget så man behövde inte längre hålla på med I/O-adresser, IRQ o.s.v. Samtidigt var inte alls lika mycket inbyggt på moderkortet som idag, så man kunde skräddarsy datorn mer genom att välja ljudkort, nätverkskort, interface-kort med fler portar, modem o.s.v. Saker som belysning (kallkatodrör snarare än LED) och vattenkylning var inte färdiga lösningar utan man fick bygga det själv från olika komponenter (akvariepumpar var vanligt för vattenkylning). Det var även vanligt att man gjorde hål i chassit för att montera fler fläktar och fläktgaller, installerade fläktkontrollers i en 5.25" plats o.s.v.

Idag känns det knappt som man "bygger" en dator. De enda komponenterna man monterar är CPU+kylare, grafikkort (inte alltid) och RAM, samt möjligen en NVMe SSD. Känns mer som en färdig byggsats där man bara monterar 2-3 komponenter än någon man skräddarsyr själv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fortfarande roligt att bygga.
Men kanske liiite roligare när det var mer instickskort.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Var hur kul som helst när jag praktiserade på den lokala datorbutiken i stan som 13åring... för 22 år sedan nu... fan vad tiden går.

Tycker fortfarande det är kul med inköpsprocessen och sen byggandet. Tack vare intresset så bygger jag oftast maskiner som håller länge så det blir sällan att man får bygga, vilket är lite tråkigt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag fick min första dator 1998, och därifrån till kanske 2006 var det extremt kul att bygga dator och det är nog en kombination av att jag var i rätt ålder samt att tekniken utvecklades extremt mycket då, min första dator hade en P2:a på 350 MHz och 32 (eller 64) MB RAM, 4 GB HDD, graffekortet kommer jag inte ihåg men på något år efter det hade jag lättvindigt och för inte mycket pengar alls uppdaterat allt det till bla en P3:a med 500 MHz och 128 MB RAM. Snacka om att man kände skillnad då!

Sen så var fullsmockade chassin kul då, lyckan var total när man lyckats fylla alla lediga expansionsportar med ljudkort, extra PCI-kort för USB, både DVD-läsare och CD-brännare, knappar för att reglera ljudkortet som upptog en av expansionsplatserna där fram, osv osv. Nu vill jag ha så små chassin som möjligt, och så mycket som möjligt ska vara integrerat i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle säga c2d tiden, när halva bygget var att bygga och andra halvan kunde vara att skrämma upp den stackars 2 kärniga processorn med en oc på 100%!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

När men fick löda för att byta CPU. Aldeles för lätt nu ju! =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Mm, stämmer in i kören, kring sekelskiftet. Det gick att göra mer än att bara jumpra om FSB till nästa hastighet/byta oscillator som tidigare, och det fanns rejäla prestandavinster att göra. Det var inte dagens BIOS-bökande för några få procent prestandas skull.

På sitt sätt är det väl förvisso ganska najs att det finns färdiga kyllösningar för överklockning att köpa idag, men det var också mycket roligare att freestyla loss på egen hand. Det fanns inte heller färdigpaketerad information om allt på samma sätt som det finns idag, man kunde faktiskt komma på ett och annat själv utan att någon annan varit före. Det rådde någon slags pionäranda man kan titta i månen efter idag.

Återigen är det väl dock de rosa nostalgiglasögonen som åkt på. Tror i slutändan aldrig det där med datorer funkat så bra som det gör idag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För mig har det aldrig varit särskilt roligt att bygga datorer, det har mest varit krångel. Så de gånger det har varit minst krångel har väl varit roligast. Att köpa ihop grejerna till en ny dator däremot, det är mycket roligare.

Permalänk
Medlem

När man var ung och hade mer tid utanför jobb, familj och träning Kunde lägga flera timmar på felsökning och fixande och tyckte att det var kul. Nu vill man att saker och ting bara ska funka ootb.

Permalänk

Hängde väl ihop när det var skoj att pilla med saker. Nextstep skulle in osv. Man laddade ned slackware på disketter. Det hände lite ett tag men nu är det bara samma samma när det kommer till byggen.
Sedan känner jag att färdigbyggda från de större levererar högre kvalitet och strular mindre. Dock dyrare och mindre valfrihet, men precis som med telefoner och dess mjukvara, orka inte bry mig.
Skiten ska funka.
Funderar dock på ett mitx-bygge med prestanda, känns som att det skulle kunna vara roligt.

Så tänk mitten 90 till tidigt 2000 någon gång

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer i omgångar i snart 25år och gillar det kanske mer idag än när det begav sig. Precis som du skriver så fick man offra några droppar blod förut vilket inte sker lika ofta idag 👍🏼 Men framförallt är det så mycket enklare idag att då ett "cleant" bygge, vilket folket i min bekantskap som jag bygger åt uppskattar 🤩

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Nån gång i slutet av 90-talet byggde jag med en P3-500 som kom i nån sorts slot. Det krasade så oerhört när man installerade den att jag trodde moderkortet bröts itu. Geforce 256-kort och ett Sound Blaster AWE64 vill jag minnas klämdes in i ett beige chassi från Alina.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo