Fler använder AMD Ryzen 9 7950X för kryptobrytning

Permalänk
Melding Plague

Fler använder AMD Ryzen 9 7950X för kryptobrytning

Processorn har kunnat leverera högre vinster för mindre strömförbrukning än Nvidias populära alternativ för kryptobrytning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

30kr om dagen. Sånt slöseri med kisel och energi.. Gå ut och leta pantburkar ist så får man motion med

Permalänk
Medlem

ohhh nej, låt bli "våra" konsument casual gaming prylar...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Undrar om 78003DX är mer i intresselistan. Då ligger det rising för gamers igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

30kr om dagen. Sånt slöseri med kisel och energi.. Gå ut och leta pantburkar ist så får man motion med

Tar inte ens 200 dagar så har man fått ut pengarna för processorn, färre dagar ifall köper begagnat. Vissa har gratis el så vinsterna större, och vissa räknar med att värdet för krypton går upp.

Jag håller med om att det är slöseri, men ifall man har mycket pengar att investera kanske folk väljer det då det känns som en säkrare investering än annat, även om krypton går ner har man ju kvar hårdvaran som iaf troligen kommer behålla halva sitt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Undrar om 78003DX är mer i intresselistan. Då ligger det rising för gamers igen....

Extra cachen har förmodligen ingen fördel alls för den typen av laster. Å andra sidan så ger fler trådar på samma system en vinst i effektivitet.

Permalänk
Medlem

Hoppsan dax att skaffa en ny cpu innan priset rusar iväg ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

30kr om dagen. Sånt slöseri med kisel och energi.. Gå ut och leta pantburkar ist så får man motion med

30kr om dagen är nog enkelt att hitta i pant, men det är svårare att skala upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Hoppsan dax att skaffa en ny cpu innan priset rusar iväg ...

FOMO! (Fear of missing out)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tar inte ens 200 dagar så har man fått ut pengarna för processorn, färre dagar ifall köper begagnat. Vissa har gratis el så vinsterna större, och vissa räknar med att värdet för krypton går upp.

Jag håller med om att det är slöseri, men ifall man har mycket pengar att investera kanske folk väljer det då det känns som en säkrare investering än annat, även om krypton går ner har man ju kvar hårdvaran som iaf troligen kommer behålla halva sitt värde.

Om man har mycket pengar att investera bör man se sig om efter vettigare (mindre volatila) investeringar än krypto.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har sett en herrans massa cryptoreklam på sistone, fast jag inte alls är intresserad av sådant. Det verkar vara en riktad annonskampanj för att få in flera i den volatila marknaden helt enkelt. Nästan så man börjar fråga sig vem som driver detta fokus, det är ju inte gratis att använda kvällstidningarna.

Om de säljer en massa 7950X + moderkort så borde priserna gå ned, eller så adderar de"crypto" på modellbeteckningen och maximerar priserna. Det blir hur som helst en intressant marknadsglidning:

Nvidias fokus går från kryptobrytning till AI
Kommer då AMDs fokus att gå från standardprocessorer till kryptobrytning. Det sägs att Zen 5 dubblar AVX-512 prestandan.
Intels fokus är troligen kvar på att sälja så mycket som möjligt genom att höja frekvenserna och få ned energiförbrukningen. De tog ju bort AVX-512 helt i desktopprocessorerna.

Sen så använder https://profit-mine.com/en ett elpris på $0.1/kWh, ändrar man det till svenska normalpriser så lyser det rött..

Permalänk
Medlem

ah shit, here we go again.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Fast är inte en stor del av detta drivet av att man vill tjäna pengar med minimal ansträngning?
Låt hårdvaran tjäna pengar åt dig medan du gör annat.

Om vi som samhälle ändå satsat mer på energiproduktion till den grad att hela argumentet för onödig konsumtion dött ut.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Handlare har kunnat generera vinster från Qubic på ungefär 30 kronor om dagen när de använder AMD-processorn vid en strömförbrukning på 170 W. Det är nästan en dubbelt så hög vinst jämfört med den populära Geforce RTX 4090 som kan generera vinster på strax under 20 kronor om dagen [...]

Läs hela artikeln här

En ökning med ~50% är "nästan" dubbelt så mycket? Här är vi optimistiska minsann.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är det baserat på antal trådar eller GHz/W? Vad skulle en 7980x "dra in"?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tar inte ens 200 dagar så har man fått ut pengarna för processorn, färre dagar ifall köper begagnat. Vissa har gratis el så vinsterna större, och vissa räknar med att värdet för krypton går upp.

Jag håller med om att det är slöseri, men ifall man har mycket pengar att investera kanske folk väljer det då det känns som en säkrare investering än annat, även om krypton går ner har man ju kvar hårdvaran som iaf troligen kommer behålla halva sitt värde.

Med tanke på att sån här avancerad teknologi är rätt begränsad för potentiella köpare av en mängd faktorer så som materialbrist, tillverkningskapacitet etc får en att fundera på om det inte finns folk som behöver dom bättre än nån tjomme som köpt på sig 10-15st för att tjäna några hundringar extra om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

En ökning med ~50% är "nästan" dubbelt så mycket? Här är vi optimistiska minsann.

Det beror lite på vad strömmen kostar men det är nästan 7kWh skillnad per dygn om man kör fullt ös. Vet inte om de räknat med det, men strömmen i Sverige kan just kosta uppåt 1kr i snitt över dygnet efter skatt och moms och då tjänar AMDn ca 26kr (4kWh/dygn) medans Nvidian tjänar bara 9kr efter strömförbrukningen (11kWh/dygn) vilket är mer än dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att många tycker det är en bra affär att så dyr utrustning genererar så lite pengar per dag.

