Permalänk
Medlem

-17k, men då har jag iofs inget räntebidrag

Visa signatur

Dator: [i5 750 @ 3.6 GHz] [Asus P7P55D Pro] [2x2 GB Corsair Dominator] [Evga GTX 460 SC SLI] [WD Caviar Black 640 GB + 2.5 TB Lagring] [Corsair TX750W] [Corsair Obsidian 800D] [3x Benq 2420HDBE]
Vattenkylning: [EK Supreme HF] [2x EK VGA Supreme HF] [EK DCP 4.0] [EK 250ml Res] [XSPC RX360]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Har en bekant som sitter i samma båt och undrar hur hon ska göra när banken efterfrågar efter svenskt pass eller nationellt id vilket hon inte har.

Om hon har uppehållstillstånd så kan hon skaffa nationellt id kort

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Har en bekant som sitter i samma båt och undrar hur hon ska göra när banken efterfrågar efter svenskt pass eller nationellt id vilket hon inte har.

Jag gick till bankkontoret och där duger körkort så har bankid i tre år.

Permalänk
Medlem

Om man får mycket tillbaka på skatten har man lånat ut pengar till staten(oss alla i Sverige) väldigt billigt.
Jag får dock betala ganska mycket, men har haft pengarna på aktier som säljs med bra vinst, så jag har lånat billigt av staten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Behövs ju lite mer info men du kan inte dra av skatt matchande underskottat på annat än kapitalvinster. Så har du inte massa kapitalvinster så blir det svårt att få ner skatten.

Skrivet av MrIzze:

Det stämmer väl ändå inte? 30% av underskottet av kapital dras väl rakt av på summan skatt som ska betalas? Betald ränta räknas ju till exempel som underskott av kapital.

EDIT: Vilket borde betyda att jag får en skattereduktion för underskott av kapital på ~56000*0,3=16800. Som jag ju är långt ifrån.

Ja, jo, jag tänkte fel, självklart är det så.
Däremot säger du att du bara jobbade två månader, hur många kronor total skatt blir det som svenska staten hämtar hem från dig? Du kan inte få pengar från staten, bara minska skatten som betalas in till "noll".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ca 3k som de senaste tio åren. Mellan 2-3k åter alltså. Det blir ett nytt däck av fyra denna vår.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, jo, jag tänkte fel, självklart är det så.
Däremot säger du att du bara jobbade två månader, hur många kronor total skatt blir det som svenska staten hämtar hem från dig? Du kan inte få pengar från staten, bara minska skatten som betalas in till "noll".

Ja, det är jag medveten om. I mitt fall hamnar den slutliga skatten på ungefär 9000. Vilket var det som fick mig konfunderad från början i och med att det med andra ord finns ”utrymme” för att nyttja nästan hela avdraget från underskott av kapital.

Permalänk
Skrivet av s3ns3n:

Hur klarar du dig i samhället utan ett mobilt bank-id?

vad ska jag ha Bank id till egentligen?

hade det innan de införde krav på id men förde typ 2 ggrna om året eller nått man använde det var det inte lönt besväret att behöva skaffa ett id var 3e år...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrIzze:

Ja, det är jag medveten om. I mitt fall hamnar den slutliga skatten på ungefär 9000. Vilket var det som fick mig konfunderad från början i och med att det med andra ord finns ”utrymme” för att nyttja nästan hela avdraget från underskott av kapital.

Ja, det behövs nog mer info för att ge svar. Ring skatteverket så får du nog svar!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Ja, det är jag medveten om. I mitt fall hamnar den slutliga skatten på ungefär 9000. Vilket var det som fick mig konfunderad från början i och med att det med andra ord finns ”utrymme” för att nyttja nästan hela avdraget från underskott av kapital.

Nu vet jag inte din ålder men första 25k (?) är väl skattefria under en viss inkomst. Kommer ihåg detta när man sommarjobbade

Edit
Ser på deklarationen att det finns ett grundavdrag på 15 400kr samt olika skattereduktioner som ändrar skatten lite

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Får tillbaka ~15k.

Brtalar 500 extra i månaden då jag köper skit för dom annars.

Så visst kan man snacka om spar och allt men jag gillar att få in en klump på vårkanten som kan gå till semester etc.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

27k tillbaka... Klantigt...

Brukar jämka så att jag får lägre skatt i november och december varje år för att inte behöva låna ut pengar till staten. Hade räknat helt rätt på den bruttolön jag skulle få dessa månader, hade dock inte tänkt på att jag hade två semesterdagar i november och därför hade 32 kr för hög bruttolön pga semestertillägget - och då får företaget INTE dra den alternative skattesatsen enligt jämkningen för den perioden när man går över...

Jaja, jag har lärt mig att inte vara riktigt lika "exakt" och på marginalen nästa gång jag jämkar....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

780kr tillbaka.
Får mindre och mindre tillbaka varje år, nån som vet varför?bra löneavdelning på mitt jobb eller ?:)

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Kan man inte uppföra sig och hålla en mogen nivå är det bättre man tar en paus från tangentbordet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det preliminära beskedet är knappt 27k tillbaka. Men sedan ska jag göra avdrag på ca 35k på deklarationen, så jag gissar att det blir ca 30k tillbaka. Orkar inte räkna ut exakt belopp nu, utan det får vänta tills deklarationen öppnar.

Ska sägas att jag tycker det är skönt att inte jämka. Då lever jag lite snålare under året, samtidigt som jag får en trevlig klumpsumma lagom till sommaren. I år kastar jag nog in det mesta på ISKn, men behåller nog lite på kontot för att kunna förlänga semestern en vecka eller två.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 27k innan avdragen - ska nog börja jämka så kan man sjuta in till Lysa lite tidigare på året.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det preliminära beskedet är knappt 27k tillbaka. Men sedan ska jag göra avdrag på ca 35k på deklarationen, så jag gissar att det blir ca 30k tillbaka. Orkar inte räkna ut exakt belopp nu, utan det får vänta tills deklarationen öppnar.

Ska sägas att jag tycker det är skönt att inte jämka. Då lever jag lite snålare under året, samtidigt som jag får en trevlig klumpsumma lagom till sommaren. I år kastar jag nog in det mesta på ISKn, men behåller nog lite på kontot för att kunna förlänga semestern en vecka eller två.

Jag har aldrig jämkat helår / för utgiftsräntor, men just att jämka de sista två-tre månaderna tycker jag är rätt smutt, då vet man både hur bonusar/aktier som beskattas som engångsbelopp har fallit ut samt hur börsåret varit så man kan justera både upp och ned vid behov..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Löste alla lån i slutet av förra året. Men får betala ungefär 1000 kr i kvarskatt.

Permalänk

Har matat banker med räntor hela 2023 så jag får ca 30 tillbaka, frugan 71.....

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av anders190:

Vankas det grafikkort för er båda?

Hemlis!

Permalänk

Den förifyllda deklarationen var plus minus noll. I väntan på att deklarationen öppnar gjorde jag en preliminär i excel. Preliminärt kommer jag få betala in 400-450k efter ha kompletterat den förifyllda(uthyrning av bostad och aktieutdelning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Den förifyllda deklarationen var plus minus noll. I väntan på att deklarationen öppnar gjorde jag en preliminär i excel. Preliminärt kommer jag få betala in 400-450k efter ha kompletterat den förifyllda(uthyrning av bostad och aktieutdelning)

Du har inte funderat på att ha aktierna på ISK och/eller KF? Eller är det utdelning från eget bolag?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du har inte funderat på att ha aktierna på ISK och/eller KF? Eller är det utdelning från eget bolag?

Från eget bolag

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Hade räknat helt rätt på den bruttolön jag skulle få dessa månader, hade dock inte tänkt på att jag hade två semesterdagar i november och därför hade 32 kr för hög bruttolön pga semestertillägget - och då får företaget INTE dra den alternative skattesatsen enligt jämkningen för den perioden när man går över...

Har du lust att förklara detta igen för en som inte begriper? Menar du att beslutet om jämkning inte gäller av någon anledning? Kan man läsa om detta på skatteverket någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolånespel:

Från eget bolag

Du har betalt in skatten så att du slipper all extra ränta?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du har betalt in skatten så att du slipper all extra ränta?

Det har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Har du lust att förklara detta igen för en som inte begriper? Menar du att beslutet om jämkning inte gäller av någon anledning? Kan man läsa om detta på skatteverket någonstans?

Beslutet om jämkning gäller bara så länge din bruttolön är UNDER det du angivit i jämkningen. Antar att det var en hel del fusk med detta tidigare så man började skriva ut det som förutsättning för att dra den ändrade skattesatsen....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Beslutet om jämkning gäller bara så länge din bruttolön är UNDER det du angivit i jämkningen. Antar att det var en hel del fusk med detta tidigare så man började skriva ut det som förutsättning för att dra den ändrade skattesatsen....

Låter lite märkligt men jag antar att det är för att man inte ska "låna" för mycket pengar av staten under året? Känns ändå som att det borde kunna finnas en viss marginal även på plussidan. Alltså att man inte får tjäna mer än typ 5% över vad som är angivet i jämkningsunderlaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Om man får mycket tillbaka på skatten har man lånat ut pengar till staten(oss alla i Sverige) väldigt billigt.
Jag får dock betala ganska mycket, men har haft pengarna på aktier som säljs med bra vinst, så jag har lånat billigt av staten.

Så är det ju, men hur många *realistiskt* hade lagt undan dessa pengar på ett sparkonto/aktier/fonder etc istället för att spenderat dem?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Låter lite märkligt men jag antar att det är för att man inte ska "låna" för mycket pengar av staten under året? Känns ändå som att det borde kunna finnas en viss marginal även på plussidan. Alltså att man inte får tjäna mer än typ 5% över vad som är angivet i jämkningsunderlaget.

Jo, håller med helt och jag tror ju att exakt det är anledningen, Sverige har förändrats och jag tror inte den tilliten finns i samhället längre för att tillåta marginal och ha förlåtande system..

Samtidigt såklart rent slarv att personligen inte läsa jämkningsintyget bättre, för det står ju klart och tydligt på det att det är UPP till beloppet angivet på det nuförtiden, så det kommer man ju inte bort ifrån.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)