Räknat i toalettbesök under arbetstid så skiter nog många ihop mer pengar på jobbet utan någon grundinvestering.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tar inte ens 200 dagar så har man fått ut pengarna för processorn, färre dagar ifall köper begagnat. Vissa har gratis el så vinsterna större, och vissa räknar med att värdet för krypton går upp.

Jag håller med om att det är slöseri, men ifall man har mycket pengar att investera kanske folk väljer det då det känns som en säkrare investering än annat, även om krypton går ner har man ju kvar hårdvaran som iaf troligen kommer behålla halva sitt värde.

200 dagar med befintlig situation och då räknar du bara cpu, du måste ha ett helt system för att detta ska fungera så det rör sig kanske om 400-500 dagar om man ser på den med stor optimism. Förutsättningar tenderar dessutom fluktuera mycket när det handlar om krypto, även på daglig-basis, det går helt enkelt inte att räkna med att ha en stabil inkomst.

Sen är det väl jäkla svårt att skala detta på ett bra sätt, det kommer gå en hel del tid att hantera köp/sälj osv om man vill göra nåt större av det, men då tappar man säkerligen 50% av de där 30:-. Sen ska du skatta osv.

Om man anser att krypto skulle vara ett säkrare alternativ än andra saker så tror jag att man har gått in i krypto av fel anledning, krypto är väl en av de mer volatila marknaderna som finns.

Jag har svårt att se detta fungera i praktiken i någon större utsträckning, men visst har man massa tid att bränna och kapital som man vill riskera kanske man kan dra in lite fick-pengar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Krypto är skit.
Bitcoin är nått helt annat.

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det fart på kryptonyheterna!

Dags att ta fram popcorn och slå upp dörrarna för Sweclockers egna antikrypto-lipsillearmé tjöta o böla om hur kass och orättvist livet är.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre satt in mina pengar på ett sparkonto och månadsspara istället.

Om man räknar på vad hårdvaran kostar och sen elräkningen varje månad ang crypto så går det typ jämt upp, och ju mer man sätter in på sitt sparkonto ju mer avkastning blir det med tiden om man har ränta på ränta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det beror lite på vad strömmen kostar men det är nästan 7kWh skillnad per dygn om man kör fullt ös. Vet inte om de räknat med det, men strömmen i Sverige kan just kosta uppåt 1kr i snitt över dygnet efter skatt och moms och då tjänar AMDn ca 26kr (4kWh/dygn) medans Nvidian tjänar bara 9kr efter strömförbrukningen (11kWh/dygn) vilket är mer än dubbelt så mycket.

Det står ingenting om det i artikeln så jag utgick bara från det han hade skrivit. "Nästan" dubbelt så mycket låter iaf för mig som att han inte har räknat så som du gör.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Krypto är skit.
Bitcoin är nått helt annat.

Faktiskt inte. Krypto är precis vad Bitcoin är.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Faktiskt inte. Krypto är precis vad Bitcoin är.

Haha

Alltså. Tips till alla. Lär er vad Bitcoin är. Var inte sist på bollen.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det står ingenting om det i artikeln så jag utgick bara från det han hade skrivit. "Nästan" dubbelt så mycket låter iaf för mig som att han inte har räknat så som du gör.

Ja, det behövs lite mer information om man vill utvärdera det mer än på den ytligaste nivån helt klart. Men jag tycker att det är bra om folk är medvetna om hur mycket energi man bränner om man gör något sånt här. 11kWh om dagen är ju 4000+kWh om året vilket är dubbelt så mycket som mindre lägenheters hela årsförbrukning! (2000kWh enligt https://www.molndalenergi.se/kunskap/elforbrukning/vad-ar-nor...

Permalänk

Varför bryter/samlar folk på kryptovalutor?

Permalänk
Medlem

Helt klart behövs det strikta parametrar om man skall utvärdera det hela. Jag hade tänkt göra en liten tabell men gav upp på en gång när jag hittade en uppgift att 4090 var dubbelt så effektiv som 7950X, helt tvärtom alltså. Sätter man ett riktigt elpris med elnätsavgifter, skatter och moms så lyser de flesta siffror ilrött ganska snabbt.

Jag ser bara att cryptomining är relevant för dessa kategorier:
Du bor i en villa och värmer upp huset med datorn. (Den enda vettiga varianten.)
Du har fri el i någon fabrikslokal på jobbet. (Din lön lär hållas tillbaka fast du inte är medveten om det.)
Du har fri el hemma. (Hyran lär gå upp innan riggen är betald, eller så byter fastighetsägaren plötsligt och inför individuell mätning.)

Permalänk
Medlem

Imponerande ändå att en Ryzen 7000 serie AM5 processor är mer effektiv än Ada Lovelace (för detta ändamål).
Annars brukar ju RTX 4000 serien ha bra prestanda för saker som kan köras på grafikkort och förbättrad energieffektivitet, prestanda per watt jämfört med både de tidigare Ampere korten (RTX 3000) samt AMDs RX 6000 och 7000 serier.

Så lite imponerande ändå... bra jobbat AMD.

Sen hur vettigt det är med krypto osv ... är en egen konversation.

Men från rent prestanda perspektiv så är det bra jobbat av AMD med deras Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför bryter/samlar folk på kryptovalutor?

Det står i artikeln:

Citat:

Den senaste tillväxten av Bitcoin – som nyligen överskred ett värde på 600 000 kronor – har övertygat många till att ge sig in i kryptomarknaden och skaffa nya komponenter för att bryta kryptovalutor.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB